De Grens. Ofwel, hoe ver ga je met een ouder paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Re: De Grens. Ofwel, hoe ver ga je met een ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 10:13

Lijkt me een reactie in een verkeerd topic Germie.

Sterkte anvt_xx :knuffel: Fijn de bevestiging te krijgen hoe rottig de keus ook is natuurlijk. Mis mijn oude merrie ook nog steeds, maar kijk ook met veel plezier terug op die vele jaren samen, jij ook vast :knuffel:

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 10:14

Eh ja, maar zal het laten staan, anders drnkt men straks dat er wat raars stond. ;)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 10:29

Heel veel sterkte anvt :(:)

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 10:31

Veel sterkte anvt, fijn dat het de juiste keuze was.

Gisteren de tandarts hier gehad, toch wel goed versleten kiezen boven, beneden viel wel mee. Niks rot of los wel vastzittende etensresten aan het rotten tussen de kiezen. Alles netjes laten maken in zijn mond. Hij eet weer iets beter nu, maar ben nog erg zoekende wat nu wel of niet.

Daarnaast blijkt hij een te hoge hartslag te hebben en een heel flinke onregelmatige hartruis... Eigenlijk heeft hij een soort sporthart waardoor veel energie gaat naar het in leven blijven. Ook hierdoor valt hij dus waarschijnlijk af en lijkt veel moe. Als hij zich drukker maakt of een sprintje trekt kan hij flauw worden en zelfs gaan vallen/in elkaar zakken... Wat je eigenlijk niet wil met zijn oude botjes.
Hij heeft maar halve dosering roesje gehad voor behandeling tanden en daar kreeg ik de waarschuwing bij dat dat misschien al verkeerd kon uitpakken.
Dus het is wel heel erg duidelijk dat hij voor niets meer gesedeerd gaat worden.

Ik hoop dat hij verder nog enigzins gezond mag blijven en ik kan voorkomen dat hij teveel afvalt. Hopelijk beslist de natuur wanneer het hartje op is...

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 11:31

Veel sterkte anvt :knuffel:

@binck8, een verhoogde hartslag duidt vaker toch wel op pijn.. Hoe hoog is zijn hartslag?
Fijn dat hij nu wel wat beter lijkt te eten.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 11:50

Dit is er met zijn hart:
Bij hartfalen (Hartfalen decompensatio cordis) is het best te omschrijven als een klinisch syndroom dat bestaat uit een combinatie van klachten en verschijnselen die direct of indirect het gevolg zijn van een tekortschietende pompfunctie van het hart. Decompensatio cordis, pompt het hart het bloed minder goed rond.

Je ziet hoger in zijn hals (stuk boven borstbeen zeg maar) de hartslag gaan. Hij is sneller dan het eigenlijk zou moeten zijn en onregelmatig. Dierenarts heeft goed naar het hart geluisterd, flinke ruis.

Hoe snel het hart precies slaat weet ik niet, dat zou ik moeten opmeten.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 13:24

Heeft hij dit al lang? Is er destijds bijvoorbeeld ook een hartfilmpje gemaakt? Of is dit iets 'nieuws'?

Alleen het horen van een hartruis wil niet zeggen dat dat het probleem is en kan het zijn dat er een onderliggend probleem is wat ook kan verklaren waarom hij nu slechter eet.

BieBieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 14:03

Mijn merrie BieBieke
Afbeelding
pmarena schreef:
Ik denk dat zoiets ook een goede voorbereiding is op naar het loslaten toe werken.
Nog even die laatste fase mogen meemaken, nog even er voor elkaar zijn. Een soort extra tijd ipv ineens pats-boem-weg.

Daar heb je gelijk in,
Het is een voorbereiding op wat uiteindelijk ooit ga gebeuren.

Maar in tussentijd heerlijk genieten van die lieve viervoeters.
Paarden verdienen alle knuffels omdat, het zo een lieve dieren zijn.

BieBieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 14:24

Tancreda4 schreef:
@ Akshay, Wat verdrietig, heel veel sterkte!

@ Galja, jij ook veel sterkte :(:)

Ik kan mij wel voorstellen dat er een hoop zorgen wegvallen, als je afscheid hebt moeten nemen van je oudje. Hoe ouder ze worden, hoe bewerkelijker het wordt en hoe meer zorgen er bij komen. Ik vind dat soms best lastig te dragen, elke dag is het weer ‘hoe zou het met ze gaan’. Maar ik zou ze echt voor geen goud nog willen missen. Zo dubbel dan he?

@ TuttiFrutti, fijn dat het snijmais wel wat lijkt te helpen. Lastig als ze niet meer voldoende uit het voer kunnen halen. Dan is bijvoeren (in vorm wat ruwvoervervangers of wat dan ook) het enige wat kan. Hopelijk kan je paard zo nog even blij en goed de zomer door :)

@ Ellepel wat een hoop zeg!

