Topic voor onze oudjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 09:57

Afbeelding
Afbeelding

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 10:02

Welkom Charaz, wat een leukerds! Heb je ze al lang?

Hier gaat het even wat minder. Chantal heeft toch weer last van haar longen. Ze had gisteren een enorme astmatische aanval dus heb ik 's avonds de dierenarts laten komen. Het was echt heel erg eng, ik heb haar nog nooit zo erg zien pompen. Meteen een spuit erin om verkramping van de longen te voorkomen. Ik heb de afgelopen maanden met de dierenarts allerlei dingen geprobeerd, er heel wat geld aan medicijnen ingestoken maar het gaat echt niet op de huidige stal. Super jammer, want we hebben het er zó naar ons zin (zowel Tal als ik) en de eigenaren zijn zo ontzettend aardig en meedenkend. Maar er is iets in de omgeving dat haar teveel prikkelt. Ik baal er echt van, helemaal omdat ik nu vrij snel op zoek moet naar iets anders. Alles hier is zo'n beetje pension met niet al teveel weidegang terwijl ik juist iets moet hebben waarbij ze elke dag lekker veel buiten komt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 10:08

O wat balen Lau07. Hopelijk vindt je snel iets geschikts.

Charaz welkom!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 11:16

Hè balen Lau!

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 11:19

Wil me ook graag melden als dat mag!
Hier ook een oudje onder mijn hoede. Ze is niet van mij maar van familie en staat hier thuis van haar pensioen te genieten sinds een paar maanden.
New forest pony van bijna 27 jaar. Ik ken haar al heel lang en heb haar toen ze nog bij haar eigenaren woonde heel vaak gereden, echt de meest betrouwbare pony ooit! Super vlot en niet stuk te krijgen!

Helaas beginnen de kwalen nu wel echt. Ze is vorig jaar voorjaar nog op haar oude plekje hoefbevangen geraakt door koeienkuil. Nu een jaar later is ze daar weer een klein beetje bovenop. Ze heeft al jaren artrose wat heel goed onder controle is te houden met arthri aid (heet nu carthri aid)

Nu is ze begonnen met proppen maken, eet nog volop hooi maar propt alles er weer uit, paardentandarts kan niet zoveel voor haar betekenen. Ze heeft ruimtes tussen haar kiezen waar eten tussen blijft zitten. Veel spoelen helpt iets. Ze krijgt nu 2 kilo subli seniores priores, haar gewone vitalbix brokjes en nog een hetsa aan poedertjes en riedeltjes en ze blijft super op gewicht tot nu toe,

Klinkt heel heftig allemaal maar ze is happy, vlot, de baas van de kudde en ze staat zich nog super nuttig te voelen mijn 2 jonge ruintjes op te voeden! Hopelijk nog wat jaartjes lekker pensioen **\O/**

Afbeelding

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 11:24

Wat vervelend zeg Lau. Heb je een vermoeden van wat de prikkel is daar voor de aanvallen?

Welkom Charaz, was jij niet familie van de vorige eigenaresse van mijn paard? ;)

Achaiah ook welkom.

Hier gingen we van 200gr met hals naar de bucas power turnout light met hals, daarna zonder hals en nu blote billen. Normaal heb ik inderdaad ook de hele winter rond de bucas erop liggen. Is dit seizoen ff anders haha :)

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 11:30

Afbeelding
Hier ook blote billen. Van de week nog geschoren, maar nu is het heerlijk buiten

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 11:47

Welkom Achaiah! Fijn dat ze zo goed op gewicht blijft met alternatief voer. Hopelijk kan ze nog heel wat jaartjes mee. :D

Queelens, we hebben echt een beetje CSI gespeeld en ik denk dat het de fourage handel er schuin tegenover is. Ze heeft veel lucht (dag en nacht de luiken open) en gaat elke dag naar buiten. Het rare is dat op de stal waar we 17 jaar gestaan hebben, ze weinig buiten kwam en ook minder frisse lucht kreeg. Dus de dierenarts vond het ook een moeilijke puzzel. Waarschijnlijk komen we er nooit achter wat het precies is, maar de fourage handel is denken we een goede gok.

Het is een raar seizoen inderdaad! Net de dikste deken opgeborgen en nu alweer allemaal bloot naar buiten. :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 16:31

Afbeelding
Ik had een blije oma :') . Het gaspedaal deed het goed bij oma :')

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 19:50

Komt wel goed Siersma, vind het nog meevallen!
Maar kan ook door het haar komen natuurlijk!

Gaaf en stoer zeg Romy!! Onbekende is altijd eng, maar wel leuk eng!
Gave foto zo te zien al van in de sneeuw!

En heerlijk zo’n schnitzel haha.

Lekker hoor Richard, zo’n ritje!

