Topic voor onze oudjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lies_sparkle

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 21:26

Heel eerlijk, als je t met buut al niet meer pijnvrij kan houden… Ik denk dat je zelf de keuze eigenlijk al weet.

Dat ze gaan tegenstribbelen kan, hoeft ook niet. Maar leven met pijn… Ookal is het niet altijd, ik denk dat ik t wel zou weten

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 23:20

Dat het lijf niet goed meer is, wil niet altijd zeggen dat het hoofd en/of het hart ook snel opgeven helaas. Maar dat rechtvaardigt het nog niet om dan maar te gaan uitstellen.
Ik kan je verder (helaas voor jou/gelukkig voor mij) niet helpen met je vraag. Maar eens met mijn voorganger, als ze met buut niet pijnvrij zijn… dan is het leven niet leuk meer.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 07:45

Ik ben het helaas wel eens met mijn voorgangers.. als een paard met buut al niet meer pijnvrij is dan is het niet meer leuk voor zo’n beestje.

Tegenstribbelen tegen een spuitje is nooit leuk om te zien :(:)

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 11:35

Een lastige keuze! Ik durf er zelf geen uitspraken over te maken omdat ik zelf nog niet zo ver ben met die van mij. Maar ik denk er zeker geregeld over na: vanaf wanneer vind ik het genoeg? Heel nuchter zeg ik altijd als ze niet pijnvrij op de wei kunnen, dan is het klaar. Liever iets te vroeg dan te laat. Een paard denkt niet na over de dagen die hij had kunnen leven. Die leeft in het nu. En als 'nu' pijn doet, dan vind ik het al voldoende om ze te laten hemelen (indien het om pijn gaat wat niet voorbij zal gaan).

Qua euthanasie:
Ik heb persoonlijk één keer een paard in veldomstandigheden ingeslapen zien worden (in Noord-Amerika) en voor de rest een aantal paarden in kliniekomstandigheden op mijn studie (België). Het verliep toen heel anders maar er werd ook andere middelen gebruikt. Dat paard in het veld werd gesedeerd maar stond nog bij het krijgen van het euthanasie middel. Dan kan het soms heftig reageren. Wat mij opvalt is dat het bij ons op school meestal niet zo heftig gebeurt. Want ze sederen (eigenlijk induceren) ze zodanig plat dat ze daarvan al gaan liggen/omvallen. En pas wanneer ze echt goed weg zijn krijgen ze het euthanasie middel. Dan is er geen sprake meer van tegenstribbelen.

Ik weet niet of dit helpt maar misschien kan je in gesprek gaan met een dierenarts die te werk gaat zoals bij ons op school? Het laten vallen van het paard is nooit prettig om te zien maar persoonlijk vond ik het een groot verschil tussen vallen van de sedatie en vallen door het euthanasie middel.

Veel sterkte met de keuze! :(:)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 11:39

Ik ben er zelf niet bij geweest van het moment van inslapen.Wel de eerste prik,toen ben ik even in de stal gaan staan.Toen Britt dood was kwam ik er weer bij.Mijn man was erbij bij het moment.Ik wilde het niet omdat ik bang was dat het niet goed zou gaan.Ook bij Iwan heb ik het zo gedaan,geen spijt van gehad.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 12:20

Ik sluit me aan bij mijn voorgangers, als een dier niet meer pijnvrij is zonder pijnstilling, lijkt het leven me niet leuk meer.

Wat betreft het euthanaseren, verschilt het nogal per dierenarts heb ik gemerkt. Ik ben gewend dat ze eerst zo verdoven zodat het paard gaat vallen (wat ik altijd wel een rotgezicht vind) en dan daarna pas de volgende spuit zetten. Ik zou ook in gesprek gaan met de dierenarts. Ze weten heel goed hoe moeilijk dit is voor baasjes en zijn naar mijn ervaring altijd meer dan bereid om duidelijk uit te leggen wat ze gaan doen en hoe het proces verloopt. Ik wens je heel veel wijsheid toe.
Laatst bijgewerkt door Lau07 op 31-08-21 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 12:33

Als je een "vaste" dierenarts hebt, kan je met hem eens bellen op een moment dat hij rustig tijd heeft om met jou door dit proces te gaan? Bij mij mijn dierenarts heeft hier bij een vriendin al eens rustig alles voor uitgelegd en alle vragen beantwoord voor ze zouden starten. Heeft toen ook enorm geholpen.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 12:39

Bedankt voor jullie reacties :)
Wat betreft de euthanasie, volgens mij is het nog erg ouderwets om een paard al staat het 2e, laatste, spuitje te geven. Gelukkig ken ik de dierenarts ook privé en zal zij erg haar best doen om ons zo goed mogelijk te begeleiden. Ook als hij tijdens de inductie de tijd krijgt om rustig te gaan liggen, heb je kans dat ie omvalt helaas.. ik denk dat ik dan even weg loop tot hij rustig ligt. Dat hoef ik niet als laatste beeld te hebben.

