[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 10:36

Ik weet alleen dat er hier op Bokt diverse paarden slokdarmverstopping kregen van het compact gras......

iloveiwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 15:52

Hallo,
Ik heb een verzorgpony. en die moet iets meer vitamines binnen krijgen. Maar het meesten seniorenbrok is of mengen met water of inplaats van ruwvoer. Met ze tanden is niks. Hij heeft gewoon meer vitaminnen nodig. Hebben jullie nog ideen?

YvonneV

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 15:55

subli ponybrok hoog in vitamines en mineralen laag in voedingswaarde

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 15:55

Een vit en min supplement bijgeven ......

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:56

iloveiwan schreef:
Hallo,
Ik heb een verzorgpony. en die moet iets meer vitamines binnen krijgen. Maar het meesten seniorenbrok is of mengen met water of inplaats van ruwvoer. Met ze tanden is niks. Hij heeft gewoon meer vitaminnen nodig. Hebben jullie nog ideen?

Er is ook senior muesli met veel extra´s en vit/min voor het oudere paard van Equifyt, ook voor de gewrichten van het oudere paard.

De complete samenstelling vind je op de website zie onderschrift.

Caelinh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:57

jesse_rulez schreef:
Voorbeeld seniorendieet voor een oud paard van 600kg:
- 1 kg bietenpulp (in water weken!);
- 300ml plantaardige olie;
- 2 kg (ontsloten) muesli (vetgehalte 8%);
- 2,5 kg fijn, zacht hooi;
- Supplement vitamine E/se, zink, vitamine B-complex, C, eventueel K (hoeveelheden zijn
afhankelijk van de gehalten in het supplement).’

Hey,

goed topic! :) Mijn paardje is nu 23, maar doet het nog altijd zeer goed! :) Haar voerschema is vegelijkbaar met het vorobeeld uit het artikel aan het begin van dit topic. Ze krijgt iedere dag bietenpulp als aanvulling, als krachtvoer krijgt ze Paardendiner van Mijten (= een muesli), ze heeft 24/7 toegang tot hooi, Subli Em voor net dat beetje extra en verder wordt ze ook nog bijgevoerd met wortels/appels/brood etc. En genoeg te drinken natuurlijk... ;)

iloveiwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:24

Hij staat nu ook Pavo MultiVit ;) maar dat is voor tijdelijk

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:12

Ik heb een 25 jarige dpony die bijna 6 maanden stil gestaan heeft wegens peesblessure, ze heeft van mei tot en met augustus alleen maar op de wei gestaan dag en nacht met als resultaat natuurlijk een tonnentje rond. Vanaf september staat ze terug op ensionstalling en is ze iets afgevallen wat goed was want ze stond op het randje dat haar gewicht niet meer gezond was. Sinds oktober rij ik er terug mee, maar eigenlijk sinds december wat meer (lees: 3 à 4 keer per week een halfuurtje, bij wandeling buiten: zo'n 2 uur stappen (wel opgebouwd)).
Nu komt het raare dat nu ik er meer rij en het koud is ze bijkomt in plaats van afvalt (wat toch vaak voorkomt bij oude paarden in de winter), gisteren vroeg er iemand of er geen hengst bij gestaan heeft aangezien het echt haar buik is dat mega dik is, ook haar nek is vrij stevig.
Normaal krijgt de paarden 2 scheppen mais en een schep krachtvoer s avonds en een schep krachtvoer s morgens plus 2 maal hooi per dag, maar dat is al meer dan gehalveerd sinds december maa ik zie geen resultaat.

Heeft iemand hier ook ervaring mee?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:18

laat die mais maar eens weg dat zet namelijk behoorlijk aan. En voor het werk dat ze doet vindt ik wel dat ze behoorlijk veel krachtvoer krijgt. Onze D pony loopt volop in de sport en krijgt nog geen kilo basisbrok per dag.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:13

die schep krachtvoer is wel niet zo'n standaard gewone schep, het is een kleiner formaat dan de schep die men gewoonlijk heeft, haar krachtvoer is gehalveerd, dus de helft van zo'n kleinere schep, dat is niet veel, ik denk dat ze een kleine halve kilo krijgt per dag. Als ik de maïs weg laat krijgt ze bijna niets meer

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 11:23

Dag Chanel,
Mijn D pony staat op enkel ruwvoer (is wel jonger dan jouw pony en werkt bijna niet) en die is nog best rond...
Als je meer rijdt, bouw je wel terug spieren op, dat zie je ook, maar ik zou inderdaad die mais schrappen...

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:05

Ik had die ook gepost in een eigen topic maar ik kan het natuurlijk net zo goed hier neerzetten!

Ik heb een oude pony, Shannon. Hij is 28 jaar en gezond. Hij heeft nog goede tanden en kan al zijn voer nog goed opnemen. Hij staat ook vooral op onbeperkt ruwvoer. Van de zomer is de tandarts nog geweest en dat heeft hem erg goed gedaan. Hij werd erg dik, een beetje te dik eigenlijk. Shannon stond van de zomer 24 uur per dag op het land. Hij werd aan het eind van het weideseizoen nog bijgevoerd met hooi.

