[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-20 08:23

De pulp die ik bij de lokale coöperatie voer heb ik getest met weken.
Omdat men zegt dat pulpbrok 6 uur moet weken en ik het idee had dat het met een uur of 2 ook wel goed was.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 08:52

Kunnen jullie me vertellen of SP of Speedibeet jullie voorkeur heeft en waarom?

Mijn merrie staat in de winter ergens anders. 2 januari vond ik haar flink vermagerd. Sindsdien krijgt ze SP bij (maar niet veel, dus dat wordt nu opgehoogd), maar afgelopen weekend vond ik haar er nog iets minder goed eruit zien.
Ze krijgt ‘s ochtends flink hooi (samen met haar dochter) en ze werd om 18 uur binnen gezet met wat extra hooi in haar eentje en SP. Vanaf gisteren wordt ze vanaf 18 uur binnen gezet met zo veel hooi dat ze er de hele nacht mee kan doen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 09:17

je moet even wegen hoeveel kilo hooi er nou opgegeten word.
als dat te weinig is...dan valt ze verder af.

mijn voorkeur heeft seniores priores
want dat is echt een ruwvoer vervanger.
speedibeet is bietenpulp en de voedingswaarde van beiden verschilt wel.
kijk of je bij een schep seniores een fibrebeet van pavo kunt gaan mengen.
is echt mooi spul waar ze van aan zetteh :j
is even hoger in vordingswaarde dan alleen bietenpulp/speedibeet

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 11:46

HOe oud is ze en wat doet ze verder? Tanden nagekeken? Ontwormt?

Zo te lezen heeft ze dus een tijd te weinig hooi gekregen? Dan moet je dat altijd als eerste ophogen en tijd geven.

Ik vind SP geen mooi spul qua ingredienten.

Wij geven 'sochtends de 2 oudste fibrebeet en 's avonds krijgen ze allemaal speedibeet met nuggets. Dan geef ik liever zelf een vitamine korrel erbij en vaak gemalen lijnzaad.

Maar aankomen kost tijd. Als ze mager zijn, ben je al iets te laat, dus de rest uitsluiten en dan toch de tijd geven.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 11:58

Ze wordt in juni 25 en doet niets meer. Overdag buiten en ‘s nachts binnen. In de zomer als ze thuis staat, wandel ik een paar keer per week met haar.

Ze is in november ontwormd en ze gaan deze week een mestonderzoek doen. Tanden 1,5 jaar geleden voor het laatst. Dus die zijn wel weer aan de beurt.

Tja, te weinig... ze krijgen al best veel, maar niet onbeperkt, dus dat wordt voor haar nu wel opgehoogd.

Deze zomer op de wei. Voor het eerst werd ze niet dik van 24/7 gras, maar bleef ze mooi slank.
Afbeelding

Afgelopen weekend
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 13:01

is ook bespiering he wat dan wat weg valt.
zie inderdaad dat er wel wat bij mag, net op het kruis is ze ook niet mooi rond.
maar meer plat
mijn merrie heeft dat ook, het is niet heel dramatisch,maar beetje ronder is mooier.
ik merk dat onbeperkt hooi toch wel absoluut helpt hoor.
gelukkig is het nog even voor ze de wei weer in kunnen, hopelijk word het een mooi grasjaar!

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 13:06

Klopt van die bespiering, maar ze doet al 2 jaar weinig tot niets, dus dat kan de verandering tussen de zomer en nu niet veroorzaakt hebben :)
Ik hoop juist dat het heel snel weideseizoen is :D
Zo snel mogelijk lekker grasjes eten!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 13:16

ja daar kan toch niks tegenop!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 14:02

Dat is denk ik toch eerder ook door niet meer rijden/trainen en minder bewegen. Ik vind haar niet mager eigenlijk. Op eerste foto eerder te dik.

Als je dat eraan wil hebben, zal je wat meer beweging moeten geven en naar je eiwitten moeten gaan kijken bijv.

