Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
amber18 schreef:je moet het wel altijd minimaal 12 uur weken (1 kg met 3 liter water),
Maris schreef:Ditano, met die ene kg krachtvoer krijgt je paard dan die extra's die een ouder paard nodig heeft binnen ?
yvonnedv schreef:Mindim schreef:Wel een goede 75 kilo denk ik.
dat is wel erg veel. Dat is ongeveer 4 baaltjes. Die van mij krijgt nog geen 4 sprietjes weg, ze taalt er ook in het geheel niet naar.
Maris schreef:Kan iemand me vertellen waarom veulenbrok zo goed is voor oudere paarden ( voor meer gewichtstoename ) ? Zit er geen melk in veulenbrok bijvoorbeeld ? En niet teveel calcium ( in verhouding tot fosfor ) ?
aisie schreef:,Taniya lever je dat ook in friesland?
Ik heb een friese merrie van 17 jaar die een slokdarm verslapping heeft en die kan al een paar jaar geen hooi meer eten. Ze leeft nu op gras en lucerne maar dat voer van jou lijkt me ook wel fijn spul voor erbij.
amber18 schreef:Simongek, Opkikker is prima om de darmflora te herstellen en ondersteunen (kan je heel goed permanent geven wanneer nodig), maar zo te horen heeft jouw paard een ruwvoer-vervanger nodig. Als hij niet voldoende ruwvoer eet dat hij ook kan verteren zal hij blijven afvallen en diarree blijven houden. Als er nog hele sprieten hooi en compactgras in de mest zitten kan hij het zoals je zegt dus niet meer goed kauwen (en daardoor niet verteren) en zul je iets moeten voeren dat fijner van structuur is. Seniores Priores van Subli wordt hier al veel genoemd en is ook voor jouw paard een hele goed optie, en niet duur; je moet het wel altijd minimaal 12 uur weken (1 kg met 3 liter water), dan wordt het een slobber die je paard zo op kan eten zonder dat hij hoeft te kauwen. Andere opties zijn bietenpulp en grasbrok (ook allebei geweekt ivm slokdarmverstopping!). Maar Seniores priores is het beste uitgebalanceerd. Het is te koop bij de Welkoop/Boerenbond (welkoop.nl). De Hartog maisbrok is géén ruwvoer-vervanger, eventueel wel goed geschikt om je paard snel dikker te krijgen (ik zou het dan ook wat natmaken en laten weken voor het voeren zodat het wat zachter wordt en je paard het makkelijker wegkrijgt). Ik weet niet of je paard nu verder ook al krachtvoer erbij krijgt, maar veulenbrok lijkt me ook voor jouw paard een goed idee (van bv. Pavo PodoStart of Subli Veulenkorrel), dat zijn hele kleine brokjes met een hoge voedingswaarde (evt. in combinatie met de maisbrok, of kijk wat je paard het beste eet). Succes!
Kaat_E schreef:@ Amber, zou het kunnen dat Simongek bedoelde: het is maar een ponietje, geen paard ("kijk wat je paard het beste eet")?
Ik hoop in elk geval dat er geen Bokkers zijn die vinden dat ponies niet zo goed verzorgd moeten worden als paarden!
Maisbrok is idd geen ruwvoervervanger, maar ik geef het in combinatie met grasbrok en luzerne. Mijn knol is verwend, vrees ik.