Topic voor onze oudjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EmptyWords

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 17:18

Hier is de smid vandaag ook geweest.
Mau heeft nog steeds topvoeten, hij tilt zn voeten ook nog steeds goed op, dus voor de smid nog niet zwaarder

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 18:00

Och, lastig zo met de hoefsmid. Katinka heeft achter altijd al lastig gevonden ivm losse knieën, en de hoefsmid laat haar been nu in zo'n houder rusten.. Minder hoog en ze kan er op leunen. Misschien eens vragen aan je smid of dat zo kan?

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 18:27

Zo’n lage houder is voor oudjes wel fijn inderdaad. Alleen niet iedere smid heeft/doet dat. Moeten ze natuurlijk verder bukken haha. Gelukkig gaat het met peri nog wel goed bij de smid.

Hier helaas vandaag een mede oudje en weidegenootje van peri overleden, altijd zo naar :(
Volgens mij is de mijne nu ook het oudste paard van stal. Niet 100% zeker want er staan zoveel paarden en ik houd het niet allemaal meer bij haha maar vind het ergens wel een angstaanjagende gedachte dat ‘volgens de natuur’ die van mij het eerste het loodje zou ‘moeten’ leggen zegmaar. Maakt me wel een beetje bang alsof hij de volgende op het lijstje moet zijn ofzo. Herkennen jullie dat? Maar niet te veel overna denken ook maargoed..

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 18:30

Ah Queelens :(:). Ik bedenk me wel dat Mona ouders wordt ja en misschien geen 10 jaar mee meegaat.. maar ze is altijd de oudste van stal (ze staat bij de eigenaren).

Genieten van de tijd die je met ze hebt :D !

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 18:44

Tweet is veruit de oudste. Het eerste paard na hem is 4 jaar jonger, de volgende 7 jaar jonger. de dan volgende 9 jaar jonger. En de jongste is net geboren. 27 jaar jonger...

In hebben totaal ongeveer 20 paarden op stal. Tweet is wel de alleroudste, niet de meest 'krakkemikkige' op dit moment. Dat is een fokmerrie, die dit jaar nog een veulen krijgt, maar die afgelopen jaar opvallend hard achteruit gegaan is. Daarvan is het eigenlijk bijna zeker dat ze het eind van dit jaar niet haalt. Ze loopt echt door haar hele lijf beroerd inmiddels. Maar over een paar weken uitgeteld, dus haar nu laten inslapen doe je ook niet... Iedereen hoopt dat ze de bevalling en de periode met veulen nog een beetje goed doorkomt. Maar die is pas 16 of 17 jaar oud. Helemaal niet echt oud dus eigenlijk.

Je weet het soms gewoon echt niet. Logischerwijs zullen -over het algemeen- onze oudjes eerder overlijden dan veel jongere paarden. Maar ik heb ook al heel veel jonge paarden gezien in mijn leven die door ziekte, ongelukken of andere medische sores toch aan hun eind kwamen.

Voorlopig ben ik steeds maar gewoon blij dat Tweedles al zo oud heeft mogen worden, en dat hij over het algemeen gewoon echt nog een heel happy senior is. Strammer dan vroeger, maar mentaal zit hij echt heel goed in zijn vel.

Maar het is wel het nadeel van oude paarden. (en oudere huisdieren sowieso) Dat je er veel bewuster van bent dan bij jonge dieren dat er ergens een keer een moment komt dat ze er niet meer zullen zijn.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 18:49

Hier is hilde niet de oudste met haar 28 hoor :))
Er staan er hier 3 van 25+ (zelfs 30+ Eentje) en dan is haar vriendje wss ook ergens rond die leeftijd al is hij in zijn paspoort van 1997 geschat.

Soms weet je het niet. Van de 25+ ers verwacht ik juist de ‘jongste’ ervan het eerst te gaan, die is het oudst. Bespiering weg, vermoedelijk cushingpatient, eten lukt niet meer goed, ...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 18:52

Branco is ook de oudste pensionklant :j degene die net iets jonger is dan hij is 20.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 19:32

Britta was 32 toen ze koliek kreeg en het op het randje overleefde.Later hoorde ik van iemand die in de buurt woont dat haar paard van 12 ook op dezelfde dag koliek had en het niet heeft overleefd.Zelfs de da noemde Britt een ouwe taaie.Nap en Max hebben de regendeken op,twijfel wel een beetje.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 21:17

Ik heb op een dressuurstal gewerkt, waar ze van 3 dagen tot 26 jaar stonden... ik heb eigenlijk meer jonkies zien gaan dan oudjes.. en dan vooral de veulens/opfok.
Super sneu voor die jonkies :(.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 21:20

Branco heeft een mailtje van de tandarts gekregen. Van de week maar weer een afspraak maken.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 00:10

Net nog even met mijn hoofdlampje op de dekens verwisseld.Lekker warm vannacht.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 09:11

Chico is verreweg de oudste hier op stal. Er staan 60 pensionpaarden, drachtige merriestal en ruim 100 opfok van 6 maanden tot 3 jaar.
Er gingen verschillende al hemelen die veel jonger zijn dan Tjieks, en elke keer denk ik... "pffff, wéér 1 overleefd".
De tandarts gaat beter naarmate hij ouder wordt.
De smid ligt eraan hoe hij zich voelt met zijn ESS, mijn smid gebruikt de houder voor de shetjes.... gaat veel beter. En op zijn slechtst liet hij de voeten staan en kroop er op handen en voeten omheen... was niet het mooiste beslag maar goed, het zat eronder :D .

