Topic voor onze oudjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 19:46

Ahh mooie foto’s weer Richard!

Jaa hier verharen ze ook al inderdaad, alleen nog niet heel erg.

Nessinator:
Pep heeft artrose en ik wilde haar met pensioen doen. Maar dst werkte voor beiden niet, Pep leefde helemaal op toen ik dr weer aan t werk zette.
Heb zelf kleine verzorgstertjes zodat ze niet enorm hard hoeft te werken en dat gaat super
En soms stap k ook even op.

Femke_Tweety

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 19:51

Tweet staat na röntgen op aangepast beslag.
Verder heeft hij een loopstal, staat dus nooit volledig stil.
Ik hou hem tegenwoordig wat warmer in de winter, wat sneller dekens enzo.

En voor de rest gewoon pensioen.
Het hoort een klein beetje bij de leeftijd natuurlijk.

Een mens van 80 is ook niet zo soepel als een 20-jarige.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 21:08

Larix heeft ook artrose; ik heb het idee dat hij wel baat heeft bij glucosamine en MSM.
Verder lekker warm houden, niet op de tocht zetten en rustig wandelen en niet te gek meer <3

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 21:20

Hier idd duivelsklauw, equiflexion en artrose druppeltjes van PUUR. Vooral na lang liggen komt ze heel stijf en kreupel omhoog. Na een paar stappen verdwijnt dat. -O-

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 21:32

nessinator schreef:
Wat een leuke foto's <3
Hier zijn ze rustig aan het verharen, nog niet extreem. Sandy begint nu wel oud te worden, ze begint opstartkreupelheid te vertonen. Ze mag dus definitief aan haar pensioen gaan werken, maar wordt chagrijnig van niks doen. Dilemma... Voor de mensen hier met bevestigde gevallen van artrose, is dat hoe het bij jullie ook begon, en wat helpt bij jullie paarden?

Wat bedoel je met opstartkreupelheid? Stijf of echt kreupel?

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 22:27

@nessinator, is de artrose bij jouw paard ook bevestigd door een dierenarts? Zo nee, zou ik dat eerst doen en advies inwinnen bij de kliniek (eventueel dan laten inspuiten)

De mijne doet het sowieso goed op Duivelsklauw. Rust roest dus blijven bewegen moet juist, wel grotendeels alleen lekker rechtuit.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 23:44

Hier had ik 1,5 jaar geleden een verzwikking dus is de hele achterkant op de foto gezet om daar achter te komen. De kliniek gaf toen aan dat er artrose zichtbaar was op de foto's.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 14:36

Poekkie schreef:
nessinator schreef:
Wat een leuke foto's <3
Hier zijn ze rustig aan het verharen, nog niet extreem. Sandy begint nu wel oud te worden, ze begint opstartkreupelheid te vertonen. Ze mag dus definitief aan haar pensioen gaan werken, maar wordt chagrijnig van niks doen. Dilemma... Voor de mensen hier met bevestigde gevallen van artrose, is dat hoe het bij jullie ook begon, en wat helpt bij jullie paarden?

Wat bedoel je met opstartkreupelheid? Stijf of echt kreupel?

Echt kreupel. Ze is in stap prima, we stappen 20 minuten los, maar bij het aandraven is ze dan echt niet rad. Tweede drafje is ze vaak al een stuk beter, maar gisteren bleef ze onregelmatig. Ook aan de longe duidelijk niet rad.

Drico schreef:
@nessinator, is de artrose bij jouw paard ook bevestigd door een dierenarts? Zo nee, zou ik dat eerst doen en advies inwinnen bij de kliniek (eventueel dan laten inspuiten)

De mijne doet het sowieso goed op Duivelsklauw. Rust roest dus blijven bewegen moet juist, wel grotendeels alleen lekker rechtuit.

We gaan zeker eerst naar de DA, maar gezien haar leeftijd lijkt dit de meest waarschijnlijke verklaring, en ik dacht, ik vraag vast rond.

Bedankt allemaal alvast voor jullie antwoorden!

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 14:59

Hmm nessinator, dat klinkt lastig.
Ik heb een oud shetje met artrose. Begon met steeds stijver te worden, tot op het ergste amper nog om het harde willen stappen (beetje voetje voor voetje strompelen als je hem er toch overheen trok zeg maar). Nooit duidelijk kreupel geweest op 1 been. Die doet het super met 20-25 ml devil’s relief van NAF per dag en draaft nu weer vanzelf.

Dan staat hier ook een oude pony met artrose in de sprongen. Nooit op de foto geweest, maar volgens de dierenarts 100% zeker artrose en botwoekering duidelijk zichtbaar/voelbaar. Ook die was niet kreupel op 1 been, maar gelijkaardig aan de shet. Traag en kort stappen, niet meer willen draven, ... Krijgt ook 20 ml devil’s relief per dag en stapt duidelijk terug helemaal vlot, draaft en galoppeert uit zichzelf terug aan als er iets leuks (gras) in zich is.

