Topic voor onze oudjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Denisejazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 20:56

Die van mij verhaart ook goed, voorheen scheerde ik haar ook altijd rond februari/maart omdat ze soms moeilijk de winter haren verliest. Maar ze zit stukken beter in haar vel gelukkig.

Afbeelding
Afbeelding

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 23:06

Wat een vieze ouwetjes allemaaal!

Hier ook allemaal viezerikken. Zodra ze hier een plek zien met modder gaan ze rollen.
Deken of niet haha

Ziet er goed uit Denisejazz!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 08:38

Ons oudje eet ook heel vies haha. Gister emmer fibre beet gegeven niet normaal hoe dat naar binnen gaat. Mafkees :') maar fijn dat ie het lekker vindt hij kan het goed gebruiken.

Siers83

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 09:47

Eten kan Marissa ook alleen als een varken. Als iets lekker is vind je het terug achter dr oren _O-

Afbeelding
Afbeelding
Toch deken maar af gedaan. Ben het weekrnd weg en de oppas kan hrlaas geen dekens wisselen. Dus het er maar op gewaagd. Schrok wel een beetje hoe mager ze toch is

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 10:12

Ik vind het zo leuk om al die verschillen te horen. Met eten is de mijne bijvoorbeeld ook super netjes, ze eet tot ze vol zit en geen brokje meer. Als ze slobber eet veegt ze haar neus af als ze klaar is. Als ze mest dan begraaft ze het onder een laagje stro. Klinkt heel extreem, maar ik ben eraan gewend hahaha.

@Siersma ah komt goed! Ze heeft sowieso een mooi vachtje, en beter dit dan dat ze staat te zweten van het weekend toch. Ik vind haar niet shocking mager, maar ik begrijp dat het anders is als je het dier goed kent.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 10:17

Siersma schreef:
Eten kan Marissa ook alleen als een varken. Als iets lekker is vind je het terug achter dr oren _O-

[ [url=m/QqORAb.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/foCRCN.jpg]Afbeelding[/url] ]
Toch deken maar af gedaan. Ben het weekrnd weg en de oppas kan hrlaas geen dekens wisselen. Dus het er maar op gewaagd. Schrok wel een beetje hoe mager ze toch is

Hier nog 1 die is afgevallen hoor. Vandaar nu de fibrebeet erbij.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 10:27

Vervelend dat ze zo zijn afgevallen. Maar zo te zien niet dramatisch erg marjo, dat trekt hopelijk wel weer bij na het verharen!

Die van mij had ook wel wat kilootjes mogen verliezen haha maar die houdt alles nog vast _O-

Paarden kunnen indd zo verschillend zijn in hun eetmanieren. Ken zoveel paarden die de helft van hun slobber, fibrebeet etc langs de bak gooien. :=
Peri gaat altijd ‘schrapen’ of met een voorbeen omhoog tegen de emmer aanslaan als hij slobber krijgt. Doet hij ook alleen bij de slobber haha. En hij slurpt het dan deels ook met het randje van zijn tongetje naar buiten haha. Dat paard houdt zo van slobber. Drinken doet hij ook met zijn tong naar buiten slurpen haha.
Afbeelding

Zijn vitaminekorrels eet hij ‘omdat het moet’ geen haast bij :+

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 10:46

Hier een best nette eter, hoewel slobber dat wat nat is wel moeilijk is.

Hooi gaat de halve stal door als hijnhet niet lekker genoeg vindt

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 10:53

Tweet is ook fiks afgevallen.
Maar die was moddervet dus dat vind ik oprecht niet erg in zijn geval.

Hij staat inmiddels weer onder zijn gewone 200 grams winterdeken zonder hals.

