Topic voor onze oudjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lau07
Moderator

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 13:51

Welkom Hilli! Leuk zo'n hippe oma!

Op de vorige stal waar ik stond vonden ze Chantal stokoud (toen was ze net 24) en zeiden veel pensionklanten altijd als ze wat had: 'ja, maar wat wil je, ze is al zo oud!'. Ik vond het echt erg om te zien dat mensen daar gewoon gewend waren aan het feit dat een paard voor zijn 20ste kapot is of afgevoerd wordt omdat hij door verkeerde trainingsmethodes helemaal stuk gemaakt wordt. Op de stal waar we nu staan is ze wel een van de oudere, maar de oudste is 32 geloof ik en die crosst nog met veel plezier door de wei, dus we hebben nog even te gaan.

Tja, soms kun je gewoon echt vette pech hebben. Ik heb vorige winter een paard gereden dat in de opfok was gevallen, en daarbij een wervel had gebroken. Het gevolg was dat hij atactisch is geworden. Eeuwig zonde, hij was prachtig, voerde fantastisch bloed en was echt enorm lief, maar wel voor de rest van zijn leven licht gehandicapt.

Wat tof Sanet, dat je die oefeningen nog rijdt! Merk je verschil met het losrijden soms? Ik heb gemerkt dat ik wat langer moet warmdraaien voordat we echt aan de slag kunnen.

Es_ther, klinkt een beetje als voetbalplaatjes verzamelen maar dan met paarden. Al zou ik mijn oudere dieren ook nooit weg kunnen doen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 13:54

Ja, maar echt zo :') .

Hier ook vaak dat mensen zeggen: maar een oud paard, wat moet je er mee?
Uh, poetsen, wandelen, gewoon nog mee buiten rijden? Een goeie oude dag geven?

Vanavond gaat m’n schoonzusje even op Mona. Heeft al heel lang niet gereden en Mona is een perfecte leer pony, zolang ze mag hobbelen vindt ze alles best _O-

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 13:57

Es_ther schreef:
Poekkie schreef:
Wow! Wat doe je zelfs met 55 paarden, ik word al hartstikke moe van het gedacht alleen :')

Uuuh, een stuk of 5 rijden, 10 fokmerries hebben, 20 opfok dingen hebben, ex fok merries die je niet weg kan doen, net als ex rijpaarden :') . En wij maar stallen mesten _O-

Okay... 15 van de 55 effectief productief. Mijn pa ziet me al aankomen met zulk plan :')

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 14:03

Sanet schreef:
Poekkie schreef:
Welkom Hilli!

Werkt je paard nog onder het zadel? Wat doen jullie nog? Altijd leuk om te horen dat oudjes nog fit zijn! Geeft hoop voor mij 17 jarige rijpaard die hopelijk over een tijdje hier ook mag meedoen :))

Ik rij met mijn 24 jarige nog gewoon ZZ-Zwaar/LT oefeningen :)

Wow! Wat super dat dat nog lukt!
Mijn shets hebben nooit iets gedaan, al zou hilde het echt nog perfect kunnen. Maar de andere shet echt niet meer, als in die 5 minuutjes laat lopen begint hij te hoesten. De da zei me dat dat van het hart kon zijn dat wat minder werkte omdat hij in rust nooit hoest of dampig lijkt te zijn.

Van de 6 rijpaarden/ponies die hier staan werkt alleen mijn paard en de jongste nog, best wel confronterend. 2 anderen kunnen het werk niet meer aan (eentje echt ‘op’, de andere al jaren op de sukkel met hoefproblemen, gaat onbelast prima maar na belasting altijd kreupel) en de 2 anderen zouden wel nog wat kunnen doen waar dat is vooral tijdsgebrek van de eigenaars denk ik.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 14:09

Es_ther schreef:
Ja, maar echt zo :') .

Hier ook vaak dat mensen zeggen: maar een oud paard, wat moet je er mee?
Uh, poetsen, wandelen, gewoon nog mee buiten rijden? Een goeie oude dag geven?

Vanavond gaat m’n schoonzusje even op Mona. Heeft al heel lang niet gereden en Mona is een perfecte leer pony, zolang ze mag hobbelen vindt ze alles best _O-

Hier vinden mensen het ook wel eens gek dat ik niet rijd :+ maar komt denk ik ook omdat de mijne in de wei hartstikke rad loopt. Hij loopt ook rad maar toch heeft hij iets onder de leden waardoor hij niet meer getraind en gereden mag worden. Vinden mensen gek haha “want je ziet het toch niet” :+

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 14:33

Sandy is ook nog steeds actief, maar nu op een laag pitje. Ze kwakkelt wat met kreupelheden, maar weigert met pensioen te gaan, dus die mag nog regelmatig mee door het bos sjokken...
Sandy is niet per se de oudste, we hebben er 2 van 26. Ze staat privé dus dat zegt dan ook weer niet zo veel. De andere is wel veel krakkemikkiger en met haar wandelen we alleen maar.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 14:39

Britta trok nog regelmatig een klein galopje door de wei,ook nog een week voor ik haar in liet slapen.Toen was ze 36.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 14:41

Tweet ook nog wel.