Welkom Charaz, ze zijn leuk!!
De forester lijkt wel een beetje op mijn Pep!

Pfoe balen Lau..
Dat wordt nog een moeilijke klus dus om iets te verzinnen qua stalling..

Welkom Achaiah!
Weer een vos newforest haha!
Ze kan vast nog even mee!

Heerlijk Emptywords! Lekker op het land ook!

Lekker van het zonnetje genoten dus Es_ther! Gaspedaal liep vast dus haha.

Hier helaas geen buitenrit kunnen maken ivm droes, maar wel even in de bak gehobbeld!
Vraag het me soms we af of ik haar er een plezier mee doe, maargoed. Ik doe het nog niet eens 1x in de maand.
Met de verzorgsters gaat het prima, maar die zijn de helft van mn gewicht zowat :+

Afbeelding

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 20:11

Het was ook zulk heerlijk weer. Dochter en ik hebben samen gereden vanmorgen.

Afbeelding

En vanmiddag moest de nieuwe fiets van onze dochter getest worden. Zijn we ook op stal terecht gekomen. Ik heb genoten van het uitzicht op de paarden. Branco heeft zich heerlijk vermaakt met stoeien met zijn maatje ( een mini shet) en soezen in het zonnetje. Hij bloeit weer helemaal op door dit weer.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 20:43

@Lau07, Valentijn hebben we al 20 jaar en Azra 17 jaar. Best al een tijdje dus.

@Queelens, ja dat klopt! Isabelle is mijn nicht. Hoe gaat het met Peri?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 00:01

SusanH schreef:
Het was ook zulk heerlijk weer. Dochter en ik hebben samen gereden vanmorgen.

[ [url=m/ERh8uI.jpg]Afbeelding[/url] ]

En vanmiddag moest de nieuwe fiets van onze dochter getest worden. Zijn we ook op stal terecht gekomen. Ik heb genoten van het uitzicht op de paarden. Branco heeft zich heerlijk vermaakt met stoeien met zijn maatje ( een mini shet) en soezen in het zonnetje. Hij bloeit weer helemaal op door dit weer.

Super leuk dat je je hobby deelt met je dochter! Die schimmel is ook heeeel leuk :D .
(Zei het meisje dat NOOIT een merrie en GEEN schimmel wilde... iets ging er 13 jaar geleden mis _O- )

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 08:05

Wat ontzettend heerlijk afgelopen weekend. 8-) Gisteren nog op buitenrit geweest met ander paard uit de kudde. Eerst natuurlijk even eigen paard gevoerd en geknuffeld. We mogen alleen in tweetallen naar buiten dus 2 waren er al weg. Ik met weidegenootje op pad en later ging er nog eentje weg. Bleven ze met z'n tweeën over dus is even lekker gaan chillen in het zand. Maar echt aan het hinniken dat we terug kwamen. Hoe durfden we het in ons hoofd te halen om ze alleen te laten. Hier is zaterdag de deken af gegaan. Met deze temperaturen en als het droog blijft hoeft ze hem de komende dagen niet meer op. Zaterdag hebben we in de bak geregen dus gisteren had ze vrij. Misschien vanavond een rondje wandelen.

Afbeelding

@Charaz: Welkom!

@Lau07: Wat balen van Chantal zeg!

@Achaiah: Ook welkom!

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 09:38

Queelens dankjewel! Vind het ook lastig inschatten hoe en wat met dekens momenteel. Ze heeft een aardige wintervacht maar stond onder een bucas 200 gr. Nu overdag bloot en savonds een dun dekentje op.

Emptywords lekker genieten in het zonnetje! Knap paard!

Lau07 dankjewel! :D

Es_ther wat een heerlijk plaatje! Lekker genieten!

Jolmer20 dankjewel :D we doen ons best! En ook een vosje, wat een leuke foto! Vita vind er ook niks meer aan in de bak, maar ze kan het lichamelijk ook niet meer aan. Oei droes vervelend zeg. 3 jaar geleden ook meegemaakt en het is zo naar, hele stal in quaraintaine zieke paardjes brr..

SusanH wat heerlijk dat je dat met je dochter kan doen! Leuke foto en leuke paardjes. Knap valkje! :)

Bagheera thanks ook! :) wat een lieve foto. Een IJslander?

Het gaat hier helaas even minder. Eergisteren trok oma vanuit het niks een enórme sprint en liep ze best wel kreupel met beide achterbenen. Verdorie #) echt heel slecht was ze. Ze stopte snel met rennen en daarna in stap was er niks meer aan de hand.
Gister liep ze iets beter maar nog steeds niet top. Overlegd om het even aan te kijken. Van de HB zal het niet meer zijn want dat was vnml voor. Zit nu beetje te twijfelen aan de hoeveelheid suikers in de seniores priores.
Ze hebben natuurlijk ook wel 2 weken extreem voorzichtig moeten lopen en gaan nu met dit weer lopen klooien. Hoop dat ze zich verstapt had en dat ze straks weer beter loopt. Anders word het dokter bellen :=

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 10:17

Hè balen Achaiah!

