[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_deB

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 13:41

Mijn merrie vond het ook niks.
De agrobs flakes zijn een poos goed gegaan maar moest ze ook niet meer.

Nu al een poosje Fibrebeet en dat gaat goed *klopt af*

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 22:28

Best jammer...aangezien het niet goedkoop is 8)7 .

Maargoed... ik ga proberen om het alsnog met minibeetjes toe te voegen...

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 16:50

Jup ik snap je helemaal. Ik heb het uiteindelijk door de tuin gegooid hier omdat ze het niet at _O-

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 09:25

Oke het gaat beter als ik het met kleine beetjes door de priores heen meng en dan laat weken.
Ik ga gewoon heul lang met die zak doen +:)+

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 14:59

Zijn er hier al testers van de Vitalbix Senior+ Muesli?

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 15:21

Lara schreef:
Hallo allemaal,

Situatie:
Mijn paard is 25 jaar. Hij is nooit een grote eter geweest en valt vrij gemakkelijk af. Krijgt onbeperkt hooi. Binnenkort verhuist hij naar een pensioenplekje en wordt dan licht tot niet meer getraind.

Huidige voeding:
- Tussendoortje: Agrobs Myo Flakes, Hartog Digest Lucerne, Marstall Corn
- Supplementen: Horseflex vitamine E, Horseflex IJslands mos, gedroogde brandnetel
- Stal: ’s ochtends en ’s avonds een halve schep basismuesli (merk weet ik niet uit mijn hoofd).

Op de nieuwe stal kan ik drie tonnen neerzetten.
- Agrobs wil ik sowieso blijven voeren
- Lucerne wil ik ook blijven aanbieden
- Voor de derde ton zoek ik een senior- of basismuesli die compleet is qua vitaminen/mineralen en past bij een senior

Het is daar niet mogelijk om slobber klaar te zetten, maar ik blijf hem wel (nat) Myo Flakes bijvoeren. De Corn zou ik dus willen vervangen door een geschikte seniorenmuesli. Ik zal op de nieuwe stal bakjes klaarzetten voor ochtend/avond en wil dit alvast beginnen op de huidige stal om de overgang soepel te maken voor hem.

Ik heb bij een aantal aanbieders gevraagd om advies, maar je weet hoe het is: wij van wc eend adviseren wc eend. Ik ben van plan om van 't voorjaar voor een lechermeting van Paard&Voeding te gaan, als hij wat meer gewend is op de nieuwe stal. (huidige voer is nog op basis van de meting die wij 2 jaar terug hebben gedaan)

Ik zoek nu dus vooral praktische ervaringen.

Mijn vragen:
- Wat voer jij aan je senior (in vergelijkbare situatie)?
- Welke muesli of basisbrok zou je aanraden?

Alvast bedankt!

Ik ben uiteindelijk overgegaan op de volgende samenstelling:

Hij krijgt dit smorgens en savonds:
-3/4 schep vitalstyle weight & condition
- 0,5 bakje oerbalans
- handje hartog lucerne senior

Verder krijgt hij als tussendoortje als ik er ben nog een extraatje, hoe vaak dit is varieert een beetje per week. Gemiddeld is dit 4/5 dagen in de week:
- 1 schep Vitalstyle active & Protein
- 3 scheppen hartog lucern senior

Ik merk dat hij het hier echt super goed op doet, met name sinds ik geswitcht ben van de agrobs myoflakes naar de vitalstyle active & proteine heeft hij een vacht die meer glanst en is hij zichtbaar wat ronder geworden.
Ben heel blij want mn hele voerregime is een stuk simpeler geworden en hij doet het er erg goed op.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 20:53

Goed om te horen! *\o/*

Lara schreef:
Lara schreef:
Hallo allemaal,

Situatie:
Mijn paard is 25 jaar. Hij is nooit een grote eter geweest en valt vrij gemakkelijk af. Krijgt onbeperkt hooi. Binnenkort verhuist hij naar een pensioenplekje en wordt dan licht tot niet meer getraind.

Huidige voeding:
- Tussendoortje: Agrobs Myo Flakes, Hartog Digest Lucerne, Marstall Corn
- Supplementen: Horseflex vitamine E, Horseflex IJslands mos, gedroogde brandnetel
- Stal: ’s ochtends en ’s avonds een halve schep basismuesli (merk weet ik niet uit mijn hoofd).

