[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 21:56

ellepel schreef:
wat is er apart aan dan

Ik had het nog niet gezien, maar het is erg fijn en soepel als het ware. Ook aparte kleuren. Maar ze vinden het lekker, dus ik kijk het aan. Pas 2 dagen gegeven nu.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 10:04

superpony : die 5*senior care bedoel je ? Ziet er idd heerlijk uit en soepel en zacht maar Tjieks lustte het niet.

thnx Ellepel !!!!

Wendie1992, stuur maar een pb, ik ben wel benieuwd.

Voor nu verander ik even niets, eerst de wei maar meer afwachten, daar komt ie weer rond genoeg af... en dan kan ik het krachtvoer weer terugschroeven naar bijna niets....

Wendie1992

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 10:47

Ik geef nu voer van agrobs en equifyt. Echt fantastisch. Ik heb binnen een week een compleet ander paard! En hij krokgt alles goed weg. Producten kunnen geweekt worden, maar ook droog!
En ik bestel het bij :

https://www.natuurlijkepaardenvoedingnederland.nl/

Echt een super lieve vrouw en top service!!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 12:24

ElCamino, ja die. Ze eten het, dus ga het meemaken of ik wat merk. Maar hier eten ze alles wel.

Wat ik vd week nog bedacht; ik heb HugHo verkocht en die heeft 2 soorten lucerne, grof en fijn. Die fijne is echt fijn. Dus voor de mensen die lucerne willen voeren, maar niet met harde stukjes ook een tip om eens te bekijken.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 02:03

Hier (tijdelijk) gestopt met hartog senior complete care. Ik had het idee dat ze na het eten ineens veel meer proppen maakt van haar hooi dan daarvoor en haar mest is weer niet helemaal oké. Mestonderzoek was goed, bloedonderzoek ook, toch voor de zekerheid ontwormt omdat er 1 waarde iets verhoogd was, wat kán duiden op een parasiet en beetje zand in de mest (3x zandkuur met tussenpozen gegeven). Tandarts komt over 3 weken nog.

Ben blij als ze eindelijk de wei op kunnen, dan kan ik eens goed nadenken wat ik volgende winter wil voeren. Ben toch nogsteeds niet echt tevreden. Al ziet ze er nu wel goed uit.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 12:03

De shet eet altijd apart en ik zag ook wat proppen gister, dus even zien of hij nog wat moet wennen of echt moeite heeft met dit voer. Zou wel apart zijn, want hij eet meestal alles nog. Ondanks geen snijtanden en 3 kiezen minder.

Tandarts zou komen, maar wordt denk ik uitgesteld.

De merrie van 27 ( mist 1 kies ) eet het wel goed.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 02:00

Hier krijgt ze ook hooi en voordroog nog goed weg. Af en toe weleens een prop, vanwege een holle kies. Maar het lijkt met dat voer ineens zoveel erger, dus ben even gestopt om te kijken. Tot nu toe positief verschil.

Emperor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:57

Hoi, handig topic dit om te kijken wat andere mensen voeren aan hen ouder wordende paard! :D

Zelf in het bezit van een 28 jarige KWPN merrie en aan het kijken wat nou voor haar optimaal zou kunnen werken. Helaas is ze deze winter wat ingevallen en hoop ik dat het gras haar weer wat aanzet. Wij voeren op dit moment 1 droge schep Seniores Priores van Subli en 1 droge schep FibreBeet van Pavo. De laatste hebben we pas net toegevoegd aan haar eten, we voerden eerst 2 keer een schep Subli. Ik las dat Pavo goed aanzet, dus wou het wel proberen. :) Daarnaast krijgt ze nog een halve schep basisbrok en muesli.

