Topic voor onze oudjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 10:25

Soepel!
En je hebt nu een officiele schnitzel!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 10:30

ElCamino schreef:
Chico dacht: ik écht extra-extra-extra in de bagger liggen ..... :D
Zo blij dat hij het zo goed doet met zijn ESS!!
En opstaan gaat nog soepel voor 32 jaar en al ruim 1.5 jaar niks doen....

https://youtu.be/DlkAukYAf7U

En nog trots ook! :D

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 10:36

ElCamino schreef:
Chico dacht: ik écht extra-extra-extra in de bagger liggen ..... :D
Zo blij dat hij het zo goed doet met zijn ESS!!
En opstaan gaat nog soepel voor 32 jaar en al ruim 1.5 jaar niks doen....

https://youtu.be/DlkAukYAf7U

Hij is soepeler dan Tweet...
Die komt al een jaar of anderhalf niet meer omgerold.
En opstaan doet Chico ook makkelijker!

Hij ziet er goed uit, super!

ElCamino

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 10:48

Thnx allemaal, op zo'n moment denk ik weer: tóch blij dat ik doorgezet heb en geen afscheid nam destijds. Elke maand is er een!!!! Volop genieten, voor je het weet kan het over zijn...

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 10:49

ElCamino schreef:
Thnx allemaal, op zo'n moment denk ik weer: tóch blij dat ik doorgezet heb en geen afscheid nam destijds. Elke maand is er een!!!! Volop genieten, voor je het weet kan het over zijn...

Mooie gedachte! Hij ziet er ook goed uit <3

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 14:06

Wat fijn Susan! Leuk dat jullie het vaker gaan doen!

Zoo soepele schnitzel ElCamino!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 14:51

Wat een natte bende overal zeg. := Even dekenwissel gedaan. Mijn kerstcadeau aan mijn oma. <3

Afbeelding
Ze vindt regenplassen ook altijd wel lekker om uit te drinken. Is een pad die bij intense regen altijd wel even water op staat, maar loopt gelukkig snel weg. Helaas zondag nog dikke bui voordat alles weer weg kan zakken.

Afbeelding
Pap, ik ben er blij mee. +:)+

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 14:57

Ze is zoooo schattig <3

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 18:32

Mooie deken hoor Bagheera! Altijd handig met die liners eronder.

Wil toch even een foto met jullie delen. Chica haar rechter voorhoef vind ik toch wel wat plat groeien zeg maar. Beetje hoefbevangen hoefje zeg maar. Ze is niet echt kreupel, maar struikelt wel snel. Twee maanden terug is de hoefsmid nog geweest, en ben altijd erg blij met hem. Heb hem de foto ook even gestuurd. Ze krijgt ook prascend voor Cushing, dus het zou niet heel gek zijn. Wat vinden jullie?
Afbeelding

Dit is haar linker voorhoef.

Afbeelding

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 18:48

Even live iemand naar laten kijken.

Zo van de foto vind ik het geen fijne hoef.

Dus even hoefsmid erbij op niet al te lange termijn.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 19:00

Aahh mooie deken voor Frel!

Oh aparte hoef lijkt het zo op de foto Naath..
Beter inderdaad even een smid naar laten kijken.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 13:10

Ik vind die hoef ook niet zo fijn om te zien Naath, vaak zie je dergelijke vervormingen als de hoef niet goed gebruikt wordt. Ik zou zeker de hoefsmid laten komen, dit kan niet heel fijn zijn.

