[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bagheera_206

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 12:10

Ik heb het eens geprobeerd toen mijn oma uitgekeken was op de Vitalbix. Ik ben inmiddels bijna volledig over op Agrobs en doe er nu handje Pavo Senior Fibre door gooien, omdat het nu eenmaal op moet. Hier krijgen ze het ook weg met een slecht gebit.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 09:04

Agrobs is super mooi voer.
Mijn oudje krijgt Agrobs kraftpakket geweekt met Marstall graanvrij-mix en Action Quality senior en herstel slobber. Met de Agrobs senior mineral
Maar ik ben dealer van diverse merken waaronder deze dus dat is mooi makkelijk.
Mijn oudje moet alles geweekt hebben maar daar zijn tegenwoordig zat voeders voor.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 12:47

Noraafjord schreef:
Voert hier iemand de pavo seniorfibre? Ik ben benieuwd naar ervaringen hiervan en of paarden het nog goed wegkrijgen als ze geen hooi meer kunnen eten?

mijn merrie kan dat soort mixen ook niet goed weg krijgen.
maar het is echt uitproberen, want de een lukt het wel en een ander maakt daar ook nog proppen van.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 21:19

baudyh schreef:
Agrobs is super mooi voer.
Mijn oudje krijgt Agrobs kraftpakket geweekt met Marstall graanvrij-mix en Action Quality senior en herstel slobber. Met de Agrobs senior mineral
Maar ik ben dealer van diverse merken waaronder deze dus dat is mooi makkelijk.
Mijn oudje moet alles geweekt hebben maar daar zijn tegenwoordig zat voeders voor.

Hier Agrobs Horse Alpin Senior, Mash en Seniormineral. :) Kan allemaal prima geweekt worden.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 09:06

Mijn oudje ook een tijdje op de Agrobs senior gehad maar hij at het op een gegeven moment niet meer. Tja lastig.

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 07:18

Voor mijn ( net overleden ) pony met slecht gebit gaf ik 3x per dag seniores priores van Subli , en van Hartog de senioren Lucerne. En buiten overdag pikte ze nog een beetje mee van het kuil van mijn andere paard . Ze deed het er prima op, zag er goed uit en de emmers slobber was echt elke keer weer een traktatie voor haar.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 09:02

Ik heb dit gevoerd, maar vind het eigenlijk hetzelfde als de Vitalbix Fibre wat ik voer.
Hij eet wel maar laat ook de grovere stukjes liggen.
Dus eet er toch te weinig van vind ik

Noraafjord schreef:
Voert hier iemand de pavo seniorfibre? Ik ben benieuwd naar ervaringen hiervan en of paarden het nog goed wegkrijgen als ze geen hooi meer kunnen eten?

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 15:10

Vraagje :j

Mijn oude shet kan geen hooi meer eten en de meeste soorten luzerne lust hij/ eet hij ook niet. Nu eet hij de Hartog senior wel goed dus dat is fijn. Ik lees dat daar ook een balancer inzit klopt dit. Hoef ik dus naast deze luzerne niet nog extra vitalbix daily bij te voeren? Ik geef ook nog speedibeet, zemelen en wortels erbij.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 15:15

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 10:28

Hoi allemaal, ik kom ff binnenvallen
mijn oudje is deze zomer super bijgekomen op horsefood multibeet (https://www.horsefoodthebest.nl/assorti ... mix-detail)
hij krijgt hier 3kg per dag van, en stond verder 12 uur per dag op de wei.
nu is het weideseizoen voorbij, en ookal doet hij zijn best met het hooi, het komt er in proppen weer uit (gelukkig nog geen slokdarmverstoppingen gehad). hij heeft ook eigenlijk geen kiezen meer over.
ik heb voor nu bij de EJ een paar zakken Vitalbix Fiber gehaald, maar de alternativen van hartog zijn per kilo goedkoper, en iets van een balancer er in heeft hij dankzij z'n slobber ook helemaal niet nodig.

Door dit laatste viel mijn oog op Hartog compact gras https://www.hartog.eu/product/compact-gras/.
Hoe fijn gehakseld is dit nu echt? of lijkt het qua structuur toch heel erg op hooi?

