[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

amber18

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:42

De nieuwe supplementen van Subli staan op de website! Alleen nog niet alle winkels hebben alle producten al, tenminste bij ons stond nog lang niet alles er afgelopen vrijdag. De ´Fok en opfokmix´ en de ´Prestatiemix´ waren voorheen de Fokkerijmineralen en Sportmineralen. Ik weet niet of de samenstelling daarvan veranderd is (aan de analyse te zien wel een klein beetje in elk geval). De omega 369-mix vervangt dus de Energiekernmix, en ook daarvan is de samenstelling verbeterd volgens de website. Ik ben vooral heel enthousiast over de verschillende kruidenmixen; die zien er echt heel goed uit qua samenstelling! Ben benieuwd naar de prijzen.
Helaas zit er geen algemeen vitaminen-mineralensupplement bij, dus dat product van Feelgood30 wordt niet vervangen. Blijkbaar is daar niet genoeg vraag naar...? Of misschien dat Subli in dat geval altijd de Fok en opfok-mix/fokkerijmineralen of de Prestatiemix/sportmineralen aanbeveelt, ook als het niet om een fok- of sportpaard gaat? Weet iemand dat toevallig?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 21:16

amber18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 13:48

Het hoort eigenlijk niet helemaal in dit topic thuis, maar omdat we het hier kortgeleden hadden over de nieuwe Subli-supplementen zet ik het toch maar weer even hier neer, voor degenen die erin geinteresseerd zijn. Zoals ik gister meldde heb ik Subli even gemaild om te vragen welk supplement als algemeen vitaminen- en mineralensupplement wordt aangeraden. Vanochtend al antwoord terug (zo hoort het! Heb de afgelopen tijd met Pavo en Van Cooten hele andere ervaringen; geen of pas weken later een reactie op mijn email)! Ze zeggen dat beide supplementen (de Fok- en opfokmix en de Prestatiemix dus, voorheen Fokkerijmineralen en Sportmineralen) in principe geschikt zijn, maar wanneer een paard regelmatig zweet heeft de Prestatiemix de voorkeur, in andere gevallen voldoet de Fok- en opfokmix. Deze supplementen zijn naar mijn mening ook erg geschikt voor oudere dieren (die geen of weinig krachtvoer krijgen) omdat er gebruik wordt gemaakt van extra goed opneembare sporenelementen. De opname is daardoor veel hoger en het organisme wordt veel minder belast.
Ook is er een kruidenmengsel speciaal voor oudere paarden: de Vitaalmix (was al genoemd door iemand in dit topic die daar al positieve ervaringen mee had). En een gewrichtensupplement met glucosamine, msm e.d.: de Gewrichtenmix.
Dus ook mooie producten voor oudere paarden!

Arnanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 21:04

Afbeelding

Ik wil mijn merrie er ervaring aan jullie voorstellen.
Na wat lezen in verschillende topics kom ik tot de conclusie dat er veel verschil is van mening over voedingssupplementen.
Misschien voegt een paard zoals de mijne wat toe aan dit topic !
De foto van mijn merrie is van gister ( 1 Dec 2009 ) ik had mijn camera mee genomen om haar weer eens ``vast `` te leggen aangezien het een paard is van alle dag .
Ze word tenslotte aankomende januarie 2010 net als alle andere paarden weer 1 jaar ouder en schrik niet !!
Ze word dan 27 jaar oud.
Niemand geeft haar deze leeftijd , zelf mijn vaste dierenarts verwonderd er zich over .......
Buiten haar grijze voorhoofd en de gaten boven haar ogen en het geknak van gewrichten gaat het met haar perfect !
Ik loop met haar aan een hengsten ketting omdat ze nog steeds denkt dat ze 4 is en zich af en toe vreselijk misdraagt !
Ze eet nog steeds 2x per dag haar 3/4 basis brok en 1/4 muslie.
Ze krijgt 4x per dag een bak luzerne dit IVM slecht kauwen kan ze geen hooi meer eten.
Daarbij staat ze al meer dan 5 jaar op een dikke schep soul-mate per dag het gehele jaar door.
Een dikke scheut zonnenbloem olie en zo af en toe lekker wat slobber.
Haar hoeven zijn zo gezond als wat en de hoefsmid is er trots op.
Haar vacht glimt en ze zit vreselijk goed in haar vel.
Ze is goed op gewicht en ik longeer haar ( STAP!!!) iedere dag om haar bespiering bij te houden.
Af en toe longeert ze mij........
Ik persoonlijk vind het soul-mate compleet voedinssupplement aan te bevelen voor vele paarden in verschillende takken van de sport maar OOK geweldig voor een oud paard die de juiste ondersteuning nodig heeft om gelukkig en gezond oud te worden !

