[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

b485

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 11:43

Ze krijgt regelmatig haar ontworming, en de tandarts is 3 maanden geleden bij haar geweest. Volgens deze waren haar tanden nog goed in orde voor haar leeftijd. Een klein tandje (een ruin-tand) heeft hij getrokken want die zat los.

Quinn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 13:34

Hallo,

Ik heb ook een oudje op stal staan met dezefde verschijnselen. We geven nu de Vitaal-mix van Subli bij. Dit is een kruiden mengsel. Het lijkt goed te werken na 3 weken zie je al duidelijk verandering.

amber18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 14:13

Is dat iets nieuws, die Subli Vitaal-mix? Ik heb er nog nooit van gehoord. Het zijn pure kruiden? Of zitten er nog andere ingredienten in?

Quinn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 14:25

Ja dit is nieuw, subli heeft een gehele nieuwe supplementen lijn. Feel good en grand national gaan er uit.
De vitaal-mix bestaat uit wel 25 verschillende kruiden! verder zit er niets in.

amber18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 14:53

O, zijn de nieuwe supplementen er al, had ik nog niet gezien! Ik ga snel eens in de Welkoop kijken dan. Zal ook eens kijken of er iets op de website van Subli staat.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 16:42

Quinn_ schreef:
Ja dit is nieuw, subli heeft een gehele nieuwe supplementen lijn. Feel good en grand national gaan er uit.
De vitaal-mix bestaat uit wel 25 verschillende kruiden! verder zit er niets in.

Ik kan de vitaal-mix nog niet vinden op de site van Subli ???

Quinn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 16:56

Dat heb ik ook gezien, het is allemaal vrij nieuw het zal wel aangepast worden zeker? Er liggen wel al folders in de BB.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 17:11

Zijn het enkel kruiden ? Geen granen toegevoegd of melasse bijvoorbeeld ?

Quinn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 17:50

Nee enkel kruiden, in poedervorm. Ruikt heerlijk.

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 17:52

ik zal ook nog wat vitamines en mineralen toe voegen erg goed voor oude paarden

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 17:59

Ik krijg net van Hartog het advies enkel lucerne en compact gras te voeren en geen krachtvoer ! Volgens hen worden supplementen vaak slecht opgenomen ( de vit en min ). In lucerne en compact gras zouden voldoende vit en min zitten die goed kunnen worden opgenomen. Verrassend advies van een voerfabrikant vond ik.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 19:41

Weten jullie waarom oudere paarden eerder afvallen langs de ruggegraat ? Heeft dat met minder bespiering te maken bijvoorbeeld ?

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 14:49

Ik denk dat dat inderdaad met de bespiering heeft te maken. De meeste oudjes worden niet meer getraind, de spieren worden slapper en dunner en de rug/billen/hals valt daardoor wat in.

Ik denk dat je de meeste oudjes niet meer mooi 'rond' krijgt omdat ze die spieren gewoon niet meer kunnen opbouwen.

Ons oudje wordt binnenkort alweer 28, wat gaat de tijd snel. Hij krijgt nu savonds 3 soeplepels geweekte pulp met 4 lepels zemelen. Daarnaast krijgt hij 2x 0.5 kg mijten gerstemix en onbeperkt voordroog/hooi.

Hij zou van mij nog een tikkeltje dikker mogen, maar ben al heel tevreden met dit resultaat. Ik zou gewoon net die ribbeltjes weg willen hebben. Hij heeft ook een verradelijk postuur, namelijk is hij heel rond ribbig, dus heeft heel snel een grote bolle buik, terwijl je dan nog duidelijk de ribben ziet zitten.