Nu krijgen mijn paarden standaard ook mineraalbrok van Pavo en vroeg ik mij af of hier niet een alternatief in poedervorm verkrijgbaar is voor mijn oudere merrie. Lijkt mij namelijk ideaal om door de slobber te mengen. Voert iemand hier toevallig mineraalbrok in poedervorm en zo ja welke? Ik ben benieuwd!
Laatst bijgewerkt door Emperor op 23-04-20 11:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:58

Ik doe mijn vitamine-/mineralenbrokje gewoon in de slobber erbij. Valt vanzelf uit elkaar en het scheelt een hoop gezoek en gedoe.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 11:08

Emperor schreef:
Hoi, handig topic dit om te kijken wat andere mensen voeren aan hen ouder wordende paard! :D

Zelf in het bezit van een 28 jarige KWPN merrie en aan het kijken wat nou voor haar optimaal zou kunnen werken. Helaas is ze deze winter wat ingevallen en hoop ik dat het gras haar weer wat aanzet. Wij voeren op dit moment 1 droge schep Seniores Priores van Subli en 1 droge schep FibreBeet van Pavo. De laatste hebben we pas net toegevoegd aan haar eten, we voerden eerst 2 keer een schep Subli. Ik las dat Pavo goed aanzet, dus wou het wel proberen. :) Daarnaast krijgt ze nog een halve schep onderhoudsbrok van Voermeesters.

Nu krijgen mijn paarden standaard ook mineraalbrok van Pavo en vroeg ik mij af of hier niet een alternatief in poedervorm verkrijgbaar is voor mijn oudere merrie. Lijkt mij namelijk ideaal om door de slobber te mengen. Voert iemand hier toevallig mineraalbrok in poedervorm en zo ja welke? Ik ben benieuwd!

Eigenlijk ben je wat laat nu. Weet niet hoe ze gehouden wordt, maar juist nu gaan ze weer wat aankomen normaliter als ze de wei weer op mogen en niet zoveel verbruiken om het warm te hebben.

Onze zijn 13 tmt 27 en die staan 24/7 zonder dekens buiten met schuilstal uiteraard. Die hebben onbeperkt hooi, maar ik begin 1 Sept altijd met speedibeet bij te voeren. Dat geef ik steeds meer bij naar gelang de dagen korter en kouder worden.
Nu alweer gestopt. Ze krijgen wel altijd nuggets/wiesencobs en dat is ook nu weer minder. Zomers een beetje en dan in najaar iets meer en vd winter nog ietsjes meer.

Ik doe als ik vit bijvoer dat erbij. Alles valt wel uit elkaar als je weekt.

Je voert verder wel veel bij, dus zou het vooral in de ruwvoeren zoeken en wel in meerdere porties. En SP en Fibrebeet en nog hardvoer is wel erg veel in 1 keer. Een paard moet het ook kunnen verwerken en gebruiken.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 11:11

Eigenlijk moet je nog eerder beginnen met bijvoeren want ook in augustus is de meeste groei wel uit het gras. Dan pakken ze daar niet zoveel meer uit, dus dan is een beetje bijvoeren echt wel zinvol als ze makkelijk afvallen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 11:13

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 11:40

Ik voer idd ook gewoon Pavo Vital door mijn mengsel van geweekte grasbrok, pulp en zemelen heen.
Valt ook gewoon uit elkaar en wordt zo prima mee gegeten.

Emperor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 11:52

Dank jullie wel voor de informatie!

Ze krijgt zeker niet al het voer op 1 moment aangeboden maar verdeeld over de dag. De paarden staan nu savonds op stal (rond een uur of 8/9) en overdag buiten, met de mogelijkheid tot schuilstal. Nu staan ze nog op de paddock met onbeperkt hooi, maar dit wordt uiteraard langzaam opgebouwd met weidegang en later richting zomer ook dag en nacht buiten. Op dit moment is het gras nog te kort om echt te begrazen jammer genoeg..

Haar eten is nu als volgt verdeeld:
Smiddags: Seniores Priores
Savonds: Fibrebeet + brok
Vaak eet ze als eerste het brok op en begint ze dan langzamerhand aan de slobber. Over de slobber kan ze de hele nacht over doen in combinatie met het hooi wat ze op stal krijgt.

Vorig jaar maart heeft ze een weekend op de kliniek gestaan, omdat ze achteraf een ontstoken kies had en daardoor niet wou eten. Deze is er toen verwijderd. Sindsdien kwakkelt ze een beetje en is ze niet echt meer 'vol' geweest kwa gewicht. We hebben vorige zomer ook gewoon doorgevoerd met de Seniores Priores, alleen dan 1 schep gevoerd ipv 2 scheppen.

