De Grens. Ofwel, hoe ver ga je met een ouder paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 09:45

hagelslag schreef:
TuttiFrutti_ schreef:
Vanavond stond de euthanasie gepland. Rendac was al geregeld. Sinds 2 dagen loopt ze een stuk beter. Ik dacht dat ze ook niet meer kon liggen.. gisteren tijdens een afscheid momentje zag ik dat ze mest op haar bil had. Dat betekend dat ze wél kan liggen.
Vanmorgen toch even met de dierenarts nog eens overlegd omdat ik me super k*t voel om haar nu, zoals ze nu is in te slapen.
Ik hen inflacam gekregen, we gaan kijken hoe ze het hier op doet en blijft doen. Ze is verder vrolijk, eet goed ( ze heeft special treatment:) want ze mag lekker vers gras eten in de tuin). Een spuitje is nog snel genoeg gezet

Zo dat is dan even een rollercoaster!
Hopelijk een goede opleving!

Toen mijn tinker ingeslapen werd hebben we dit aan de straat kunnen doen. Maar onze straat is doodlopend.
De directe buren wisten dat we zouden laten inslapen. En de buren 1 verder hebben we ook verteld dat we zouden laten inslapen.
Het is allemaal netjes en vredig verlopen. Geen stres geen hectisch gedoe.
Oké... er moest vlak voortijd een hermes bij de buren een pakketje afleveren. Maar ook daar geen hectische toestanden door gekregen.

Wat mij toen wel een nare bijsmaak had gegeven. De buren die begonnen te zeuren wanneer rendac nu zou komen. Want het stonk en hun paarden werden raar door de geur van dood.
Tsja, ik heb geen invloed op rendac.... ik heb optijd gebeld meer kan ik niet

Sterkte anvt.
Wijs besluit genomen, ondanks dat het waarschijnlijk niet zo voelt.

Hoe lang heeft je paard aan de weg gelegen dan? En is het zo dicht op het perceel van de buren?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 10:18

Mijn ervaring met rendac is dat ze eigenlijk altijd zo vroeg mogelijk op de ochtend komen.
Vorige stal was ook aan een doorgaande weg,paarden keurig onder een zeil en ze waren altijd de volgende ochtend op tijd alweer weg :j

hagelslag

Re: De Grens. Ofwel, hoe ver ga je met een ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 10:39

@barbala ze is savonds rond 6-7 uur ingeslapen en de volgende dag voor 2 uur opgehaald.

Het was warm. Dus het ruikt sneller.
En de paarden van de buren + hun huis staan op ca 250 meter afstand al dan niet verder er vanaf.

Dit was naar mijn mening puur om te zeuren..... alsof het niet goed genoeg was geregeld ofzo.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 10:49

Sterkte anvt_xx.

hagelslag: dat lijkt me heel naar. Alsof het al niet moeilijk genoeg is. Je laat je paard daar niet voor de lol liggen. Sommige mensen zouden toch wat meer empathisch vermogen mogen hebben.

Binck8 schreef:
Audesta schreef:
Ja ik hoop maar dat we nog lang zo semi stabiel vooruit kunnen maar ik vind het echt ellendig om haar oud te zien worden. Konden we de tijd maar stilzetten he....

Ja dat is echt zo.... Ineens dat besef dat het echt een oudje (aan het worden) is. Confronterend en dan moet je gaan nadenken over dingen waar je eigenlijk niet over na wilt denken.

Dat laatste herken ik heel goed. Nu is mijn senior nog niet stokoud (20), maar wel al een paar jaar met pensioen vanwege een slecht been. En dat been is met vlagen echt niet lekker. Ik heb echt wel momenten gehad dat ik dacht: oei, hij loopt nu wel echt kreupel. Maar ook momenten dat hij loopt te rennen en te bokken en dat ik mijn hart vasthoud :=
Ik heb bute in huis voor het geval het ineens mis is, maar voor nu doet hij het redelijk op glucosamine en duivelsklauw. Ik merk wel dat ik meer slechte momenten zie. Die momenten zijn nog steeds heel kort (paar passen heel kreupel en dan weer okee), maar wel wat vaker dan voorheen. En dat maakt inderdaad dat ik hem sneller oud zie worden, dat ik steeds vaker berichtjes lees over afscheid, aan het uitzoeken ben hoe dat moet na inslapen, enz.
Iets waar ik niet mee bezig wil zijn, maar waar ik me tegelijkertijd goed op wil voorbereiden voor als het moment wel daar is.

anvt_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 15:56

Dankjewel iedereen .. ik mis hem ontzettend maar ik weet ook dat het de enige juiste beslissing is geweest .. en dat hij niet verder heeft moeten afzien.

