Topic voor onze oudjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 14:28

Ik kom me ook melden bij jullie. Mijn Haflinger merrie Marissa is 26 en heeft al 6 jaar ppid. Dit gaat prima op prascend. Ik merk nu wel dat ze beginy af te vallen, ze is nog niet dun maar wel heel schraal. Dr zitten weinig vetjes meer op helaas. Ze zit goed in dr vacht, lekker dik. Ze eet heel erg goed, krijgt goed hooi en zon 500gr Pavo 18+. Maar komt niks aan. Twijfel of ik dr een deken op moet doen, al voelt ze niet koud aan. We rijden af en toe nog, dan wil ze heel graag. Raced nog door t bos dan

Afbeelding

EmptyWords

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 14:30

Welkom siersma.

Als ze.afvalt, of iig niet aankomt kan een deken vast geen.kwaad. je kunt het altijd uitproberen

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 14:34

Weet niet zo goed waar ik goed aan doe. Ze heeft een schuilstal waar ze ook veel gebruik van maakt gelukkig. Maar aangezien t hier altijd waait. Zou ze mss wat meer aankomen als ik wrl een deken opdoe? Dat ze minder hoeft te gebruiken om warm te blijven? En wat voor deken dan? Heb een Bucas smartex medium( ronde 150gr) of een 0gr regendeken

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 14:52

Welkom!

Het vriendinnetje van mijn paard is een jaar jonger en ook PPID en staat ook op de Prascend. Die eet ook gewoon lekker uit de ruif, maar is al wel wat tanden kwijt dus dat maakt het er niet handiger op. Ze krijgt af en toe ook wat slobber idd. Zij staat nu ook lekker 24/7 onder haar regendekentje en dat vindt ze eigenlijk wel fijn.

Zou dan eerst eens beginnen met 0 grams regendekentje om te kijken wat ze ervan vindt en of het al helpt. Als het kouder wordt kun je altijd nog wisselen voor die Bucas. De echte winter moet nog komen dus als ze beetje aankomt of op gewicht blijft zou het fijn zijn.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 14:54

Dat dus idd, als ze wat bijkomt zou fijn zijn. Ben dit niet gewend, ze was altijd een achte haflinger met mooie ronde billen en altijd wat spek op de ribben

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 14:57

Bedankt trouwens voor t advies, ik kom toch zomaar hier binnen vallen

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 15:06

Mijn oude dame van 36 met Cushing kreeg Senior priores.Daar deed ze het heel goed op.Er zit ook hooi vervanger in.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 16:57

Wij hebben standaard een potje onvoorziene kosten. Is voor DA of een nieuw paard. Helaas ook al nodig gehad bij een paard wat veel te jong was. Maar mocht 1 van de 2 gaan komt er een nieuw paard voor terug :j . Ze hebben elkaar echt al wel gevonden. Had niet gedacht dat het al zo snel koek en ei zou zijn.

Dochter is van plan morgen op Branco een online Bixie proefje te rijden. Dan gaat Branco als rendier verkleed.

Afbeelding

Siersma welkom!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 17:32

Ik heb een beetje een dilemma met mijn oudjes. Mijn shetten zijn nu 22 en 28. De 22 jarige heeft spat en loopt niet meer goed voor de wagen dus die heeft vorig jaar zijn laatste wedstrijd gelopen. Die van 28 reed ik alleen recreatief een rondje af en toe mee. Ik heb ruim 23 jaar gemend en ben er wel een beetje klaar mee. Ik haal niet echt heel veel plezier meer uit het rijden. Nu zijn mijn mannen mij lief en wil ik ze ook het beste geven. Ze staan op pension en ze staan ideaal. Volpension en elke dag op de weide. Aansluiting op paddock en overdekte voerplaats. Eigenlijk heb ik het gevoel niet meer zo nodig te zijn. Ik ga 1 keer per week bij ze langs om even uitgebreid te borstelen maar voor mijn gevoel hebben ze mij niet echt meer nodig. Gekeken naar een rusthuis voor ze maar zover zijn die hartstikke duur of nemen ze geen Shetlanders aan. Ik voel mij schuldig dat ik niet zo veel meer met ze doe maar vraag mij ook af of ze mij nu nog heel hard nodig hebben. Ga ik ze overdag uit hun vaste kudde halen? Wat hebben ze nog echt aan mij en is het ook reeel dat ik mij schuldig voel omdat ik niet zo vaak naar stal ga?
PS hun gezondheid wordt in de gaten gehouden. Medisch komen ze niks te kort. Ze hebben altijd elkaar en hun kudde senioren om zich heen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 18:00

Hoi Siersma! Ik heb voor Mona een dekentje, omdat ze in de winter wat moeite heeft met warm blijven en anders wat stijf wordt.

Spannend Susan! Succes morgen *\o/*

Hoi Napie! Ik snap je struggle hoor. Maar zo te horen hebben ze het prima samen :) . En als ze lekker naar buiten kunnen, voldoende te eten/drinken hebben dan hoef je je echt niet schuldig te voelen hoor.
Je zegt ook dat ze in de gaten worden gehouden, als er iets is zullen ze dat ook aan jou laten weten :)

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 18:09

Ik denk ook dat het wel meevalt Napie. Ze hebben eten en zorg. Jij checkt ze ook 1x in de week. Ik denk niet dat jij je schuldig hoeft te voelen.