Misschien voer ik eigenlijk ook wel te veel omdat ik haar graag snel wat voller zie en moet ik haar gewoon wat meer tijd gunnen. Ik zal in ieder geval de mineralenbrokjes nu door het slobber mengen. :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 12:02

De sp is een fijn product maar wel laag in eiwitten. Daarom is het vaak een goed idee om die extra toe te voegen aan de sp, samen met extra vitaminen en mineralen ( maar dat doe je natuurlijk al ).
Tekort aan eiwitten in het dieet zie je vaak aan het terugvallen van de bespiering van de rugspieren.

Emperor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 12:09

Maris, het klopt dat ze is terug gevallen in de spieren en dan met name inderdaad de rugspieren! Ik heb hiervoor van de winter ook luzerne van Hartog geprobeerd bij het brok, maar daar maakt ze jammer genoeg proppen mee. Klopt het dat Fibrebeet hierin ook kan ondersteunen?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 15:05

In fibrebeet zit ook lucerne, dus idd ook extra eiwitten. Lucerne heb je ook in brokvorm die je kan wellen ( zoals in fibrebeet ook ).

Pavo heeft ook een nieuw product, inshape. Dat bevat ook veel eiwitten en ook extra mineralen.
Bodybuilder vinden ook veel mensen een fijn product om eiwitten toe te voegen. Anderen gebruiken b.v. een grasbrok die hoog is in eiwitten ( mijn paard vond grasbrok echt niet lekker, net zoals alle andere paarden op stal. Maar er zijn ook paarden die het wel lekker vinden ;) ).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 15:43

die van mij zijn allebei super mooi de winter door gekomen :D
ik zal mijn voerschema delen.
ze zien er nu zo uit beiden

Afbeelding

meneer links, 28 jaar met gladde kiezen
en mevrouw 27 jaar rechts die wat kiezen mist.
ze krijgen 3 x per dag ruwvoer.
tussendoor staan ze dus wel even zonder voer,maar dat is geen ramp.
ik haal ze smiddags even uit de groep en dan krijgen ze beiden een emmer met :

1 voerschep seniores priores.
halve schep fibrenuggets
halve schep fibrebeet
en beiden een halve schep muesli voor de lekker daar door heen.

dat is zoveel:

Afbeelding

als ze dat op hebben gaan ze gewoon verder met hun hooi.
dus is het niet teveel ofzo....mijn ruin kan lang hooi helaas niet kauwen.dat komt er in proppen uit,dus hij heeft een tijd kort fijn hooi gekregen

we hadden mooi ruwvoer,ik had het laten testen, hoog eiwit, hoog energie en hoog suiker.
maar de hoog suiker was geen nadeel.
dik tevreden zo en aankomend winter ga ik het weer zo doen

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 01:51

Hilli schreef:
Eigenlijk moet je nog eerder beginnen met bijvoeren want ook in augustus is de meeste groei wel uit het gras. Dan pakken ze daar niet zoveel meer uit, dus dan is een beetje bijvoeren echt wel zinvol als ze makkelijk afvallen.

Die van ons staan niet vol op de wei en krijgen altijd onbeperkt hooi, dus daar doe ik het niet om.

Ik kijk puur naar wanneer de nachten afkoelen en de dagen echt duidelijk korter worden. Ze krijgen hele jaar rond nuggets/wiesencobs maar geef dan een beetje speedibeet bij. Dan ga ik va Sept dat beiden opvoeren tot het echt koud is. Afgelopen winter viel dat dus enorm mee.
Maar ze staan 24/7 buiten zonder dekens.

Ik blijf erbij dat sp rommel is qua ingredienten, dus die voeren we echt nooit. Genoeg mooie alternatieven

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 01:56

Overigens is vandaag de tandarts geweest en mn merrie van 27 mist 1 kies en was verder oke.

De shet heeft geen snijtanden en miste al 3 kiezen en vandaag nog 2 eruit. Ik had voor hun beiden de hartog senior meegenomen even terug, maar zijn er beiden niet weg van. Tandarts vindt het ook echt niet nodig gezien de rest van het gebit.

Mijn ruin van 21 mist nu 1 kies en die van 22 een hoektand. Maar alles eet goed en ze vallen niet af. Maar voer dus op tijd bij en echt geen volle emmers zoals hierboven.