Tweet is niet supernetjes en ook niet supersmerig op stal, gewoon normaal.
Wel een zeurpiet met slobber en dat soort dingen, maar dat is geen drama, hij mag het toch niet.
Alleen lastig als hij weer een periode medicatie nodig heeft, het vraagt altijd wat creativiteit om dat binnen te krijgen, zeker omdat er héél veel beperkingen zijn op eat hij qua voedsel kan hebben zonder er ziek van te worden.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 11:05

Dat is lastig Femke. Wat mag hij allemaal niet dan? Hier gaat indd alles in de slobber. Ideaal. Ik doe altijd 4 maatschepjes gelatinaat door 1/4 voerschep slobber. In verhouding best veel supplement maar hij merkt er niets van :)

Emptywords, anders moet je aan een hooinet haha ;) peri weet ook wel welke lichting hooi hij wel of niet lekker vindt. Laatst had ik hooi in zijn net gedaan wat er twee weken in heeft gezeten. Toen het er maar uitgehaald haha (hij kreeg ook nog ander hooi op de grond hoor dus hij kwam niets te kort, net is als extra om hem bezig te houden). Terwijl hij bij heel lekker hooi in een nacht zijn hele hooinet leeg kan vreten.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 11:23

Met een hooinet wordt ie woest, hij vind dat echt verschrikkelijk. En aangezien hij onbeperkt mag eten....

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 11:38

Queelens schreef:
Dat is lastig Femke. Wat mag hij allemaal niet dan? Hier gaat indd alles in de slobber. Ideaal. Ik doe altijd 4 maatschepjes gelatinaat door 1/4 voerschep slobber. In verhouding best veel supplement maar hij merkt er niets van :)

Emptywords, anders moet je aan een hooinet haha ;) peri weet ook wel welke lichting hooi hij wel of niet lekker vindt. Laatst had ik hooi in zijn net gedaan wat er twee weken in heeft gezeten. Toen het er maar uitgehaald haha (hij kreeg ook nog ander hooi op de grond hoor dus hij kwam niets te kort, net is als extra om hem bezig te houden). Terwijl hij bij heel lekker hooi in een nacht zijn hele hooinet leeg kan vreten.

Tweet is een chronisch maagzweerpatient. Die het momenteel erg goed doet overigens.

Maar ontelbaar veel soorten voer kúnnen bij hem een opflakkering van de maagproblemen geven. Heel veel dingen kunnen soms wel en soms niet, dus daar loop je ook al niet graag risico mee.
In het verleden kon hij koliek aanvallen krijgen van afgewogen 20 gram geweekte muesli... (Geen typfout, echt 20 gram)

Hij doet het inmiddels overigens heel goed, maar ik heb dan ook inmiddels ruim 8 jaar ervaring in het managen van zijn klachten.
Soms heeft hij medicijnen nodig, soms kan hij zonder.
Het zijn geen supplementen, echt medicijnen die voorgeschreven moeten worden. Maar mijn dierenarts laat dat inmiddels eigenlijk volledig aan mij zelf over. (Die zegt dat hij qua kennis op dit zeer specifieke vlak haast meer van mij leert dan andersom :') )

Dus vandaar dat het met hem wat getob kan zijn.
Het totale stalmanagent rondom Tweet is aangepast op zijn maagklachten.

Op dit moment is hij medicijnvrij. Ik verwacht in het voorjaar eigenlijk weer even een dip, ik hoop er medicijnvrij door te komen, maar mocht dat niet gaan dan heb ik het iig op voorraad liggen.
Maar zijn complexe medicijnen, waar je niet zo maar even twee dagen van kunt geven en weer mee kunt stoppen.
En héél héél duur, dus altijd per keer en per moment de afweging wat nodig is en wat niet.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 11:42

Ook handig is het graasmasker vergeten af te doen en dan slobber geven.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 12:56

Ja, Femke, die maagzweer pastas zijn 30 euro per stuk of zo, en dan een kuur van een maand..... dan word je niet blij nee.