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 02:52

Heb een bijna 20 jarige haf staan die sinds een 2/3 maanden op de cavalor seniormix staat. Nu valt mij op dat ze de laatste tijd enorm veel energie heeft. Zit een beetje te twijfelen of dit aan het voer ligt of door de koudere periode's aangezien er meerdere paarden op stal drukker dan anders zijn. Hebben jullie veranderingen gezien in het gedrag van het paard na het voeren van de seniormix? Verder ziet ze er super uit en doet het ook enorm goed erop.

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 21:54

@smit_lise : mijn 22 jarige staat een paar jaar op cavalor seniormix, maar ik moet zeggen dat ik niet echt het verschil heb gemerkt qua energie wat hij heeft sinds ik cavalor seniormix voer, ten opzichte van het voer wat ik daarvoor had voor hem.
Het zou natuurlijk kunnen dat ie zich wat beter in z'n vel voelt zitten dat ie daardoor energieker is en dat dat komt door het voer.

Elfenor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 18:29

Mijn paard is ongeveer 20 jaar (geschat door de tandarts, exacte leeftijd weten we niet), en staat 24/7 op de wei met schuilstal, ze krijgt enkel hooi. Ik heb haar vanaf deze zomer dus deze winter is de eerste dat ik haar heb.
Ik merkte daarstraks dat ze toch wel wat vermagerd is, en net voor dat de échte koude dagen eraan komen zie ik dat toch niet graag..
Moet ik haar nu iets bijvoederen, of een deken opleggen ofzo?

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 19:49

Ik zou dan eerder wat bij gaan voeren dat een dekentje op leggen. Het zou kunnen dat ze swinters net dat beetje extra nodig heeft.
Een deken op leggen zou ik alleen doen als ze het koud heeft. Niet omdat ze vermagerd is.

Elfenor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 20:00

SIEMxFUNNY schreef:
Ik zou dan eerder wat bij gaan voeren dat een dekentje op leggen. Het zou kunnen dat ze swinters net dat beetje extra nodig heeft.
Een deken op leggen zou ik alleen doen als ze het koud heeft. Niet omdat ze vermagerd is.

Maar het kan zijn dat ze vermagerd omdat ze koud heeft, dusja ^^

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 20:10

Ja weet ik. Zei ik ook: een deken opleggen zou ik alleen doen als ze het koud heeft. ;)
En vooral als ze een schuilstal heeft is er genoeg beschutting om uit de koude wind/regen te gaan staan.
Als je extra eten geeft, nouja als ze zich warm kan houden door te eten is een deken niet nodig in de meeste gevallen. :)

Elfenor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 20:37

Oke :)

Maar vandaag deed ze heel chagrijnig, en ze wou constant gras eten als ik haar aan het longeren was (ik was op de wei aan het longeren) kan hier een verband tussen zitten? M'n pa dacht dat ze honger had, maar aangezien ze de hele dag door hooi hebben vond ik dat maar raar..

