[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 00:28

Thanks! Ik heb juist vandaag Pavo 18 plus gehaald om die reden.

En hij krijgt horseflex weerstand erover.

Maris schreef:
Paintlinger schreef:
Hier ook een oudje die wat moeite krijgt
Minihengst van 22 jaar
Eothr is vastgesteld.

Op dit moment voer (sinds kort) ik priores en speedibeet aangevuld met wat linamix van equifirst een beetje sojaschroot voor extra eiwitten en wat extra omega's in de vorm van lijnzaadolie en omega 369 van subli.

Dankzij dit topic ga ik opzoek naar de seniorfibre.

Let ook op vit en min, sp is niet zo rijk daaraan.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 00:29

Oh! Goeie zeg!

8nnemiek schreef:
Ik heb sinds een paar weken weer een hele pallet met hartog grasmix binnen. Na dit jaar gaat de btw omhoog, dus het scheelt flink om nu snel wat voer in te slaan.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 11:05

Paintlinger, goed bezig ! :j

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 18:42

Tnx :)

Ik heb toch wel het idee dat zijn gebit wel snel slechter wordt (eothr).
Ik ben zojuist gestart met Metacam...over een paar dagen zal ik wel meer duidelijkheid hebben.

We hebben wel een leuk stuk aan de lange lijnen gedaan door het bos.
Dat vindt ie nog altijd erg leuk.
Hij liep vroeger altijd voor de sulky.

Paintlinger schreef:
Oh! Goeie zeg!

8nnemiek schreef:
Ik heb sinds een paar weken weer een hele pallet met hartog grasmix binnen. Na dit jaar gaat de btw omhoog, dus het scheelt flink om nu snel wat voer in te slaan.

Paintlinger

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 00:29

Update:
Dag 2 op metacam gaat toch wel een stukje beter.
Vandaag veel beter aan het eten kunnen houden en pakt ook hooi met de rest.
Hopelijk heeft hij zich 'gewoon' pijn gedaan. Maar ik hou absoluut rekening met de eothr.

Metacam blijf ik voorlopig ook wel even geven.

Foto van Bronco in jongere jaren.
Afbeelding

Astertjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 22:53

Zo ik heb het hele topic even door gestruind.

Mijn shetlander Whitney van bijna 40 jaar wordt nu de laatste 2 winters erg schraal.
Het gebit wordt nu iets minder, waardoor ze propjes begint te maken. Ze krijgt rijker en fijner hooi dan haar maat, onbeperkt.
Staat onder een deken, ze is het najaar geschoren ivm dikke vacht en de warmte. Ze krijgt dan jeuk.
Elk jaar gaat ze naar de ta, maar dit ga ik naar 2x per jaar doen.
Ik voer momenteel:
Luzerne van vitalbix
Van agrobs:
Senior mineral
Pre alpin senior
Horse alpin senior
Als ik er ben een mix van myo proteinflakes en Slobber.
Haar bovenlijn valt sinds deze winter erg in, dit is niet eerder geweest.

Nu lees ik veel goede verhalen over het voer van dodson en horrel, wat ik het proberen waard vindt.

Pony’s staan helaas niet dichtbij huis, waardoor voer wat lang moet weken afvalt. Mijn pony’s staan bij een koeienboer, voeren moet niet al te ingewikkeld zijn voor hun, want dan gaat het fout.
Wel hebben wij nu een constructie gemaakt waarbij zij apart kan eten, haar maatje kan er niet bij.

Ik vindt het zo moeilijk om goed voer te vinden, want wat ze nu krijgt, daar doet ze het niet zo heel goed meer op. En ik ben ook bang, dat ik verkeerd ga voeren.

Ze krijgt nu 2x per dag voer.

Iemand de tip om deze bejaarde lieverd meer op de bovenlijn aan te laten komen?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 23:07

Wat een knappe meid en wat ziet ze er goed uit! Wat een leeftijd!
Ik vind de Masters senior slobberbrok een erg mooi product.

Hier gaan de oudjes goed op de combi grasbrok, veulenbrok, sojaschroot en olie.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 23:49

Je kunt ook nog Coolstance copra door de slobber doen. Dat zet ook lekker aan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 08:41

Wat een leeftijd zeg, wauw.
<3

Je geeft dit:

Luzerne van vitalbix
Van agrobs:
Senior mineral
Pre alpin senior
Horse alpin senior

Maar hoeveel geef je van alles?
Misschien moet het wat meer zijn? Ik geef zelf ook wel de myo protein flakes, denk dat je moet kijken of ze daar wel genoeg van krijgt en die eventueel verhogen.
En beweegt ze genoeg?

Astertjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 09:04

Slmt9 schreef:
Wat een knappe meid en wat ziet ze er goed uit! Wat een leeftijd!
Ik vind de Masters senior slobberbrok een erg mooi product.

Hier gaan de oudjes goed op de combi grasbrok, veulenbrok, sojaschroot en olie.

Dankjewel voor de complimenten ik doe mijn best

Schroot heb ik ook over na zitten denken..
En welke olie geef jij bij? Mijn merrie gaat wel snel aan de dunne (wel vooral met gras) nu zijn haar drollen wel echt mooi compact.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 09:14

Ik geef de rijstolie van de AH :)

Astertjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 09:16

ellepel schreef:
Wat een leeftijd zeg, wauw.
<3

Je geeft dit:

Luzerne van vitalbix
Van agrobs:
Senior mineral
Pre alpin senior
Horse alpin senior

Maar hoeveel geef je van alles?
Misschien moet het wat meer zijn? Ik geef zelf ook wel de myo protein flakes, denk dat je moet kijken of ze daar wel genoeg van krijgt en die eventueel verhogen.
En beweegt ze genoeg?

Omdat ik zoveel verschillende dingen voer (ochtend en avond verschilt) ben ik bang dat ik teveel ga geven waar ze slechter op gaat reageren. De echte hoeveelheden weet ik niet, maar het zijn 2 kleine enmertjes vol. Ik denk dat het te weinig is, zeker nu ze proppen maakt van haar hooi.
Ze is niet hoefbevangen gevoelig, maar aan haar spieren merk je soms wel als ze iets niet goed kan hebben.

Ik zou kunnen proberen om de myo flakes 2x per dag te gaan geven. want wat ze daadwerkelijk mag, moet echt verdeeld worden ivm grote hoeveelheid. Dit is ook makkelijk klaar te maken. Maar wat geef ik daar dan bij? Iig de mineraalbrok..

In de zomer beweegt ze genoeg, in de winter minder. maar haar bovenlijn valt nu ineens zo in, dat ik denk dat ze qua voer iets mist.

Ik sta ook echt open voor andere voersoorten, prijs maakt niet uit. Maar door de bomen zie ik het bos niet meer gelukkig bestaat er een heel mooi topic hier op bokt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 09:30

Heb je het al eens afgewogen? Daar zou ik dan eerst eens mee beginnen. Gewoon met een keukenweegschaal is het makkelijkst.
Ik zie overigens veel eiwitten in je voer, maar weinig vetten.
Waarom voer je zowel de horse alpin senior als de pre alpin senior? Ik zou de horse alpin schrappen en die hoeveelheid vervangen door de luzerne en pre alpin. Dus dat ophogen.

De myo flakes ophogen kan, zeker als vervanging van hooi. Dit kun je aanvullen met goede vetten uit lijnzaad of coolstance copra. Beiden bevatten veel vet. Welke slobber geef je? De Marstall Bergwiesen mash is ook wat hoger in eiwitten en vetten. Dan zou je de lijnzaad weg kunnen laten en alleen aanvullen met de coolstance.

En altijd nog wel hooi aan blijven bieden voor de kauw stimulans en het speeksel wat dat oplevert.

Astertjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 09:59

Daihyo schreef:
Heb je het al eens afgewogen? Daar zou ik dan eerst eens mee beginnen. Gewoon met een keukenweegschaal is het makkelijkst.
Ik zie overigens veel eiwitten in je voer, maar weinig vetten.
Waarom voer je zowel de horse alpin senior als de pre alpin senior? Ik zou de horse alpin schrappen en die hoeveelheid vervangen door de luzerne en pre alpin. Dus dat ophogen.

De myo flakes ophogen kan, zeker als vervanging van hooi. Dit kun je aanvullen met goede vetten uit lijnzaad of coolstance copra. Beiden bevatten veel vet. Welke slobber geef je? De Marstall Bergwiesen mash is ook wat hoger in eiwitten en vetten. Dan zou je de lijnzaad weg kunnen laten en alleen aanvullen met de coolstance.

En altijd nog wel hooi aan blijven bieden voor de kauw stimulans en het speeksel wat dat oplevert.

Ik heb een keukenweegschaal, dus wel afgewogen per voersoort wat ze er van zou mogen.
Maar ik weet dus echt niet waar ik goed aan doe qua combi, verdiep me er nu pas echt wat meer in qua vetten etc… nooit over na hoeven denken, want het ging altijd goed.

Dus jouw uitgebreide antwoord heb ik echt mega veel aan!

