[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 12:56

Nou, hier ook echt weinig keus in de betere merken. Bezorgen kan, maar we hebben 5 paarden en ik wil niet veel voer open opslaan. Heb een vrieskist, maar daar kan maar beperkt voer in.

Toen wij zelf pas voer verkochten hadden we binnen no time muizen, dus ik wil echt geen voer buiten die diepvries of onze grote ton hebben. Dan moet ik zo vaak bestellen.........

Voorheen deed de veearts de gebitten. Toen de tandarts met lamp en spiegel. Maar nu dus met een camera zoveel kunnen zien en ook toch dingen die over het hoofd zijn gezien, dat ik nooit meer zonder camera wil.
( + dat onze "nieuwe" merrie zulke enorme problemen had........Ik heb nu echt een hekel aan sommige paarden mensen gekregen zeg maar )

Ik red het ook niet meer om ze maar 1x pj te laten nakijken.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 16:42

Ik breek even in in dit topic :D

Heeft iemand van jullie ervaring met diarree door Seniores Priores? Mijn inmiddels 25 jarige ruin krijgt dit sinds een jaartje of 3 alleen in de maanden dat ze niet 24/7 op de wei staan (okt-april) en is dan de hele winter aan de dunne. Ik heb het idee dat het aan de Seniores ligt omdat ik ten opzichte van vorig jaar van verder voer ben veranderd. Dit is zijn voerschema:

Ochtend: 1 schep Seniores
Middag/avond (ligt aan hoe laat hij binnenkomt): 1 schep Subli Omnia, 1 schep Hartog lucerne digest en tot voor kort 1 schep Hartog senior care, ik mixte dit nog omdat ik over wilde stappen naar de digest om te kijken of dit werkt tegen de diarree. De senior care is nu op dus ik ga nu volledig naar de Digest.
Verder heeft hij 2 flinke hooinetten voor ‘s nachts en staat hij overdag buiten met een grote container vol met hooi voor 2 paarden.

Emperor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 23:05

Dat is vervelend! Nee, die ervaring heb ik niet met het geven van Seniores Priores...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 08:33

ik dacht dat mijn merrie er ook op reageerde, daar maak ik het vrij dik voor, dat het geen soep is zeg maar.
maar zij reageerd toch meer op groffe vezels heb ik het idee.

dus misschien is de lucerne digest en de senior care te grof voor jouw paard?
de stukjes er in kunnen ook te grof zijn dan en prikken in de darmwand wat dus dunne mest kan veroorzaken ...
of grof hooi wat niet voldoende gekauwd kan worden.
zou toch kijken of het in jouw geval dat is.
want geef ik mooi kort en fijn hooi dan is de mest hartstikke mooi.
gaan we over op lang hooi dan is het meteen mis.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 23:07

Dan zou je ook de mest moeten bekijken en wat uit elkaar halen. Mijn ene ruin heeft ook snel last, maar wisselt wel. Gaat soms tijden goed........

De senior care gestopt. Tandarts was geweest, een en ander was nodig, maar zij vond het niet per se nodig als ze het niet lekker vinden.

De shet had na verwijderen van 2 kiezen ( mist al veel ) toch veel last, dus zak grasmix gehaald. Dat eet hij gelukkig goed, maar dat stinkt echt naar de melasse..........

tessjaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 17:15

amandananana schreef:
Ik breek even in in dit topic :D

Heeft iemand van jullie ervaring met diarree door Seniores Priores? Mijn inmiddels 25 jarige ruin krijgt dit sinds een jaartje of 3 alleen in de maanden dat ze niet 24/7 op de wei staan (okt-april) en is dan de hele winter aan de dunne. Ik heb het idee dat het aan de Seniores ligt omdat ik ten opzichte van vorig jaar van verder voer ben veranderd. Dit is zijn voerschema:

Ochtend: 1 schep Seniores
Middag/avond (ligt aan hoe laat hij binnenkomt): 1 schep Subli Omnia, 1 schep Hartog lucerne digest en tot voor kort 1 schep Hartog senior care, ik mixte dit nog omdat ik over wilde stappen naar de digest om te kijken of dit werkt tegen de diarree. De senior care is nu op dus ik ga nu volledig naar de Digest.
Verder heeft hij 2 flinke hooinetten voor ‘s nachts en staat hij overdag buiten met een grote container vol met hooi voor 2 paarden.