Ik ben me er heel bewust van dat hij echt aan z'n einde zit. Hij staat nu een week op de Bute (hiervoor al een paar weken metacam maar deed z'n werk niet). Echt een geval van z'n lijf wil niet meer en stilletjes aan wil hij zelf ook steeds minder.
Met wandelen is hij wel oké, wat timide maar hij geniet er wel van. In de wei (of aan het eten) merk je er niks van en staat ie happy.
Het lastigste vind ik om hem te peilen in de paddock / stal. Hij loopt zelf wat rondjes in de paddock met de oortjes erop, maar als hij dan gaat stil staan is het zoeken naar de beste houding om te ontspannen en zie je het pijngezicht (zaterdag de hele tijd dat ik er bij zat, gisteren telkens van korte duur).
Daarom, ik weet dat hij op z'n einde zit maar wanneer het moment echt zo ver is, durf ik zelf niet zo goed te plannen zegmaar..
Ik heb ook geen ervaring met zelf de keuze kunnen maken voor een dier. Met onze vorige dieren was ik te jong om dat mee te krijgen en onze hond is met spoed ingeslapen.

Ik heb goed contact met de dierenarts en zij is dus vorige week geweest en heeft hem op de Bute gezet. Ik zal haar komende dagen nog eens bellen om te kijken hoe ze hem nu vindt op sterke pijnstillers.

Jullie kunnen niet zoveel met mijn verhaal, of een antwoord voor me geven maar het lucht voor mij erg op om het eens op te schrijven en reacties te krijgen van mensen die mijn paard niet kennen. :)

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 12:42

Het is moeilijk inderdaad om die keuze te moeten maken. Ik had ook even bang dat ik voor mijn paardje die keuze al sneller moest maken dan ik wou. Maar nu hij 24 op 7 buiten kan op de weide, is hij weer de soepelheid zelve, en lijken al zijn oude kwaaltjes wel weer weg. Maar had dat niet gewerkt, was die keuze er voor mij ook. Ik begrijp dat je er even over wil spreken, want dan is dat gewicht van die woorden toch al even uitgesproken. Ook al is dat dan nu virtueel met een bende onbekenden. Het enige wat je moet weten, is dat er in dit verhaal geen foute keuzes zijn. Je bent nooit te vroeg hebben ze mij geleerd

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 13:31

hier op stal een aantal dieren ingeslapen zien worden, zowel jong ( gebroken been)als oud ( gewoon "op") en ALLEMAAL gaan ze netjes.....eerst de sedatie, ze gaan liggen...de een wat lomper dan de ander maar ze doen het in een grote opfokstal met dik stro of in de wei.... Daarna de euthanasie....

Ik zei altijd dat Chico naar de slager zou gaan vanwege het tegenspartelen, maar nu ik het een paar keer gezien heb hier ben ik van gedachte verandert, hij mag gewoon hier op zijn eigen weitje inslapen als het zover is,

En ik denk er bijna steeds over na, wanneer is het genoeg?? op slechte dagen denk ik dat ik ermee stop, maar zolang hij nog zoveel goede dagen heeft en dan ook blij is mag hij rond blijven struinen hier..
Ik denk dat je hart je het zelf wel zal aangeven!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 13:50

Ik heb het zelf nog nooit gezien, we hebben ons vorige paard naar de kliniek gebracht en zijn toen gegaan. En onze vorige pony is mijn man wel bij geweest dit was in de wei. Ik ben met onze dochter weg gereden zodat zij er niet bij hoefde te zijn. Het paard had ik achteraf toch wel spijt van dat ik er niet bij geweest hen. Maar ik was alleen maar aan het huilen dus ik zag het echt niet zitten om er bij te zijn, zoveel verdriet had ik. Nog 1 ding waar ik spijt van had was dat we nooit mooie foto's hadden laten maken. Dat hebben we pas geleden goed gemaakt.

Afbeelding

En dochter net Branco

Afbeelding

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 15:09

Wat een prachtige foto's SusanH!

