[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 13:52

Jaan81 schreef:
Dat zag ik hier in het topic een aantal keer voorbij komen, dat ze oudere paarden ipv basisbrok veulenkorrels gaven. (moet zeggen, dat t zeker niet mn eerste keus is. Wil liever supplement geven als aanvulling dan volledig veranderen. Ze heeft nogal moeilijke darmpjes...)

Mijn merrie heeft super gevoelige darmen en was elke keer aan de diarree. Op advies van de paardenkamp in soest geef ik haar nu naast gras en een kilo senior priores ook anderhalve kilo veulenkorrel ipv basisbrok en hier doet ze het super op. Nou ja dik wordt ze nooit meer met dr 31 jaar maar ze is weer wat krachtiger en levenslustiger.

uiteraard heb ik dat wel geleidelijk gedaan.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 05:52

Mijn Dito ziet er op het moment erg goed uit ! Hij loopt nog steeds 24/7 in de wei/loopstal ,
met onbeperkt hooi erbij .
Sinds enige tijd voer ik van Marstal senior plus bij , en hij doet het super hier op .
Hij krijgt daar op het moment nog geen kg per dag van.
Ik vindt het prettig dat het een granenmix is , ben nl niet zo n bix fan .

Hoe gaat het met jullie oudjes allemaal ??

Hier een redelijk actuele foto

Afbeelding

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 08:49

Hallo allemaal.

Sinds een paar dagen is mijn pony van 31 erg loom en futloos.
Week geleden merkte ik met rijden enz nog niets, was allert en voorwaarts.
Misschien komt het mede door het warme weer de afgelopen tijd.
Pony heeft al weer aardig vachtje aangemaakt.
( loopt momenteel nog 24/7 buiten)
Ze krijgt dagelijks half kilo basisbrok + 1/4 pavo herbasan. (+ 1 1/4 schepje vit E met selenium op DA advies)

Weet iemand of ik haar misschien een opkikkertje kan geven in welke vorm dan ook?

Anoniem

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 08:57

Opkikker van de paardendrogist, je hebt daar nog meer spullen speciaal voor de senioren. Een vitaminenspuit wil ook nog wel eens helpen, bij de ruiterzaak verkrijgbaar.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 12:36

Af en toe lekker bakkie Subli Senior slobber... ook al voer je het dan nog niet dagelijks... het is fijn als ze vast aan de smaak wennen... indien nodig kun je m dan zo overzetten op dit voer!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:19

Herkennen jullie dikke benen bij de overgang van 24 uur per dag op de wei naar een paar uurtjes buiten in de paddock ? En wat doen jullie eraan buiten veel bewegen ?
Want hij heeft dan echt de hele tijd dikke benen, ook na een buitenrit bijvoorbeeld.
Na een week of 2 a 3 wordt het dan minder. Maar ik zou ze zo graag willen voorkomen .......

Nu las ik al ergens dat het ook met de overgang naar ander voer ( gras ---> meer hooi ) kan zijn. Dus dat de darmen van slag zijn en zo dikke benen veroorzaken.
En dat dan in combinatie natuurlijk met minder beweging.

Groetjes,

Maris

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 16:33

Mijn paardje, nu 26 heeft het ook altijd gehad... Vorig jaar bijna niet meer omdat hij van 24 uur op land naar 14 uur paddock gaat... dat scheelt een heleboel... Misschien kan je paardjes wat langer in de paddock blijven of bijv. begin en einde van de dag een paar uur... Het is toch echt grotendeels de doorbloeding en dus is bewegen goed!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 17:01

Mijn merrie krijgt al dikke binnen als ze nog geen kwartier binnen staat.
In het begin van de stal en paddock periode, heeft ze het heel erg aan haar achterbenen. De paddock en stappen helpt dan niets, maar halverwege de winter, verdwijnt het als sneeuw voor de zon. Je kunt er weinig aan doen, vooral niet als ze al beweging krijgen. Maar het is niet zo'n ramp hoor.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 17:46

Klopt idd, door beweging gaan de dikke benen dan niet over. Na 4 uur buiten te hebben gelopen en een buitenrit erna zijn ze nog dik.
Dus echt stalbenen zijn het niet. Daarom ben ik ook op zoek naar de oplossing !

