Topic voor onze oudjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 21:08

Witte wieven?? Is dat de mist??

Mooie foto

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 21:17

Ja,zo word de mist genoemd.Volgens de legende zijn dat heksen.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 21:41

Britta31 schreef:
Nap en Max samen met de Witte Wieven.

[ [url=m/ppQBFy.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooie foto

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 21:42

Britta31 schreef:
Ja,zo word de mist genoemd.Volgens de legende zijn dat heksen.

De witte Wieven van Zwiep!

Erg mooie foto <3

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 21:48

Eerste keer dat ik dit hoor, mooi

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 22:51

Britta31 schreef:
Nap en Max samen met de Witte Wieven.

[ [url=m/ppQBFy.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooi! Lekker aan het grazen. :)

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 07:55

Een eeuwenoude offersteen waar bloed uitkomt, dat is niet alles. Het spookt er ook nog. Er zijn verhalen van mensen die tijdens een wandeling een witte schim voorbij zagen komen of rare dingen op foto’s vastlegden. Dit zou het witte wief kunnen zijn.

In de middeleeuwen had Kernhem een kasteelheer. De dochter van deze kasteelheer was gek op een ridder, die op een dag vertrok voor een veldslag met de belofte dat hij terug zou komen voor haar. Iedere dag dwaalde de dochter over het landgoed, in de hoop dat de ridder was teruggekomen. Jaren gingen voorbij, maar de ridder kwam nooit terug. Volgens sommigen dwaalt de geest van de dochter nog steeds rond over het landgoed, voor eeuwig wachtend op de terugkeer van haar ridder.

Het witte wief van kernhem(ede)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 09:03

Nu durf ik niet meer naar buiten als de mist aan komt "drijven". :( Je ziet het ook steeds dichterbij komen over de grond.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 09:10

EmptyWords schreef:
Een eeuwenoude offersteen waar bloed uitkomt, dat is niet alles. Het spookt er ook nog. Er zijn verhalen van mensen die tijdens een wandeling een witte schim voorbij zagen komen of rare dingen op foto’s vastlegden. Dit zou het witte wief kunnen zijn.

In de middeleeuwen had Kernhem een kasteelheer. De dochter van deze kasteelheer was gek op een ridder, die op een dag vertrok voor een veldslag met de belofte dat hij terug zou komen voor haar. Iedere dag dwaalde de dochter over het landgoed, in de hoop dat de ridder was teruggekomen. Jaren gingen voorbij, maar de ridder kwam nooit terug. Volgens sommigen dwaalt de geest van de dochter nog steeds rond over het landgoed, voor eeuwig wachtend op de terugkeer van haar ridder.

Ik hou van dit soort verhalen op een 1 of andere manier. Dat spookachtige.
Gelukkig wonen vrienden van ons in Kernhem, zal eens vragen of ze haar hebben zien zwerven.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 10:05

Es_ther schreef:
EmptyWords schreef:

Ik hou van dit soort verhalen op een 1 of andere manier. Dat spookachtige.
Gelukkig wonen vrienden van ons in Kernhem, zal eens vragen of ze haar hebben zien zwerven.

Ik ben er ook dol op. Hier bij Rheden heb je de onzalige bossen, zit ook zo'n verhaal bij.

En de duivelssteen hebben we ook

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 10:13

Waar? Ik ben best vaak in Rheden :D

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 10:15

Oooooh ik vind die lokale legendes en mythes ook heel tof . Ik krijg er altijd een beetje een Suske & Wiske gevoel van :)

Hier hebben we helaas niet zoveel spookverhalen. Al weerhoudt dat Chantal er niet van overal spoken en bakkabouters te zien :D

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 10:19

Lau07 schreef:
Oooooh ik vind die lokale legendes en mythes ook heel tof . Ik krijg er altijd een beetje een Suske & Wiske gevoel van :)

Hier hebben we helaas niet zoveel spookverhalen. Al weerhoudt dat Chantal er niet van overal spoken en bakkabouters te zien :D

Als paarden toch eens spookverhalen konden vertellen _O- .

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 10:21

Vele honderden jaren was het niet pluis in de Onzalige Bossen ten noorden van De Steeg. Een roversbende voerde er een waar schrikbewind. Geen enkele wandelaar keerde na een uitje in het bos terug. Men werd beroofd van al zijn bezittingen en op een vreselijke manier afgeslacht.
Dat gebeurde onder leiding van ridder Arnoud van de Dennenheuvel. Hij was verantwoordelijk voor de naam die het bos tot op de dag van vandaag draagt. Gelukkig is het gevaar voor de wandelaar geweken. Tegenwoordig is het “Onzalige” Bos een “Zalig” Bos waar het heerlijk recreëren is.

De legende
Arnoud van de Dennenheuvel, die in een eenvoudige hoeve woonde, was hopeloos verliefd op de enige en beeldschone dochter Gertrude van de graaf, die kasteel Middachten bewoonde. De graaf had de hand van zijn dochter echter voorbestemd aan de zoon van een invloedrijke baron. Tijdens een jachtpartij ontstond ruzie waarbij Arnoud van de Dennenheuvel de zoon van de baron per ongeluk dodelijk verwonde. Arnoud nam de benen.
Tijdens zijn zwerftocht door Europa redde hij het leven van een vorstin en als dank sloeg de Koning hem tot ridder.