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 18:25

Ik heb een klein probleempje met mijn omaatje, ze is namelijk te dik , ze was in september veel te dik maar ze is afgevallen.
Nu, de meeste oude paarden vallen in in de winter maar [naam] komt dus bij in de winter, heel raar.
Hebben nog meer bokkers dit probleem?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 10:36

Wat een gedoe met dit weer die slobber weken.

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:42

@chanel: de mijne is ook veel te dik, normaal gesproken kon ik de emmers voer en balen hooi niet aangesleept krijgen, maar dit jaar.... hij is zo dik op dit moment dat ik zelfs een groter deken heb moeten kopen omdat de buiksingels en de voorkant niet meer dicht gingen.
Hij krijgt op dit moment , 1/4 kg seniorvoer per dag, en een klein plukje hooi (ik doe bijna 3 dagen met 1 plakje), en voor de rest loopt hij 24/7 in de wei, die schijnbaar voor hem nog voedzaam genoeg is.
Een andere verklaring heb ik niet.

fearofthefox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:46

Mijn ouwetje is Coco een KWPN merrie van 25 jaar. Ze wordt niet bereden ivm met dampigheid.Tot vorig jaar voerde ik ook subli senior maar daar werd ze toch iets te mager van. Daarvoor kreeg ze onderhoudsbrok van subli. Ze heeft toen 2x binnen 6 weken flinke koliek gehad. Haar mest was te droog, ze kreeg waarschijnlijk te weinig vocht binnen. Toen over gegaan op subli senior en geen koliek meer, alleen ik kreeg haar niet dik. Daarna gaan uitproberen en nu krijgt ze al een lange tijd 2x per dag 2 volle scheppen zemelen en een schep pavo natures best en een flinke hand pavo daily plus. En onbeperkt nat hooi. Ze staat overdag in de paddock en 's nachts op stal, ze heeft wel al sinds september een deken op, zonder deken verliest ze teveel energie. Op idd de grijze haren na ziet ze er goed uit. Ik zit er wel aan te denken nu het wat kouder wordt om iets van een vitamine supplement te gaan geven. Ga maar even alle pagina's doorlezen.....

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 13:12

Elfenor schreef:

Maar vandaag deed ze heel chagrijnig, en ze wou constant gras eten als ik haar aan het longeren was (ik was op de wei aan het longeren) kan hier een verband tussen zitten? M'n pa dacht dat ze honger had, maar aangezien ze de hele dag door hooi hebben vond ik dat maar raar..

Eet ze het hooi ook echt allemaal op??
Met dit weer hebben ze erg veel nodig als ze zonder deken op wei staan, mijn Veearts vertelde me dat ude paarden het snel koud hebben, dus misschien iets van slobber bij gaan voeren?
Is makkelijk te kauwen en zit net wat voedingsstoffen in en wat dikmakers..
Dat willen eten kan er wel op duiden dat ze echt trek heeft, zou dat wel serieus nemen..

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 13:27

fearofthefox schreef:
Mijn ouwetje is Coco een KWPN merrie van 25 jaar. Ze wordt niet bereden ivm met dampigheid.Tot vorig jaar voerde ik ook subli senior maar daar werd ze toch iets te mager van. Daarvoor kreeg ze onderhoudsbrok van subli. Ze heeft toen 2x binnen 6 weken flinke koliek gehad. Haar mest was te droog, ze kreeg waarschijnlijk te weinig vocht binnen. Toen over gegaan op subli senior en geen koliek meer, alleen ik kreeg haar niet dik. Daarna gaan uitproberen en nu krijgt ze al een lange tijd 2x per dag 2 volle scheppen zemelen en een schep pavo natures best en een flinke hand pavo daily plus. En onbeperkt nat hooi. Ze staat overdag in de paddock en 's nachts op stal, ze heeft wel al sinds september een deken op, zonder deken verliest ze teveel energie. Op idd de grijze haren na ziet ze er goed uit. Ik zit er wel aan te denken nu het wat kouder wordt om iets van een vitamine supplement te gaan geven. Ga maar even alle pagina's doorlezen.....

