Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
amandananana schreef:Ik breek even in in dit topic
Heeft iemand van jullie ervaring met diarree door Seniores Priores? Mijn inmiddels 25 jarige ruin krijgt dit sinds een jaartje of 3 alleen in de maanden dat ze niet 24/7 op de wei staan (okt-april) en is dan de hele winter aan de dunne. Ik heb het idee dat het aan de Seniores ligt omdat ik ten opzichte van vorig jaar van verder voer ben veranderd. Dit is zijn voerschema:
Ochtend: 1 schep Seniores
Middag/avond (ligt aan hoe laat hij binnenkomt): 1 schep Subli Omnia, 1 schep Hartog lucerne digest en tot voor kort 1 schep Hartog senior care, ik mixte dit nog omdat ik over wilde stappen naar de digest om te kijken of dit werkt tegen de diarree. De senior care is nu op dus ik ga nu volledig naar de Digest.
Verder heeft hij 2 flinke hooinetten voor ‘s nachts en staat hij overdag buiten met een grote container vol met hooi voor 2 paarden.
Batlow schreef:Hoi allemaal, ik ben lang niet meer online geweest maar ik zit met iets met betrekking tot mijn oude pony van 29. Hij is vrij smal op het moment. Hij krijgt in principe bijna onbeperkt hooi en seniores priores 2 handjes in de ochtend en in de avond met een beetje luzerne. Nu is hij geen makkelijke eter en laat het soms staan (heeft cushing, krijgt Prascend). Hij heeft ook bonpard senior gehad, is hij ook niet meer gaan eten opgegeven moment en krijgt nu dus seniores bij maar laat dat soms ook al staan. Wel merk ik dat hij luzerne erg lekker vindt. Is dit voor een pony met cushing en die al enkele keren bevangen is geweest goed om bijvoorbeeld grotere hoeveelheden luzerne te gaan geven om bij te komen? Pulp gaat er ook niet echt met liefde in dus dat bijvoeren is ook niet echt een optie..
superpony schreef:Batlow schreef:Hoi allemaal, ik ben lang niet meer online geweest maar ik zit met iets met betrekking tot mijn oude pony van 29. Hij is vrij smal op het moment. Hij krijgt in principe bijna onbeperkt hooi en seniores priores 2 handjes in de ochtend en in de avond met een beetje luzerne. Nu is hij geen makkelijke eter en laat het soms staan (heeft cushing, krijgt Prascend). Hij heeft ook bonpard senior gehad, is hij ook niet meer gaan eten opgegeven moment en krijgt nu dus seniores bij maar laat dat soms ook al staan. Wel merk ik dat hij luzerne erg lekker vindt. Is dit voor een pony met cushing en die al enkele keren bevangen is geweest goed om bijvoorbeeld grotere hoeveelheden luzerne te gaan geven om bij te komen? Pulp gaat er ook niet echt met liefde in dus dat bijvoeren is ook niet echt een optie..
Heb je de Hartog Senior al geprobeerd? Of de Hartog grasmix? Laatste weet ik dat veel mensen met oudere paarden geven en vaak goed gegeten wordt.
Of heb je al wiesencobs/nuggets gegeven??
Rijstolie zet ook goed aan, maar als je geen olie geeft en dat bij gaat voeren, moet je wel even opbouwen. Bij JUmbo heb je van die grote kannen voor niet gek veel.
De SP vonden die van mij ook niet lekker. Ik vind het zelf ook niks, maar had het gekocht na een tanden ingreep. Het wordt best snel zuur, dus als ze het niet opeten, kan je beter meerdere kleine porties geven dan in 1x heel veel.
ellepel schreef:lager in eiwit zou ik juist bij een oudje wat smal is niet gaan doen.
die eiwitten heeft het juist nodig.
suikers/fructaan moet je wat zien te vermijden dacht ik.
kan je oudje wel goed hooi eten?
zou kijken of je een vitaminesupplement bij kunt gaan geven.
en kijk anders in het ppid topic voor wat meer tips over de voeding?
[MD] [INFO] Cushing/PPID deel 2.