Dan mijn rijpony, bijna 17, is al enkele jaren dat hij bij het opstarten in draf kort is. Niet kreupel op een been, maar gewoon algemeen stijf en kort draven. Dit verbetert na 5-10 min draven en dan draaft hij gewoon mooi ruim en nageeflijk. Wss van overbelasting van jaren een veel te zware bak en veel in de modder te staan om te eten op zijn eerste stal. Hij heeft ooit eens een winter op arthose-pillen gestaan paar jaar terug en dat hielp toen wel. Nooit echt bevestigd door een dierenarts. Ik laat hem gewoon veel buiten, goed instappen en vraag het eerste drafje nog niet veel. Moest het erger worden, laat ik er vast eens een DA naar kijken of geef ik ook devil’s relief bij, maar voor nu doet hij het al zo’n 3 jaar prima zo.

Als ze echt kreupel zijn, zou ik er wel even een da bijhalen. En achteraf eventueel buitenritten, wandelingen aan de hand of gewoon op de wei? Bij artrose zou ik niet meer (veel) longeren.

Edit: mijn oude shetten doen sinds vandaag ook mee met de verhaarclub *\o/*

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 15:09

Nu ze weer een paar keer in de week loopt en steeds zeiknat is, heb ik gisteren toch maar het scheerapparaat tevoorschijn gehaald.
Afbeelding
Afbeelding

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 15:09

Wat een haar :')
Ze ziet er wel knap uit zo!

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 15:23

Lastig inderdaad hoor Nessinator..
Ben benieuwd wat de da zegt, maar het is wel inderdaad het meest logisch denk ik..

Haha jeetje wat een haar Gimmick!
Wel lekker zo bloot!

Hier een stuk gewandeld.
Ik had Pep een halster cadeau gegeven voor haar verjaardag in januari en nu heb ik die kleine het ook maar cadeau gegeven. Nu matchen ze <3

Afbeelding
Afbeelding

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 17:02

Gimmick11 schreef:
Nu ze weer een paar keer in de week loopt en steeds zeiknat is, heb ik gisteren toch maar het scheerapparaat tevoorschijn gehaald.
[ [url=m/uiGtuL.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/8FUDvY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat zal een hoop schelen. Dat wordt dan wel weer even met dekens aanpassen enzo? Ik heb vandaag ook maar regendekentje opgedaan, omdat het vannacht/morgen gaat regenen en ik er pas morgen begin van de avond ben.

jolmer20 schreef:
Lastig inderdaad hoor Nessinator..
Ben benieuwd wat de da zegt, maar het is wel inderdaad het meest logisch denk ik..

Haha jeetje wat een haar Gimmick!
Wel lekker zo bloot!

Hier een stuk gewandeld.
Ik had Pep een halster cadeau gegeven voor haar verjaardag in januari en nu heb ik die kleine het ook maar cadeau gegeven. Nu matchen ze <3

[ [url=m/on6GSA.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/nTDhyg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hoe schattig! <3 Vind dat ook altijd zo cute met matchende dekentjes mini en maxi.

Ik kreeg gisteren gewoon nog een compliment voor het leuke halster dat ik paar jaar geleden had gekocht. Haha.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 17:14

Afbeelding

Branco lag lekker te chillen. Hij heeft ook nog voor kinderpony gespeeld, onze nichtjes kwamen. Die schelen niet zoveel met onze dochter, ze vonden het heel leuk. Branco doet dat geweldig.

Hennos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 09:22

wat een mooie pluizenbollen nog.
Tennessee begint nu ook wat te verharen.

Vorige week heb ik hem met zijn vriendinnetje verhuisd. hij had heel veel steun aan Hilde en nog steeds. Hilde mijn merrie beschermd hem ook echt. Gelukkig maar want Tennessee trapt niet van zich af, een ander paard hoeft maar de oren in de nek te leggen en Tennessee loopt al weg.

Helaas is hij door de winterweek flink afgevallen en de stress van de verhuizing hielp nu ook niet. Hij is nu echt dun, zijn ribben zijn te zien door zijn wintervacht heen. Gelukkig is hij de afgelopen dagen stabiel gebleven, dus nu weer op na veel kilo`s er weer aan.

hier zie je zijn ribben goed
Afbeelding

Waar hilde is is ook Tennessee :)
Afbeelding

Voorzichtig krijgt hij al wat aansluiting bij de kudde.
Afbeelding

en gister haalde ik heb heel smerig uit de wei, een goed teken want hij heeft dus rust om lekker te rollen. Alleen voor mij iets minder fijn......
Afbeelding