Misschien kun je door de subli nog wat brok meeweken.... als je zegt dat ze daar van aankomt maar koliek krijgt... je kan het ook geweekt geven... Of bv. 2 x per dag Subli senior en 1 keer geweekte brokken...

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 13:31

Ik heb de indruk dat mijn Amore heel moeilijk eet, normaal gaat de voordroog zo binnen, maar nu rommelt ze echt. Binnen half uurtje is de tandarts er, ben benieuwd!

Amore krijgt nu elke dag een grote schep warme zemelen en een schep seniorix van cavalor. 2x in de week krijgt ze slobber geweekt in voldoende warm water. En nog wat bieten en 20kilo en meer voordroog.

Elfenor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 12:57

viv77 schreef:
Elfenor schreef:

Eet ze het hooi ook echt allemaal op??
Met dit weer hebben ze erg veel nodig als ze zonder deken op wei staan, mijn Veearts vertelde me dat ude paarden het snel koud hebben, dus misschien iets van slobber bij gaan voeren?
Is makkelijk te kauwen en zit net wat voedingsstoffen in en wat dikmakers..
Dat willen eten kan er wel op duiden dat ze echt trek heeft, zou dat wel serieus nemen..

Ze krijgt nu indd slobber bijgevoerd, en heb haar ook een deken opgelegt voor de nacht.
Ze hebben enkele dagen op de wei gestaan zonder hooi, maar ik denk dat ze sinds gisterenavond ofzo terug onbeperkt hooi hebben. :)
Aangezien ze met 5 op de wei staan kan ik ook niet echt zien of ze haar 'deel' helemaal opeet he, of hoeveel ze eigenlijk eet in vergelijking met de andere paarden.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:14

chipieke schreef:
Ik heb de indruk dat mijn Amore heel moeilijk eet, normaal gaat de voordroog zo binnen, maar nu rommelt ze echt. Binnen half uurtje is de tandarts er, ben benieuwd!

Amore krijgt nu elke dag een grote schep warme zemelen en een schep seniorix van cavalor. 2x in de week krijgt ze slobber geweekt in voldoende warm water. En nog wat bieten en 20kilo en meer voordroog.

En, was er iets met haar gebit?

Harold heeft vanmorgen voor het eerst de senior voeding van Subli gehad. Ik was benieuwd of hij het zou eten, is wel een kieskeurige eter. Maar hij had het snel op, zo lekker vond hij het! Hoop dat hij zo toch wat extra voedingsstoffen binnen krijgt.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 13:45

Daantje1981 schreef:
chipieke schreef:

En, was er iets met haar gebit?

Ja! Tandarts schatte haar trouwens maar 18 :D Maar ze had dus flinke haken op de tanden, ze had wondjes op haar kaken. Net nadat de tandarts was geweest was ze al veel aangenamer, niet meer oortjes zuur naar achteren en lekker vrolijk wezen! Dit is dus wat ze me al een paar weken wou zeggen...

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 17:20

Wauw Arnanda, wat ziet jouw merrie er nog super uit! Je zou haar inderdaad geen (bijna) 27 geven.

Ik las hier iets over dekens. Als je paard mager wordt, dan zeker bij gaan voeren maar wacht niet te lang met een deken erop doen. Als het paard niet snel wat aankomt, dan een deken erop. Energie die paarden gebruiken om warm te blijven, gebruiken ze niet om op gewicht te blijven...

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 19:52

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 12:18

Even een recente foto van mijn oudje [bijna 20 ] die 24/7 buiten staat .
Hij heeft een inloop stal kan dus droog en uit de wind staan .
Krijgt onbeperkt hooi , en 1kg Marstal Senior Plus per dag .

Afbeelding

Lagency

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 01:19

Even een vraag:

Zijn er mensen die Subli Senior Priores voeren in combinatie met de Hartog gras mix of de compact gras?
Zo ja wat zijn jullie ervaringen met de hartog gras mix of de compact gras?