[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:21

dank je wel voor je reactie yvonnevd !

An_Speedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 22:00

Hoi
@ xjudithx Nou hij eet :Y) het wel met ze gepureerde fruit erdoorheen maar hij eet niet alles op dus ik denk dat het ook veel meer vult dan gewoon biks met water.

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 17:50

Hoi allemaal,
ik heb hier een pony van een jaar of 25. Ze is 1 kies kwijt en op elke kaak staat er een los. Ondanks dat krijgt ze haar hooi prima weg en ook gras gaat zonder probleem. Ze krijgt momenteel ponybrok (Subli) en strucomix senior (Cavalor) bijgevoerd, van beide ong. 1 kilo per dag. Hiervoor heeft ze een tijdje Seniores Priores gehad, maar daar zijn we meegestopt omdat het waarschijnlijk diarree veroorzaakte bij haar. Afgezien van de diaree deed ze het daar erg netjes op, bleef erg goed op gewicht.
Momenteel heeft ze al een tijdje bij vlagen last van diarree (pony is nagekeken door de DA, maar daar is niets uitgekomen) en begint naar mijn idee wat af te vallen. Nog niet extreem, ribben zijn nog niet zichtbaar, maar wel een verschil met aan het begin van de zomer. Pony is nog wel erg fit en wordt een aantal keer in de week gereden/gelongeerd.

Hebben jullie suggesties/ervaringen qua voer wat in dit geval zou kunnen helpen? Ook andere suggesties zijn welkom. Ik vraag ernaar omdat ik niet wil dat ze té veel af gaat vallen, mijn ervaring is dat het dan helemaal moeilijk is om het er terug aan te krijgen.

Alvast bedankt!

YvonneV

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 22:49

Als ze met de senior priores wel op gewicht bleef zou ik daar toch weer op terug gaan.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 11:13

__Nienke schreef:
Hoi allemaal,
ik heb hier een pony van een jaar of 25. Ze is 1 kies kwijt en op elke kaak staat er een los. Ondanks dat krijgt ze haar hooi prima weg en ook gras gaat zonder probleem. Ze krijgt momenteel ponybrok (Subli) en strucomix senior (Cavalor) bijgevoerd, van beide ong. 1 kilo per dag. Hiervoor heeft ze een tijdje Seniores Priores gehad, maar daar zijn we meegestopt omdat het waarschijnlijk diarree veroorzaakte bij haar. Afgezien van de diaree deed ze het daar erg netjes op, bleef erg goed op gewicht.
Momenteel heeft ze al een tijdje bij vlagen last van diarree (pony is nagekeken door de DA, maar daar is niets uitgekomen) en begint naar mijn idee wat af te vallen. Nog niet extreem, ribben zijn nog niet zichtbaar, maar wel een verschil met aan het begin van de zomer. Pony is nog wel erg fit en wordt een aantal keer in de week gereden/gelongeerd.

Hebben jullie suggesties/ervaringen qua voer wat in dit geval zou kunnen helpen? Ook andere suggesties zijn welkom. Ik vraag ernaar omdat ik niet wil dat ze té veel af gaat vallen, mijn ervaring is dat het dan helemaal moeilijk is om het er terug aan te krijgen.

Alvast bedankt!

Diarree kun je onder controle houden door dagelijks of regelmatig een schepje Primeval Colonflora te geven door voer. Werkt bij mijn 25-jarige ook erg goed! Verkrijgbaar bij paardendrogist.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 15:34

Snijmais schijnt ook stoppend te werken ... en zet ook aan. Bevat denk ik alleen wel aardig wat suikers.
Lucerne of olie bijvoeren wil ook nog wel eens voor extra gewicht zorgen.

Aims

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 15:20

Ik kom mij hier ook even 'melden' :)
Speer is ondertussen al 24 en door omstandigheden (hij is een jaar weggeweest) is hij enorm afgevallen.
Ik ga dus opzoek naar speciaal 'oudjes' voer voor hem.
Ook mist hij een tand dus hij kan niet meer kauwen op harde dingen.
Ik ga in het weekend dit hele topic eens doorlezen :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 18:02

en hier nog maar iemand met een 'ouder' paardje :D

Mijn engels volbloedmerrie is er nu 20, maar toch begint ze echt 'een oude doos' te worden, je ziet het flink aan het feit dat ze sterk vermagerd in de winter en ze loopt dan ook heel stijf.