Vooral met wat lekkerder weer als ik hem in de longeerrcirkel zet. Vaak moet hij zich dan even uitsloven. En als ik zelf in het midden ga staan, gaat hij helemaal voluit. Hoeft hij niet, maar lijkt hij lol in te hebben. Inclusief van die snuivende hoofd-halszwaaien en halfslachtige voorbeen maai acties.
Grapjurk.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 15:06

Marissa is redelijk rustig in de wei, behalve als er vers gras is. Daar wil ze wel een klein drafje voor doen. Anders is het in het bos. Opwarmen duurt wat langer maar als ze opgewarmt is dan is ze nog net zo hysterisch als vroeger. Rem is verdwenen vaak omdat ze het zo leuk vind om door het bos te crossen. Wel is nu wat sneller buiten adem en stappen we dus vaker tussen door. Komt ook omdat we beide geen conditie meer hebben momenteel. Maar zijn we mee bezig om dat langzaam weer te verbeteren

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 15:51

Die van mij kan zich wel uitsloven in de wei. Sprintjes trekken en hij als oudste paard van de stal is dikste vrienden met het jongste paard van de stal. De mijne is dus ook een beetje opvoed-opa maar hij speelt, stoeit en doet wel mee. Resulteerde de eerste maand op een paar mankementjes. Opa moest even leren waar zijn fysieke grenzen lagen :+ en ik maar denken ‘hoe kan dat paard 2x in korte tijd raar kreupel lopen terwijl hij in 23 jaar nog geen dag kreupel is geweest’. Totdat mij werd verteld wat hij in de wei allemaal uitspookte met zijn vriend haha. Gelukkig kent hij nu zijn grenzen en jonkie houdt de mijne zo lekker jong in zn lijf en in zn bol en de mijne voedt de ander op want soms is hij ook boze-opa haha.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 16:12

Heerlijk als ze dat nog doen!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ja, lopen kan ze wel :')

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 16:20

https://youtu.be/l6VwpwRb6iE

nou, ik zat er voor het eerst een keertje op, wilde langs de wei stappen....
Sorry voor mijn gevloek maar hij MAG DIT NIET en ik schrok ervan. !!! Hoe leuk hij het ook vindt, 1 verkeerde draai kan weer een terugval betekenen.... maar achteraf denk ik dan.... ach jongen, zo blij !!!!
Moet ik dan niet meer gaan stappen ??? terwijl hij zo blij ervan wordt.... nou ja, boos nu omdat hij niet harder mocht....

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 16:26

O o die Chico. Boefje is het zo te zien. Weer is er ook wel naar moet ik zeggen. Die van ons hebben vrij vandaag.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 16:27

Oeps :')

Hopen dat hij er geen last van krijgt.
Oudjes met een mening... :')

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 16:45

Hahahahaha die Chico :')

Mijn Hippe OppasOma werkt nog. Graag zelfs :):) . Ze is met endurance-wedstrijdpensioen, maar we rijden nog wel wat B-proefjes (dus petje af voor het niveau van Sanet haar paard!). Gemiddeld doet ik 4x in de week wat met haar (en soms doet ze wat met mij :') ), en dat varieert van rijden in de bak tot lekker naar buiten of wat longeren of wandelen.

Een foto houden jullie tegoed :j

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 16:46

Es_ther schreef:
Heerlijk als ze dat nog doen!

[ [url=m/N5ocCr.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/XJZ8VD.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/H5S4bC.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/PmLsFx.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ja, lopen kan ze wel :')

Wat een leukerd! En nog wakker zat :))

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 16:58

Oeps, Chico is blij :') .

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 18:20

Elcamino en toch is het een soort van fijn. Betekent wel dat hij zich goed genoeg voelt om dit te doen. Snap wel dat jij je kapot schrikt natuurlijk

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 19:16

Die chico, hij is iig erg blij.

Hier ook nog 4-5x in de week aan het werk

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 20:07

Ohhhh Chico!
Heerlijk :+

Larix gaat straks, als hij zijn vacht kwijt is uit zijn plaat. Is elke keer zo :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 21:11

Fijn dat jullie oudjes zo goed gaan, en hihi die Chico :D

Ik mis des nog steeds gigantisch, afgelopen weekend had ze 28 moeten worden :(
Merk toch wel dat het mij harder heeft geraakt dan dat ik dacht, best wel wat struggles met mijzelf dus ben nu aan het kijken naar een soort van verwerking dmv coaching met paarden.

Voor de rest doet mijn “jonkie” het goed, maar doordat ik niet geweldig in mijn vel zit resulteerde dat de laatste keer rijden in een paar bokken en een halve stijger van haar, tsja wat zal ik zeggen: gevoelige merrie.
Afbeelding
Afbeelding

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 06:07

Ah begrijpelijk romy. Je bent toch superlang samen geweest :(:) hopelijk kan je het een plekje geven.

Schimmeltje mocht gisteren weer even hersengymnastiek doen.
Afbeelding

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 06:58

Ah, is ook logisch Romy :(:).

Knappe schimmel!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 07:46

Queelens volgens mij is jouw schimmeltje nog best groot, of niet?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 09:31

ach Romy, dat begrijp ik..... zolang een deel van je leven....
Chico lijkt oke, gelukkig.... dus ga vanmiddag maar weer eens een poging wagen... mét een vriendje erbij .