Hier kwakkelen de oudjes wat. Mijn pony blijft maar hoesten, en wat timide. Oktober 2023 had ze flinke koliek en heeft ze een week in de kliniek gestaan. Ze is in die tijd behandeld voor artrose (prikken) en lichte maagzweren. En daarna had ik zo’n andere pony. Mijn pony weer terug, maar dan nog even extra zeg maar. Ze heeft zich in geen tijden zo goed gevoeld en dat ging goed, tot afgelopen oktober. Plots weer heftige koliek, weer een week in de kliniek, nu vermoede ze zand. Maar sindsdien blijft ze maar hoesten (ze is die week veel gesondeerd), en wat ‘mat’. Komt dat door de luchtwegen waardoor ze rustiger is, komt het door haar artrose, komt het door eventuele maagzweren… weer naar de kliniek voor maagonderzoek doe ik niet. Ze heeft na oktober zo’n enorme lange knauw gehad qua stress en vertrouwen, flinke verlatingsangst, ik wil haar dat echt niet nog eens aan doen. Inmiddels volledig bloed laten checken (niets te vinden, alleen lichte ontstekingswaarden en waarschijnlijk toch wat doorgemaakt wat af nemend is), een homeopaat erbij gehad waar ik nu met haar darmen/maag bezig ben. Maar verder geen idee. Vandaag weer even overleggen met een dierenarts of we maagmedicatie proberen. Of dat ik haar weer laat behandelen door de artrose. Ze slaapt ook niet veel liggend, maar wel staand met haar neus helemaal op de grond – ook niet een houding waar ik gerust op ben. Misschien dat ze niet genoeg kan slapen door mijn andere paard (die is niet altijd even lief en kan haar soms snel op de benen jagen), maar apart zetten wordt de pony ook echt niet gelukkig van. Wat een puzzel soms he?

Mijn grote blijft maar nattere mest houden. Die wordt vandaag ook weer even onderzocht, omdat ze toch wat proppen blijft maken. Vooral die natte mest en scheten (het spuit er echt uit met een scheet) vind ik niet fijn. Zomers op het gras is er niets aan de hand. Maar zodra ze bijgevoerd wordt met hooi is het raak. Qua opname zit het nog wel goed, ze heeft zat reserves, al loopt ze momenteel wel wat terug, maar dat is eigenlijk wel prima omdat ze te dik was/is :=

Het kan altijd erger, maar vind het wel lastig dat de puzzels eigenlijk steeds complexer worden om ze echt goed te houden. Ouder worden mag met kwaaltjes, maar ook daar vind ik het lastig een balans in te vinden. Ik hou ze graag nog in beweging en zo soepel mogelijk, maar wel met mate. Maar heb wel echt moeten wennen, vooral bij de grote waar ik veel mee heb gereden, dat er soms dagen bij zitten dat ze echt een stuk strammer en stijver is, en minder kan mee doen met simpele grondwerk oefeningen om dr soepel te houden.

Dat is ook stevig, je heb ook veel gedaan voor uw paardjes.De kliniek kan trauma's verroorzaken en mijn paard heeft er angstaanvallen erdoor gekregen zoals de uwe.Grondwerk helpt en veel taken systematisch herhalen zodat paardje weet wat ga volgen Nu er veulentjes geboren zijn sta ze terug hengstig en de angstaanvallen zijn weer intenser.veel opserveren en allertheid is ook soms vermoeiend.Die angst ook bij de eigenaar,het verwerken en trachten het beste te doen in hoever het mogelijk is.

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 14:43

anvt_xx schreef:
Hij is gisteren rustig over de regenboog vertrokken. De dierenarts die hem ook goed heeft gekend, bevestigde ook dat dit de enige juiste keuze is geweest. En het tijd was … hoe moeilijk ook.

Na een periode van 18 jaar lang samen zijn ga ik hem intens missen ..

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Heel veel sterkte

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 14:47

Vanavond stond de euthanasie gepland. Rendac was al geregeld. Sinds 2 dagen loopt ze een stuk beter. Ik dacht dat ze ook niet meer kon liggen.. gisteren tijdens een afscheid momentje zag ik dat ze mest op haar bil had. Dat betekend dat ze wél kan liggen.
Vanmorgen toch even met de dierenarts nog eens overlegd omdat ik me super k*t voel om haar nu, zoals ze nu is in te slapen.
Ik hen inflacam gekregen, we gaan kijken hoe ze het hier op doet en blijft doen. Ze is verder vrolijk, eet goed ( ze heeft special treatment:) want ze mag lekker vers gras eten in de tuin). Een spuitje is nog snel genoeg gezet