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 15:11

Gelukkig heb ik nog niet voor de keuze gestaan. Zou ook niet weten waneer het genoeg is. Denk als ik zie dat ze geen plezier meer heeft, of pijn heeft idd. Lastige beslissing

Susan hele mooie foto's, waardevol

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 16:34

Ik heb mijn pony in moeten slapen nav heftige pollenallergie. Met een hele bus pillen was ze hartstikke vrolijk dus het was een hele moeilijke keuze. De pony leek fit op het eerste gezicht maar ik wilde haar niet nog een horror-zomer aandoen (aantal jaar geleden). Ik heb het als eerste met mijn DA uitvoerig besproken, het is natuurlijk gek als je op stal komt om een ogenschijnlijk kwieke pony af te laten maken. Ik wilde de pony niet laten lijden tot het einde en heb dus gekozen om het vroeger dan later te doen.

Het inslapen ging heel rustig. Eerst inderdaad een flinke sedatie, dan gaan ze liggen. Dat kan heftig zijn maar als je een goeie DA hebt begeleid deze het dier naar de grond. Van het laatste spuitje merken ze niks meer. Je mag me altijd een PB sturen als je meer info wilt of je hart wilt luchten. Ik heb me, ondanks dat het netjes ging en de DA het er helemaal mee eens was, heel lang schuldig gevoeld. Dat hoort erbij denk ik. Sterkte.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 10:58

Hè wat vervelend Nyaleti een lastige keus en ik kan je er ook niet mee helpen. Maar ik wil je veel succes en sterkte wensen welke keus je ook gaat maken.

Ik heb helaas (ja helaas ja) nog nooit een dier zien inslapen. Bij onze huisdieren hebben mijn ouders me er altijd van weggehouden toen ik jong was wat begrijpelijk is en bij mijn vorige leasepaard was ik een jaar of 16 waar ik oom niet bij mocht zijn uit bescherming voor mezelf. Nu baal ik daar wel van want als ooit de dag aanbreekt dat ik Peri moet laten gaan heb ik het nog nooit eerder meegemaakt of gezien. Uit verhalen weer ik natuurlijk wel wat ik kan verwachten maargoed. Als ik het voor het kiezen heb gaat Peri in een weitje op stal. Ben ik er zelf van A tot Z bij tot hij op wordt gehaald met de trailer om gecremeerd te worden. Ik heb mijn spaarpotje daar al voor gevuld erg genoeg..

Hier net terug van 1,5 week vakantie en mag je raden. Dag 2 van de vakantie werd ik in de avond gebeld. Kreupel paard en dierenarts aan de lijn. Gelukkig mijn vaste DA die spoeddienst had dus die kon alles haarfijn uitleggen over de telefoon. Meneer liep kreupel van rotstraal dus hij heeft een paar dagen apart op een droog weitje gestaan met metacam. Gelukkig gaat het nu weer goed met hem. Maar helemaal vervelend natuurlijk dat ik zelf niet in de buurt was. Dat vond de controlfreak in mij niet zo leuk. Gelukkig is er goed voor hem gezorgd en kreeg ik (een beetje opgeëist haha) elke dag een update met een filmpje :=

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 07:06

Afbeelding
Goedemorgen,mijn oudjes zijn al wakker.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 07:07

<3

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 08:28

Britta31 schreef:
[ [url=m/5Hx6DH.jpg]Afbeelding[/url] ]
Goedemorgen,mijn oudjes zijn al wakker.

Mooie foto!

Oeh queelens, niet zo leuk natuurlijk als je op vakantie bent. Wel leuke vakantie gehad :D ?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 14:37

Vanmorgen op Max gereden.Ging heel goed voor mijn "talent"dan.Eerder Manky dan Anky.Toch een jaar niet gereden en de derde keer op Max.Max is veel koeler in zijn hoofd.Nap is onzeker en ik ook.Dus wij maken elkaar onzeker.Ik heb ook besloten om niet meer op Nap te rijden.Gelukkig mag ik alles met Max doen van zijn eigenaar.Ze vertrouwd hem aan ons toe.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 22:23

Hebben jullie oudjes ook last van de verharing? De mijne heeft er echt wel last van dit jaar helaas.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 00:03

Nog niet.Allebei nog glad.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 00:40

xLiez schreef:
Hebben jullie oudjes ook last van de verharing? De mijne heeft er echt wel last van dit jaar helaas.

De Shetlander al wel, Mona verliest echt 3 haartjes ofzo :') . Staan wel 24/7 buiten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 07:33

Branco is wel begonnen al. Die komt wat dikker in zijn vacht.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 08:38

Marissa is al weken bezig en heeft inmiddels al een hele dikke vacht. Aangrzien het warm word aankomende week, gaat ze vandaag kaal. Ze heeft wel ppid moet ik erbij zeggen

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 08:43

Ik heb even terug gezocht, maar 15 juli had ik al een filmpje dat ze onwijs aan het verharen is. Nu weer trouwens, maar vooralsnog glimt ze als een spiegel en zit ze mooi (en ook weer zwarter) in het haar.