Tuttifrutti : fijn dat ze nog even een goede opleving heeft!

Hier had ik om 16u de rendac gebeld , 19:00 is hij ingeslapen , ivm dat de paarden in het dorp staan is hij om na zonsondergang op het erf gelegd. En om 10:00 is hij door de rendac opgehaald.

Getwijfeld tussen regulier en individueel maar wat een bedrag dat daarvoor staat. Eenmaal toen hij weg was , was het omhulsel wat overb

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 10:33

Die van mij gaat nog steeds top.
Wel is hij sinds een maand met pensioen maar dat komt omdat ik zelf al 7 maanden in de lappenmand zit en het mennen gewoon niet meer lukt.
Ik vond het niet eerlijk om hem 3 x in de week te pakken en vervolgens 2 weken weer niet. Dat trok hij niet.
Ik heb het er wel heel moeilijk mee dat het op deze manier moet.

Maar hij komt dit jaar echt super goed door zijn wintervacht heen, bijna alles is er al af.
De bespiering valt nu wel wat weg en dat maakt dat hij er nu wel uit ziet al een oud paard. Volgende week weer naar de tandarts. Ben benieuwd want hij ruikt soms wat en staat naar mijn idee net ff iets te veel te smakken.
Vorig jaar is er beginnende eorth vastgesteld en ik hoop dat het niet erger geworden is. Dus ook even een x-ray erbij.

Kaaskoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 11:14

Cowgirl hier ook door privé omstandigheden op pensioen gezet omdat ik het niet eerlijk vond om dezelfde redenen. Het was toch wel een onverwacht snel einde van het samen op pad gaan, ik heb het daar ook moeilijk mee gehad. Soms nog steeds...

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 13:20

hagelslag schreef:
@barbala ze is savonds rond 6-7 uur ingeslapen en de volgende dag voor 2 uur opgehaald.

Het was warm. Dus het ruikt sneller.
En de paarden van de buren + hun huis staan op ca 250 meter afstand al dan niet verder er vanaf.

Dit was naar mijn mening puur om te zeuren..... alsof het niet goed genoeg was geregeld ofzo.

Nou dat klinkt inderdaad als zeuren. Zeer ongepast van ze!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 13:24

anvt_xx schreef:
Dankjewel iedereen .. ik mis hem ontzettend maar ik weet ook dat het de enige juiste beslissing is geweest .. en dat hij niet verder heeft moeten afzien.

Tuttifrutti : fijn dat ze nog even een goede opleving heeft!

Hier had ik om 16u de rendac gebeld , 19:00 is hij ingeslapen , ivm dat de paarden in het dorp staan is hij om na zonsondergang op het erf gelegd. En om 10:00 is hij door de rendac opgehaald.

Getwijfeld tussen regulier en individueel maar wat een bedrag dat daarvoor staat. Eenmaal toen hij weg was , was het omhulsel wat overb

Individueel is ècht mokerduur inderdaad, en enkel voor het idee, want eenmaal bij de Rendac gaan ze toch allemaal op 1 hoop.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 16:02

Toch vond ik het wel fijn om individueel op te laten halen, zo kon ze op een plek worden ingeslapen die ik net prettiger vond, hoefde ik haar niet te verplaatsen en kan je gewoon een tijdstip afspreken. Maar toen al flink prijzig en voor mij ook zeker eens, het is enkel nog het omhulsel, dus begrijp gewoon ophalen ook zeker.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 20:16

Ja ik ga wel voor individueel ophalen :j
Lang over nagedacht,maar het is een paard wat graag haar eigenplekje had en dat stukje alleen na haar dood gun ik haar ook nog wel.
Dan sluit ik het voor mezelf ook net even wat beter af.
Kost 500 geloof ik,maar goed dat spaar ik al heel snel uit als ik geen stalgeld en geen slobbers meer hoef te betalen :+

Hoorde vandaag nog van stalgenootje dat ze soms wat moeilijk omhoog komt na rollen.
Had ik ook al wat gezien, als ze op de ene kant ligt gaat dat makkelijker dan de andere.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 21:58