Op deze foto's zie je duidelijk om de schoft heen en op de rug dat de spier zijn weg gevallen.
(foto 2008)
Afbeelding
Afbeelding
(foto 2009)
Afbeelding

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 16:48

Ik ga proberen wat meer (goede ) eiwitten te voeren in de vorm van lucerne. Kijken of ik daar de ruglijn meer mee op gewicht kan houden (idee erachter : spieren hebben eiwitten nodig )

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 16:57

Voor spieropbouw is vitamine E ook goed, maar wel altijd combineren met training, mer luzerne voeren alleen krijg je geen spiermassa bij, natuurlijk... succes.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:01

Nee je hebt gelijk. Maar hij is op dit moment nog niet teruggevallen in bespiering. Tenminste niet zoveel dat ik er graag meer bij zou willen zien.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:18

Nathalie84 : Ik vind dat inderdaad een typisch 'oude' buik. Wel vol van onderen, maar je ziet de ribben wel. Dus te dik zijn ze niet echt, maar mager ook weer niet. Lastig is dat altijd. Ik merk dat mijn pony (25) nu ook wat gaat invallen op haar rug zegmaar. Ik doe er wel mee buitenrijden, maar niet meer lessen of fanatiek in de bak.
Hij heeft wel een mooi koppie trouwens :)

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 10:50

Gladstone staat helemaal stil, wordt niet meer bereden. Dus wel logisch dat al zijn spieren zeg maar lang worden en dat hij zo wat invalt. Maar hij mag hier gewoon zijn oude dag slijten :j.

Doen jullie de oudjes trouwens in de winter een deken op? Ik was aan het kijken voor eventueel een gevoerde regendeken voor de echte vieze dagen? Afgelopen winter had ik bij -20 wel een deken op liggen, maar voor de rest eigenlijk niet.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 10:54

Over ingevallen ru gesproken.

Afbeelding

maar ja mijn oudje is dan ook al 31 en doet al zo'n tien jaar niets meer.

En ja mijn oudje heeft zowat zomer en winter een deken op, dit geeft ivm de ingevallen rug wel weer problemen met drukkingen op de schoft.

Zie dit topic [SV] [SR] drukking van deken (ouder paard)

Maar goed we dwalen af van het onderwerp voeding

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 10:57

Hoeveel heb je dan ongeveer opliggen? Ik was zelf een beetje aan het kijken voor een 200gr voor als het straks onder de 5-7 graden komt.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 14:16

vraagje voor diegene die bietenpulp voeren, hoeveel droge stof geven jullie dan per dag?

Ik heb nu een D pony, ik maak altijd een 3 soeplepels pulp en 5 lepels zemelen klaar. Dit laat ik weken en krijgt hij savonds. Hij krijgt zo nog 1 kg muesli per dag (verdeeld over 2 keer).

Maar hij mag van mij nog iets meer aanzetten, dus wilde de bietenpulp opvoeren. Als deze zak op is, wil ik die senior van Subli eens proberen, kijken of die beter 'pakt'

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 16:21

Sommige mensen geven wel 1 kg droge bietenpulp per dag ( meestal wel voor groot paard ).

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:45

Nathalie84 schreef:
vraagje voor diegene die bietenpulp voeren, hoeveel droge stof geven jullie dan per dag?

Ik heb nu een D pony, ik maak altijd een 3 soeplepels pulp en 5 lepels zemelen klaar. Dit laat ik weken en krijgt hij savonds. Hij krijgt zo nog 1 kg muesli per dag (verdeeld over 2 keer).

Maar hij mag van mij nog iets meer aanzetten, dus wilde de bietenpulp opvoeren. Als deze zak op is, wil ik die senior van Subli eens proberen, kijken of die beter 'pakt'

Ik geef 3/4 schep droge pulp (uiteraard geweekt) 's avonds laat als de anderen nog een plak hooi krijgen. Als je senior priores wil gaan voeren dan zou ik de muesli vervangen en niet de pulp.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 20:31

weet er iemand of een paard van een mix van geweekte bietenpulp en zemelen diarree kan krijgen?
Die van mij kreeg diarree maar kan ook gewoon toeval zijn

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 10:16

Ik heb altijd geleerd dat droge zemelen stoppen en natte zemelen laxeren. Dus het zou kunnen.
Mijn ponies krijgen ook diarree van verse bieten, dus waarom niet van bietenpulp?

Wat de hoeveelheid pulp betreft:
Mijn paard kreeg 1 schep (dus ongeveer een kilo) droge bietenpulp per dag op haar vorige stal.