Jaa hier ervaring, ik heb het toen in overleg met subli gemengd met minder water. Was zo over!!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 13:17

Hoi allemaal, ik ben lang niet meer online geweest maar ik zit met iets met betrekking tot mijn oude pony van 29. Hij is vrij smal op het moment. Hij krijgt in principe bijna onbeperkt hooi en seniores priores 2 handjes in de ochtend en in de avond met een beetje luzerne. Nu is hij geen makkelijke eter en laat het soms staan (heeft cushing, krijgt Prascend). Hij heeft ook bonpard senior gehad, is hij ook niet meer gaan eten opgegeven moment en krijgt nu dus seniores bij maar laat dat soms ook al staan. Wel merk ik dat hij luzerne erg lekker vindt. Is dit voor een pony met cushing en die al enkele keren bevangen is geweest goed om bijvoorbeeld grotere hoeveelheden luzerne te gaan geven om bij te komen? Pulp gaat er ook niet echt met liefde in dus dat bijvoeren is ook niet echt een optie..

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 16:21

Ik geef de optiform van mijten aan mijn pony met cushing. Zitten verschillende soorten kruiden/ gras in.
Verder kan wat hogere dosering lijnzaad ook goed zijn om op gewicht te houden of aan te komen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 11:15

Batlow, 2 handjes sp klinkt wel als heel weinig ! Of eet hij gewoon niet meer ? ook niet als je er lucerne(brok) doorheen mengt ? Of krachtvoer ( laag in suikers ) ?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 11:19

Batlow schreef:
Hoi allemaal, ik ben lang niet meer online geweest maar ik zit met iets met betrekking tot mijn oude pony van 29. Hij is vrij smal op het moment. Hij krijgt in principe bijna onbeperkt hooi en seniores priores 2 handjes in de ochtend en in de avond met een beetje luzerne. Nu is hij geen makkelijke eter en laat het soms staan (heeft cushing, krijgt Prascend). Hij heeft ook bonpard senior gehad, is hij ook niet meer gaan eten opgegeven moment en krijgt nu dus seniores bij maar laat dat soms ook al staan. Wel merk ik dat hij luzerne erg lekker vindt. Is dit voor een pony met cushing en die al enkele keren bevangen is geweest goed om bijvoorbeeld grotere hoeveelheden luzerne te gaan geven om bij te komen? Pulp gaat er ook niet echt met liefde in dus dat bijvoeren is ook niet echt een optie..

Heb je de Hartog Senior al geprobeerd? Of de Hartog grasmix? Laatste weet ik dat veel mensen met oudere paarden geven en vaak goed gegeten wordt.

Of heb je al wiesencobs/nuggets gegeven??

Rijstolie zet ook goed aan, maar als je geen olie geeft en dat bij gaat voeren, moet je wel even opbouwen. Bij JUmbo heb je van die grote kannen voor niet gek veel.

De SP vonden die van mij ook niet lekker. Ik vind het zelf ook niks, maar had het gekocht na een tanden ingreep. Het wordt best snel zuur, dus als ze het niet opeten, kan je beter meerdere kleine porties geven dan in 1x heel veel.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 09:13

Op dit moment gaat het hier goed....

Chico is op 10 mei 32 geworden, doet al een jaar helemaal niets ivm zijn ESS en na veel dingen uitproberen omdat zijn gebit zo slecht wordt en ik liefst vóórdat er problemen komen wilde weten wat hij lekker vindt ( eigenlijk niets....) ....zijn we weer terug bij wat we deden:

smorgens kilo merrie/veulenbrok van Vente + hooi ( merriebroek ivm iets meer eiwit erin voor zijn spieren)
09.30 tot 14.30 op de wei
smiddags kilo merriebrok/veulenbrok + hooi
van mij als ik kom: een schep Havens slobber met zijn medicatie erin

Einde weiland seizoen ( op de paddock overdag) kijken we wel weer hoe hij het doet.

Afbeelding

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 10:59

Wauw hij ziet er super uit!!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:12

Elcamino, ik heb het misschien al eerder gevraagd, maar krijgt hij dan wel genoeg ruwvoer binnen ? Kan hij zijn hooi wel eten ?

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:28

Ik vind je paard er goed uit zien voor zn leeftijd hor!
Sinds een week of 3 zijn een stalgenoot en ik begonnen aan de Fibrebeet, en haar paard laat alles staan, behalve dat. Misschien ook nog het proberen waard.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:55

Maris, dat is idd al veel vaker gevraagd en ik geef weer hetzelfde antwoord:
Waarom zou ik nu wat veranderen ???? Hij ziet er goed uit, valt niet in en eet gewoon alles wat ik opschreef. Hij eet hooi en gras, maakt wel proppen maar daar kunnen we niks meer aan doen.