Wat raden jullie aan van voer? Geen bietenpulp aub...

Ik kreeg cavalor seniormix aangeraden?

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 19:32

Chipieke... Cavalor is voor jou beestje misschien wel een goede oplossing... alhoewel de mijne er een harde manenkam van kreeg... dus direct vanaf gestapt...

Aims... je kunt je de moeite van het doorlezen besparen door een zak Subli Senior te halen en evt. bv. nog luzernemix voor extra... Mijn oudje is 26 en krijgt in de zomer 3 en in de winter 4 scheppen slobber (Verdeeld in portie;s over de dag)... dan koud water erbij en 6 uur weken... Als ik het aan hem geef doe ik er warm water bij zodat het handwarm is en lekkerder ruikt!! Hij krijgt er ook nog luzernemix bij in de winter (2 x 1/3 emmer).

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 20:07

Bedankt allemaal! Ze gaat terug op de seniores priores en wat betreft de diarree gaan we even overleggen met de DA wat de beste optie voor haar is.

GAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 09:41

Die van mij is al weer 23 en mist 3kiezen en 1 zit er nog los.
Zij gaat 2x per jaar op controle bij de tandarts.
het is afgelopen jaar voor het eerst gelukt om haar dik te houden.

Ze krijgt onbeperkt hooi,in de winter staat ze overdag op de wei, zomers dag en nacht.

In de winter krijgt ze 2kg merriebrok en 2kg senior prius daarbij doen we er vaak appels of wortels om het lekker te laten smaken. Ook hangt er een vitamine liksteen in haar stal.

En ze heeft een goede deken op, zodat ze niet zo hard hoeft te werken om zichzelf warm te houden

Zij word nog 3 tot 4 dgn gereden, en dit doet ze nog harstikke goed.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 12:32

Geven jullie je paarden veel meer brok/muesli dan in het verleden nu ze wat ouder worden ??
Mijn KWPN-er deed het altijd super op 1 kg brok in de winter en in de zomer zomaar een paar handjes. Maar nu schiet het niet zo op. Moeilijk op gwicht te houden, snel buiten adem etc.
Zou dat met te weinig krachtvoer te maken kunnen hebben ?
Kortom hebben oudere paarden meer krachtvoer / energie nodig ?

p.s. er is al bloedonderzoek geweest. Dierenartsen gaven echter een andere mening . Nu nog een keer bloed laten prikken omdat de vorige keer een paar waardes niet goed waren.

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 14:50

Maris, ga alsjeblieft niet zomaar meer krachtvoer geven als je paard magerder wordt. Heb ik ook gedaan, zonder in de gaten te houden dat het ruwvoer in gelijke mate omhoog ging. Het is te zeggen, die van mij at weinig hooi (kreeg genoeg, maar liet het liggen). Resultaat was dat ze teveel krachtvoer kreeg in verhouding, ik heb heel haar darmstelsel om zeep geholpen en ben nu al zes maanden aan het proberen dit te verhelpen, zonder succes. Ik zal binnenkort waarschijnlijk afscheid moeten nemen. Maak niet dezelfde fout!
Oudere paarden hebben inderdaad vaak wel meer energie nodig, maar zoek dan een andere bron. (Ander eten, waar je minder van moet geven in volume, afgestemd op oudere paarden, eventueel olie of andere supplementen.)
Mijn DA gaf aan dat oudere paarden meer eiwitten en vetten moeten krijgen en minder koolhydraten. Voedingsdeskundige adviseerde ook merriebrok om die reden.
Succes!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 16:06

Ik zat ook al te denken aan pulp ipv granen. Alhoewel, als je dan zegt dat ik aan voer moet denken met minder volume ....dan is pulp geen oplossing. Wat dan wel ?? Olie ? Ik zit alleen op dit moment met zijn leverwaardes, die waren met het vorige bloedonderzoek te hoog. Dus dan kan extra vet ook niet.
Kuil ipv hooi kan ook niet, kunnen zijn darmen niet verdragen.

amber18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 16:37

Zolang je maar zorgt dat je paard ook ruim ruwvoer eet (liefst onbeperkt, en dan in de gaten houden dat ie ook echt minimaal 6 kg eet) mag je paard daarbij best wat meer krachtvoer hebben hoor. Maar je kunt ook kiezen voor bijvoorbeeld 1 kg extra lucerne erbij. Ook een supplement wat de spijsvertering ondersteunt (bv. Opkikker van de Paardendrogist, of Equilin) kan enorm helpen om een ouder paard op gewicht te houden.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 16:45

In de winter krijgt hij minimaal een half pak hooi ( is 10 a 12 kg ), dat zit al bijna aan de grens van onbeperkt hooi.