Pffff, Tal besloot dat ik wel wat extra beweging kon gebruiken om de kerstkilo's te beperken. Op kerstavond doe ik altijd uitgebreid de paarden omdat ze met kerst stil staan. Sinds ze longproblemen heeft, ben ik met haar extra voorzichtig om het hoesten zoveel mogelijk te beperken en toch conditie op te bouwen. Nu ben ik nogal een controlfreak, dus ik heb een heel schema gemaakt. Voordat ze zich echt mag inspannen zorg ik ervoor dat we een X aantal minuten stappen, ook om de longen zoveel mogelijk te ontlasten en klaar te maken voor het trainen. Als ik dit niet doe begint ze te hoesten, en dat moeten we zoveel mogelijk vermijden om schade aan het strottenhoofd te voorkomen. Enfin, eerst veel stappen dus. Vaak zet ik haar hiervoor in de stapmolen. Dus ik maak de deur van de stapmolen open, klik haar halstertouw los (haar hoofd was al door de deurpost heen) en ineens kijkt ze me aan. Als ze had kunnen praten had ze hard "Ja daaaaag, doe het lekker zelf" gezegd want ze springt achteruit en nog voordat ik met mijn ogen kan knipperen zie ik alleen nog maar de staart van een paard dat heel hard de hoek om galoppeert. Het duurt zeker twee seconden voor ik doorheb wat er zojuist is gebeurd. Al vloekend en me al zorgen makend (want ja: al wekenlang een strak schema om haar zoveel mogelijk te ontlasten) besluit ik maar om erachteraan te gaan. Ik ga vlug de hoek om en mevrouw staat lekker gras te eten. Op het moment dat ze me ziet kijkt ze me vrolijk aan en trekt gelijk een tweede sprintje van een paar honderd meter. Mijn grootste angst is dat ze het terrein afgaat dus ik besluit om me om te draaien en alle hekken zo snel mogelijk te sluiten. Als ik terugloop na het sluiten van de hekken zie ik bij de achterste wei een klein roodbruin stipje dat rustig staat te grazen. Op het moment dat ze mij ziet naderen hinnikt ze even kort (doet ze meestal als ze mij ziet) en neemt ze gauw de benen richting de longeerbakken. Ik heb haar al lang niet zo hard en vrolijk zien rennen, en ondanks dat ik me zorgen maakte was het goed om te zien dat ze nog zo jolig is. Lang verhaal kort: ik heb zo'n twintig minuten achter haar aan gelopen en gerend (en ook een klein beetje gevloekt zo nu en dan :o ). Uiteindelijk heb ik haar een longeerbak in kunnen drijven door een soort sluis van springbalken te bouwen en daar heeft ze vervolgens nog eens een kwartier geraasd voordat ze weer een beetje rustig was. :')

Gelukkig is alles goed afgelopen, en het allermooiste is dat ze geen een keer heeft gehoest of benauwd was! Misschien was dit wel haar manier om te laten zien dat ze zich al een stukje beter voelt. Al had ze me dat ook gewoon op een andere manier mogen vertellen :') 8)7

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 13:57

Bedankt voor jullie reacties. Hopelijk kan volgende week de hoefsmid nog komen, vanmorgen kwam ze toch echt wel kreupel uit stal. Baal er zo van, heb al weken dat ze gewoon niet lekker liep, maar kon er de vinger niet op leggen, dacht een beetje ouderdom, winter, wat stijfheid. Nu is ze gewoon stok kreupel en ben ik bang dat ik er te laat bij ben. Dat ik er gewoon niet eerder over heb nagedacht dat het in de hoef zit. Ben er echt ziek van, maar ja sowieso nog twee dagen wachten als de hoefsmid langs kan komen, wat duurt kerst dan lang. Iemand tips? Juist wel of niet naar buiten? Heb nog wat metacam staan volgens mij.

Pff Lau, dan zou ik ook wel ff paniek hebben ja! Gelukkig is alles goed afgelopen.

Ik heb nog even een filmpje bijgevoegd. Kunnen jullie deze zien?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 14:39

Jup.
En jup, vies kreupel.

En als dit beginnende hoefbevangenheid is, en dat kan best wel eens de situatie zijn gezien de hoefvorm, zou ik hier echt vlót!! een dierenarts bij willen hebben.
Om meer schade te voorkomen zeg maar.
En vlot is dan eigenlijk vandaag in dit geval.

Bij normale kreupelheden heb ik er geen enkel probleem mee om het aan te kijken, een dag of wat.
Maar als het op bevangenheid lijkt, denk ik daar anders over.
Daar kan snel ingrijpen namelijk echt verschil maken voor de uiteindelijke uitkomst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 15:48

Ik zou ook zo snel mogelijk de smid laten komen, aan te raden is de hoef wat meer af te ronden zodat je een breakover effect krijgt.
Met zo een lange teen struikelt ze idd ook snel en doet haar pijn aangezien met hb dat gedeelte is wat los is van de hoefwand, net als dat jou nagel los zit zeg maar. Als je dan elke keer belast doet dat giga zeer!
Haal echt een kundige smid erbij, doet zoveel!