Nogmaals: ik was aan het uitproberen wat hij lekker vindt voor wanneer hij niks meer wegkrijgt, ik weet dat liever van tevoren dan dat je op dát moment staat te klooien. Hij heeft een half jaar de lucerne van Vente gegeten maar wilde dat ook niet meer op het laatst. Hij wil geen SP, Fibre Nuggets en alle andere zooi ook niet. Wellicht wordt dat anders als hij honger krijgt en niks anders meer kán eten. Dat is nu niet aan de orde

Zolang hij er goed uitziet en niet mager wordt krijgt hij gewoon wat hij altijd krijgt, paard ziet er goed uit dus waarom zou ik nu iets veranderen ?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 23:24

superpony schreef:
Batlow schreef:

Heb je de Hartog Senior al geprobeerd? Of de Hartog grasmix? Laatste weet ik dat veel mensen met oudere paarden geven en vaak goed gegeten wordt.

Of heb je al wiesencobs/nuggets gegeven??

Rijstolie zet ook goed aan, maar als je geen olie geeft en dat bij gaat voeren, moet je wel even opbouwen. Bij JUmbo heb je van die grote kannen voor niet gek veel.

De SP vonden die van mij ook niet lekker. Ik vind het zelf ook niks, maar had het gekocht na een tanden ingreep. Het wordt best snel zuur, dus als ze het niet opeten, kan je beter meerdere kleine porties geven dan in 1x heel veel.

Ik zal hier eens naar kijken, bedankt!
Als hij de rest van zijn sp niet op at ging dat naar een van de andere paarden. Hij krijgt altijd een verse portie. In welke hoeveelheden kan je de rijstolie het beste opvoeren? Ik heb nu pavo daily plus gehaald omdat die wat lager in eiwitten zou zijn dan de standaard luzerne.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 08:16

lager in eiwit zou ik juist bij een oudje wat smal is niet gaan doen.
die eiwitten heeft het juist nodig.
suikers/fructaan moet je wat zien te vermijden dacht ik.
kan je oudje wel goed hooi eten?
zou kijken of je een vitaminesupplement bij kunt gaan geven.
en kijk anders in het ppid topic voor wat meer tips over de voeding?

[MD] [INFO] Cushing/PPID deel 2.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 15:58

ik ga met Ellepel mee, ik geef juist merriebrok omdat dat meer eiwitten in zitten. juist voor de bespiering omdat mijn oudje niets meer doet.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 19:20

ellepel schreef:
lager in eiwit zou ik juist bij een oudje wat smal is niet gaan doen.
die eiwitten heeft het juist nodig.
suikers/fructaan moet je wat zien te vermijden dacht ik.
kan je oudje wel goed hooi eten?
zou kijken of je een vitaminesupplement bij kunt gaan geven.
en kijk anders in het ppid topic voor wat meer tips over de voeding?

[MD] [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Late reactie, maar hooi eet hij nog goed! Momenteel krijgt hij dan luzerne bij, maar ga morgen een zak grasbrok halen en kijken hoe dat valt. Het is een beetje passen en meten met wat we erin krijgen. Anders is evt merriebrok een optie als ik zo lees

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 08:47

Hoihoi,
Ik val even binnen met een vraagje.
Mijn 25 jaar oude ruin is maandag verhuisd van stal. Omdat het op deze stal allemaal net even anders gaat ben ik ook aan het nadenken over zijn voerbeleid.

Even een schets van de oude situatie:
Zomer: 24/7 op de wei. Geen extra bijvoeding, alleen af en toe een vitaminekoek en na het rijden een halfje basisbrok en een halfje subli omnia.

Winter: ‘s Ochtends een schep (ongeweekt) seniores priores (uiteraard wel geweekt op moment van geven) met lijnzaadolie. overdag de hele dag op de paddock met onbeperkt hooi. Bij binnenkomst hangen er 2 grote volle hooinetten in zijn stal, en kreeg hij een schep subli omnia, een schep hartog lucerne digest en een half bekertje Marstall Force.

Omdat er deze zomer zeer weinig gras op de wei staat en hij ging invallen ben ik hem elke dag een half schepje Pavo Fibrebeet gaan voeren en hier weer mee gestopt toen het gras weer begon te groeien en meneer zichzelf weer op gewicht hield.

Nieuwe situatie:
Zomer: ochtend half schepje Havens Basissportbrok, overdag op de wei, ‘s avonds half schepje Havens basissportbrok.