Lucerne . Ik vind het zo moeilijk. De 1 zegt dat oudere paarden minder eiwitten nodig hebben, dat die alleen de nieren maar onnodig belasten. De ander zegt juist meer eiwitten. Een aangezien lucerne veel eiwitten bevat ..... ???
Opkikker zat al ergens in mijn geheugen ;)
Equilin, ga ik eens op googlen.
Bedankt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 16:51

Equilin, ik zie niet een bepaald product voor oudere paarden ? Behoorlijk duur spul wel.
MSM,lijnzaad en probiotica zitten al in het krachtvoer wat ik geef .....

amber18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 12:11

Met hooi zit het dan gelukkig wel goed! Ja Equilin bevat meer dan alleen probiotica, vandaar de prijs (er zijn verschillende varianten, niet specifief een voor oudere paarden idd). In jou geval zou Opkikker dan net zo'n goede optie zijn; heb er echt veel goede resultaten van gezien en gehoord. Als je bang bent voor teveel eiwitten (niet geheel onterecht voor een ouder paard), kan je ook kiezen voor de Grasmix van Hartog ipv Lucerne. Anders is slobber ook nog een goed idee misschien, zet snel aan en wordt gemakkelijk gegeten. Bovendien ook goed voor de darmen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 23:03

Heb 4 bejaarden op stal gehad. :D Zijn twee 32 geworden, 1 is 25 geworden en 1 is 23 jaar geworden. De oudste bleef tot zijn laatste dag zelfs kerngezond terwijl hij toch 2 voortanden en enkele kiezen miste. Heb ze nooit ribberig gehad. Kregen gewoon Havens basisbrok en als ze het niet konden kauwen werd de havensbrok gewoon in heet water geweekt en als "yoghurt" zo dun gevoerd (bleef hele dag of nacht staan weken en dan nog wat lauw water er bij zodat het echt goed te voeren was en geen kans was op verstopping). Ze kregen eerste klas hooi en stonden het gehele jaar door overdag buiten. 's winters wel met deken op omdat die oudjes zich zelf niet goed meer warm kunnen houden en dan te veel verbranden en zo dus weer mager zouden kunnen worden. Als ze moeite hadden met het hooi kregen ze schapenhooi (fijn en zacht hooi). Verder ook tijdig de tandarts er bij gehad.
Ben je benieuwd hoe ze er op hun oude dag uit zagen kan ik je foto's laten zien. ;)

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:54

Maris schreef:
Ik zat ook al te denken aan pulp ipv granen. Alhoewel, als je dan zegt dat ik aan voer moet denken met minder volume ....dan is pulp geen oplossing. Wat dan wel ?? Olie ? Ik zit alleen op dit moment met zijn leverwaardes, die waren met het vorige bloedonderzoek te hoog. Dus dan kan extra vet ook niet.
Kuil ipv hooi kan ook niet, kunnen zijn darmen niet verdragen.

Even verduidelijken: ruwvoer (daar valt ook pulp onder) moet je niet beperken in volume.
Krachtvoer wel.
Dus ik bedoelde te zeggen: als je normaal een schep krachtvoer geeft, maar je paard daar niet genoeg aan heeft, ga dan niet twee scheppen krachtvoer geven, maar zoek een krachtiger voer, zodat je bij een schep kan blijven.

Pulp en ander ruwvoer mag je qua volume zoveel geven als ze nodig hebben of willen.

Sorry dat dit niet meteen duidelijk was.

Mijn paard krijgt momenteel 7,5 kg pulp (maispulp en grasbrok) - ongeweekt gewicht - en doet daar een hele dag over. Haar mest is nu veel beter dan toen ze nog krachtvoer kreeg (dat was toen ongeveer 4,5 kg).

