[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BaiNar

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 14:59

Nee, dat is slobber die ruwvoer bij oude paarden vervangt... Daarbij natuurlijk wel altijd hooi en luzerne blijven aanbieden... alles wat ze wegwerken is meegenomen!! Mijne krijg 3 kilo in 4 porties verdeeld over de dag... Je moet het de avond tevoren in de week zetten en dan schep ik daaruit een portie... Ik doe er dan nog warm water bij maar dat hoef niet... mijne vind dat nou eenmaal lekker!!

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:12

ik heb inderdaad even gekeken op de site, zou dus waarschijnlijk ook het krachtvoer vervangen? eigenlijk ben ik heel tevreden over mijn muelsli(gerstemix)....misschien als de pulp/muesli op is eens voor gaan kijken :j. Bedankt alvast....tot die tijd ga ik eens ipv lucerne de grasmix proberen. Die pulp doe ik nog wel even mee, die wil ik toch wel eerst op hebben.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:15

Je kan het er ook bij geven en langzaam opbouwen naar het punt waar de rest van je voer op is... kan ie ook langzaam wennen.... meestal moeten ze nog wel wennen aan de smaak!! Succes iig.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 22:04

Nathalie84 schreef:
Ik mix nu de lucerne onder de brokken, doe ik dat niet, eten ze het dus gewoon niet op :n. Ik dacht daarom aan de grasmix? misschien is die smakelijker? We hebben fijn en grof voordroog, hij eet het wel, maar heel rustig. In de wei staat hij ook vaak wat te "dromen". Ik wil dus iets extra's geven qua ruwvoer aangezien hij al muesli en pulp krijgt.

Ditano: hij gaat niet regelmatig, tandarts was wel zeer te spreken over zijn gebit. Ik kijk het zeker even aan, maar ik wil voorkomen dat hij terug gaat in conditie. Hij krijgt nu 3 maal dagelijks 6 scheppen geweekte pulp, 2 maals muesli/lucerne en 3 maal hooi + 8 uur weidegang. Hij is al wat aan de magere kant, dus hij mag me niet meer invallen :n.

hoeveel kilo hooi voer je dan ???
echt eens een keer wegen , wat je per portie geeft .
tja qua weide gang halen de paarden nu op het moment niet echt kallorieen binnen , dus dat kun je op het moment niet mee tellen .
en bietenpulp ben ik niet echt fan van :o en zou ik zeker niet teveel van voeren .

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 22:37

hoeveel kg? geen idee, maar eerst at hij die hoeveelheid wel op, nu laat hij veel liggen. Terwijl het geen ander hooi is ofzo. Misschien eens wegen, maar hij krijgt nu absurd veel, want zijn vriendinnetje (net zo groot, alleen "pas" 18, hij is 27) eet het wel netjes op :j.

Ik heb vanmiddag de grasmix gehaald, eens kijken hoe hij dat eet. Weides zijn inderdaad niet veel, maar het in de wei eten ze weinig voordroog, ze laten het veelal liggen.

waarom ben je geen fan van bietenpulp? heb je een beter alternatief? ik voer het nu wel in combi met zemelen.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 19:36

Nou ze hebben mij vandaag aangeraden om eens een vitaminestoot aan mijn paard toe te dienen. Mijn paard wordt dit jaar 19 en heeft een beetje moeite met verharen. Ook was hij vandaag tijdens de les behoorlijk bezweet (hij is geschoren). Ik zou graag van jullie willen weten of jullie ook aan een vitaminestoot doen en zo ja welke en of jullie ook electrolyten bijvoeren na stevige arbeid...

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:14

die van mij is ook 19 , maar wordt al 2 jaar niet meer gereden i.v.m atrose .
hij loopt 24/7 in een openstal/weide/paddock.
hij krijgt onbeperkt hooi , en in de winter ca 1 kg haver /muesli per dag bij gevoerd .
verder voer ik niets bij aan vitamine o.i.d tot nu toe gaat het super zo .

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 23:06

Ik ben nu wel begonnen met een kuurtje Opkikker van de paardendrogist. Vorig jaar gaaf ik lijnzaad brokken bij(linamix) .