Zou je dan de slobber geven ipv myo protein flakes? Of er bovenop?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 10:14

Beiden :j
Slobber voor de smaak en wat extra vetten en de myo flakes voor de eiwitten en vezels.

In geval van jouw pony zou ik voor het ruwvoer uitgaan van 2% van het lichaamsgewicht aan droge stof op een dag. Dat hebben de darmen nodig aan vezels. Dit betekent ergens tussen de 3 en 4 kg droge stof = tussen de 3,5 en 4,75 kg droog voer ongeveer. Ongeveer omdat ik het werkelijk gewicht van je pony niet weet, maar ik schat tussen de 150 en 200kg als ze haar ideale gewicht heeft. Tel het hooi niet mee, dat is in haar geval een extraatje. Tenzij je zeker weet dat ze daar echt iets van binnen krijgt.

Omdat ze extra eiwitten en vetten nodig heeft, zou ik het meeste halen uit de myo flakes (let op: droog wegen!) en de luzerne. Bij elkaar bijvoorbeeld 3kg op een dag. En dat aanvullen met 1 kg vezels uit de pre alpin senior zolang ze dat nog goed wegkauwt.
Je balancer geef je neem ik aan gewoon volgens voorschrift?
De slobber is krachtvoer en hoef je niet mee te rekenen in je berekening. Ik zou zeggen, start eens met 100 gram Coolstance en 400 grams slobber (ook weer droog gewogen) en kijk wat dat doet. Dat kun je altijd nog ophogen.
Omdat het best een aardige hoeveelheid voer is, moet je dit wel verdelen over minimaal 2 voerbeurten.
Oh en als de Pre alpin te kostbaar is, zou je ook kunnen kijken naar iets als compact grass.

Staat ze ‘s nachts apart? Dan zou ik voor de nacht de helft van het natte spul geven en een bak/emmer met het droge spul, plus wat hooi, zodat ze daar de hele nacht over kan doen. En dan overdag altijd hooi zodat ze kan kauwen en nog een voerbeurt met slobber van myo flakes, slobber en coolstance.

Astertjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 10:48

Wat fijn dat je er zo goed over mee denkt!
De senior mineral krijgt ze inderdaad zoals het voorschrift.

Ze kan altijd apart eten, voor haar is een hoek van de stal afgeschermd.

Prijs maakt mij niet uit, als zij het er maar goed op doet.
Ik ga een zak coolstance copra en de slobber van Marstall bestellen.

Als ik het dus goed lees zou ik het bv zo kunnen doen;
Ochtend - myo flakes, luzerne, pre alpin, balancer.
Avond - myo flakes.
Aparte bak met de luzerne en pre alpin,
Extra voerbeurt met slobber van coolstance copra, slobber en myo flakes.

Dus ik verdeel de myo flakes over 3 voerbeurten?
En de myo flakes maak je nat, geef je die dan apart vd luzerne en pre alpin of gooi je alles samen in een bak? Want die pre alpin kan je ook nat geven.

Ik weeg alles droog, en snap dat ik wat de pony op een dag mag, verdeel over de voerbeurten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 11:17

In de ochtend kun je het best door elkaar doen.
In de avond zou ik het dan wel apart doen voor de nacht, zodat ze wat meer moet kauwen. Is beter voor de speeksel. Mocht dat niet gaan, kun je het altijd nog door elkaar gooien :j

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 11:38

Even voor de duidelijkheid, terugvallen in de bovenlijn is vaak terugvallen van bespiering. En bespiering valt terug door met name eiwit tekort. VAndaar de adviezen hier voor meer eiwitten in het dieet.

Heb je enig idee hoeveel hooi ze altijd at om goed op gewicht te blijven ? Hoeveel kg ?
Overigens zou ik niet te veel tegelijk veranderen in haar dieet. Gewoon 1 ding veranderen en dan kijken wat dat doet.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 11:45

Geen idee ook of paarden de mash van Marstall lekker vinden ? Mijn paard vond in ieder geval grasbrok echt niet lekker, lijkt de mash daarop ?
Want ook coolstance schijnt niet door alle paarden gegeten te worden. Dus wel handig dan misschien om de coolstance te combineren met een lekkere slobber ?!
De masters seniorenbrok ( ook een slobber, maar met warm water best snel klaar ) vinden veel paarden in ieder geval wel/ook lekker .

Astertjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 11:59

Maris schreef:
Even voor de duidelijkheid, terugvallen in de bovenlijn is vaak terugvallen van bespiering. En bespiering valt terug door met name eiwit tekort. VAndaar de adviezen hier voor meer eiwitten in het dieet.