Succes!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 19:04

Fijn te horen dat het nu beter gaat Kaat_E !
Ik ben weer gerust gesteld als je pulp idd rekent als ruwvoer. Dan durf ik daar ook wat meer van te gaan geven, mocht dat nodig zijn voor zijn gewicht.
Daarnaast krijgt hij in de winter altijd 1 kg krachtvoer, ik ben dit jaar overgestapt op senior voer ( equifyt ). Dus heel hoog in krachtvoer staat hij niet.

Deken zit in de overweging. Moeilijk, want ik weet dat hij niet graag een deken opheeft. Ik kijk het gewoon aan. Laat hem wel zijn wintervacht krijgen. Mocht hij toch weer wat te mager worden ondanks ook de pulp bijvoering kan ik altijd nog een deken opdoen.

Voeren jullie ook nog gericht op oudere paarden ----> meer vit A, C en E en meer zink en koper ?

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 11:46

Vit E heb ik gegeven toen ze nog werkte, op advies van de DA, voor spieropbouw en tegen stijfheid. Werkte duidelijk. Nu staat ze op rust, dus voer ik geen supplementen, enkel gis en pro en prebiotica voor de darmen.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:34

Ik heb 2 oudere paarden. Van 25 en 31.
Naast de standaard brokken voer ik muesli met extra selenium er in (van Eggersmann) en krijgen ze 1x per maand een vitamine pasta. Ook krijgen ze regelmatig slobber.

De 31jarige wordt niet meer gereden, die longeer ik 3x per week om zo te proberen haar spieren een beetje te behouden. De 25 jarige wordt nog 5x per week gereden.

Samen krijgen ze 2 x per dag 2kg basisbrok, 1 kg muesli zonder haver (met extra selenium er in, is van Eggersmann) en meestal een appel of een wortel. Verder krijgen ze een flinke hoop hooi en staan ze overdag 5-6 uur buiten (op een kale wei, op de wei voeren we ook hooi bij)

Ik gebruik geen dekens voor ze, nooit gedaan ook. Enkel een zweetdeken na het rijden. Ze zijn werkelijkwaar nooit ziek.

Sinds een week of 3 voeren ze op stal mais bij. Dit is natuurlijk heel erg lief maar sinds die tijd was mijn 25jarige een ongeleid projectiel als ik er op ging zitten. Dit heeft ze nooit gehad van mais! Vandaag was ik er helemaal klaar mee! Dierenarts gebelt. Nu kan het zo zijn dat het komt door de suikers die in het mais zitten. Ik heb meteen een bordje op de staldeur gehangen met de mededeling dat ze het niet meer mogen hebben. Even aankijken hoe het gaat zonder mais. Ik voerde voorheen zelf altijd gedroogde maisvlokken, dit ging altijd goed!
Paarden zijn net kinderen, kinderen kunnen ook erg heftig reageren op suikers, paarden dus ook. Ik hoop dat het beter gaat als ze geen mais meer krijgt! Maar ja ik wil ze (vooral de aller oudste) toch altijd wat vetter de winter in doen zodat ze toch net iets meer kunnen hebben. Dus ik heb maar een zak slobber in de auto gelegt! Iemand nog een idee om ze wat dikker te krijgen zonder dat ze de stal uitstuiteren???

Mijn voeding is niet echt super gericht op oudere paarden, maar ze doen het goed zo! Ze zijn allebei erg sterk. Ik denk dat dat komt omdat we op de oude stal de paarden in een doorloop stal hebben gehad, daar konden ze zelf beslissen of ze binnen of buiten wilden staan en waren ze weer of geen weer altijd buiten. Het gebit laat ik 2x per jaar controleren, en is bij allebei nog helemaal goed!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 15:41

Lillytjuh, begrijp ik dat ze samen 6 kg krachtvoer krijgen ?
Pulp worden ze niet druk van, wel wat dikker. Zelfde geldt voor olie en lucerne

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 20:37

Tegen de stijfheid van mijn 19-jarige heb ik nu een glucoseminecomplex gehaald en ik ben benieuwd of ik straks ook verbetering ga zien. Ik hoop het wel.
Voor de rest zie ik dat jullie voorzichtig zijn met het voeren van lucerne ivm de eiwitten? Mijn paardje krijgt nl.2x per dag een biksbakje lucerne bij zijn biks, zou dit teveel zijn?