Lau, hihi wat een draakje! Hoe ouder hoe gekker he

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 15:56

Ohjee Lau, draak hahaha.

Zou idd snel iemand laten komen. En inderdaad een kundig iemand

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 16:04

Als ze gewend is naar buiten te gaan... laten gaan. Beweging is goed voor de doorbloeding ook. Als het zeer doet zullen ze meestal niet meer bewegen dan nodig.

Net met de feestdagen is wel K ja. Misschien een telefonisch consult met een spoedarts en zelf alvast goed kijken naar de voeding

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 18:11

Kreeg het filmpje van hierboven toegestuurd van mijn schoonouders waar ze staat. Ik was zelf al op pad voor kerstbezoek.. Mooi balen allemaal zo dus! Is me dus niet gelukt om een da te bellen want dan kon ik er niet zelf bij zijn. Ik heb net overlegd met mijn buurvrouw, die is dierenarts assistente. Heb nog Novacam staan, dus geef haar dat nu eerst. Morgen eerst nog een keer contact opnemen met mijn hoefsmid, zodat hij hopelijk zsm kan komen.

Dit is nog een filmpje van net in stap. Die van vanmorgen kwam ze echt net van stal.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 18:17

Au. Dat had mijn paard laatst ook. Bleek een hele diepe hoefzweer te zijn. Voel je de hartslag in de kootholte? Dan kun je hem het beste in de biotex groen zetten en hoefsmid bellen.
Mijn oude merrie kwam laatst ook op 3 benen uit de stal, maar waarschijnlijk vast gelegen aan het patroon in de stal te zien.....paar daagjes stijf en gelukkig goed gekomen.

Hoop dat het niet ernstigs is. Weet dat een hoefsmid hier wel vrij snel voor wil komen ook al is het kerst ;)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 22:49

Oeh ziet er pijnlijk uit inderdaad!
En wat laatje zegt, veel hoefsmeden willen hiervoor best even rijden.

Afbeelding
Onze kerstwandeling :D

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 23:17

@Lau: Hoe ouder hoe gekker! _O- Wel fijn dat het is goed gegaan en het goed gaat. +:)+

@Nath: Hé gadsie -O- Hopelijk kunnen hoefsmid en DA er gauw naar kijken.

Ik wilde eigenlijk rondje met Frel en Mímir. Mímir heeft peesblessure en langzaam aan het opbouwen op het harde, maar iemand van wei naast ons wilde ook wel mee wandelen met een jong paard die snel geprikkeld is dus alleen mijn oma meegenomen en klein rondje samen gewandeld. Voetballende kinderen, niets aan de hand. Zeker niet als er gras is. _O- Auto's en fietser die passeren allemaal geen probleem. Was wel fijn voor het andere paard dat er een bomproef paard mee was. :) En echt zo blij dat ik haar kerstcadeau al van de week op haar had gelegd. Wel super fijn een goede deken met dit weer buiten. Mijn paard heeft gelukkig al heel wat stormen overleefd zonder dekentjes, maar op haar leeftijd kan dat helemaal geen kwaad.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 23:25

Esther leuke foto van je paardjes

Bagheera ook lekker gewandeld, was ook niet echt weer om te rijden

Naath die hoef ziet er idd niet fijn uit. Verder heb ik niet echt verstand van hoeven

Mijn oudje Marissa staat nog steeds onder dr deken. Heb niet t idee dat ze t te warm heeft dus die blijft lekker op. Zeker nu ze voor vanacht en morgen hier windkracht 9 met heel veel regen opgeven. Extra hooi in de ruif gedaan, zo hoop ik dat ze lekker binnen in de schuilstal blijft staan en niet in de prut gaat staan

Ilsevdhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 02:08

Hoihoi,

Ik kom hier ook even binnenvallen en ben eigenlijk opzoek naar advies, met al jullie oudjes ervaring en tips genoeg toch?