Ik ben er nog steeds niet over uit wat ik zou willen. Ergens neig ik ook naar cremeren, maar ik heb geen idee wat ik dan met die as zou moeten.
Maar het voelt zo raar in tegenstelling tot alle gewone huisdieren om haar te laten ophalen ipv dat ze gewoon hier op eigen terrein mag blijven(/terugkomen)….
Hopelijk duurt het gewoon nog een paar jaar :)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 22:30

Voordeel van individueel ophalen is dat je ze niet zelf aan de weg hoeft te leggen. Je kan ze dus ook in de wei of andere plek laten inslapen (als je die keuze hebt uiteraard) zonder dat je daarna nog met je paard hoeft te zeulen. Dat vind ik ook wel wat waard. En je kan tijdstip van ophalen ook beter afspreken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 22:52

DA vragen hoofd er af te halen en die begraven? Heb ik met mijn pony ook gedaan destijds.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 23:00

tamary schreef:
DA vragen hoofd er af te halen en die begraven? Heb ik met mijn pony ook gedaan destijds.

Dit klinkt echt heel leguber :o

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 23:08

Tja zo kan je dat zien, dit werkte voor mij. Hele pony begraven mag niet, maar is ook erg onpractisch. Rendac klap geld geven zie ik geen waarde in, loonwerker met shovel deed dat keurig met naar de weg brengen en je hoeft er dan niet bij te zijn. Rendac kan het dan zelf.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 23:29

Liever niet begraven dan in stukjes... maar dat is mijn gevoel. Moet daar echt niet aan denken... :o

Ik denk dat ik voor individueel ophalen zou gaan. Echt bizar veel geld idd maar dan kan ik ze inslapen op een plek die ze zelf.vinden ipv aan de weg op een plek van het erf dat ze niet goed kennen. Of een loonwerker vragen ze langs de weg te leggen.

Cremeren overweeg ik nog maar moet zeggen dat ik dat wel ook lastig vond met m'n kat, wat ik dan met die as moet. En toch gevoelsmatig niet echt fijn. Komt ook omdat we altijd alles begraven hebben..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 23:31

De mijne was niet ok en de volgende ochtend de DA te snel af. Is iets anders ook dan datum kunnen plannen.

anvt_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 23:54

Individueel ophalen is rond de €614 euro , staat in de brochure ook beschreven. Flink aan de prijs dus. Het is net waar je je goed bij voelt , ik heb ook lang getwijfeld. Cremeren was ( collectief) vanaf €1150. Mijn paard had er niks meer aan .. en heb ik het los gelaten. En daarom voor regulier transport gekozen wat netjes is gedaan door de medewerker van de rendac.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 00:00

Ik heb zelf een nogal slechte gezondheid... Zo eentje waarbij je af en toe de dood even aankijkt zeg maar.
De laatste keer dat ik dat had heb ik aangegeven bij mij man dat hij me dan moest cremeren, paard na dood ook cremeren en dan zijn as en mijn as vermengen en uitstrooien. Zo voelde het net alsof ik dan uiteindelijk niet alleen zou zijn.

Maar nu dus weer de twijfel of ik dat uiteindelijk echt moet willen of dat het inderdaad zo zal zijn dat het lichaam een leeg omhulsel is zodra de geest/ziel eruit is.

Dat is dus echt voor mij een enorm dilemma wat me bezig houd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 03:44

Als het een beestje / situatie betreft waarbij je de laatste momenten een stuk fijner kan laten verlopen door te kiezen voor individuele afhaling dan zou ik dat het geld wel waard vinden :j

Dat dier onrustiger zal zijn aan de weg. Dat weidegenootjes dan nog beter afscheid kunnen nemen, dat soort dingen. Ik had het in principe ook liever op de wei dan aan de weg gedaan, meer privacy ook.....

Maar dan hadden we nog met dat beestje moeten gaan slepen en dat zag ik ècht niet zitten :n
Want er kan geen trailer bij komen op de wei. Dus toch maar aan de weg gedaan en dat ging an sich wel okee. De grijper chauffeurs staan er om bekend dat ze heel netjes werken en dat is natuurlijk ook wel fijn. Voor beestje maakt het ook niets meer uit verder hoe het omhulsel opgehaald wordt, die is allang vertrokken :(:)

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 20:05

Zojuist heb ik afscheid genomen van mijn lieverd. Ik kwam terug van mijn werk en zag dat ze weer enorm was teruggevallen qua lopen. Ik zal haar verschrikkelijk missen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 20:10

:knuffel:

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 20:23

Sterkte, knuffel :knuffel:

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 21:39

:knuffel: veel sterkte, dapper besluit Y;(