Op de nieuwe stal kan ik drie tonnen neerzetten.
- Agrobs wil ik sowieso blijven voeren
- Lucerne wil ik ook blijven aanbieden
- Voor de derde ton zoek ik een senior- of basismuesli die compleet is qua vitaminen/mineralen en past bij een senior

Het is daar niet mogelijk om slobber klaar te zetten, maar ik blijf hem wel (nat) Myo Flakes bijvoeren. De Corn zou ik dus willen vervangen door een geschikte seniorenmuesli. Ik zal op de nieuwe stal bakjes klaarzetten voor ochtend/avond en wil dit alvast beginnen op de huidige stal om de overgang soepel te maken voor hem.

Ik heb bij een aantal aanbieders gevraagd om advies, maar je weet hoe het is: wij van wc eend adviseren wc eend. Ik ben van plan om van 't voorjaar voor een lechermeting van Paard&Voeding te gaan, als hij wat meer gewend is op de nieuwe stal. (huidige voer is nog op basis van de meting die wij 2 jaar terug hebben gedaan)

Ik zoek nu dus vooral praktische ervaringen.

Mijn vragen:
- Wat voer jij aan je senior (in vergelijkbare situatie)?
- Welke muesli of basisbrok zou je aanraden?

Alvast bedankt!

Ik ben uiteindelijk overgegaan op de volgende samenstelling:

Hij krijgt dit smorgens en savonds:
-3/4 schep vitalstyle weight & condition
- 0,5 bakje oerbalans
- handje hartog lucerne senior

Verder krijgt hij als tussendoortje als ik er ben nog een extraatje, hoe vaak dit is varieert een beetje per week. Gemiddeld is dit 4/5 dagen in de week:
- 1 schep Vitalstyle active & Protein
- 3 scheppen hartog lucern senior

Ik merk dat hij het hier echt super goed op doet, met name sinds ik geswitcht ben van de agrobs myoflakes naar de vitalstyle active & proteine heeft hij een vacht die meer glanst en is hij zichtbaar wat ronder geworden.
Ben heel blij want mn hele voerregime is een stuk simpeler geworden en hij doet het er erg goed op.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 11:38

Net het topic doorgelezen, ik ben op zoek naar een product om mijn paard aan te laten komen.
Vroeger toen ze een periode af was gevallen kreeg ze olie over haar voer, het duurde een tijd ivm de opbouwschema maar daar kwam ze wel mooi van aan maar ik zie dat dit niet meer aangeraden wordt ivm de voersoorten die er nu zijn.

Ze is 25, doet het voor haar leeftijd goed, heeft haar gebit nog en eet goed. Ze krijgt 4kg senior crumbs van Havens, gras, hooi en daarnaast Marstall force maar ze komt maar niet aan. Wat kan ik erbij voeren om haar meer aan te laten komen? Ik zie Speedibeet, Fibrebeet en Pavo 18+ en veel andere producten voorbij komen maar zie door alle opties niet meer welke ik het beste voor haar kan doen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 12:07

Kan ze nog goed hooi kauwen?
Weet je hoeveel ze daarvan binnenkrijgt?

Even aanvullen.
Je kunt kijken naar de muesli van vitalstyle om er wat meer vet en eiwitten te krijgen?
https://www.vitalstyle.nl/weight-condition
Pavo 18 plus kan trouwens ook prima. Wel genoeg van voeren, als je maar een halve schep zou geven dan zet het gewoon niet aan.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 12:49

Hooi krijgt ze genoeg van binnen, eet ze ook goed weg. Zou 18+ meer aanzetten dan de crumbs? Ik dacht dat het vergelijkbaar was vandaar dat ik die toen niet heb gedaan.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 15:01

Ik moet zeggen dat ik inmiddels veel geprobeerd heb maar toch telkens weer terugkom bij seniores priores.
Ik combineer dit wel nog met andere middelen zoals inderdaad ook de force en copra.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 16:34

De copra is de kokos, de Coolstance Copra? Nog nooit van gehoord maar het klinkt interessant.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 16:46

Hier blijft de combi van sojaschroot, grasbrok, veulenbrok en rijstolie het beste werken voor alle paardjes die het krijgen.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 16:48

Je zou supbli 369 door de 4 kg crumbs kunnen geven.
Is vet dus langzaam opbouwen.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 17:39

Ik zag bij Havens dat ze teveel crumbs krijgt dan wat ze adviseren, dus dat minderen en er iets bij voeren voor de eiwitten lijkt mij beter. Pavo weightlift zag ik veel positieve ervaringen mee dus dat lijkt mij ook interessant. En ik twijfel tussen de Havens Crumbs of de Pavo 18+, iemand daar tips over?

Sojaschroot heb ik ook veel over gelezen maar wisselende ervaringen ook daarmee. Jij hebt er dus een goede ervaring mee Slmt9, hoeveel geef je op een dag of per voerbeurt?