Alternatief als dat toch te stellig blijkt is denk ik grasbrok geweekt, maar 3 keer per dag slobber heeft niet mijn voorkeur.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 10:36

Ik vind het meer lijken op hooi, als je fijn gehakseld wil zou ik kiezen voor hartog grasmix!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 10:42

compact gras vond ik voor mijn oudje echt te grof inderdaad.
Wij zijn de grasmix gaan voeren. En als je nog fijner zoekt, dan is de hartog senior nog een goede optie.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 15:29

Hartog senior is het meest fijne en zachte wat er volgens mij is.

Ik zou het toch samen met de geweekte emmers blijven geven. Het is namelijk niet net zo voedzaam als gras en voor je het weet loop je weer kilo's achter. Ik zou ook gras brok toevoegen aan die emmers.

Ik voer hier wel 4 a 5 emmers per dag en een emmer Hartog senior er naast. Alleen op de Hartog is hier absoluut geen optie. Dan valt ze af.

De grasmix wilde ze niet eten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 20:08

Ik geef fibre up van Dodson& horell door de slobber.( en slobber is 1 schep masters senioren slobberbrok, met een schep wiesencobs van Marstall)
Dit

https://www.voervoorpaarden.nl/product/ ... e-up-18-kg

Als ik alleen een ruwvoermix zou moeten geven dan is dat een half pak per dag,dat word wel wat duur vrees ik.(10 kilo. Moeten ze toch echt wel eten)
Het ruikt heel lekker en ze eet haar slobber heel graag als dit er door zit.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 09:36

Grasmix door de slobber heen mengen is ook fijn, dan doen ze ook wat langer met de slobber.
Voor mijn paard maakte trouwens het soort hooi ook nog veel verschil. Dus misschien heeft het zin om nog eens een ander soort hooi te proberen.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 12:02

Bedankt voor de adviezen, echt "fijn" dat er hier ervaringen zijn met compact gras (ook al is het negatief)

Ik moet hem en zijn vriendinnetje elke keer als ik hem bij voer splitsen. Dit vinden ze beide niet leuk, dus hij hoeft er wat mijbetreft niet uren mee zoet te zijn.
Het idee is om smorgens en savonds gewoon zijn slobber ratsoen te houden, en dat mijn moeder hem als lunch dus iets, bijvoorkeur, ongeweekt/ruwvoer achtigs kan voeren als ik op mijn werk ben. Maar in zijn slobber krijgt hij qua nutrienten volgens mij meer dan voldoende binnen, t gaat puur om calorieën, en we willen natuurlijk ook maagzweren zo veel mogelijk als kan voorkomen.

Hij lijkt de vitalbix fiber structuur technisch wel weg te krijgen. ik kijk dat even aan, als dat zo blijft koop ik de volgende keer de Hartog grasmix.

Ander hooi is niet zo makkelijk als je dat in bulk aankoopt, en hij alles deelt met zijn bevangen gevoelige vriendin.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 12:43

Een paard wat geen hooi meer kan eten wil je juist wel heel lang over zijn bak geweekte eten laten doen.
Hier is de mijne meestal 1,5 uur aan het eten per emmer. En niet dan inderdaad spart van de andere staan.
Super intensief zo,n oudje. Eerst apart zetten dan weer terug zetten.
Heb er een dagtaak aan :D

Zoals je zelf ook al zegt wil je ook geen maagzweer.
Als je paard 3 keer per dag een half uurtje eet en verder niet zou ik dat wel wat zorgelijk vinden.

Hoe doe je dat tussen de middag dan eet die andere pony dan niet mee van de grasmix?
En hoe lang doet hij daar dan over om dat op te eten?

