[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-20 23:19

In de zomerperiode (of nou ja, de maanden dat het gras groeit) krijgt hij 2x per dag aanvullend voer.
Maar 's morgens klaar zetten voor 's avonds vond ik dus geen succes.
S avonds voor 's morgens ging wel prima, dus z'n ontbijt zette ik 's avonds klaar met koud water en z'n avondeten maakte ik als ik met heet water en ging dan ondertussen uitmesten ofzo en dan kreeg hij het daarna.
Ik voer het geweekte voer idd wel zo dat 't precies genoeg is uitgezet maar een soort van "droge" substantie is geworden.
Als 't te nat is (teveel water erbij) knoeit hij veel meer dan wanneer 't net iets droger is.

In de wintermaanden heb ik geen SP meer gevoerd, het zal idd met koud weer langer goed blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 23:34

Ik geef nu wat anders en de mijne is niet eens oud( dus ik hoor eigenlijk niet in dit topic.) maar wil nog wat extra erbij

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 20:40

Ik denk maak er wel een foto van.
Dit is het in de emmer

Afbeelding

En van dichtbij

Afbeelding

1 schep seniores priores
halve schep fibrenuggets
halve schep fibrebeet

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 00:00

Ik heb meestal master senior slobber (als basis waar fiberbeet of speedibeet of zemelen of gras nuggets nog bij gaat) Die kan met heet water binnen half uur gevoerd worden. Dit is in brokjes geperst waardoor makkelijker uit elkaar valt en sneller gevoerd kan worden. Zeker handig in de zomer want dan kan inderdaad niet te lang staan. Vaak maak dan klaar voordat ze uit de wei gehaald worden. In winter wordt sochtends voor savonds gemaakt en om gekeerd. Voor vrieskou heb zelfs een warmhoudplaatje.

Soms heb ik sp omdat de master niet overal te verkrijgen is. Daarvan vind ik dat die veel langer moet weken voordat alles mooi uit elkaar valt.

Hier ook liefst niet te nat, moet wel ‘kauwbaar’ zijn, maar ook niet te droog dan vind meneer ook niet lekker.

@marije wat voer je nu?

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 00:00

Anoniem schreef:
Ik geef nu wat anders en de mijne is niet eens oud( dus ik hoor eigenlijk niet in dit topic.) maar wil nog wat extra erbij

Wat voer je nu?
En waarom wil je er iets bij voeren?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-20 00:37

Ik voer nu een mengsel van grasbrok van Hartog, bietenpulp van een lokale coöperatie, zemelen en wat pavo vital.
En daarnaast krijgt hij grasmix van Hartog al dan niet gemengd met de Senior 5star complete van Hartog en/of de optiform van Mijten, om hem tussen 't gewerkte voer ook nog 1 en ander aan te kunnen bieden.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 19:40

Ah dat is ook een mooie mix!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 20:26

hoe is de verhouding in jouw mix en geef je dat meerdere keren per dag?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-20 00:11

Ik voer op dit moment per keer 0,5 kg grasbrok, 0,5 kg pulp, kwa volume ongeveer evenveel zemelen als 0,5 kg pulp (gewicht vd zemelen nooit gewogen) en 50 gram Vital.
En dit krijgt hij nu 2x per dag, midden in de winter heeft hij dit 3-4x per dag gekregen, maar hij was in de herfst afgevallen en moest dus bijgevoerd worden en hij is nu weer mooi op gewicht.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 09:23

ok.
ik ben wat aan het twijfelen over de seniores priores namelijk.
mijn ruin heeft allergie ,ook voor graan en dat zit wel in dat voer....en hij heeft weer wat allergieklachten.
dus eens kijken of t zonder de seniores kan
wilde die gaan vervangen door bietenpulp.
dan zou hij een mengseltje krijgen van bietenpulp, fibrebeet en fibrenuggets.
pulp zou dan ongeveer een kilo per dag worden.
dan hoeft daar geen zemelen bij toch...zit ook pulp in de fibrebeet zie ik net

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 12:48

Ik zou een keuze maken. Wij doen speedibeet met nuggets en fibrebeet apart. Zemelen erbij ligt aan de hoeveelheden.

Wij zijn gestopt met de fibrebeet. Die gaven we aan 27jr merrie en de shet 's ochtends en zette we 's avonds klaar. Maar zie geen wereld van verschil en het wordt ook weer warmer, dus laat die weg. Ze krijgen dan wel de Hartog Digest, maar kunnen die gelukkig nog kauwen. Misschien haal ik voor hun de Harrog senior wel om te proberen.

Speedibeet en nuggets voor 's avonds zijn ook laatste zakken.

