[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:47

@Simodi, ik heb je een pb gestuurd over de veulenkorrel.

Kaat_E

Berichten: 400
Geregistreerd: 18-04-03
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 10:19

Ik heb inderdaad al vaak gefrustreerd staan kijken naar mijn 6 andere weidegangers, allemaal bolrond... Je zou wat vet moeten kunnen overtappen, principe van communicerende vaten... :-)

Als mensen mij nu vragen hoe het met Gentle is, zeg ik altijd "ze voelt zich goed, maar ziet er slecht uit"...

En bij mij heeft de DA gisteren nog gezegd dat haar algemene toestand nog te goed is voor euthanasie. Dus... (Ze had koliek, maar niet al te erg gelukkig.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 10:25

Mensen hebben altijd wel wat. Laatst toen het zonnetje lekker scheen, stonden er fietsers langs de wei, helemaal verbolgen, want je zet een paard met dat weer toch niet onder een deken en dan nog wel met een buikflap en hals, schandalig.
Mijn andere paard heeft zomereczeem en zonder deken is nog veel zieliger. Maar ja, dat weten zij niet, het oordeel wordt meteen geveld |(

YvonneV
Berichten: 8796
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:29

Ik had ook regelmatig de dierenbescherming op het erf omdat er dan weer mensen gebeld hadden. Gelukkig zien die andere twee er uit als hollands welvaren.

Tegenwoordig gaat het iets beter omdat het nu bij hun in het systeem staat. Gemiddeld 1 keer per jaar komen ze wel langs om te kijken hoe het met dr gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 14:17


aliealie

Berichten: 1894
Geregistreerd: 15-06-08
Woonplaats: Damwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 16:03

Kan iemand mij een advies geven wat te doen met mijn oudje?
Mijn kwpn-er is ondertussen 19 en blijft op zicht wel goed op gewicht omdat hij nog best redelijk kan eten, alleen hij wordt zo vreselijk stijf. Heeft iemand daar ook een tip voor om daar wat aan te doen?
Hij krijgt nu 3 x (behoorlijk) kuil op een dag en 2x per dag een schep bix/muesli.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:56

Zorgen dat je paard veel kan bewegen, weidegang of iets dergelijks. 19 is nog jong hier :D Met voer kun je er niet bijster veel aan doen.

aliealie

Berichten: 1894
Geregistreerd: 15-06-08
Woonplaats: Damwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 09:55

Met dat bewegen zit het wel goed. Ik heb mijn paarden altijd in weer en wind overdag naar buiten, zowel zomers in het land als in de winter in de bak.

Maris
Berichten: 15927
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 11:09

Een supplement tegen stijfheid dan ? Glucosamine, chondoitine, MSM, Zeel ( van de frima Heel ) ......
Of een deken op in de winter om de spieren warm te houden.

Anoniem

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 13:43

Heeft je paard last van spieren of gewrichten? Bij de laatste kan glucosamine en chondroitine helpen, dit de bevorderd de aanmaak van het gewrichtsvloeistof.
Voor spieren heeft het minder zin. Ik geef altijd easy action van de paardendrogist. Neus daar eens, het is een duidelijke site met veel info over producten en ingredienten.
www.paardendrogist.nl

mariekie
Berichten: 5167
Geregistreerd: 10-02-04

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 14:04

De winter komt er weer aan en ik voorzie weer een probleem tot het eten van hooi.
Lang stelig hooi krijgt mijn pony haast niet weg, nu moet ik zeggen dat het echt een zeikerd is qua eten.
Morgen en smiddags eet ze het braaf op maar s'avonds is het een drama.
Zou kuil beter zijn?

SIEMxFUNNY

Berichten: 5667
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Alblasserdam

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 14:21

Kuil vinden de meeste paarden zoiezo wel lekkerder. Het is ook een stuk zachter, dus ik denk (weet niet zeker) ook makkelijker weg te krijgen.
Kan je het niet proberen?

not2miss

Berichten: 64
Geregistreerd: 10-08-09
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 22:05

Bij de paardjes waar ik voor zorg staat er 1 van 32 en 1 van 34. De ''jongste'' krijgt nog gewoon muesli. Dit gaat moeizaam, maar hij kan alles nog normaal naar binnen krijgen, het duurt alleen wat langer vanwege zijn versleten tanden. De ander krijgt 1 of ander papje wat 6 uur moet weken (het komt in gedroogde vorm uit de zak en zet door het water uit: ongeveer 2 scheppen voer op een 6 liter water) want die heeft geen tanden meer. Wat het precies is weet ik niet, zal eens op de zak kijken hoe 't heet. Daarnaast krijgt hij in een andere voerbak heel fijngehakt kuilgras, komt ook zo uit de zak. Soms probeert hij nog wel eens kuilgras te eten, maar dat vinden we altijd terug als een soort ''uilenballen''.

aliealie

Berichten: 1894
Geregistreerd: 15-06-08
Woonplaats: Damwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 10:03

Mindim schreef:
Heeft je paard last van spieren of gewrichten? Bij de laatste kan glucosamine en chondroitine helpen, dit de bevorderd de aanmaak van het gewrichtsvloeistof.
Voor spieren heeft het minder zin. Ik geef altijd easy action van de paardendrogist. Neus daar eens, het is een duidelijke site met veel info over producten en ingredienten.
http://www.paardendrogist.nl