Voor de mensen die de Subli senior geven, deze week in de aanbieding bij de boerenbond :D

Ik ben nu bezig met wiesencobs, bietenpulp/zemelen...hij lijkt bij te komen maar is zo slecht te zien door al die haren :+.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:01

egnie schreef:
Nou ze hebben mij vandaag aangeraden om eens een vitaminestoot aan mijn paard toe te dienen. Mijn paard wordt dit jaar 19 en heeft een beetje moeite met verharen. Ook was hij vandaag tijdens de les behoorlijk bezweet (hij is geschoren). Ik zou graag van jullie willen weten of jullie ook aan een vitaminestoot doen en zo ja welke en of jullie ook electrolyten bijvoeren na stevige arbeid...

Krijgt je paard dan heel weinig brok ivm de vitaminen en mineralen aanvulling ?
Ik geef lijnzaad voor de verharing trouwens.
Electrolyten ? Doe je aan eventing of hoge dressuur ?? Electrolyten schijnen niet zo best te zijn voor de nieren .....

Groetjes,

Maris

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:08

Mijn pony is inmiddels bijna 31 jaartjes.
Ik voer haar basisbrok en pavo herbasan.
Ze krijgt 1 kilo brok en 3/4 musli per dag. Ze is helemaal lijp van brokken, op dr musli wat minder en laat ook alles uit dr mond vallen.
Mijn pony is zeer kieskeurig vooral met haar hooi!
Haar gebit is super zegt de tandarts.
Weet iemand of je beter grof of fijn hooi kan voeren???

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:14

Mariekie; als haar gebit goed is maakt het denk ik niet echt uit of het grof of fijn hooi is. Ze kan het beide weg kouwen. Wat belangrijk is, dat het hooi 'lekker ruikt', dan laten ze het echt niet liggen ;) .

Mijn oude merrie (d-pony) van 27 heeft een matig gebit, veel pockets (ruimte tussen haar kiezen en tandvlees) en ze heeft spat/atrose. Ze is een felle tante!
Op dit moment gaat het best goed met haar. Ze krijgt tandarts controle elk halfjaar. Ik voer nu conditiebrok van PAVO, halve kilo per dag. En kuilgras, 2 of 3 keer per dag. En ze komt elke dag 3 a 4 uur of meer buiten in een heel groot grasland.
Ze is wel ontzettend kieskeurig wat betreft kuilgras/ hooi. Daarom voer ik nu weer kuil, dat eet ze nu wel lekker, maar hooi liet ze de laatste tijd wel staan.
Ik zit wel te denken om haar weer een vitaminestoot te geven ivm verharen. Misschien is lijnzaad dan ook wel een goed idee.

Edit: Farahmunda is 27 ipv26. ! Zo snel gaat de tijd!

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:29

farahmunda schreef:
Mariekie; als haar gebit goed is maakt het denk ik niet echt uit of het grof of fijn hooi is. Ze kan het beide weg kouwen. Wat belangrijk is, dat het hooi 'lekker ruikt', dan laten ze het echt niet liggen ;) .

Edit: Farahmunda is 27 ipv26. ! Zo snel gaat de tijd!

Het rare is dat ze s'morgens en s'middag haar hooi gelijk opeet.
S'avonds gooit ze het alle kanten op, staat erin te happen en doet nijdig...

Echt super vaag terwijl het hooi gewoon hetzelvde is.. :+

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:58

Ik ken het wel een beetje! Farahmunda doet dat ook wel. Misschien als ze dat doet, beetje kuilgras geven dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 22:29

Hier gaat het goed met mijn oude dame. Voor het eerst in vijf jaar komt ze vol de winter uit! Sinds de vorige stal, is ze enorm aangekomen, is ze een stuk relaxter en tevreden. 24 is ze al weer. Ik ben er blij van, voorheen was ze in de lente zowat uitgemergeld, lang leve mijn nieuwe stal!!
Afbeelding

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 10:02

Ik geef regelmatig een vitaminespuit, toen ik nog reed ook in de herfst/winter ivm rijden en nu voornamelijk in de lente met het verharen. Hij krijgt er elke 6 weken eentje. Werkt super!