Als je de ruwvoer mix weekt wordt het ook zachter en makkelijker te eten merk ik hier.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 13:41

hij probeert het nog wel met hooi, ik bied het ook nog steeds aan.

smorgens doet hij er half uurtje over (1 schep slobber), savonds doet hij er iets meer dan een uur over (2 scheppen slobber). smorgens kan het mooi terwijl ik mn rijpaard ff in de bak gooi, en de stallen recht trek. savonds eet hij als ik ga rijden. zn kleine vriendinnetje houd ik dan weg door simpelweg de uitloop dicht te doen. het gaat ook al beter nu hij weet dat als zij weg is, hij eten krijgt, en hij deze slobber wel echt heel lekker vind.

die grasmix morst hij een stuk minder mee heb ik het idee, dus die kan gewoon in een hoge voerbak waar die kleine niet bij kan. maar met slobber spuugde hij zo veel uit elke keer als hij die pony weg jaagde, dat ongeveer de helft op de grond viel en zij dat op stond te eten (en vervolgens weer bevangen raken -O- ).

en tja helemaal ideaal krijg je het gewoon nooit. en heel hard gezegd... hij is nu "gezond" 32 geworden. Vanwege ook hoe hij is met "vreemde mensen" besloten om ook niet met hem te gaan dokteren enzo, maar wil er qua eten gewoon alles aan gedaan hebben wat binnen mijn macht ligt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 10:05

Imlucky, ik ken de multi beet niet, maar vaak zitten er in zulke slobbers ( seniores priores bv ) te weinig (hoogwaardige ) eiwitten. Dus misschien handig om dat eens na te kijken en er op te letten.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 10:24

horsefood multibeet heeft 14% eiwit Subli senioren priores heeft 11.4%
De horsefood multibeet heeft ook meer % eiwit dan de brok die mijn sportpaard eet... wat is dan "genoeg"?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 10:45

ImLucky schreef:
horsefood multibeet heeft 14% eiwit Subli senioren priores heeft 11.4%
De horsefood multibeet heeft ook meer % eiwit dan de brok die mijn sportpaard eet... wat is dan "genoeg"?

Het gaat niet alleen om de hoeveelheid eiwitten, maar ook om welke eiwitten. Oudere paarden hebben hoogwaardige eiwitten nodig.
In het paardenkamp bv gaven ze jaren geleden sp met daarbij dan pavo 18+ erbij. Omdat in de sp er niet genoeg eiwitten zaten en pavo brok die hoogwaardige eiwitten wel bevat. Waarschijnlijk zijn er inmiddels wel meer goede eiwitbronnen.
In dit topic heeft een paar jaar geleden iemand gezeten die echt een studie diervoeding ( voor paarden ) had gedaan. Die weet er natuurlijk heel veel van. Geen idee of ik haar naam nog kan vinden en of ze nog advies geeft.

edit : ik heb haar naam gevonden : Mizora. Wie weet als je alleen al zoekt op haar berichtjes dat je al wijzer wordt.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 11:09

ik heb haar berichten even terug gezocht, en het onderzocht, dus ik zet het hier even neer mocht iemand anders dit als naslag werk willen gebruiken.
er moet 0.0084 EWpa per kg paard paard naar binnen gaan, voor een ouder paard het liefst meer.
mijn Epony woog in topconditie 450kg (zal nu wel minder zijn door spierafname enz, maar ik reken er nog steeds mee), en moet dus 3.78 EWpa per dag binnen krijgen.

horsefood multibeet heeft 0.85 EWpa per kg, maakt, als hij nix anders zou krijgen, 4.44 kg per dag. inmiddels heb ik hem op 4kg per dag staan, en nog ong 1.5-2kg grasmix, dus ik verwacht dan wel ongeveer goed te zitten.

Dank voor de tip! en Mizora als je dit leest, ik hoop dat ik het zo goed gerekend heb!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 11:40

Voer je geen hooi meer? Anders moet je dat ook nog meerekenen aan EWpa.
En als je paard er tegen kunt is luzerne ook een goede eiwitbron.
Coolstance Copra ook en bevat ook nog eens goede vetten.
Mocht je nog meer opties willen. Zijn alleen geen volledige voeding, dus dan zul je er wel een vitaminebrok bij moeten geven of ander voer om aan vitamines en mineralen te voldoen.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 11:55

ik bied nog hooi aan, maar is vrij arm graszaadhooi, en hij krijgt het niet goed genoeg weg, maar probeert nog fanatiek. Als daar nog wat uitkomt dan is het denk ik alleen maar bonus. van lucerne krijgt hij helaas jeuk dus heeft niet echt mijn voorkeur.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 11:59

In graszaadhooi zit gemiddeld 0.39 EWpa per kg.
Maar als hij dat moeilijk wegkrijgt, dan zou ik dat inderdaad als extra meetellen :j