Nu vind ik, en een aantal stalgenootjes, dat hij de laatste tijd erg lusteloos is. Nu praat ik over ongeveer 2 tot 3 weken. De periode dat het dus echt heel erg koud was. Hij staat nu ook van ongeveer 1 tot 4 buiten met zijn vriendjes. De laatste tijd soms iets korter jammer genoeg door het weer. De bak was keihard en hij kon dus niet erg veel lopen. Dat deed hem ook zeer had ik het idee. Ook loopt hij niet helemaal lekker met buiten rijden.

Verder sjokt hij naar de bak, terwijl hij eerst altijd echt super graag eruit wou en ook er heen ging ik draf. Als hij in de bak staat beweegt hij amper en met rijden is hij ook niet al te enthousiast. Ik rijd alleen maar recreatief en alleen buiten de laatste tijd. Als hij eenmaal ''opgestart''' is, gaat het wel beter. En wil hij ook wel graag galopperen. Maar om nou te zeggen dat hij druk is.. nee dat niet.

Verder is er niks veranderd in zijn voeding. Hij staat op onbeperkt ruwvoer. Na het rijden krijgt hij een kwartje biks van Pavo (basisbrok) en 1 liter lucerne. Ik rijd zo'n 4 a 5 keer in de week. Hij krijgt wel elke dag een halve emmer wortels achterin zijn stal.

Ik heb gedacht aan een bloed onderzoek. Maar omdat dit erg prijzig en ik het allemaal zelf moet betalen zou ik toch eerst wat anders willen proberen. Helemaal omdat er niks is veranderd aan zijn voeding en dit al ongeveer 2 jaar zo gaat.
Verder wil ik ook geen vitamine spuit geven. Ook het liefst geen voer met allerlei dingen erdoor heen, zoals suikers etc.

Ik heb met een stal genootje overlegd en zij gaat Marstall Force bijvoeren. Dit zou ik ook evt kunnen proberen. Het blijkt dat er in Force alle vitamines en mineralen inzitten en verder geen toevoegingen.

Hebben jullie nog tips wat ik zou kunnen bijvoeren of anders zou kunnen doen?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:05

Ik weet wel dat mais aanzet maar ze krijgt er nog maar een schep van en als ik da weg laat krijgt ze bijna niets meer, ik ben dan bang da ze niet genoeg meer binnenkrijgt kwa energie en vitamienen.
Ik weet het, ik ben nogal bezorgd en ik weet dat ze nu te dik is maar ik ben bang dat ze dan te mager word als ze bijna niets meer krijgt. Is dit maar een waanidee of tobben andere er ook zo over?

Rebecca83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:10

wij hebben goede ervaringen met subli slobber voor oude paarden. :D

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:14

chanel1985 schreef:
Ik weet wel dat mais aanzet maar ze krijgt er nog maar een schep van en als ik da weg laat krijgt ze bijna niets meer, ik ben dan bang da ze niet genoeg meer binnenkrijgt kwa energie en vitamienen.
Ik weet het, ik ben nogal bezorgd en ik weet dat ze nu te dik is maar ik ben bang dat ze dan te mager word als ze bijna niets meer krijgt. Is dit maar een waanidee of tobben andere er ook zo over?

Als ze te mager wordt kan je altijd weer wat mais bij gaan geven. In mijn ogen is te dik slechter voor een oudere pony als te schraal. De gewrichten ed worden toch vaak wat minder en het teveel aan gewicht geeft alleen maar extra slijtage. In mais zit ook niet zo veel vitaminen ed. dus dat kun je gerust weg laten

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:35

@ S_L: Ik zou er eerst de dierenarts bij halen voor ik allerlei toestanden zelf ga uitproberen. Een plotse gedragsverandering is er niet zonder reden en als je zegt dat je paardje altijd erg enthousiast was om te werken en nu niet, zou ik eerst en vooral uitsluiten of hij/zij geen pijn heeft! Ok, een consult van de dierenarts kost iets, maar dan ben je wel meteen gericht bezig.

@ Chanel: als je bang bent voor vitaminentekort, kan je die in overleg met de dierenarts toch gerust supplementeren? In een halve schep krachtvoer kan je wel wat supplement kwijt. Of gebruik een pavo-koek in plaats van mais + krachtvoer?

ILOVEVIVIAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:22

ons oude shetlandertje krijgt sinds een paar weken muesli ipv brokjes. brokjes (Hippostar Polo) vond ze niet echt lekker meer en had moeite met kauwen. nu krijgt ze dus muesli (Havens Cool-Mix) en dat vindt ze heerlijk! kauwt ze ook een stuk makkelijker op.
ik vroeg me alleen af of deze muesli wel helemaal volledig is?

