Topic voor onze oudjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lau07
Moderator

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 16:03

Chantal heeft het 1 x per jaar met het voorjaar heel heftig, en daarna heeft ze er geen last meer van. Toevallig is ze vorige week hengstig geworden. Bij haar is het echt: hoe ouder hoe heftiger de hengstigheid is. We merken het aan alles: het humeur, hoe ze zich onder het zadel gedraagt en vooral hoe lief ze de buurmannen wel niet vindt. :D

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 16:05

Cushing is hormoongerelateerd. Dus hoe dat uitpakt op hengstigheid weet ik niet.

Maar overgang is écht een menselijk iets.
Dieren blijven normaliter gewoon hun cyclus behouden.

Dat dat bij de een zichtbaarder is dan bij de ander staat wel vast, rn dat seizoen en dat soort zaken meespelen in de heftigheid van de hormonale reacties ook.
Dat wel.

Maar overgang, nee dat dus niet bij dieren.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 16:29

Hé oliebol, dan heb ik nog steeds een pismerrie :') . Begon 2 weken terug al, gillen naar Veerle, maar toch sjansen..

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 17:53

Dankje voor de tip Lau, ga ik eens naar kijken
Poekkie, daar zat ik in eerste instantie ook aan te denken maar ik vraag me dan of wat voor een detox is..
Heb toch maar de homeopaat gebeld. Dan kunnen we hem een detox op maat geven. Volgens hem komen we er wel uit met hoe we de druppels kunnen geven. Kost weer even wat maar het is al weer lang geleden (6-7 jaar) dat hij homeopathisch door is gemeten dus misschien weer even goed :)

Nou die van mij is met de jaren wel rustiger of vooral braver geworden hoor. Hij had best een heftig karaktertje en dat is toch wel weggeëbd met de jaren. Dat merk je vooral in de hand en in de omgang. Maar hij kan nog steeds snurken, rennen, gek doen, met mij wandelen in plaats van ik met hem en hij solt zelfs de jonkies in de wei haha. :+
Maar de uitspraak ‘wijsheid komt met de jaren’ is op mijn schimmetje echt 100% van toepassing :j

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 10:46

Tandarts is geweest, gelukkig zónder sedatie kunnen doen. Dat weinige aan kiezen wat er nog is had toch wat scherpe randjes wat dan een wondje in de wang maakt.... dus beetje voorzichtig vijlen.
Ze kent hem al járen en ziet hem maar 1x per jaar, ze vond hem er top uitzien na 2 jaar helemaal niks doen! Toch mooi complimentje.
Afbeelding
Afbeelding

Dan maakt hij wel een paar dagen proppen omdat hij wat last heeft na de behandeling....
maarrrrrr....... tada:

Afbeelding

Gisteren toch even 10 minuutjes erop gestapt.... nou afwachten hoe hij vandaag is.
En ja!!! hoe ouder hoe gekker, meneer vond het nodig weg te schieten op het pad omdat ze hout aan verbranden waren ( wat ze áltijd doen ) maar ja, als ik erop zit is dat heeeeeeel anders dan wanneer ik ernaast loop :D

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 11:16

Zo iets raars,afgelopen maandag lagen de 2 stoeptegels die ik voor de halve onderdeur heb liggen op elkaar en niet zoals normaal naast elkaar.Vreemd.Ik kijk vanmorgen boven uit het raam,lopen de paarden in de geitenwei.Gauw kijken en de poort stond open,sluiting op de grond.Als er een Haflinger doorheen is geploegd ziet dat er anders uit.Gelukkig waren de geitjes er nog.Het zit mij niet lekker.Maar Max is wel heel handig.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 11:19

Britta31 schreef:
Zo iets raars,afgelopen maandag lagen de 2 stoeptegels die ik voor de halve onderdeur heb liggen op elkaar en niet zoals normaal naast elkaar.Vreemd.Ik kijk vanmorgen boven uit het raam,lopen de paarden in de geitenwei.Gauw kijken en de poort stond open,sluiting op de grond.Als er een Haflinger doorheen is geploegd ziet dat er anders uit.Gelukkig waren de geitjes er nog.Het zit mij niet lekker.Maar Max is wel heel handig.

Oh dat is raar.. snap dat het je niet lekker zit!
Even misschien een extra slot erop doen? Wat paarden niet los kunnen krijgen zodat je even weet hoe en wat?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 11:24

Max kan zo over de draad springen naar de grote wei.Gisteren 24.00 waren ze nog in de paddock.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 12:10

GETSIE Britta, dat zijn wel aparte dingen.... hopelijk struint er niemand rond....

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 12:24

Wat top ElCamino! Fijn dat ze hem er goed uit vond zien en hopelijk staat hij er vandaag weer goed bij na het korte ritje gisteren :D

Daar zou ik ook niet gerust op zijn Britta. Met die stoeptegels zou je denken dat mensen het hebben gedaan. Hopelijk loopt er geen plaaggeest bij je rond.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 15:08

ElCamino klinkt goed!

Britta gets dat zou ik ook niet fijn vinden.

Branco gaat het goed mee, die is goed bij getrokken door de fibre beet die hij sinds een tijdje extra krijgt nu.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 16:39

Oh britta, ik krijg daar echt nachtmerries van...
Wat fijn dat Chico het zo goed doet, ElCamino!