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 12:13

Dat was dus ook wat ze tegen mij zeiden. Vos heeft het in deze tijd soms wat lastig. Het verharen kost gewoon veel energie en ik rijd daarnaast dus ook zo'n beetje om de dag. Hij wordt gewoon gereden als een normaal paard. Ik rijd er wedstrijden mee (niet heel fanatiek). We springen en crossen op B- niveau en dat vind ik prima. Hij vindt het heel erg leuk en wordt enthousiast.

Verder zweet hij behoorlijk. Dit is mijn instructrice dus ook opgevallen en zij kwam dan ook met het electrolyten verhaal. Niet voor dagelijks gebruik, maar na een zware training waarhij hij dus veel vocht is verloren...

Mindim: Wat ziet ze er super goed uit. Die is zeer zeker goed de winter doorgekomen. Mag je gerust trots op zijn!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 09:49

yvonnedv schreef:
Van Cooten heeft ook een seniorenslobber

http://www.vancooten.nl/popup01/masters15.html

Ik voer mijn 30 jarige merrie met geheel versleten gebit

2 X 1 kg van cooten seniorenslobber
1 kg senior priores
1 kg basisbrok
en een paar scheppen snijmais

De diaree heb ik daarmee onder controle maar ze blijft toch wel erg mager.

Ik heb nu op advies van de paardenkamp in soest de basisbrok vervangen door 1,5 kg veulenkorrel. Daar reageerd ze erg goed op. Wordt weer wat dikker en levenslustiger.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 10:32

Ik las het e.e.a. over hooi...
Mijn oudje heeft een slecht gebit en ik voer hem fijn hooi, dat krijgt hij het beste weg.. Ik bied hem véél aan, hij zoekt dan zelf het lekkere/voor hem eetbare eruit... er ligt dus altijd nog een berg... en die geef ik altijd door aan mijn tinker... Tja... hij wordt een beetje verwend he?? ;-) Mijn motto is gewoon dat ik blij ben met alles wat erin gaat... :o

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 11:17

Groot gelijk BaiNar, alles wat er bij een oudje met een slecht gebit nog ingaat is mooi meegenomen. Dat vind ik niet verwennen, maar gewoon roeien met de riemen die je hebt.

Bij ons staan de paarden nu weer op het land (hebben sinds dat Macho in de sloot heeft gelegen in de bak gestaan in groepjes) en dat gaat goed. Over een paar weken staan ze weer dag en nacht buiten, dan wordt het wel even oppassen geblazen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 16:46

Mindim, wat is er nu dan anders als vroeger, dat ze nu wel vol de winter uitkomt ?
Mijn paard ( 21 jaar ) is eigenlijk nu net wat te mager naar mijn zin. Hij staat nu 6 uur op de wei ( waarvan een paar uur op een volle wei ). Daarnaast bijna onbeperkt hooi en 750 gram krachtvoer. Ik durf hem naast die wei eigenlijk niet nog meer krachtvoer te geven ( ivm suikers, die mag ik maar weinig geven van da ), wat zou ik dan nog kunnen voeren ? Jullie een idee ?
Of gewoon afwachten of het gras gaat aanzetten ?

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 16:50

Maris.... ik zou hem zeker niet meer krachtvoer geven maar hooi of kuil (voordroog).... en je zou wat kunnen aanvullen met Subli Senior dat zijn veel vezels en weinig suikers en eiwitten...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 16:52

Hooi krijgt hij al onbeperkt.
Het is ook meer de bovenlijn die te dun is ( zijn buik is goed gevuld ).
Bedoel je seniores priores ?

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 16:54

Ja, die bedoel ik... mijn oudje van 26 heeft daar goed baat bij en hij eet het graag (na wat wennen hoor, in begin moest ie het niet) Hij krijgt het nu al 3 jaar van mij.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 18:54

Evelike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 22:14

Ik wil ons oudje, een shetlander. De Marstall Wiesencobs (grasbrok) bij gaan voeren. Hier krijgt ze ook de
Glissando bij, de gelatinaat voor de gewrichten.
Zou het kunnen als ik hier ook nog de lijn/distel olie van marstall over doe. Ze is dit jaar niet fijn uit haar
wintervacht gekomen.