Britta :D :D :D

pffff Tjieks maakt écht een zooitje van zijn stal, voerbak en zichzelf als hij slobber krijgt.
Zal voor de grap eens een foto maken van de ellende vanmiddag.
Zijn hele hoofd zit vol, de stalwanden, de muren.....
ik maakt het al regelmatig schoon en heb zelfs de hele stal gewit 2 jaar gelden hahahaha
Hij valt gelukkig niet af in de winter en red het prima nog zonder deken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 13:51

Hallo allemaal,
Weinig reactie hier van mij laatste tijd :n
Maar goed ik heb natuurlijk ook geen oudje meer helaas, wel steeds meer aan het genieten en wennen aan de “nieuwe”.
Ontzettend braaf, zondag sneeuwshoot gehad waar ze in ene niet zo braaf meer was, half steigeren, bijna hoef tegen mij aan geslagen en aan de longeerlijn als de bliksem getroffen door de sneeuw >;)
Dus anderhalve week heb ik niks met haar gedaan dus gisteren besloten eerst de overtollige energie er maar uit te longeren... was ze niet vooruit te branden _O- zadel er op en in de bak maar niet zoveel zin in bakwerk dus ons 1e buitenritje gemaakt en trots op mijzelf aangezien ik best een beetje angstig ben geworden voor het nieuwe.

Dus hierbij ons 1e oortjes buitenfoto:
Afbeelding

Daarvoor in de bak:
Afbeelding

En deze moet nog bewerkt worden maar was van de shoot van zondag:
Afbeelding

@siersma, inderdaad wel mager geworden, dikke vacht kan je ook nog niet goed zien natuurlijk.
Wel balen he in de winter zo invallen :(

Hoe gaat het met de rest allemaal??

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 14:16

Zo op de foto lijkt het idd nog wel wat door het dikke pak haar wat er nog op zit. Ze laat ook nog niet veel los

Romy eerste ritje buiten, fijn. Is toch een dingetje de eerste keer alleen

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 17:46

Haha het heeft ergens wel wat Romy. Met nieuwe en vooral ook jonge paarden kom je soms in situaties nog wel eens voor verrassingen te staan haha. Zolang het allemaal maar goed afloopt is het prima.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 19:03

Vandaag sinds weken weer eens rondje op mijn oma gedaan in de bak. <3 Even 20 minuten gestapt en paar kleine stukjes tölt op de lange zijde.

Vanmorgen haar deken afgedaan en hopelijk kan die afblijven de komende dagen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 19:59

Tweet staat nu met een 0 grams.

Bijzonder, vorige week nog de allerdikste deken die ik heb erop, met hals en de hele mikmak.

Nu de dunste die ik heb.

Afgelopen paard dagen een 200grams.

Normaal gesproken wissel ik zelden met dekens, wat erop ligt ligt erop, en dan vind ik het wel prima.

Maar van -15 naar plus 20 in een paar dagen tijd vraagt om maatwerk :')

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 20:54

Ja, gek zo een overgang. Ik ben van 100 gram naar 0 gram gegaan en nu zonder. Lijkt vannacht niet kouder te worden dan 8 graden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 21:27

Ik had vorige week met de jou 250 gram, afgelopen week ook maar 0 grams opgegooid en vandaag deken afgelaten.
Heerlijk gepaneerd paard _O-

Before:
Afbeelding

After:
Afbeelding

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 21:27

Branco blijft lekker bloot voorlopig. Heerlijk vindt hij het. Is ook goed voor het wondje bij zijn schoft.Vandaag en gister heeft hij weer lekker gelopen. Ik dacht eerst even rustig aan maar hij lijkt er zelf echt van te genieten om wat te doen met onze dochter. Hij fleurt echt weer op met dit weer maar het extra eten zal ook wel wat gaan doen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 09:42

Romy1234 schreef:
Ik had vorige week met de jou 250 gram, afgelopen week ook maar 0 grams opgegooid en vandaag deken afgelaten.
Heerlijk gepaneerd paard _O-

Before:
[ [url=m/QFRvoS.jpg]Afbeelding[/url] ]

After:
[ [url=m/ob3lMU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hé! Een schnitzel!
Ik laat Mona ook bloot denk ik. Kan ze ook lekker paneren wanneer ze wil :') .

Vandaag komt een vriendin foto’s maken van de pony’s. Ben benieuwd! En ook hoe ik die 2 samen leuk laat kijken, aangezien ze van NIKS onder de indruk zijn...
Iemand een ruin te leen :') ?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 09:46

Ik wil me hier ook melden, ik heb 2 oudjes Valentijn een New-Forest van 30 jaar en Azra een Haflinger van 23 jaar.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 09:54

Welkom! Heb je foto’s van je knapperds :D ?