Hier met dat kloteweer gewoon bloot naar buiten..... vacht doet het goed, hagel lag gewoon op zijn rug en dus had hij het niet koud....

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 10:19

Es_ther schreef:
Ik heb op een dressuurstal gewerkt, waar ze van 3 dagen tot 26 jaar stonden... ik heb eigenlijk meer jonkies zien gaan dan oudjes.. en dan vooral de veulens/opfok.
Super sneu voor die jonkies :(.

Ja ik heb eigenlijk ook meer jonkies dan oudjes zien gaan denk ik in mijn leven. Zelfs een 4 jarige. Ook wel jonger dan dat maar deze stonden verder weg.. dat “pff weer een overleefd” denken herken ik ook wel..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 10:21

Hier ook hoor. Destijds 4 jarige voor onze dochter gekocht. Konden we na krap half jaar in laten slapen. Zenuwbeknelling. In datzelfde jaar ook onze toen 13 jarige ruin moeten laten gaan. Beroerd jaar was dat.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 10:48

Mag ik me hier ook melden?

Mijn merrie is 25 (wordt 26 in juni) en is het beste te omschrijven als hippe oma. Ze is echt niet meer de jongste, maar werkt nog graag en houdt zich op dit moment bezig met de opvoeding van mijn jonge ruin van bijna 4.

Ik lees al een tijdje mee en merk dat ik het fijn vind om te horen hoe anderen met hun (actieve) senior omgaan en welke gedachtes er soms door je hoofd gaan...

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:13

Hilli schreef:

Mijn merrie is 25 (wordt 26 in juni) en is het beste te omschrijven als hippe oma. Ze is echt niet meer de jongste, maar werkt nog graag en houdt zich op dit moment bezig met de opvoeding van mijn jonge ruin van bijna 4.

Ik lees al een tijdje mee en merk dat ik het fijn vind om te horen hoe anderen met hun (actieve) senior omgaan en welke gedachtes er soms door je hoofd gaan...

Hey Hili, welkom met jouw oma. :D

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:14

Ha welkom.

Heb je een foto van je hippe oppasOma?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:15

Hilli schreef:

Hoi! Welkom *\o/* !

Heb je een foto van je knapperd?

Ik heb denk ik gedurende m’n werk daar 4 veulens zien gaan. Spelen in de wei, uitglijden, nek breken. paar opfok paarden, 4-jarige die iets hadden.. 1 opfok paard die uitgleed op de stoep, nek gebroken. 1 die is doodgetrapt door andere paarden...

En die oudjes sjokten gewoon rond, de baby’s op te voeden :') .

Maar ook genoeg leuke baby’s gezien *\o/*

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 12:21

Hippe oma. Klinkt goed :D welkom Hilli!

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 13:05

Welkom Hilli!
Leuk zo’n hippe en fitte oma!

Jeetje dat is aardig wat esther. Ik heb ook ca 8 jaar op een dressuurstal gewerkt waar ook gefokt werd. Wel kleinschalig allemaal hoor er stonden denk ik max 8 paarden. Daar heb ik gelukkig niet veel paarden zien gaan. Wel een merrie die tijdens de dracht bevangen werd en die moesten ze laten gaan, dat is wel heftig ben je zowel merrie als veulen kwijt en dat is natuurlijk het laatste wat je verwacht tijdens een dracht met een fit paard.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 13:14

Jaa precies! Bij ons stonden er rond de 70 paarden, waarvan minimaal 55 van de eigenaar :') . Dus was een grote stal.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 13:21

Welkom Hilli!

Werkt je paard nog onder het zadel? Wat doen jullie nog? Altijd leuk om te horen dat oudjes nog fit zijn! Geeft hoop voor mij 17 jarige rijpaard die hopelijk over een tijdje hier ook mag meedoen :))

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 13:22

Es_ther schreef:
Jaa precies! Bij ons stonden er rond de 70 paarden, waarvan minimaal 55 van de eigenaar :') . Dus was een grote stal.

Wow! Wat doe je zelfs met 55 paarden, ik word al hartstikke moe van het gedacht alleen :')

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 13:29

Poekkie schreef:
Welkom Hilli!

Werkt je paard nog onder het zadel? Wat doen jullie nog? Altijd leuk om te horen dat oudjes nog fit zijn! Geeft hoop voor mij 17 jarige rijpaard die hopelijk over een tijdje hier ook mag meedoen :))

Ik rij met mijn 24 jarige nog gewoon ZZ-Zwaar/LT oefeningen :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 13:32

Poekkie schreef:
Es_ther schreef:

Wow! Wat doe je zelfs met 55 paarden, ik word al hartstikke moe van het gedacht alleen :')

Uuuh, een stuk of 5 rijden, 10 fokmerries hebben, 20 opfok dingen hebben, ex fok merries die je niet weg kan doen, net als ex rijpaarden :') . En wij maar stallen mesten _O-