Bedankt voor de tip monsera, ik ga ernaar kijken.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 18:18

Mijn eigen paard krijgt 400gr per dag vd sojaschroot.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 20:02

C_arola schreef:
Hooi krijgt ze genoeg van binnen, eet ze ook goed weg. Zou 18+ meer aanzetten dan de crumbs? Ik dacht dat het vergelijkbaar was vandaar dat ik die toen niet heb gedaan.

Zet ze anders eens naast elkaar op,de site van voervergelijk? https://www.voervergelijk.nl/paardenvoer-vergelijken
Dan kun je kijken wat het verschil in voedingswaarde is.

Kun je met elk voer doen, kijk naar iets wat hoger dan 14%(zoiets) eiwit is? En wat hoger in vet?
Soja gevoerd,maar die van mij doet het beter op een extra voerbeurt met slobber.
Ze had met de soja steeds hele witte plas.
Ik vond haar helemaal een beetje meh -O- ik weet niet, niet zo goed eigenlijk.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 20:13

Ik heb dat zelf in excel gezet en zie dat de crumbs en pavo 18+ niet heel veel van elkaar verschillen maar die voervergelijk is wel een goede inderdaad.

Dat las ik meer ook over soja, het is echt wisselend hoe paarden het erop doen en ik merk dat ik dat wel lastig vind met mijn paard. Hetzelfde met weightlift door de luzerne.
Ik denk dat ik dat laatste eerst ga geven in combi met minder crumbs, hoeveelheid aan gaan houden van de fabrikant en dan kijken hoe ze het erop doet.

Heel erg bedankt voor het meedenken!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 20:26

Het is wat uitproberen wat werkt. Bij de een gaat dit beter,bij de ander dat.
Gelukkig ( of juist niet) is er tegenwoordig best veel te proberen wat voeding betreft :j

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 20:35

Door de bomen zie ik soms het bos niet meer maar daardoor kun je wel wat anders proberen als hetgeen je hebt niet werkt.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 21:46

Master senior slobber deed mijn oudje het heel erg goed op. Kan je ook eens naar kijken.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 11:03

Is het helemaal te licht in gewicht of vooral de bovenlijn ? Terugvallen van de bovenlijn is vaak eiwittekort. Of beter gezegd tekort aan goede eiwitten.
Copra vinden niet alle paarden lekker ( zie daarover oa nog op de vorige bladzijde).
Makkelijkste eiwitten om te voeren is lucerne. Maar niet alle paarden kunnen dat goed verdragen ( dikke benen oa) en bij meer dan 2 kilo ( geloof ik ) ervan voeren (en dat is qua hoeveelheid echt best veel ) moet je ook iets van fosfor toe gaan voegen ( zemelen bv ).

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 14:54

C_arola schreef:
De copra is de kokos, de Coolstance Copra? Nog nooit van gehoord maar het klinkt interessant.

Klopt inderdaad
Duurde hier even voor ze eraan gewend waren.
In hele kleine beetjes opbouwen door de slobber
Gaat hier nu goed.

Zie trouwens ook lekker verschil met deze mix.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 17:30

Afgelopen week is de tandarts weer geweest voor Bronco, aangezien hij eothr heeft en behoorlijk wat elementen mist.
Hij kon zn hooi eigenlijk nauwelijks nog eten en maakte heel veel proppen.

Conclusie: 2 losse kiezen in het onder gebit....daar zit nu nauwelijks nog iets.

Maar het voerregime zoals we dat al een tijd doen werp wel echt zn vruchten af.
Hij komt heel mooi aan.
Dit moet waarschijnljk gewoon zo doorgegeven worden, wat we uiteraard met liefde doen.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 15:56

Ik lees al een tijdje mee, mijn 21 jarige mist een hele boel kiezen en snijtanden. De dierenarts/tandarts heeft nu geadviseerd om hem helemaal van het hooi af te halen en enkel nog geweekte grasbrokken, bietenpulp en korte vezels te geven.

Hij is gelukkig een gemakkelijke eter en eet alles wat ik hem voorschotel, alleen heeft hij nogal de neiging om zijn rubberen emmer om te gooien of er met zijn neus en voorbenen alles naast te scheppen, en aangezien hij zijn stal ook snel vuilen overal vuil maakt, gaat er best veel van zijn dure voer verloren.

Heeft iemand ervaring met het voeren van de korte vezels (hij krijgt nu hartog senior fiber of aveve soft fiber) in een hooikussen of slowfeeder met grote gaten? Of een andere gouden tip om het gemors te voorkomen? (Hij staat op een pensionstal, dus ik mag helaas geen constructies vastmaken)