Meer in de paddock gaat niet, er zijn meer paarden die naar buiten moeten in de pensionstalling....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:05

@Maris, daar kun je niets aan doen. Normaliter wordt vocht afgevoerd door beweging. Ik heb ook supplementen gegeven voor een betere doorbloeding van het lichaam, maar ook dat hielp niet. Ik heb ook eens een liksteen uit haar stal gehaald. Dat hielp dat jaar, het jaar daarop hielp het weer niet.
Het kan best zijn dat het halverwege het seizoen over is hoor. Het kan niet zo veel kwaad, het is echt een ouderdomskwaal.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:32

Ik weet niet of het een ouderdomskwaal is, hij heeft het al een jaar of 6 en toen was hij echt nog niet oud.
Gelukkig is het wel na 2 a 3 weken over, want zijn benen zijn echt super stijf erdoor. Rijden is bijna niet te doen dan, zeker niet in de rijbak.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:02

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:05

@ Gohya: ze ziet er super uit nu, waarom was ze toen zo mager en hoe heb je haar zo goed gekregen?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:09

Volgens de veearts die ik gelijk heb laten komen,was ze gewoon uit gehongerd/ondervoed.Toen ik haar ging ophalen schrok ik me dood,beestje was op sterven na dood.Ik heb haar dé slobber gegeven van Masters senioren slobber.Dit zijn hele kleine brokjes,1 kilo moet je mengen met 3 liter water.Het beestje heb moeten leren eten hoor,niemand gaf er nog een stuiver voor.
Maar het is me gelukt en heb haar gered van de dood.

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:11

Mijn paard ziet er ongeveer hetzelfde uit, maar die heeft tand-, maag- en darmproblemen. Krachtvoer krijg ik er niet meer in en met grasbrok krijg ik haar voorlopig niet dikker. Ze valt wel niet verder af, voorlopig. Goed gedaan in elk geval.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:37

Dat is een heel verschil Gohya !!!!
Dat een mens het zo ver kan laten komen , hoe je paard er op de eerste foto uitziet .
Maar petje af voor de foto van nu .

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:41

Dank je wel "Kaat_E" en "Ditano".
Ik snap ook niet hoe iemand het zover kan laten komen.
En dat ze dan ook nog zeggen tegen mij:we hebben er alles aan gedaan!
De pony is herplaatst bij een gezin met kinderen en die zijn er zo super blij mee.De pony ziet er nu nog mooier uit als op de 2de foto,ze is een dravertje.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:53

Afbeelding

Afbeelding

Zo [2de foto] zag ze er als laatste uit voordat ze werd herplaatst.
Op de eerste foto,ze was net aangekomen bij mij,zie je hoe ze uit haar ogen kijkt.
Zo zielig,zo ziek,zat totaal geen leven in.
Dankzij de slobber van masters is ze er weer bovenop gekomen.
Nou ja ook wel een beetje door mij dan.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 22:17

Ik vind het heerlijk om te zien hoe mijn paard van zijn oude dag geniet , met zijn twee vriendjes .
Hij is echt op en top tevreden !!En ik ook .