Ellepel, je kan eens naar de oerbalans kijken. Lees en hoor goede dingen erover als vitamine en bij jeuk. Ik vond hem vrij prijzig en de info iets te beperkt, maar moet het eigenlijk nog uitrekenen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 13:06

die oerbalans had ik naar gekeken, maar heb nog 10 kilo vitaminekorrel staan welke eerst op moet.
het is nog even en dan staan ze in het gras en met wat mazzel hebben we gewoon een normaal grasjaar dit jaar.
dus dan is het bijvoeren niet nodig.
maar voor nu wel even, speedibeet is ook een goede.
die heb ik wel eens geprobeerd.
nadeel is dat grasmix of luzernemix er echt niet in gaat bij mijn ruin.dat lust hij niet :+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 14:30

En die fibra anti itch?

Ik had vd week mn eten iets te nat gemaakt en dan eten ze het hier ook niet. Zijn ook nog bezig met de psyllium, dus was helemaal drama om er bij 2 iets in te krijgen, ggrrrr

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 18:00

nee joh,ik ga niks meer veranderen aan vitaminekorrel.
wat er nu in gaat dat gaat goed.
ben alleen wat aan het twijfelen over de seniores omdat hij dus wel wat allergieklachten vertoond.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 18:46

Fibra itch is geen vit korrel.

Je hebt het over jeuk, dus oerbalans wordt regelmatig aanbevolen bij jeuk. Net als de fibra itch, maar het zijn 2 verschillende producten.

SP is in mijn ogen een zak rommel. Prima als je paard het daar de laatste periode goed op doet, maar iedereen snapt toch wel dat een zak van 10 euro geen hoogwaardige ingredienten kan bevatten?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 19:56

Daarom vul je sp ook aan met eiwitten en een fijn multi vitaminen product....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 01:43

Maris schreef:
Daarom vul je sp ook aan met eiwitten en een fijn multi vitaminen product....

Maar dan blijven de ingredienten van sp hetzelfde en die vind ik gewoon niet goed genoeg.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:35

Op dit moment krijgt Chivo weer gewoon hooi van stal, hij sabbelt en knabbelt erop, gooit zijn stal vol ermee en ik gooi alles vervolgens weg...... kruiwagens vol.
Wat eten betreft nu een kilo merriebrok smorgens en savonds.
Verder een schep slobber van Havens en tussendoor voor de lekker een halve schep 18+ ( want hij heeft bedacht dat dát nu opeens wél lekker is )

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 12:43

En heb je dan nu al een goede ruwvoervervanger gevonden die hij lekker vindt ? Want het klinkt of hij maar erg weinig eet, zeker van vezels/ruwvoer.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 12:49

Nee niks gevonden nog..... maar hij krijgt wel hooi binnen hoor. En zolang hij niet afvalt en lekker rond blijft vind ik het prima.
Waarschijnlijk, hem kennende, gaat hij met lange tanden de vervangers wel eten als hij echt niets meer naar binnen krijgt.
En hij eet de lucerne van Vente gewoon alleen is hij er een beetje klaar mee na een paar maanden...Daar ben ik alleen tijdelijk mee gestopt, ga ik gewoon voeren als hij echt geen hooi meer kan eten.
En wellicht eet hij de andere vervangers wel wanneer hij echt niet anders kan. Zolang hi er goed uit blijft zien ga ik niet "zomaar" meer extra pakken/zakken kopen wat meneer niet hoeft en vervolgens kan ik het weggeven..

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 16:52

https://youtu.be/PRay0AKLFJk

Zo ziet hij er momenteel uit. Hij wordt in mei 32
Na bijna een jaar helemaal niks doen, en met die nare SW aandoening van hem wat hem heel veel energie kost, vooral in slechte periodes. Hij houdt zich prima warm zonder dekens, heeft een vetje..... en alleen hier en daar was spierverlies

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 17:09

ziet er dacht ik prima uit toch.
zijn billen lijken ook nog rond :j
zou me geen zorgen maken

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 17:42

Ik heb sinds vd week de Hartog Senior en geef dat aan 2 en die vinden het wel erg lekker. Ik vind het wel apart spul, maar ga het even aankijken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 18:42

wat is er apart aan dan

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 21:52

ElCamino schreef:
Nee niks gevonden nog..... maar hij krijgt wel hooi binnen hoor. En zolang hij niet afvalt en lekker rond blijft vind ik het prima.
Waarschijnlijk, hem kennende, gaat hij met lange tanden de vervangers wel eten als hij echt niets meer naar binnen krijgt.
En hij eet de lucerne van Vente gewoon alleen is hij er een beetje klaar mee na een paar maanden...Daar ben ik alleen tijdelijk mee gestopt, ga ik gewoon voeren als hij echt geen hooi meer kan eten.
En wellicht eet hij de andere vervangers wel wanneer hij echt niet anders kan. Zolang hi er goed uit blijft zien ga ik niet "zomaar" meer extra pakken/zakken kopen wat meneer niet hoeft en vervolgens kan ik het weggeven..

Ik heb een fjord van 24 die geen ruwvoer meer kan kauwen. En ik heb echt fantastisch voer gevonden wat hooi vervanger is je mag me een pbtje sturen als js wil dan stuur ik je website toe.