Dit is Magic Afbeelding
, mn kwpn merrie van nu 26 jaar. Ze heeft wat gebitsproblemen, mist meerdere voortanden en gaat sinds kort door t leven met ook 2 kiezen minder. Hiervoor was t altijd al een paard wat in de winter wat terugkwam in gewicht. Van mn vorige haflinger wist ik dat deze het super deed op de Seniores Priores dus haar dit vorig jaar ook gaan geven uit voorzorg om dr lekker op gewicht te houden, ze vloog het altijd aan dn vond t heerlijk.

Helaas nu sinds een weekje begint ze toch slechter te eten, buiten op de paddock laat ze dr hooi veel slingeren (want ja, hooi wat de grond heeft geraakt kan je écht niet meer opeten hoor ) nu vind ik dat normaal niet heel erg omdat ze dan derest in stal wel gwn prima at. Sinds een paar dagen eet ze nu dr seniores ook niet meer, hierdoor wat extra pavo slobber mash gaan geven, dit vond ze altijd superlekker... maar ook hier is ze denk ik klaar mee. Gisteren heb ik de seniores met de slobber gemengd dat ging er op dat moment prima in, maar nu laat ze dus beide staan, ze kijkt er niet eens naar om.

Ze kreeg eerst ‘s ochtends en ‘s avonds (22:00) SP, in de middag vitalbix luzerne en de daily complete brokjes en dan om 18:00 pavo slobber... dit heb ik inmiddels aangepast naar nu ook ‘s ochtends brokjes.

Wat kan ik doen om dr weer aan t eten te krijgen, ik wil voorkomen dat ze straks helemaal niks meer eet en ze te mager wordt, ze is nu eindelijk goed op gewicht en heeft zelfs een iets klein extra vetlaagje - fijn voor de winter!

Wat geven jullie je oudjes die wat kieskeurig zijn met eten?

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 10:33

Welkom Ilse, ontzettend lastig dat ze moeilijk eten. De mijne heeft hetzelfde, krijgt buiten gewoon geen hooi meer, want die maakt er echt een puinhoop van. Ook qua eten is die van mij kieskeurig en wissel daardoor vaak af met eten. Op dit moment krijgt ze een handje Pavo condition. Senior Priores wilde die van mij ook niet eten.. Moedeloos wordt je ervan.

Kaatje ik heb nog eens nagedacht over jouw reactie dat het misschien een hoefzweer is. Dit zou eigenlijk best wel eens mogelijk kunnen zijn. Haar andere hoef voelt niet warm en ik heb nog een filmpje van 3 jaar terug gekeken waar ze ook een hoefzweer had aan dezelfde hoef en daar liep ze precies zo.

Zou het mogelijk zijn dat die hoefzweer al een tijdje wat vervelend doet en nu pas door zet? Dat ze daarom ook niet helemaal oké liep de laatste tijd en die hoef daardoor vervormt is? Of moeten ze van een hoefzweer echt direct acute pijn hebben?

Dit is een filmpje van 3 jaar terug.
https://youtu.be/0TMVppxbFbk

En deze dus van gisteren
https://youtu.be/2LfincEvN4Q

Heb de hoefsmid geappt. Ga zo meteen naar stal, ze heeft gisteravond nog Novacam gehad, dus hopelijk is het iets beter. Denk dat ze voorlopig vandaag wel even binnen blijft met dit weer :+

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 11:09

Hallo allemaal, ik volg al n tijdje dit topic. Heb zelf ook een merrie die tot de ouderen behoort, ze is nu 23 jaar. Ik ging haar verzorgen toen ze twee jaar was en heb haar gekocht toen ze drie en half was. Ik heb haar dus al twintig jaar.
Leuk om hier al die oudere paardjes te zien die het nog zo goed doen.

Maar wat een heftig verhaal Romy, van een buiten ritje naar koliek naar overlijden. Sterkte met het verlies jouw prachtige dame.

Afbeelding
Mijn oude dame,in haar wintervacht

Afbeelding
Dit was afgelopen augustus

Afbeelding
Mijn jongste erop en mijn middelste zoon loopt ernaast, dit was afgelopen week