Ellepel ik vind die bonte wel echt een mega buik hebben. En ook met een paar kiezen minder eten ze hier gewoon hooi. Zijn er vandaag helemaal met de camera in geweest, dus net alles bekeken per paard weer.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 07:42

ja bolle buik he, is een oude Tinker fokmerrie.
toen ze nog jonger was had ze die buik al.
geloof niet dat het ergens nadelig voor is?

denk dat ze inderdaad beter wat kiezen kunnen missen dan dat ze glad en versleten zijn.
mijn merrie eet prima, maar de ruin kan dus lang voer gewoon echt niet kwijt.
soms best sneu om te zien.
ben wat dat betreft heel blij dat het aanbod van ruwvoervervangers tegenwoordig zo hoog is

Emperor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 10:41

Maris, dankjewel voor de info betreft eiwitten. Ik denk dat als de muesli op is, ik de Pavo Inshape ga proberen. Lijkt me ideaal voer voor beide paarden. Wanneer we weer richting winter gaan wil ik misschien ook wel een ander alternatief proberen voor luzerne, maar dat zie ik dan wel weer.

ellepel, die zien er inderdaad super goed uit! Ik wou dat mijn oudje er op dit moment zo uitzag. Ze krijgen een beste emmer vol! Hoelang doen ze daar over? En voer je 1 beurt bij of krijgen ze voor de rest van de dag ook nog iets toegevoegd? Waarom heb je eigenlijk gekozen voor een mengelmoes van 3 verschillende soorten slobber? Ik heb ook een keer de Fibrenuggets geprobeerd voordat ze Seniores Priores kreeg, maar mijn merrie vond dat echt niet te eten, moest er echt van alles bij gooien voordat ze het op at.

superpony, mag ik vragen waarom je Seniores Priores rommel vind? Ik hoor er juist goede verhalen over. Van welk merk voer je de Wiesencobs?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 12:15

ik heb geen idee hoe lang ze over een emmer vol doen?
mijn merrie heeft het in 25 minuten leeg denk ik, maar mijn ruin doet er veel langer over.
ik maak het zo klaar dat ze wel degelijk er op moeten kauwen.

mengelmoes klopt nu trouwens niet meer.
de fibrenuggets zijn er inmiddels al af.
die gaf ik er bij omdat ik het wat ruwere vezel vind en misschien voor de darmen wel goed.
maar die 2 van mij vinden de nuggets ook niet erg lekker.

ja ach seniores rommel...
ik had het ook liever zonder de granen er in gehad.
heb ergens toch het idee dat mijn ruin daar wat jeukerig op reageerde.
maar goed, het is een mooie ruwvoervervanger.
kwa prijs is het mooi en makkelijk te koop

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 12:35

Ellepel, Een buik is ook gewicht dat het lijf moet mee dragen.

Zoals ik zei; wij zijn gister met de tandarts en een camera heel duidelijk achter in de monden geweest. Ik gaf de shet en merrie van 27 ook even senior van hartog, maar het is echt niet nodig nog. Ze hebben niet veel oppervlakte meer, maar wel voldoende.

Toen ik ze heb laten doen zonder camere ( lampje en spiegel ) werd me ook verteld dat het slechter was dan we nu dus hebben gezien.

SP heeft gewoon geen mooie ingredienten als paarden voer. Het is ook veel te goedkoop om kwalitatief goed voer te leveren natuurlijk.
Maar als paarden eenmaal oud zijn en je kan ze daarme nog even een leuk leven bieden, zou ik het doen.

We hadden altijd wiesencobs van Marstall, maar verhuisd en hier niet te krijgen, dus de Nuggets geprobeerd van Pavo. Ze zijn iets minder, maar nog steeds het beste alternatief dan en goed te koop.

Ze krijgen nu nog maar een beetje en al even geen speedibeet meer. Daar starten we in Sept weer mee. Sinds 2 weken grazen ze al wat, maar bij ons is dat een snack rondje.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 12:42

dat vind ik soms nadeel, dat niet alles even makkelijk te koop is.
of er zitten flinke bezorgkosten aan.
ik vind het met 2 paarden op extra voer al duur genoeg :o
hoop dat het snel gaat regenen zodat het gras beter groeit.
als ze daar eenmaal op staan groeien ze toch beter.

ja goede tandarts is wel belangrijk.gelukkig heb ik die!