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 09:35

Ik wil toch even reageren op "ik snap niet hoe mensen het zover kunnen laten komen"...
Mijn paard ziet er momenteel precies zo uit als de pony van Gohya. En ja, wij hebben écht alles geprobeerd, haar tanden worden 2x per jaar nagekeken, ze is binnenste buiten gekeerd in de kliniek, haar tanden vallen uit, haar darmen zijn ontstoken en ze heeft maagzweren. Voor de tanden krijgt ze pulp, de maag is behandeld, maar aan de darmen kunnen we niets doen (behandeling met cortisone werkt bij haar niet) en 3 verschillende dierenartsen hebben onafhankelijk van elkaar gezegd dat ze niet écht een oplossing hebben, maar dat ze geen pijn heeft, dus zolang ze levendig is (eetlust, interesse in omgeving), moet ik haar niet laten inslapen.
Een jaar geleden ging ze nog mee op cursus, in januari heb ik nog met haar gereden. Sinds april ging ze zienderogen achteruit. Ze heeft nog een hele mooie zomer gehad, maar ik zie de winter niet erg hoopvol tegemoet.
Bij de pony van Gohya was het duidelijk een ander verhaal, maar ik wil toch even nuanceren dat het echt niet altijd een kwestie is van het "te ver laten komen".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 09:56

Kaat_E, er zijn ook veel mensen die dat allemaal niet doen en dan kun je ook vervelende scenarios tegen komen.
Maar idd, niet elk paard wat mager en dergelijke is wordt slecht verzorgd.

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:00

Dat wou ik maar bedoelen. Er wordt soms écht snel geoordeeld. Ik sta nu aan de andere kant en het is soms echt niet fijn om commentaar te krijgen als je écht alles geprobeerd hebt. Maar een dierenarts kan ook niet toveren. (Zegt ie zelf.) Tussen haakjes, ik voelde mij niet door jullie aangesproken, hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:06

Ik ken jouw kant ook hoor, das echt heel rot, vooral als je je binnenste buiten keert om je paardje maar weer op orde te krijgen.
Het is een heleboel proberen. Bij mij is wisseling van stal 1 van de dingen geweest die enorm heeft geholpen. Maar das ene lang verhaal. Ik heb ook wel met tranen in mijn ogen gestaan van pure wanhoop.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:23

Kaat_E schreef:
Dat wou ik maar bedoelen. Er wordt soms écht snel geoordeeld. Ik sta nu aan de andere kant en het is soms echt niet fijn om commentaar te krijgen als je écht alles geprobeerd hebt.

Die ervaring heb ik ook met mijn zeer mager merrie die Grass Sickness heeft waar ook niets meer aan te doen is.

Ik weet dat mensen achter mijn rug om zeggen 'hoe lang gaat ze door met dat paard' en altijd als ze zonder deken staat als ik poets krijg ik opmerkingen over hoe ontzettend dun ze is (dat weet ik ook echt zelf wel! :( ). Maar ze voelt zich verder nog goed, eet veel en drinkt goed, gaat graag met de andere 2 paarden de wei in en kijkt heel levendig uit haar ogen. De DA checkt haar regelmatig om vast te stellen dat ze geen pijn lijdt en vindt haar ook 'te goed' om in te slapen, ook al ziet ze er ellendig uit en is vel over been ....

Maar kom bij mij niet aan met opmerkingen over slecht verzorgen en zover laten komen ... daar kwetsen mensen die dit soort dingen zeggen de eigenaren van magere paarden die er alles aan doen om het te verbeteren echt heel erg mee ... ;(

Voor wie hier trouwens ervaring mee heeft: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=110&t=1164708
Veulenbrok voor oud paard, ervaringen gevraagd

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:03

Er word zeker heel snel geoordeeld.
Weet je hoeveel commentaar ik kreeg toen ik beauty hier had staan.
Ik heb ook 3x de dierenbescherming op bezoek gehad.
Nu weten ze wat ik doe,dat ik verwaarloosde pony's opvang.
Mijn pony's hebben geen schuilstal,hebben ze ook zoveel commentaar op.Zelfs de plaatselijke krant stond bij mijn weiland!
Het zijn vaak leken die commentaar geven,die snappen er nix van.Ze zien 4 gezonde dikke pony's lopen en 1 magere,denken ze gelijk dat ze verwaarloosd worden.Hoe kan dat nou!