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 14:56

Ik heb trouwens nog een praktische vraag...hoe doen jullie dat als je het paard laat inslapen in de wei? Met een trekker eruit halen? Kiezen jullie voor de individuele ophaaldienst of de reguliere? Wij wonen aan de drukke weg en voel me beetje bezwaard om haar aan de drukke weg te leggen...we hadden voor de individuele gekozen, eigelijk daarom.
Maar de prijs scheelt enorm 8-)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 15:21

Hier heeft de loonwerker hem in de shovelbak geschept en naar de weg gebracht. Was 50 euro en keurig gedaan, Rendac deed de rest. Individueel ophalen was geen optie voor mij (kosten, maar ook qua afscheid geen toevoeging) en onverhard pad waar je liever geen trailer overheen laat rammelen.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 16:03

Meelezer hier. Je kunt bij Rendac ook kiezen om de ophaling te doen vanaf het erf. Voorwaarde is wel dat de vrachtwagen op het erf kan komen.
Wij hebben hiervoor gekozen zodat we onze oudjes buiten konden laten inslapen op de plek waar ze ook konden worden opgehaald. Het kost iets meer dan een reguliere ophaling maar dat hadden wij er wel voor over. Individueel ophalen vonden wij veel te duur.

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 16:17

Puera schreef:
Meelezer hier. Je kunt bij Rendac ook kiezen om de ophaling te doen vanaf het erf. Voorwaarde is wel dat de vrachtwagen op het erf kan komen.
Wij hebben hiervoor gekozen zodat we onze oudjes buiten konden laten inslapen op de plek waar ze ook konden worden opgehaald. Het kost iets meer dan een reguliere ophaling maar dat hadden wij er wel voor over. Individueel ophalen vonden wij veel te duur.

Ja klopt. Maar we hebben alleen maar gras. Pas bij de drukke weg is het verhard.
Ik denk dat ik de volgende keer gewoon de reguliere ophaaldienst reserveer. Dan maar even schijt eraan hebben dat ze pal langs de weg ligt....

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 18:33

Tutti: gewoon langs de weg met een zeil eroverheen zodat het niet direct in het zicht is.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 18:38

Altijd gedacht te cremeren na overlijden, maar al eerder bij dieren inslapen gemerkt dat als de ziel eruit is het lichaam een soort lege verpakking lijkt. Nu dus ook met informatie aan het zoeken van Rendac en hun voorwaarden, maar ook geen verhard erf of iets dergelijks, en ik geloof dat ze op zand of gras niet ophalen. Dan waarschijnlijk dus toch langs de doorgaande verharde weg.

Het individueel ophalen of cremeren is ook wel echt prijzig...

anvt_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 19:25

Dankjewel iedereen .. het is moeilijk maar ook goed geweest.

Tuttifrutti , fijn dat jullie nog even langer van elkaar kunnen genieten en dat ze toch weer wat opleeft!

Hier ook getwijfeld over het individueel ophalen of regulier ophalen. Aangezien de paarden in het dorp staan , met ook kleine kinderen in de buurt. En ik er moeite mee zou hebben als ik hem niet zou zien vertrekken…. Alleen het bedrag wat hier tegenover staat, bizar !

Hij is met de trekker tegen zonsondergang netjes met de pootjes omhoog getild en op het erf gelegd. De rendac is hem hier komen halen.

Eenmaal toen de ziel eruit was , was het ook maar het omhulsel wat er over bleef . En was het voor mij oké op deze manier.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 20:10

anvt_xx schreef:
Hij is gisteren rustig over de regenboog vertrokken. De dierenarts die hem ook goed heeft gekend, bevestigde ook dat dit de enige juiste keuze is geweest. En het tijd was … hoe moeilijk ook.

Na een periode van 18 jaar lang samen zijn ga ik hem intens missen ..

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Heel veel sterkte, wat dapper dat je voor hem hebt gekozen :knuffel:

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 20:20

TuttiFrutti_ schreef:
Ik heb trouwens nog een praktische vraag...hoe doen jullie dat als je het paard laat inslapen in de wei? Met een trekker eruit halen? Kiezen jullie voor de individuele ophaaldienst of de reguliere? Wij wonen aan de drukke weg en voel me beetje bezwaard om haar aan de drukke weg te leggen...we hadden voor de individuele gekozen, eigelijk daarom.
Maar de prijs scheelt enorm 8-)

Mijn buurman heeft een loonwerkbedrijf en ik bel hem om het paard aan de weg te laten leggen na het inslapen en afscheid nemen.
Hij komt dan met shovel/heftruck.
Ik mag niet kijken van hem omdat het geen fijn beeld is, maar heb de laatste keer stiekem wel gekeken. (Heb het al zo vaak bij vee gezien dat ik het wel aandurfde.) Hij deed het heel netjes.
Geef hem altijd een kaartje en een doos Merci nadien.