Knappe dame Richard :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 11:50

Allemaal genoten van het mooie weer, heerlijk!

Ja die schimmel is ook leuk, maar nog geen oudje. Wordt 9 in juni. Branco vindt hem niet meer lief haha :') toen we wat dichter naast elkaar gingen rijden gingen heel subtiel zijn oren in zijn nek. Maar ja Hocus is ook niet echt lief geweest tegen Branco natuurlijk.

Achaiah staat die van jou buiten 24/7? Branco staat alleen overdag buiten, dus die laten we lekker bloot. In de stal is het aangenaam, want dat gebouw is geïsoleerd.

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 13:26

SusanH ja ze staan sinds eind vorig jaar aan huis en 24/7 buiten. Ze hebben wel een schuilstal die helemaal dicht is op de voorkant na waar ze dus uit de wind en evt regen kunnen staan maar ik had ze vrijdag nacht naakt gelaten en was echt wel te koud nog.

Denk trouwens dat het pure stijfheid was. Vanmorgen hebben ze weer 5 rondjes track geraced en ze begon weer wat kreupel maar eenmaal “erdoorheen” liep ze de sterren van de hemel. Typisch de artrose. Kan je denk ik ook niet zoveel aan doen meer.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 13:37

Ja buiten is in de nacht naakt te koud nog. En artrose is idd stijf beginnen en daarna goed lopen. Wij hebben een oudje met artrose gehad die moesten we welke dag beweging geven. Anders werd hij heel stijf.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 14:07

Achaiah schreef:
Bagheera thanks ook! :) wat een lieve foto. Een IJslander?

Het gaat hier helaas even minder. Eergisteren trok oma vanuit het niks een enórme sprint en liep ze best wel kreupel met beide achterbenen. Verdorie #) echt heel slecht was ze. Ze stopte snel met rennen en daarna in stap was er niks meer aan de hand.
Gister liep ze iets beter maar nog steeds niet top. Overlegd om het even aan te kijken. Van de HB zal het niet meer zijn want dat was vnml voor. Zit nu beetje te twijfelen aan de hoeveelheid suikers in de seniores priores.
Ze hebben natuurlijk ook wel 2 weken extreem voorzichtig moeten lopen en gaan nu met dit weer lopen klooien. Hoop dat ze zich verstapt had en dat ze straks weer beter loopt. Anders word het dokter bellen :=

Dank je wel! :) Ze is idd een IJslandse oma.

He wat balen dat het weer even minder gaat.

Es_ther schreef:
Knappe dame Richard :D

Dank je wel! :) Ze ziet er nog best goed uit voor haar leeftijd. :j

SusanH schreef:
Ja buiten is in de nacht naakt te koud nog. En artrose is idd stijf beginnen en daarna goed lopen. Wij hebben een oudje met artrose gehad die moesten we welke dag beweging geven. Anders werd hij heel stijf.

Daarom wil ik ook als het even kan iedere dag even stukje wandelen enzo. Het scheelt wel dat ze 24/7 in de wei staat dus altijd nog wel wat beweging heeft. Nu het droog is hoeft ze van mij in de nacht ook geen 0 grams regendeken op. Weersvooruitzicht zegt nu in nacht van donderdag op vrijdag wat regen dus donderdag avond mss weer even op.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 21:56

Even gewandeld in het donker.

Afbeelding

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 22:00

We zijn verhuisd! Onze fantastische staleigenaresse heeft twee locaties waardoor we heel snel naar een ander plekje konden. Ik ben echt zo blij. Hopelijk wordt het nu snel beter. :D

Wat Chantal van de verhuizing vond? Tja, een foto zegt soms meer dan duizend woorden toch? _O-

Afbeelding

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 22:03

Lau07 schreef:
We zijn verhuisd! Onze fantastische staleigenaresse heeft twee locaties waardoor we heel snel naar een ander plekje konden. Ik ben echt zo blij. Hopelijk wordt het nu snel beter. :D

Wat Chantal van de verhuizing vond? Tja, een foto zegt soms meer dan duizend woorden toch? _O-

[ [url=m/HwB8rs.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat hoofd _O- .

Lekker Richard!

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 22:13

Lau wat een leuke pretbek heeft ze! Hoop dat de verhuizing haar goed doet

Hier is oma Marissa begonnen met verharen. Nog niet helemaal maar het begin is er

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 08:37

Wat fijn dat je al zo snel kon verhuizen. :)