Gras lijkt leuk, maar is vaak ook heel eenzijdig. Vit E onder andere kan wel het verschil maken, maar ook dat kan je opvangen in de winter.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 14:08

Dat denk ik niet, want ze doet al twee jaar niets en de afgelopen winters zag ze er niet zo uit.

Ze is ook niet broodmager, maar de foto doet het wel minder erg lijken. Ik maakte de foto, keek met mijn vriendin en wat ik dacht, zei zij; op de foto valt het niet zo op.
Er mag echt wel wat bij.

Van de zomer zal ze ook niet alleen gras krijgen, want dat is inderdaad geen wondermiddel, maar de zomer is natuurlijk sowieso een stuk makkelijker voor ze dan de winterperiode, die kost gewoon meer energie.

Kan je dat van Vit E eens uitleggen? Omdat dat goed is voor de spieren?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 14:15

Maar dat wordt steeds erger vanwege de leeftijd he?! Ik heb ze van 13 tm 27 en je ziet bij de oudere dat ze elke winter net ietsjes minder mooi zijn dan winter daarvoor. Zomers knappen ze altijd weer een stuk op. Dat wil niet zeggen dat ze mager zijn of er slecht uitzien, maar je traint niet meer en bij ons staan ze dan 24/7 zonder dekens buiten en dan gaan ze gewoon eerst warm houden en rug, achterhand etc wordt gewoon door niet rijden minder.
Wij rijden wel, maar trainen niet.

Ze hebben hier nog best glans erop, maar na een ritje zie je er nog meer glans op komen dan als je even niks doet.

Ja, vit E is belangrijk voor de spieren. Bij gras is dat vaak voldoende ( afhankelijk van hoeveelheid, kwaliteit etc ) Maar in de winter met hooi, is dat een stuk minder.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 15:34

Bespiering kan super snel verdwijnen. Dus als ze al niet mega veel doet en er ook nog eens eiwitten tekort in het dieet vallen waardoor de spieren minder voedingsstoffen krijgen om op peil te blijven...

Ruitert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 23:59

Hallo Allen,

Lang geleden dat ik hier ingelogd ben... ik zit met het volgende en zoek anderen met ervaring.

Mijn paard is nu bijna 24. Afgelopen paar maanden hebben we een hele weg afgelegd. Van EOTRH en dus het verwijderen van de voortanden, tot de ene na de andere slechte kies die verwijderd moest worden. Klap op de vuurpijl sinusitis door een kies en dus ook dat moeten spoelen. Dat is nog afwachten of dit niet terug komt omdat het chronisch is geworden. Meneer mist in totaal nu 6 kiezen en maandag moeten we na een maand weer naar de kliniek omdat hij van de een op de andere dag zijn hooi weer veel slechter eet (terwijl hij zonder de 6 kiezen de laatste maand perfect at). Weer na laten kijken dus...geen idee of hij straks na de zomer de winter nog goed door kan komen.

Nu ben ik een beetje aan het inlezen wat ik zou kunnen doen mocht meneer na eventueel verwijderen van het volgende kiesprobleem, zijn hooi niet meer weg kunnen werken. Iemand ervaring met een paard die geen hooi meer eet? Wat voeren jullie, hoe veel en hoe vaak op een dag? Is dat haalbaar, een paard wat geen hooi meer (kan) eet(en) een goed paardwaardig bestaan geven. Staan ze 's nachts dan niet te lang zonder?

Meneer is op het moment perfect op gewicht omdat ik hem al ben bij gaan voeren met bietenpulp en luzerne naast zijn vitamine mineralen brokken (vitalbix daily complete) die hij al kreeg en nutrimash van vitalbix. Te veel suikers is geen succes voor mijn paard (Fjord he...). Ook eiwitten ben ik voorzichtiger mee maar de luzerne van feralhorse gaat goed!

Wie oh wie heeft hier meer ervaring mee?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 00:17

Ik zou even de gebitscontrole afwachten. Misschien valt het mee, misschien valt het tegen.

Onze shet heeft sinds 2015 geen snijtanden meer, ook door EOTRH en inmiddels ook 3 kiezen minder. Hij eet nog hooi, maar voer wel bij; 'sochtends fibrebeet en 's avonds speedibeet en nuggets.

