Topic voor onze oudjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 10:45

Ik zou het niet afwachten, wat is de reden dat de DA pas over een paar dagen kan? Gewoon bellen en zeggen dat je vandaag nog een DA nodig hebt. Je kan ook misschien 1 van je ouders laten bellen.

Femke_Tweety

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 10:49

Een berichtje sturen doe je niet als het spoed of menens is.

Béllen dus!!

Evaitalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 10:50

Helemaal gelijk! ik zal meteen bellen.. de hoefsmid komt ook vandaag nog langs hij heeft ook last van z’n voetjes, ik hoop dat hij na de hoefsmid weer een beetje opvrolijkt..

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 10:55

Indd de kliniek/dierenarts bellen dat je met spoed iemand nodig hebt. Iedere degelijke kliniek heeft 24/7 spoeddiensten dus dan zou er zeker binnen een uur iemand bij je moeten zijn.
Dat zou ik zeker doen als je ook merkt dat ze het ook benauwd en zwaar heeft.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 11:00

Inderdaad, gelijk bellen! Problemen met ademen is een serieuze zaak. Als er iets in de longen zit wil je daar zo snel mogelijk bij zijn om de schade zoveel mogelijk te beperken!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 11:36

Sorry maar met zulke dingen stuur je toch geen berichtjes ?
ik vind dat zó apart. Ik bel altijd gewoon met de dierenarts, helemaal als ik ze dezelfde dag nog wil hebben.
Ik denk dat wanneer je een berichtje stuurt je al beetje aangeeft dat er geen haast bij is in hun optiek.
Ik hoor veel vaker dat mensen hun dierenarts appen, met vragen, foto's sturen etc.
Ik bel gewoon eerst zelf de praktijk en dan kijken we verder of ze foto's willen zien of zo.
Een dierenarts zit meestal niet op allemaal appende klanten te wachten ( nou ja hier dan)

Dus gelijk bellen en zeggen dat je vandaag nog een afspraak wilt met ze.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 11:40

Ik denk dat het ook een generatie ding is. Ik merk dat de jeugd (sorry voor dit woord, weet even geen betere) eerder een app'je stuurt, en dat mensen van grofweg boven de 25 a 30 eerder bellen om dingen te regelen. Wij bellen ook, overleggen wat nodig is. Dan kun je evt altijd nog in overleg een foto/filmpje doorsturen.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 11:44

Ik heb dus echt wel een beetje belangst en ben meer van het appen/mailen (en ik ben 25), maar voor mijn paarden zet ik dat gewoon opzij. Ik bel altijd. Ik heb vaak een beetje moeite met foto's e.d. want die kunnen zo vertekenen. Ze moeten toch echt komen kijken om een goed oordeel te kunnen vellen. Gelukkig denken ze er bij de praktijk hetzelfde over.

Het is alleen wel een beetje jammer dat mijn paarden altijd ziek worden in de avond of in het weekend. :')

Evaitalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 11:48

ik hoor van veel mensen bellen, heb ik ook meteen gedaan ik heb een bericht gestuurd met details en video van hoe hij ademt gestuurd, verder hebben wij hier in Urbino helaas geen praktijken voor paarden dus alleen de DA...
Ik weet hoe ernstig het kan zijn ik maak me dan ook veel zorgen, Moreno is mijn eerste paard en ik moet dus nog veel leren.. ik hoop echt dat ie weer snel opknapt
Heel erg bedankt voor alle berichten!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 11:48

Ik had vroeger ook belangst, maar als ik voor een ander (dochter, paard, werk) iets moet regelen absoluut niet. Als het voor mezelf is echter...

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 13:48

Evaitalie schreef:
Hallo allemaal, mijn paard Moreno (25) heeft moeite met ademen hij maakt dan ook een heel naar geluid, ik heb de dierenarts al een berichtje gestuurd maar die kan pas over een paar dagen komen, weet iemand wat ik het best tot die tijd kan doen? Bedankt alvast!

Ademhalingsproblematiek is altijd spoed... heb je enig idee waar het door kan komen? Is er neusuitvloeing? Ademt hij snel en oppervlakkig, of zwaar alsof hij geen lucht krijgt? Staat hij buiten of op stal? Is er een verandering geweest in management? Hoe is zijn hartslag? Koorts?

Ik hoop voor je dat de DA zo snel mogelijk kan komen. Het lijkt mij dat de DA ook inziet dat moeite met ademen een acuut probleem is. Misschien nogmaals bellen om duidelijk te maken dat er iets speelt wat mogelijk levensbedreigend is...?

Evaitalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 13:54

Ik heb de DA gesproken ze zegt dat hij een Asma bronchiale heeft ze heeft al wat medicijnen voorgeschreven en raad nat maken van det hooi aan ook zo schoon mogelijk hooi, ik merk dat het nu hij buiten staat al weer iets beter gaat hij haalt al wat minder zwaar adem..

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 13:57

Hooi niet natmaken maar compleet onderdompelen is wat wij doen. Gewoon lekker in een ton met water voor 24 uur. Ik zou hem zo lang mogelijk en zoveel mogelijk buiten laten staan nu het nog kan. Is de DA ook langs geweest om hem te onderzoeken?

Evaitalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 14:04

Om op jou te antwoorden eapy, hij heeft geen neusuitvloeing, ademde zwaar, hij staat s’nachts altijd op stal en overdag lekker in de wei, er is geen verandering in management geweest en voor alsnog geen verandering in temperatuur of hartslag.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 17:15

Kan ook het hart zijn, zie dat je in Italie zit, wel anders dan hier denk ik.
Maar heb je ook opeens een weeromslag bv ? Hier heeft Chico het benauwd afgelopen 2 dagen: volop wintervacht en opeens heel warm voor tijd van het jaar....en dan weekend weer kou.... ook niet best voor onze oudjes!!
Heeft je paard geen odeem ergens onder de buik, voor de koker/uier ? Vocht vasthouden kan ook op hart wijzen...

Evaitalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 17:37

Heyy ja het weer schommelt hier heer erg van “warm” naar koud, ik zie geen odeem, de hoefsmid is net geweest en hij loopt alweer veel beter hij ging net zelfs een rondje met de shet galopperen! Ademhaling gaat ook beslist beter dan vanmorgen!

Afbeelding

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 18:23

Fijn dat het weer wat beter gaat.
Toen ik jong (kind/puber) was had ik ook belangst maar daar ben ik wel vlug vanaf gekomen. Vroeger op de manege kregen we als jonge meiden al veel verantwoordelijkheden dus ook de DA bellen als er wat was. Later met mijn banen ook veel moeten bellen: bedrijven telefonisch screenen voor een keurmerk, interviews telefonisch voor een tijdschrift (bit) en in mijn huidige fulltimebaan bel ik mezelf rot :D

Indd foto’s stuur ik op na overleg met de receptie. Ik heb niet eens is het nummer van mijn dierenarts want die blijven bewust anoniem haha ;)
Hoewel ik van een van mijn (twee) dierenartsen wel zijn nummer heb maar die zou ik alleen gebruiken als mijn paard bijna dood neervalt en hun spoedlijn eruit zou liggen ofzo :P

En zo heb ik in het afgelopen jaar ruim 10x de spoedlijn zitten bellen in een halfuur tijd omdat hij savonds ineens half op 3 benen stond. Daar ging ook ff iets mis met doorverbinden haha. Maar het andere moment word ik teruggebeld door mijn dierenarts en wijst ze me erop dat ik ze wel meer had mogen stalken voor een terugbelverzoek haha. Maar in dat geval zou ik antwoord/uitslag krijgen op een rontgenfoto die ik zelf ook al had gezien en waarvan ik ook al wel kon oordelen hoe laat het was haha :=

Hennos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 14:01

Voordat het koud wordt nog even trainen. Voor het eerst een balk gesleept. Wat een braaf paard is Tennessee toch.
Nu lekker met een dikke deken weer in de wei

Afbeelding

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 15:50

Alvast even geoefend voor de slee? :D

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 17:06

Ik was net bij de pony’s, en toen vroegen ze ook al of ik de shet voor de slee kon doen. Helaas zijn we de slee kwijt :')

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 18:10

Willem wilde dat ook al doen met Marissa. Ja dan ga jij er op zitten en dan trekt ze mij op de slee. Ehm nou nee schat, Marissa kan dat niet :=

Marissa heeft genoeg te eten, ruif en groot hooinet vol gedaan. Moest 2x lopen met de grote kruiwagen. Marissa toch een hals op gedaan. Flessen drijven in de waterbak en dan moet t maar zo

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 20:15

Iedereen klaar voor de komende winterstorm?
Hier een iets dikker dekentje op met een hals en zijn beslag voor is eraf.
Afbeelding

Ik ben we bang dat ik morgen niet op stal ga komen om sneeuwfoto’s te maken. Zie dat het de hele dag blijft sneeuwen en dan is 90km enkeltje toch wel pittig denk ik.. maar we gaan het zien als het ff kan ben ik vaak wel die grote debiel die dot soort dingen gewoon doet. Alles voor de sneeuwfotos _O-

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 20:26

Tweet ook voor het eerst in ik denk 3 jaar onder een halsdek gezet.
Wat extra stalstrooisel, hooinet nokkie vol.

Verder heeft eigenlijk iedereen op stal vandaag alles klaargemaakt voor echte kou.
Waterleidingen afgesloten, het paard dat wat bloedvat problemen heeft op de voorbenen staat van knie tot en met koot in de bandages, kantine open en kruiken voor de stalkatten klaargelegd, speciekuipen in stallen gezet.
Stoepen die erg glad worden zand over gegooid.

Eigenlijk alle paardeneigenaren waren er en zelfs een aantal bijrijders. (Braaf afstand gehouden allemaal)
Daar was niets van afgesproken, iedereen had gewoon hetzelfde idee. Voorbereiden en klaarzetten.

Het had eigenlijk nog wel wat. Ik vond het wel mooi.

Afbeelding

^Zo stond Tweet erbij toen ik naar huis ging. (Staldeur is dag en nacht open)

__

vv Dit was 9 jaar geleden.
Ik denk niet dat het nu nog kan met Tweet, maar wie weet. Als hij echt fit is, en het voelt niet te idioot koud misschien even een paar minuten voor het idee.

9 jaar geleden echt een hele poos in de sneeuw gespeeld :D

Afbeelding

Afbeelding

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 20:31

Mooie plaatjes hierboven. Zou mooi zijn als dat nog lukt

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 20:47

Afbeelding
Ductape en vetwrap over de ijzers heen, ben benieuwd of het morgen nog zit en of het helpt....