Winter: ochtend half schepje basissportbrok, overdag op de paddock met hooi, ‘s avonds half schepje basissportbrok.

Op de momenten dat hij binnen staat heeft hij altijd hooi.

Nu is dit voor mij een hele nieuwe situatie en was ik sowieso al naar mijn voer aan het kijken, ik was niet meer zo tevreden over de seniores priores en daarom in de zomer al een beetje begonnen met fibrebeet. Ik vind het heel lastig om te bedenken wat ik hem ga voeren op deze nieuwe stal. Paard is in de winter heel lastig op gewicht te houden en krijgt daarom aardig bijgevoerd, als hij in ging vallen hoogde ik de SP tijdelijk op.

In een normale situatie wordt hij 3-4x pw recreatief door mij gereden, nu ben ik hoogzwanger en rijd ik niet. Ik heb wel iemand die hem voor mij rijdt, maar hij doet op dit moment wat minder.

Wat zouden jullie doen?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 11:39

Je wilt dus geen sp meer geven begrijp ik ? Gelukkig zijn er best veel alternatieven. Zie daarvoor : https://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren ... arden.html

Ik weet niet waar hij dan afvalt ? De bovenlijn is vaak een terugval in bespiering en kan komen door een tekort aan eiwitten. In sp b.v. zitten ook erg weinig eiwitten. Dus die moet je dan wel aanvullen.
Ik begrijp dat je geen rekening hoeft te houden met suikerarm voer ? Als dat zo is dan je eiwitten toevoegen door misschien een deel van het huidige krachtvoer te vervangen door veulen, merriebrok of draversbrok ( die bevatten meer eiwitten ).

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 11:59

Maar je kan wel geweekt geven?

Ik begin in September altijd met wiesencobs en speedibeet. Eerst een beetje en dan steeds meer. Ik doe er tijdens de overgangen ene vitamine brok en lijnzaad door.

Ik heb 2 oudjes die de neiging hebben in te vallen en zelfs mn dikkertje kan schaal worden op de rug ( die is 22 ) dus ben toch lucerne gaan geven tijd terug. Voorheen reageerden ze daar niet goed op; dikke benen, jeuk etc. Maar met de digest geen klachten. Nu zelfs omdat die er niet was de gewone lucerne mix genomen.

Je mag daar best veel van geven. Ga je echt emmers vol geven moet er iets van spelt of zemelen bij.

Maar alles valt of staat ook met de kwaliteit van je ruwvoer.

En beweging.......Zeker bij oudere paarden ga je het zien als ze weinig bewegen. Dus op stal staan en weinig tot niet gereden worden. Ze hebben wel eiwitten nodig, maar het moet ook wel op de goede plekken komen.
Heel veel paarden krijgen ene volle buik en schale bovenlijn als ze niet meer getraind worden.

Compleet invallen mag niet en komt zeker door voer, maar hoe ouder ze worden, hoe meer je het gaat zien als je ze stil zet. De buik en rug worden te slap.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 12:03

Het is echt afname in vet, hij wordt in zijn geheel dunner. Bovenlijn inderdaad ook, maar ook duidelijk zichtbare ribben. Hij valt echt compleet in.

SP is normaal echt wat hem op gewicht houdt, maar hij krijgt elke winter enorme diarree en ik denk dat dit door de SP komt. Daarom was ik overgestapt naar Fibrebeet.

Fijn artikel wat je deelt!

Ik denk dat ik het eens met de fibrebeet ga proberen. Geweekt kan ik gewoon geven.

Hij ziet er trouwens op dit moment heel goed uit hoor, maar omdat door verandering van de stal ook het voerbeleid verandert wil ik voorkomen dat hij invalt en ik dan achter de feiten aanloop.

Afbeelding
Dit is een foto van gisteren. De bruine. Hij staat overigens met een maatje, maar die staat niet op de foto :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 15:26

Nu gewoon goed op gewicht zo te zien ? Houdt in ieder geval die eiwitten in je achterhoofd.
Diarree van de sp zou kunnen hoor, er was laatst iemand hier die daar naar vroeg geloof ik.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 15:35

Ja hij is nu netjes! Maar ik was gewoon even benieuwd wat jullie zouden doen, aangezien dit de eerste zomer is dat hij niet 24/7 op de wei staat. :)

Bedankt voor de tips! Ik ga het denk ik met de fibrebeet proberen zodat hij nog wat extra ruwvoer heeft.