Onze merrie van 27 mist 1 kies en ik verwacht dat er iets los zit, dus tandarts komt. Zij eet nog goed ook.

Wat ik zie is dat als ik iets teveel water erop heb, ze het slurpen, dus dat zou je kunnen doen.

De uren overbruggen is echt wel heel lastig. Je zou dan eigenlijk overdag moeten kijken hoelang je paard doet over een bepaalde hoeveelheid. Maar grote kans dat als hij voldaan is, het ook een tijdje laat staan. Het ligt er ook aan wat ze de rest van de tijd te doen hebben.
Onze paarden lopen 24/7 samen rond en zie ik ook tussendoor rusten, kroelen, snuffelen etc.

Je kan kijken naar zo aan hartog ruwvoer box bijv en daar compact gras of de lucerne die je wenst in doen. Ze hebben ook compaxtct lucerne ( pluimvee afd )

Zelf hebben we het nog niet getest, maar weet een paar echt hele oude paardjes die alleen nog grasbrok/mix eten met een scheut olie vaak.

24 is natuurlijk nog niet echt oud. Maar als ze ouder worden zou ik meer met de dag leven en kijken, dan naar de lange termijn en wat allemaal slecht kan zijn voor als.....Beter nu een goede oude dag, dan een lange slechte oude dag denk ik zelf.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 09:17

Hier Shetlander van 34 jaar. Heeft 2 vlakke kauwvlakken en z’n voortanden.

Ik voer hem 2x per dag senioren slobber van masters dit gemengd met Speedibeet en fiberbeet en zemelen en nuggets.
Ik meng het om er meer ruwe celstof in te krijgen en hem minder zetmeel/suikers te laten eten maar wel meer kan voeren.
Fiberbeet ben ik vooral erbij gaan voeren omdat hij het eiwit slecht opneemt (met vlagen).

Qua hoeveelheid krijgt hij in de winter geweekt halve tot driekwart emmer per keer. De ene keer heeft hij dat binnen het uur op de andere keer vind ik bij volgende voer beurt of smiddags nog een restje.

Als lunch krijgt hij 18+ müsli van pavo en Vente en in winter gemengd met merriebrok. Die van Vente heeft meer ruwe celstof.

Hij red het nu al 2 jaar niet meer 24/7 op het gras. Dus krijgt ook in de zomer een groot portie.

Ik heb hem altijd ruwvoer aangeboden. Grasmix, compact gras en hooi. Hij ‘eet’ op het moment weer graag hooi en voor droog. Maakt natuurlijk proppen maar toch minder dan toen hij meer kauwvlakken had.

Als ik hem alleen maar slobber aanbied dan is hij dood ongelukkig.

Ik denk dat ik zo al 5 jaar bezig ben. Veearts verbaasd zich iedere keer hoe vol ik hem houd en hij is vrolijk en vaak snel voor zijn doen (type liever lui dan moe)

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 09:37

superpony schreef:
Maar dat wordt steeds erger vanwege de leeftijd he?! Ik heb ze van 13 tm 27 en je ziet bij de oudere dat ze elke winter net ietsjes minder mooi zijn dan winter daarvoor. Zomers knappen ze altijd weer een stuk op. Dat wil niet zeggen dat ze mager zijn of er slecht uitzien, maar je traint niet meer en bij ons staan ze dan 24/7 zonder dekens buiten en dan gaan ze gewoon eerst warm houden en rug, achterhand etc wordt gewoon door niet rijden minder.
Wij rijden wel, maar trainen niet.

Ze hebben hier nog best glans erop, maar na een ritje zie je er nog meer glans op komen dan als je even niks doet.

Ja, vit E is belangrijk voor de spieren. Bij gras is dat vaak voldoende ( afhankelijk van hoeveelheid, kwaliteit etc ) Maar in de winter met hooi, is dat een stuk minder.

Daar heb je natuurlijk wel een puntje. Het begint ooit een keer en dan kan het hard gaan natuurlijk :)
Bedankt!