Mijn stal ligt aan een 80-weg met fietspad er naast en ik leg ze dan voor de oprit onder een zeil, voor het hek.
Rendac is er de volgende dag al dus die nog geen 24 uur moet kunnen vind ik.
De dood hoort bij het leven.
Ik leg ook altijd een roos neer op het paard, tussen de voorbenen.
En in een hoekje onder het zeil een kaartje met een chocolaatje voor de chauffeur.
De een neemt het mee, de ander niet.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 21:40

TuttiFrutti_ schreef:
Vanavond stond de euthanasie gepland. Rendac was al geregeld. Sinds 2 dagen loopt ze een stuk beter. Ik dacht dat ze ook niet meer kon liggen.. gisteren tijdens een afscheid momentje zag ik dat ze mest op haar bil had. Dat betekend dat ze wél kan liggen.
Vanmorgen toch even met de dierenarts nog eens overlegd omdat ik me super k*t voel om haar nu, zoals ze nu is in te slapen.
Ik hen inflacam gekregen, we gaan kijken hoe ze het hier op doet en blijft doen. Ze is verder vrolijk, eet goed ( ze heeft special treatment:) want ze mag lekker vers gras eten in de tuin). Een spuitje is nog snel genoeg gezet

Zo dat is dan even een rollercoaster!
Hopelijk een goede opleving!

Toen mijn tinker ingeslapen werd hebben we dit aan de straat kunnen doen. Maar onze straat is doodlopend.
De directe buren wisten dat we zouden laten inslapen. En de buren 1 verder hebben we ook verteld dat we zouden laten inslapen.
Het is allemaal netjes en vredig verlopen. Geen stres geen hectisch gedoe.
Oké... er moest vlak voortijd een hermes bij de buren een pakketje afleveren. Maar ook daar geen hectische toestanden door gekregen.

Wat mij toen wel een nare bijsmaak had gegeven. De buren die begonnen te zeuren wanneer rendac nu zou komen. Want het stonk en hun paarden werden raar door de geur van dood.
Tsja, ik heb geen invloed op rendac.... ik heb optijd gebeld meer kan ik niet

Sterkte anvt.
Wijs besluit genomen, ondanks dat het waarschijnlijk niet zo voelt.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 21:58

Ik kom hier heel voorzichtig om de hoek kijken. Mijn merrie van 22 is nu 2 jaar geleden gediagnosticeerd met Cushing met absurd hoge waardes. Op de medicatie en ze knapte op. Heeft intussen 2 einschuss benen gehad, had al lichte astma en heb vorige week iris cysten bij haar ontdekt. Ook begint ze te knakken bij beweging.

Toen ik haar liet testen was ze echt heel futloos en sloom, echt niets voor haar.

Het begint zo langzamerhand op te tellen en het is echt geen pony om mee te gaan dokteren (extreem angstig voor vreemden).

Sinds de verharing vind ik haar dit jaar voor het eerst echt als een oudje ogen en dat drukt me aardig met mijn neus op de feiten. Ik hoop dus nog een paar jaar vooruit te kunnen maar we zullen zien. Mijn lieve zachte pony...

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-25 22:13

Audesta schreef:
Ik kom hier heel voorzichtig om de hoek kijken. Mijn merrie van 22 is nu 2 jaar geleden gediagnosticeerd met Cushing met absurd hoge waardes. Op de medicatie en ze knapte op. Heeft intussen 2 einschuss benen gehad, had al lichte astma en heb vorige week iris cysten bij haar ontdekt. Ook begint ze te knakken bij beweging.

Toen ik haar liet testen was ze echt heel futloos en sloom, echt niets voor haar.

Het begint zo langzamerhand op te tellen en het is echt geen pony om mee te gaan dokteren (extreem angstig voor vreemden).

Sinds de verharing vind ik haar dit jaar voor het eerst echt als een oudje ogen en dat drukt me aardig met mijn neus op de feiten. Ik hoop dus nog een paar jaar vooruit te kunnen maar we zullen zien. Mijn lieve zachte pony...

Dat zijn de moeilijke dingen.
Je ziet de achteruitgang, en tegen houden is eigenlijk niet mogelijk.

Alleen zo goed mogelijk managen tot het moment dat het eigenlijk niet meer te managen is omdat er steeds meer bij komt.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 22:18

Ja ik hoop maar dat we nog lang zo semi stabiel vooruit kunnen maar ik vind het echt ellendig om haar oud te zien worden. Konden we de tijd maar stilzetten he....

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 23:35

Audesta schreef:
Ja ik hoop maar dat we nog lang zo semi stabiel vooruit kunnen maar ik vind het echt ellendig om haar oud te zien worden. Konden we de tijd maar stilzetten he....

Ja dat is echt zo.... Ineens dat besef dat het echt een oudje (aan het worden) is. Confronterend en dan moet je gaan nadenken over dingen waar je eigenlijk niet over na wilt denken.