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:58

Er fijn dit topic en interessant wat iedereen voert :D

ik heb zelf o.a. een paardje staan van (dit jaar) 21. Ze heeft eerst een veulen gehad, toen in de sport gelopen voor 2 jaar, daarna een jaar of 6 'recreatief' gereden, de vorige eigenaar deed er vanalles mee behalve wedstrijden en daarna heeft ze weer een paar jaar in de sport gelopen, een veulen gehad en nu is ze eigenlijk met pensioen maar wordt nu nog recreatief gereden door een vriendin van me.

ze ziet er goed uit, cker niet als 21 jaar, zit goed in haar vel is looplustig, vrolijk en denkt nog steeds dat ze een erg jong is ;)
ze gaat op tijd naar de tandarts, laatste x was in november en ze heeft alleen wat 'grotere ruimtes' tussen haar kiezen(kom ff niet op de naam), maar verder geen last van, op tijd ontwormt en geent.

ze valt alleen af in de winter, van het zomer is ze wel mooi iets 'dikker' terwijl de rest eigenlijk altijd dik is ;) nu is ze natuurlijk wel een volbloed en wat ouder, vandaar dat ze onder 2 dekens staat. verder lopen ze s'winters 6 x pw overdag op de wei en in de zomer als het echt mooi weer is dag en nacht en anders s'nachts op stal 7 dagen per week.

alle paarden (allemaal recreatie paarden of fokmerries, gepensioneerd) krijgen Pavo condition (behalve drachtigen), hier krijgt ze van de boerin 1 schep smorgens en 1 schep s avonds. verder overdag dus op de wei en op stal 2 x vdk.
omdat ze nu wat dunner is, krijgt ze van mij s avonds nog een extra berg vdk en een (ben net begonnen) halve schep Pavo Podo Grow per dag (ook voor de gewrichten en pezen) en een scheutje zonnebloemolie. ze heeft genoeg energie van zichzelf en heeft daar verder geen extra kv voor nodig. (dan wordt ze te heet).

eerder dacht ik aan iets van mais bijvoeren maar hier zit verder eigenlijk niks in en het kan voor verstoppingen zorgen. hier ben ik vanaf gestapt. verder leek Pavo herbasan mij ook wel wat omdat daar ook vanalles bij inzit voor het oudere paard. Heel af en toe krijgt ze nog slobber momenteel.

en hoe bevalt die pre alpin? jullie? geven jullie het alleen ipv kuil/hooi of ook als aanvulling? heb al erg veel gelezen maar ben ondertussen de draad een beetje kwijt geraakt... :o

ILOVEVIVIAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:35

Ik heb ook nog over Pavo Herbasan nagedacht, inderdaad goed voer voor oudere paarden, alleen lusten niet alle paarden het vanwege de sterke kruidengeur- en smaak.

Strucomix Senior is ook een goede muesli!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:45

Noon, 2 kg bix/muesli per dag moet toch meer dan genoeg zijn ? Nog meer krachtvoer lijkt me niet nodig. Als je paard niet goed genoeg op gewicht blijft kan je misschien beter meer ruwvoer overwegen ( zoals je nu al doet met extra voordroog ) ! En mocht dat niet helpen pulp.

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 17:34

ja, dat is het dus. ze loopt gewoon op de wei overdag en op stal krijgt ze nu genoeg rv. het punt is ook, op de wei staat ze niet de hele dag met haar hoofd aan de grond, zoals de rest wel doet en zo wel dik wordt. maar zij loopt alles er dezelfde dag nog af bij wijze van spreken, ze loopt meer als ze eet. hetzelfde heb ik nu ook met haar zoon, maar die is in training dus gebruikt al het kv ook wel. heb zelf geen ervaring met pulp, is het verder nog iets behalve een dikmaker en doet het verder nog iets? toen ik haar nog zelf trainde liep ze op 4 kg kv. maar dat is niet te vergelijken met wat ze nu doet, meer kilometers lopen als wat anders.

maar we moeten het toch eerst een tijdje aankijken...oh ja, en wat betr. dat rv nog, daarom vroeg ik ook naar pre alpin. eerder kreeg ze le brick erbij maar dat is nu wel beetje prijzig.

zal even nadenken over ;) pulp

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:23

Pulp wordt ook verteerd als ruwvoer. En is ook nog eens goed voor de lever omdat het ammoniak bindt in de darmen.

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:55

Iemand hier verder ervaring met deze: Equifyt Zupa (kruidenslobber)

dit vond ik in andere topics als dikmaker, hier zit bietenpulp in maar ook kruiden en het smaakt beter als je paard geen gewone bietenpulp lust?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 19:00

Ja ik ;) Ik ben nu overgestapt op pulp. Mijn paard doet het op de pulp alleen duidelijk beter. En 2 maal per week krijgt hij er dan gekookt lijnzaad doorheen.
Wel vond hij de zupa lekkerder. Maar met een beetje muesli erdoor, eet hij de pulp ook lekker op hoor.

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 00:26

In de Zupa zitten de extra´s zoals kruiden 30% en lijnzaad !5% dus niet alleen de bietenplp maar wat extra met de natuurlijke vitaminen die in de gras kruiden brok zit.

Pre Alpin senior is een ruwvoeder met lijnzaad speciaal voor paarden die hooi alleen niet goed meer verteren en dus ook wat extra´s zonder verdere ballast zoals melasse.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.