Paard niet kwijt kunnen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 09:03

nikkel schreef:
Brainless: leuke opmerking, maar dan blijven de stallingskosten over voor iemand anders.

Ik wilde dat er mensen zoals TS waren..
De meeste mensen bieden hun kapotte paard aan voor nog best een bedrag, zoeken een "forever home", en ze verwachten dat ze mogen komen kijken wanneer het hun uitkomt, willen nog een flinke vinger in de pap hebben, maar willen niks betalen aan extra (lees: vaak dure DA kosten).

Er zijn mensen die wel aan huis een leuk weidemaatje zoeken (als pensioenplek) en willen best de standaard kosten betalen maar zien dan op tegen de eventuele duurdere kosten die bij een kapot/ouder paard vaak erbij komen.
Daarom heb ik er maar zelf een gezond kleintje bij gekocht ipv een niet meer rijdbaar paard een goedkoop/gratis plekje te bieden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 09:04

Als je geen twee paarden kan betalen moet je er maar een hebben.
Dus of deze houden op een pensioen stal. Of deze laten inslapen en een andere kopen. Waarom zou een ander jouw pensioen paard moeten onderhouden?

Domiinique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-21 09:06

Ibbel schreef:
Je hebt deze suggestie kennelijk gemist? Kan me niet voorstellen dat daar gigantische veel kosten inzitten die je zou moeten ophoesten zonder dat je er gebruik van maakt.

hahahatsjoe schreef:
Wat dacht je van het Drents Rusthuis voor Paarden in Nieuw Schoonebeek ? Dat is nog eens vlakbij Emmen ook. Kost je zo'n 150 Euro per maand, zomers 24/7, 's winters 's nachts op stal, onbeperkt ruwvoer, staat in een groep, weilanden groot genoeg, daar verdwaal je zowat... Mijn merrie heeft daar een prachtig laatste jaar gehad voor ze teveel pijn kreeg van haar artrose. Je mag altijd komen (in coronatijd graag wel even van tevoren aankondigen), geweldige plek.

Dat bericht is mij inderdaad geheel ontsprongen en valt me 100% mee qua prijs. Ik heb zojuist contact met hun gehad en ga er morgen heen te kijken

rien10

Re: Paard niet kwijt kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 09:07

Tof! Succes.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 09:13

TS, succes,misschien is dit een redelijke oplossing.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 09:18

Domiinique schreef:
Dat bericht is mij inderdaad geheel ontsprongen en valt me 100% mee qua prijs. Ik heb zojuist contact met hun gehad en ga er morgen heen te kijken

Kijk, da's het betere werk. Heeft het topic misschien toch voor de juiste oplossing voor jou en je paard gezorgd!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 09:22

Succes! Hopelijk is het een match :j

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 12:09

Ahh geweldig aangepakt TS :j
Heel veel succes morgen , hou je ons op de hoogte ?

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 12:29

Dat zou een perfecte oplossing zijn :D

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 12:35

Mrijn schreef:
Mijn paard staat op een paddock paradise in een grote groep met paarden tussen de 1 en 26 jaar waar veel paarden als die van jou staan. De paarden hebben alle ruimte om de rust op te zoeken als ze die nodig hebben en meer dan genoeg andere paarden om mee te groomen en spelen als ze dat fijn vinden. Veel geblesseerde sportpaarden zijn hier enorm opgeknapt van het 24/7 buiten staan. De eigenaren komen vaak van ver omdat er bij hen in de buurt niets te vinden is. Sommigen komen enkel in het weekend even kijken en een knuffel geven. Wij betalen hier 235 euro.

Ik vind dat anders nog best aan de prijs voor 24/7 buiten. Dit betaalde ik voor een volpension stal inclusief alle verzorging en binnen en buiten zetten..

Fijn TS dat je een oplossing hebt gevonden!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 12:51

Polly schreef:
Mrijn schreef:
Mijn paard staat op een paddock paradise in een grote groep met paarden tussen de 1 en 26 jaar waar veel paarden als die van jou staan. De paarden hebben alle ruimte om de rust op te zoeken als ze die nodig hebben en meer dan genoeg andere paarden om mee te groomen en spelen als ze dat fijn vinden. Veel geblesseerde sportpaarden zijn hier enorm opgeknapt van het 24/7 buiten staan. De eigenaren komen vaak van ver omdat er bij hen in de buurt niets te vinden is. Sommigen komen enkel in het weekend even kijken en een knuffel geven. Wij betalen hier 235 euro.

Ik vind dat anders nog best aan de prijs voor 24/7 buiten. Dit betaalde ik voor een volpension stal inclusief alle verzorging en binnen en buiten zetten..

235 is voor een pp nog vrij goedkoop zelfs.

Wij hebben gezocht, maar toen was het aanbod nog kleiner en lagen de prijzen ook wat hoger. Is natuurlijk ook niet 24/7 naar buiten pleuren en er niet naar omkijken.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 13:01

Ik ken een “ opfok” in Friesland die ook een kudde oude paarden heeft staan.
Uit m’n hoofd in de zomer 65 euro en swinters 90 euro
Heb er jaren gestaan en beviel goed.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 13:26

Polly schreef:
Mrijn schreef:

Hangt heel erg van de locatie af. Bovenstaande Bokker zit in omgeving Roosendaal.
In de buurt van Emmen zal het goedkoper zijn. Minder vraag (vergeleken met ZW Brabant dan) en lagere grondprijzen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 13:40

Askja schreef:
Hangt heel erg van de locatie af. Bovenstaande Bokker zit in omgeving Roosendaal.
In de buurt van Emmen zal het goedkoper zijn. Minder vraag (vergeleken met ZW Brabant dan) en lagere grondprijzen.