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 10:48

Wat een gave plek Hennos. Zo dun als hij is, is Marissa ook. Maar zo te zien hebben ze gras dus komt wel goed joh.Van gras vullen ze meestal wel weer

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 10:51

@Hennos, wat een mooi plekje! En fijn dat ie zich er al een beetje thuis voelt. Nu lekker vetjes kweken :D

Ik ben gisteren 10 jaar van mijn leven kwijt geraakt :') We kwamen aan bij de paarden en Drico lag helemaal plat. Bij het dichtklappen van de autodeuren, aantal keren roepen, fluiten, hij reageerde totaal niet en lag bijna doodstil.. dus ik dacht oh god het zal niet waar zijn toch.. we liepen dichter naar hem toe en godzijdank het kwam tot leven, thanks pony voor de hartverzakking |(

Afbeelding

Hennos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 10:52

Siersma schreef:
Wat een gave plek Hennos. Zo dun als hij is, is Marissa ook. Maar zo te zien hebben ze gras dus komt wel goed joh.Van gras vullen ze meestal wel weer

Ja ik ben ook heel blij met de plek. En nu nog maar een kwartier rijden bij mij vandaan :) Het was ruim een half uur rijden en de nieuwe plek ligt ook nog eens op de route van mijn werk. straks uit mijn werk dus eerst naar stal dat scheelt heel veel tijd.

Ja gelukkig is er gras hopelijk eet hij het er goed aan :)

@ Drico Oef jeetje dat is wel heel erg schrikken. Gelukkig lag hij heeel diep te slapen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 12:24

Echteld, Hennos?

Tweet ziet er momenteel wat plukkerig uit.
Er begint hier en daar haar los te laten, en op die plekken is hij heel donker, terwijl de rest van zijn wintervacht inmiddels heel licht van kleur is.
Ziet er weer even apart uit bij hem. :')

Verder lijkt hij lekker in zijn hum momenteel.

Hennos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 12:33

[quote="Femke_Tweety"]Echteld, Hennos?

Nee in Zutphen onder de oude brug (Bronsbergen)

Heb je een foto van Tweet nu? Ben wel benieuwd naar zijn halve wintervacht en zomervacht.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 12:54

Ziet er uit als een fijn plekje.

Mau is aan het hoesten. Dus even rustigaan. Gelukkig geen koorts, vol energie en goede eetlust.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 12:55

Had zo de brug bij Echteld kunnen zijn zeg, grappig.

Dit is Tweet gisteren.
Op zijn hals al donker, lijf nog heel licht.
Op zijn benen beginnen de witte (gele) haren ook los te laten. In de zomer heeft hij chocoladedonkerbruine benen, tot hoog boven de voorknie :D

Het gaat er nog veel plukkeriger uitzien de komende paar weken.
Om dan in het late voorjaar weer zijn volledige echt glimmende goudvalk vacht te laten zien. (Ook op zijn hals, die nu dus eerst heel donker gaat worden :D )

Afbeelding

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 12:58

Hennos schreef:
Femke_Tweety schreef:
Echteld, Hennos?

Nee in Zutphen onder de oude brug (Bronsbergen)

Heb je een foto van Tweet nu? Ben wel benieuwd naar zijn halve wintervacht en zomervacht.

Aah, ik herkende die plek al!

Oud klasgenoot had daar ook haar paard(en) staan.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 18:07

Prachtig plekje Hennos!

Hier geen ervaring met artrose nessinator. Wat rot die kreupelheid. :(

Wow Gimmick, wat een transformatie! En wat een haar, daar kan je wel een kussentje mee vullen. :=

Wat schattig dat matchende setje Jolmer. <3

Jeetje Drico, wat een grapjas heb jij. Gelijk grijze haren gekregen?

Wat grappig die vacht, Femke. Het is net een toverbal :) :D

Hier gaat alles goed (even op hout afkloppen) Ze heeft een goed humeur, gaat veel naar buiten en door de grote stal (3x5) heeft ze ook geen stalbenen meer, iets wat ze al jaren had.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 09:07

O o gisteren een pechdag voor mijn dochter. Gisteren op school en bal tegen haar hoofd precies op haar oog. Uit voorzorg naar huis gestuurd, daar bleek het erg mee te vallen. Dus lekker naar Branco in de middag. Fijn gereden en ze wilde nog even bij haar stalvriendinnetje in de bak blijven rijden (die rijdt op een maatje van Branco) dus ik ging vast ons andere paard afzadelen. Ik hoor een gil dus ik snel erheen om te kijken. Volgens de moeder van het vriendinnetje was Branco gestruikeld, mijn dochter had een duikeling gemaakt en is eerst op haar rug geland en daarna nog hard met haar hoofd op de grond terecht gekomen. Nu hoofdpijn en gisteren was ze misselijk. Ik denk dat ze een lichte hersenschudding heeft.