Maar dus liever fibrebeet/speedibeet dan SP?
En waarom kiezen jullie voor de combinatie van fibrebeet en speedibeet?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 13:16

Ow, lang verhaal eigenlijk. Ik voer graag iets van een ruwvoer mix bij, maar we zijn verhuisd en bepaalde merken kan ik nu moeilijker aan komen, dus wat gezocht.

Ik gaf normaal 2x daags wiesencobs gewoon droog en dan lijnzaad en soms een vit bij.

Vanaf September doe ik er standaard speedibeet bij, omdat de dagen korter worden en ik ze wil voorbereiden op de winter ( 24/7 en geen dekens.....)

Ik had wat extra eiwit nodig en toch naar lucerne gekeken, ook al doet mn oudje het daar niet best op. Maar had 2 jongere eerst, dus 'sochtends een emmer lucerne gaan geven.

Heel even leek het alsof mn merrie van 27 wat begon in te vallen, dus twijfels over kiezen en een zak fibrebeet gekocht om te proberen. Zij mist dus 1 kies, tandarts komt volgende week en ik vermoed dat er misschien nog iets los begint te zitten. Shet mist alle tanden en 3 kiezen.

De fibrebeet zet ik 's avonds klaar voor de volgende ochtend. Het heeft langer nodig om te weken vind ik zelf.

Was dus eigenlijk om te proberen of zij daar baadt bij zou hebben in de tijd dat de anderen lucerne eten.
Kan nu in principe ook 2x daags de speedibeet en nuggets geven, maar het was een test en wacht nu eerst de tandarts af. Mochten ze toch moeilijker gaan eten, vind ik het zelf fijn om meerdere dingen aan te bieden en het dieet iets gevarieerd te houden. Naar mijn idee voeren we snel te eenzijdig en zeker met de vervangers.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 14:04

Cynthia82 schreef:
En waarom kiezen jullie voor de combinatie van fibrebeet en speedibeet?

Ik geef aan mijn ouwe tante enkel de fibrebeet sinds die op de markt is.
Voor de extra eiwitten. Kan ze wel gebruiken ondertussen.

Ik vind je oudje er trouwens heel goed uitzien !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 18:35

Hier zitten wel wat sp voerders...
Met goed warm water, hoe lang moet het dan ongeveer weken??
Voor het te voeren is?
( water uit waterkoker. Alleen kokend water is wellicht niet goed voor de vitaminen dus net voor de kook er uit..)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 19:28

Je kan het voeren als je geen harde stukjes meer voelt in de sp.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 20:33

duurt met kokend water nog best een paar uur hoor.
heb het wel eens gedaan omdat ik vergeten was voer klaar te maken.
ik maak normaal gesproken elke dag 2 emmers voer klaar.
dit kan 24 uur staan en als t fris is kan het nog langer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 21:19

Een paar uur ja??
Ik dacht 1 schep Max is met een uur zeker wel goed met heet water.
Maar dan maak ik t vanaf huis..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-20 22:21

24 uur?
Nee, dat haalde 't hier echt niet.
In de zomer snachts ging goed als 't minder dan 12 uur moest staan, overdag vond ik 't na 12 uur al echt te zuur.
En dan heb ik 't niet over 30 graden, maar gewoon rond de 20.

Met heet water geweekt heb ik 't altijd binnen 't uur gevoerd, denk op ongeveer 3 kwartier.
Dat ging dan weer wel prima.

Maar omdat ik 't relatief snel zuur vond worden en Ponylief 't niet al te denderend lekker vond, ben ik er weer vanaf gestapt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 23:09

Jij voerde t meermaals per dag?
Het zal met enkele uurtjes niet zuur zijn toch?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 23:10

Kan je nagaan.. ja zomers gaat dat heel snel,klopt.
Maar nu nog niet, woensdag maak ik het zelfs voor de vrijdag klaar omdat ik donderdags niet kan komen
Maar...het staat in een koele schuur. En heb er een deksel op.
En ik maak het met minder water.
Als het uitgezet is dan staan ze er echt wel op te kauwen..

Maar gaat heel goed met de voeding nu...
Meneer vandaag:

Afbeelding