Het Noorden als altijd iets goedkoper zijn, maar de tijd van die grote verschillen is wel voorbij. Emmen zelf is ook voor het Noorden niet zo goedkoop.

En hier is bijv het hooi ook al duurder dan voorheen. Waar het jaren terug nog 2,50/3,50 was, zit je nu ook op 4-5,50.

Er zijn wel wat pensionstallen natuurlijk, maar juist omdat meer mensen paarden aan huis hebben, zijn er veel kleine plekjes die je net even moet weten.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 14:16

Ik heb 2 paarden bij een rusthuis in Spanga staan. Is niet duur per maand (125 per paard per maand) en ze staan op 20 hectare gras en een grote inloopstal. Verschillende bokkers hebben daar hun paard trouwens. Je bent daar 24/7 welkom. Hoefsmid en ontworming wordt voor je geregeld. Daar krijg je achteraf een factuur voor.

Pumpkinbroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 14:21

Oprechte vraag;

Welke blessures/ziektes bestaan er waardoor een paard wel 100% pijnvrij de wei op kan, maar niet (rustig) bereden kan worden?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 14:40

Polly schreef:
Mrijn schreef:

We hebben het hier wel over een paddock paradise hè, niet over een paddockje of weiland met schuilstal. Beiden 24/7 buiten, maar niet te vergelijken.
Voor een goede paddock paradise, met tracks, paddock(s), diverse voerplaatsen, diverse ondergronden, open groepsstal en dan volpension is dat echt wel een reële prijs.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 14:55

Hoe weet je zeker dat hij geestelijk fit is. Als je al niet eens durft te wandelen of vd te doen. Heeft hij dan niet meer pijn dan je vermoed.....

Wat is er mis mee om je paard te laten inslapen als hij pijn heeft die niet meer opgelost kan worden en dan jou financiële situatie die ook gezond moet blijven om goed voor een dier te kunnen zorgen?

Je geeft aan dat je ambities liggen bij het sparen ( ik neem aan om een nieuw paard te kunnen kopen)
Deze reactie bedoel ik absoluut niet hard of banketstaaf maar geeft hopelijk iets om over na te denken. De hobby is te duur om maar aan te blijven rommelen. En hopen dat er een plekje is waar hij als enkel grasmaaier kan dienen en je verder ook niet weet wat er met het dier gebeurt.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 14:55

Pumpkinbroes schreef:
Oprechte vraag;

Welke blessures/ziektes bestaan er waardoor een paard wel 100% pijnvrij de wei op kan, maar niet (rustig) bereden kan worden?

Ik heb er 2 100% op pensioen. De ene heeft een vorm van ataxie door trauma. Hij zou in principe wel te berijden zijn, maar ik vind dat zelf eng omdat hij soms wat wiebelig is. Hij is een reus van 1.80 dus daar waag ik me niet aan. De altijd vrije beweging de hele dag doet hem erg goed. Als hij bijvoorbeeld niet meer zou kunnen rollen of spelen door de ataxie dan is het einde oefening, maar tot dusver blijft het stabiel.

De andere gaat snel overkoot staan en heeft lichte artrose. Overkoot staan doet hij vooral als hij op stal staat. Wij hebben geen stalling met fatsoenlijke rijbak in de buurt waarbij ze ook 24/7 vrij kunnen bewegen, dus die staat ook op pensioen.

Als ik denk dat ze niet meer pijnvrij zijn dan worden ze ingeslapen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 14:58

Polly schreef:
Mrijn schreef:

De paddock paradise in Almere kost iets van 400 euro per maand, dus 235 is een koopje!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 15:56

Dat er ook duurdere versies zijn zegt toch niks over of ik het wel of niet duur vind? Ik vind het echt duur maar ik ben ook echt totaal niet van een paddock paradise.

Maar ook bij andere stallen sta ik soms met m'n oren te klapperen wat je daar voor geld mag inleveren elke maand en dat je dan ook nog voor elk wissewasje mag bijbetalen

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 16:03

Maar wat is het verschil dan volgens jou tussen een volpension pp en een volpension stalling met binnen en buiten zetten waardoor de prijs van een pp lager zou moeten zijn?

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 16:33

Ik heb destijds een 9-jarige overgenomen die toen al vol artrose zat. Want ik hield met heel mijn hart van haar - en dat doe ik nog steeds!

Rijden kan ik natuurlijk niet meer. Want mijn grasmaaier staat nu al 10 jaar vrolijk op pensioen, op de wei. Daar betaal ik elke maand stalkosten voor, met plezier.

Er zijn dus wel mensen die zo'n paard met veel liefde een thuis geven. Maar: ze zijn zeldzaam.

Je zou je paard als weidemaatje kunnen aanbieden. Maar ook dan zal je nog stalkosten moeten betalen lijkt mij.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 16:34

Ik zou juist zeggen dat een PP duurder is, dat is immers veel meer werk.
Op een regulier pension moeten de stallen gemest worden, maar bij een PP moet je de hele track doorsjouwen. Ook de kosten van goed gedraineerde paden en verrijking ten opzichte van een "gewone" paddock. Bodembedekking in de schuilstallen die over het algemeen sneller vies worden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 16:42

Een goede pp zou van mij zeker niet goedkoper horen te zijn.
Droge brede paden, droge schuilstallen, droge voerplekken.
Overal gaan mesten is meer tijdrovend dan stal na stal.
Maar wat je vaak ziet is een PP met te smalle paden en een hoop modder. En ook mest want dat krijgen ze er niet meer uit. Ja dat is niets beter dan 24/7 op stal en mag dan zeker ook niet meer kosten.