Heb je enig idee hoeveel hooi ze altijd at om goed op gewicht te blijven ? Hoeveel kg ?
Overigens zou ik niet te veel tegelijk veranderen in haar dieet. Gewoon 1 ding veranderen en dan kijken wat dat doet.

Ik ben mij er bewust van dat bespiering terug valt door eiwit tekort en ik zou nooit zomaar in een keer haar voedingspatroon omgooien. Er staat nog veel van haar oude voer, dus ik zou het langzaam met kleine beetjes gaan proberen.
Maar de myo protein flakes, luzerne en pre alpin kan ik bv wel al meer gaan voeren, want dit krijgt ze al. Slobber heb ik ook van agrobs, die vinden ze erg lekker, dus daar kan ik de coolstance in het begin door heen mengen.

Van hooi heb ik echt geen flauw idee, ze staat samen met een kleine Dpony, de 2 grote netten worden ochtend en avond vol gepropt. En zij krijgt haar eigen net met fijner hooi erbij. Maar dit verteerd ze dus nu niet goed genoeg meer.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 12:20

Misschien gewoon eerst alleen de hoeveelheden voer verhogen en nog geen coolstance toevoegen ?
Door op te hogen ga je al veel meer eiwitten en dus ook energie voeren. Wie weet is coolstance dan niet nodig.

Astertjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 12:42

Maris schreef:
Misschien gewoon eerst alleen de hoeveelheden voer verhogen en nog geen coolstance toevoegen ?
Door op te hogen ga je al veel meer eiwitten en dus ook energie voeren. Wie weet is coolstance dan niet nodig.

Dat zou kunnen, dan heb ik meer eiwitten. Maar dan nog te weinig vetten, die toch ook belangrijk zijn?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 12:50

Nou..... dat is nog een beetje twijfelachtig ( voor mij althans ) bij paarden. Waarom wil je meer vetten geven ? De eiwitten gaan al meer energie leveren ( om aan te komen).

Paarden hebben geen galblaas, dus vetten zijn daardoor minder geschikt voor paarden. Tenminste wel in grote hoeveelheden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 13:00

Maris schreef:
Geen idee ook of paarden de mash van Marstall lekker vinden ? Mijn paard vond in ieder geval grasbrok echt niet lekker, lijkt de mash daarop ?
Want ook coolstance schijnt niet door alle paarden gegeten te worden. Dus wel handig dan misschien om de coolstance te combineren met een lekkere slobber ?!
De masters seniorenbrok ( ook een slobber, maar met warm water best snel klaar ) vinden veel paarden in ieder geval wel/ook lekker .

De mash (slobber) is niet te vergelijken met een grasbrok. Dan had het wel grasbrok geheten. De bergwiesen mash is een eiwitrijke slobber met veel smaak. Basis is lijnzaad, grassen en kruiden en wordt graag gegeten.
En eiwitten voer je niet voor energie. Dat voer je voor spieropbouw- en ondersteuning. Voor energie voer je koolhydraten.
Deze pony heeft eiwitten en vetten nodig om op gewicht te blijven. Zo’n invallende bovenlijn is niet alleen spierverlies, zeker niet bij een pony op leeftijd. Het huidige voer bevat heel weinig vet. Daar is de Coolstance copra voor. En dit kun je prima door een smakelijke slobber voeren. Beginnen met een klein beetje en dat opvoeren.
Zoveel verandering met het huidige voer is het allemaal niet. Vooral ophoging van het huidige voer (wat ook nog eens ruwvoer is), 1 ruwvoermix geschrapt, een slobber vervangen en coolstance toegevoegd. En niet in de hoeveelheden dat dat problemen zou moeten geven.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 13:03

Maris schreef:
Nou..... dat is nog een beetje twijfelachtig ( voor mij althans ) bij paarden. Waarom wil je meer vetten geven ? De eiwitten gaan al meer energie leveren ( om aan te komen).

Paarden hebben geen galblaas, dus vetten zijn daardoor minder geschikt voor paarden. Tenminste wel in grote hoeveelheden.

Waar zie jij hier grote hoeveelheden? Vetten worden in de dunne darm afgebroken. Door gal overigens. Paarden hebben inderdaad geen galblaas omdat ze geen gal hoeven op te slaan. Ze produceren het echter wel.
Voor deze hoeveelheid vet in het voer is het aangemaakte gal voldoende. Wat jij bedoelt gaat over grote hoeveelheden olie die toegevoegd wordt aan voer, dat niet goed verteerd wordt en resulteer in zachte mest of een glimmende/vette huid omdat het via de huid afgevoerd wordt.
Hier niet van toepassing.