Sandy lijkt ook op te knappen van de supplementen en TLC die ze krijgt.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 16:58

BarbaraNova schreef:
Vraagje, ik heb een net 22 jaar geworden arabiertje....komt er ooit een dag dat ik een normaal rondje buiten kan rijden met hem? Normaal worden oudere paarden toch ook vaak rustiger? Mijn andere arabiertje iig wel. Barst weer van de spierpijn haha hoe ouder hoe gekker pfff, lente in zijn bol.

Nee niet echt, is de aard van het beestje. Hier doet mn hafje van 26 zonder conditie nog of ze 6 is en heeft geen rem als we in het bos zijn

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 19:49

Ik meen dat het in dit topic was, waar een week of wat geleden gevraagd werd hoe de oudjes precies gehouden worden.

Ik heb vandaag de moeite genomen om eens foto's te maken van Tweets plek.

Ik ben súper blij met deze plek, Tweet doet het er ook echt geweldig.

Tweet heeft stal, met áltijd hooi uit slowfeeder netten (3x3 cm)
Daaraan een betonuitloop, dan zandpaddock, dan ruime wei.
Zijn deur staat altijd open, hij kan vrij in en uit.

Hier zie je stal met betonuitloop:
Afbeelding

Hier van iets verder weg:
Afbeelding

Deze foto is vanuit Tweety's stal genomen:
Afbeelding

Tweets uitzicht:
Afbeelding

Tweets uitzicht 2:
Afbeelding

Naast hem een rijtje paarden met vergelijkbare boxen.
Die haf naast hem is erg gevoelig voor hoefbevangenheid, dus zijn wei wordt soms dichtgezet.

En zo kan er dus per paard individueel gekeken worden wat ze nodig hebben (Tweet is gezien zijn maagproblemen erg moeilijk, kan niet in een groep)

Maar wél gewoon lekker allemaal paard kunnen zijn, met contact over de draad, loopruimte, etcetera.

Erg fijn ook bijvoorbeeld voor paarden met artrose.
Of Cushing.
Of zoals een vroeger buurpaardje van Tweet 1 die bijna geen tanden meer heeft.

Dus individuele zorg mogelijk, zonder dat je vastzit aan verplicht op stal.

Wat mij betreft echt wel een uniek plekje.
Ik moet er driekwartier voor rijden.
Maar dat heb ik er dik voor over.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 19:52

Wat een prachtige plek!

Ik zal Branco zijn plekje ook eens op de foto zetten :j

Hij was vandaag de sjaak:

Afbeelding

Je ziet wel hoe leuk hij dat vond :')

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 22:34

Hier is het niet zo spannend. Er worden wel nieuwe stallen gebouwd, de oude worden van de zomer afgebroken.

Paarden staan van 8-9 tot wanneer we ze zelf binnen zetten buiten.

Is branco zo schraal? Hij lijkt zo op de foto heel veel bespiering in de bovenlijn te missen?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 08:12

ooohhh, ik wil ook zo'n Tweet-plekje!!!!
Hier gewoon een box van 3x3....
En 2x in de paddock, van 11.00 tot 13.00 en van 15.00 tot wanneer ik uit werk kom met mooi weer, bij regen zetten ze hem 17.00 binnen met de rest.
Zomers van 09.00 tot 15.00 op de wei.

Ik wil hem niet meer vervoeren met zijn ESS en verhuizen is ook niet goed op zijn leeftijd dus hij slijt hier zijn dagen....

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 08:20

Tweety heeft een mooi plekje!

Hier 24/7 buiten met 2 stellen, staan altijd open. Nu voor t eerst weer jaarrond wei open, al gaat ie binnenkort ff dicht om te gaan mest rijden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 08:27

Afbeelding

Hij is van de winter wel afgevallen maar aardig bijgetrokken ook weer. Denk dat de foto vertekent. Dit was vorige week met rijden.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 10:10

Hier 24/7 buiten met een container als schuilstal. Wel staat ze alleen. Vroeger wel geprobeerd met een shet erbij maar dat was totaal de verkeerde combi. Ze kreeg geen rust van hem en at slecht etc. Shet weggedaan en nu alleen

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 10:12

Dan vertekent het vast door de vacht en de houding:)

Afbeelding

Stalgenootje heeft een systeemcamera gekocht, ze is even aan.het oefenen geweest.

Afbeelding

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 11:33

Ik ben vooral een meelezer, leuk om al jullie knappe oudere paardjes te zien.
Mijn merrie van bijna 24 heeft nog steeds naar winter vacht en is nog niet in de rui... zijn er andere paardjes die dit ook hebben? En moet ik geduld hebben of zal ik toch maar een deel eraf scheren? Of is er iets wat ik kan geven om rui te versnellen?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 11:48

Hier is Chico half-om-half :D
Zijn hoof, hals,borst en deel schouder zijn in zomer-outfit
De rest is nog winterhaar, wel véél minder dat het was maar er zit nog zoveel...
Billen weer wel kaal, pootjes nog heel erg harig. Gaat straks wel veer verder

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 13:06

Tweet is nog teddybeer.
Ik wacht gewoon, het komt er bij hem vanzelf altijd wel een keer af.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 13:08

Chantal is al aardig van haar wintervacht af, zij begon al best vroeg met verharen. Het zal nu best snel gaan nu het weer langer licht wordt. :)