Kasteel Middachten in 1743
door Jan de Beijer en Hendrik Spilman.

Na enige tijd keerde Arnoud van de Dennenheuvel als een schatrijke, doch onbekende, ridder  terug in Gelderland. Hij besloot onderdak te vragen op kasteel Middachten want hij hoopte dat Gertrude daar nog zou wonen. Op weg naar het kasteel werd Arnoud echter het slachtoffer van een overval.  Vrijwel al zijn juwelen werden hem afhandig gemaakt. Hij liet zich hierdoor echter niet ontmoedigen en klopte aan bij de burcht. Er werd een uitgebreide maaltijd bereid en de drank vloeide rijkelijk. Tijdens het gesprek werden het doel en de achtergrond van de “onbekende ridder” duidelijk!  Er ontstond ruzie.
Bij de vechtpartij die volgde werd ridder Arnoud van de Dennenheuvel zwaar gewond.  Hij herstelde voorspoedig van zijn verwondingen, maar was diep teleurgesteld en vernederd dat zijn enige liefde, Gertrude, hem werd onthouden.  Uit frustratie sloot hij zich aan bij een roversbende die dood en verderf zaaide in de omliggende, uitgestrekte, bossen ten noorden van kasteel Middachten. Deze bandieten vielen de bewoners van het kasteel tijdens een jachtpartij aan. Hierbij werd Gertrude door een verdwaalde pijl per ongeluk getroffen.
Zij stierf in de armen van ridder Arnoud van de Dennenheuvel.

Suske en wiske heeft een stripboek over de witte wieven bij kernhem

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 10:25

de Duivelssteen. Deze steen ligt op een open plek in het bos maar hoe is deze steen hier terecht gekomen? Het zou het werk zijn geweest van de duivel. In ver vervlogen tijden hadden inwoners van het dorpje Doesburg geld ingezameld om de toren van de kerk te realiseren. Volgens één van de verhalen was de duivel hier niet blij mee.

Op een dag stond hij op de Carlolinaberg en zag dat men bezig wat met het plaatsen van het dak van de toren van de kerk. Stoom kwam uit zijn oren, toch besloot hij een kijkje te gaan nemen. Bij aankomst bij de IJssel zag de duivel hoe ver ze al waren, ook besefte hij hoeveel geld dit gekost zou hebben. Hij werd zo boos dat de duivel begon te rennen en te rennen! Uiteindelijk bij Laag Keppel vond de duivel een grote kei langs de oude IJssel. Hij pakt de steen op en gooide deze naar Doesburg om zo de toren om van de kerk kapot te gooien, dit zou ze wel leren! “Ze moeten mij gehoorzamen!” zei hij en gooide de steen zo hard dat hij langs de toren van de kerk vloog en zo in de Onzalige Bossen terecht kwam.

Afbeelding
Met de honden op de duivelssteen

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 10:29

Vet EW!

Weer wat geleerd over de omgeving :D .

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 10:37

Wat leuk!

Ik heb vroeger in Ermelo gewoond. Gingen we naar het Solse gat en het bos met de dansende bomen. Zijn ook van die verhalen over.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 10:51

Ik heb even snel een boek uit mijn kast gepakt,
Voor mensen die dit soort verhalen kunnen waarderen nogal een aanrader.

Allerlei Nederlandse sagen en legenden, en hun herkomst.

Witte wieven is leuk, in die zin dat het een thema is dat in heel veel verschillende streekverhalen terugkomt.

Ik heb even de blz van Ede op de foto gezet ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nog even een blz van een andere plaats (Zwiep, Lochem);

Afbeelding

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 11:05

Ah, Lochem! Ik ben tijdens kamp (dacht basisschool) naar de Witte Wieven geweest. Die man kon zoooo gaaf vertellen!

We gaan lekker off-topic trouwens :')

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 11:09

Hierbij een ontopic foto dan maar :D
Larix staat links en is vrijdag jarig!

Afbeelding

Daarnaast Coco van bijna 4 en Derek van 12

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 11:11

Ach, we zijn ooit huiskamer geweest meen ik, en daar mocht dat gewoon.

En de titel is 'Topic voor onze oudjes'

Daar passen heel oude Nederlandse verhalen dan weer prima bij... :))

Er zijn ook nog wel erg mooie verhalen over nachtmerries. De dieren dus, niet de dromen.
Komen we al weer dichter bij paarden... /3

Meer on topic, ik ga die dagruin van mij straks verder bijwerken. Zijn manen dan dus.
Ik kreeg een berichtje van de staleigenaresse dat zijn manen langzaamaan steeds beter rechtop staan. Ben benieuwd wat ik aantref straks.

En of ik een stoer ridderpaard ga zien, of dat het mij nachtmerries gaat opleveren. Die droomversie dan dus... :')

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 11:18

Ah, Ben benieuwd!

Hier mag Mona lekker bloot, kan ze zelf die haren uitrollen :') .

Tante Mona vindt Brutus wel gezellig!
Afbeelding

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 11:26

Ik begrijp tante Mona helemaal, wat een schattig klein pluizebolletje. <3

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 11:27

Hier groeien de gemillimeterde manen ook al, ie niet meer helemaal kaal.

Afbeelding

En lekker zonder deken buiten. Mau 23, de donkere 20

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 11:28

Mona heeft nog geen idee wat een terror zo’n shettenbaby nog zal worden }:) ~~}>