Ik had ook al even op de site van de Paardendrogist gekeken, alleen dan weet ik persoonlijk niet zo goed wat ik dan zou moeten gaan uitproberen. Ja en of het nou de spieren of gewrichten zijn weet ik ook niet precies te zeggen. Het viel mij op dat hij wat strijfjes begint te lopen. Sinds zijn zeventiende wordt ie eigenlijk iedere winter ietsje minder is mij opgevallen. Nu is ie al wat stijfjes zo begin september maar we moeten de winter zelfs nog door! heb hem al onder dekentje staan wanneer het nodig is en dat voer ik ook op zonodig met de kou. Kreeg een tip van een kennis om Superflex van de paardendrogist te gaan proberen. Heeft iemand van jullie daar ervaringen mee?

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 10:08

mariekie schreef:
De winter komt er weer aan en ik voorzie weer een probleem tot het eten van hooi.
Lang stelig hooi krijgt mijn pony haast niet weg, nu moet ik zeggen dat het echt een zeikerd is qua eten.
Morgen en smiddags eet ze het braaf op maar s'avonds is het een drama.
Zou kuil beter zijn?

Kuil zou beter kunnen zijn... Maar als dat niks blijkt te zijn heb je ook nog grassmix van hartog :) Dat is kort gras om het zo maar te zeggen en dat zou je ook kunnen proberen!

An_Speedy

Berichten: 133
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: rotterdam

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 23:21

Hoi
Ik heb een shet van rond de 26 en die nog 1 ondertand heeft boventanden en kiezen heeft die allemaal nog maar die zitten allemaal los concludeerde de tandarts. Hij is gelukkig nog goed op gewicht mar merk dat die de laatste weken ondanks hele dagen weidegang ontzettend stijf is. Nu lust die geen slobber die je met poeder aanmaak maar als ik biks laten weken lust die het wel verder pureer ik elke dag ze peentjes en appels omdat die het niet weg krijg. WAt zou een goede biks zijn ik geef nu gewoon normale van pavo zou er nog een andere zijn waar wat extra inzit voor oudjes?

xjudithx

Berichten: 2215
Geregistreerd: 16-01-06

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 08:28

@An_Speedy, heb je subli senioren slobber al geprobeerd? Want daar zit ook brok e.d. in, het is geen poeder of iets dergelijks. Misschien lust je shet dat wel? Dat is speciaal voor oudjes gemaakt. Je kan het altijd proberen: een zak kost maar 7 euro nog wat (is in prijs gedaald!). Wel zes uur laten weken!

YvonneV
Berichten: 8796
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 08:38

xjudithx schreef:
@An_Speedy, heb je subli senioren slobber al geprobeerd? Want daar zit ook brok e.d. in, het is geen poeder of iets dergelijks. Misschien lust je shet dat wel? Dat is speciaal voor oudjes gemaakt. Je kan het altijd proberen: een zak kost maar 7 euro nog wat (is in prijs gedaald!). Wel zes uur laten weken!



elke keer een handje meer door je geweekte biks, dan went hij er langzaam aan.

An_Speedy

Berichten: 133
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: rotterdam

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 15:58

dank je wel voor de reacties die heb ik nog niet geprobeerd dan ga ik die van subli is proberen, want nu we de winter ingaan hebben ze wel wat extra nodig.

knollentuin
Berichten: 10413
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 16:04

dodson en horrel [als ik t zo goed typ?] hebben een 16+ mengvoer en dar doet mijn opa het erg goed op ,hij is nu 21 en werkt nog flink hard loopt momenteel zz-z en kan dus wel een goed maaltje gebruiken, hij is een zeer kieskeurige eter en dit lust ie graag. hij is moeilijk op gewicht te houden ook omdat hij gewoon stopt met eten als ie genoeg heeft er blijft geregeld ruwvoer bij hem over

Maris
Berichten: 15927
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 11:16

Weet iemand hier iets meer over snijmais voor paarden ? Zou goed zijn om paarden beter op gewicht te laten komen. Eiwitarm. Maar is het niet TE rijk ? Teveel koolhydraten/suikers ? En hoe zit het met de gisting voor de paardenmaag ?

An_Speedy

Berichten: 133
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: rotterdam

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 16:44

Ik heb gister senioren slobber van subli gehaald en staat vandaag in de week dus ben benieuwd wat tie ervan vind vanavond.

xjudithx

Berichten: 2215
Geregistreerd: 16-01-06

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:41

@ Maris, ik meen dat er al eens iets over (snij)mais gezegd is in dit topic, heb je er al op gezocht? Weet het niet 100% zeker of het hier was.
@ An-Speedy: en, wat vond je pony ervan?

YvonneV
Berichten: 8796
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:11

Maris schreef:
Weet iemand hier iets meer over snijmais voor paarden ? Zou goed zijn om paarden beter op gewicht te laten komen. Eiwitarm. Maar is het niet TE rijk ? Teveel koolhydraten/suikers ? En hoe zit het met de gisting voor de paardenmaag ?



Ik voer het al een jaar of drie op advies van de dierenarts. Het werkt stoppend en is voor mijn merrie heel goed omdat ze bij gebrek aan structuur, hooi krijgt ze niet weg, elke keer aan de diarree ging.

YvonneV
Berichten: 8796
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:13