Oh man.... net les gehad, mau gaat het steeds beter doen <3 instructeur zei nog dat hij mau nog niet zo goed had zien draven als vandaag

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 18:32

Vanmiddag een nieuwe winterdeken voor Nap besteld.Was echt nodig,de oude hangt als een zak om hem heen.Ben wel benieuwd hoe lang de deken schoon blijft.Ik denk een kwartier voor Nap gaat rollen.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 19:06

@SusanH: Wat leuk Branco als rendier. Wat super dat het zo goed gaat!

@Napie: Als ze idd gezellig in de kudde staan, voldoende eten, drinken en beweging komt het vast goed met ze als je niet meer iedere dag heen gaat. Ik vind het zelf fijn om iedere dag even langs te gaan. Even naar buiten en frisse neus halen.

@Esther: Ik hoop dat het dekentje beetje helpt tegen stijfheid. Dat was ook reden voor mij. Ondanks dat e dikke vacht heeft toch haar beetje helpen met wind/regen op haar leeftijd en met haar artrose.

@EmptyWords: Wat goed van Mau. Wel tof dat je nog steeds kan lessen met Mau.

@Britta: Wat heb je voor dekentje besteld? Ik had even twee dagen geen dekentje op gedaan, maar ze zag er lekker uit vandaag. Ik moest echt even de borstel erover halen voordat ik deken op kon doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 19:14

Mijne deed het ook heel goed op seniores priores, kreeg superveel complimenten hoe ze er uit zag op haar leeftijd, jaar daarvoor was ze giga afgevallen maar hierdoor weer top op gewicht
Afbeelding

Ik ga straks wel weer sparen voor een nieuw paard, maar eerst nog deze (dure) ring en de dierenartsrekeningen betalen.
Ga dus nu ook wel al haar dekens en nog wat ander spul te koop zetten, als er een nieuwe komt gaat deze toch waarschijnlijk een grotere maat nodig hebben dan 185

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 19:21

Oh zo bedoel je Bagheera! Ik denk dat er bij mij niet zo snel een nieuw paard komt.
Maar een potje is er wel voor de onvoorziene kosten.

Welkom Siersma!
Dekentje heb ik bij die van mij wel op, ookal hebben ze een schuilstal.

Ahh wat leuk Susan! Lekker hoor.
Succes voor je dochter!

Lastig Napie.. ik zou me ook schuldig voelen maar ik denk dat je je niet schuldig hoeft te voelen hoor. Als ze het lekker hebben samen is dat fijn toch?

Wat fijn Emptywords! Lekker hoor, lekker lessen met ‘m!

Ahh knapperd was t ook he Romy..
Logisch dat je nu eerst gaat sparen!
Wil je uiteindelijk echt een paard?

Hier ook 18+ muesli. Seniores priores gevoerd een tijdje, maar daar had ze echt genoeg van. Dat hoefde ze niet meer uiteindelijk. Hier zijn vandaag mn verzorgsters geweest.
Die hebben de paardjes lekker losgegooid.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 19:28

Ik heb de 200 gram outdoordeken comfort line met hoge nek van Waldhausen besteld.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 19:32

Senior priores moet geweekt worden toch? Ik kom maar 1x per dag bij Marissa en heb daar geen warm water. Lastig dus.

Emptywords lekker gereden. Fijn dat dat nog kan

Napie schuldig voel je je sowieso wel, hoe je t ook regelt. Vind dat t heel goed klinkt hoe je t doet nu. Klinkt alsof ze niks te kort komen

SusanH fijn dat je oudje nog lekker met je dochter kan rijden

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 19:40

Hier (nog) geen senioren voer. #kloptaf

Heb haar nu nog op combinatie staan van Vitalbix Daily Complete en Active+ zolang ze nog op gewicht blijft. Daarnaast wel wat voedingssupplementen voor haar artrose.

@Britta: Hopelijk past deze deken goed

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 19:58

Bij mij geen potje meer voor een nieuw paard.

Afgelopen jaren door tig redenen financieel nogal wat beroerder komen te zitten.
Tweet blijft tot zijn dood, dat is simpel zat, maar het is voor mij financieel eigenlijk niet realistisch meer.

@Napie, ik zie Tweety ook beslist niet dagelijks.
Ik heb 5 jaar geleden de keus gemaakt om hem op een pensioenplek te zetten waar rekening gehouden kon worden met een heel pakket aan lastige dingen omdat hij zo ernstig maagpatient is.
Dat gaat gigántisch goed, niemand had überhaupt verwacht dat hij er nu nog zou zijn, laat staan zo fit. (Tis af en toe net een jonge hengst... :+ )
Maar dat is wel bijna driekwartier rijden voor mij.
Dus maar 1a2 keer per week nog.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 19:58

Hier ook nog geen oudjes voer!
Nog een voordeel van een deken, je schimmel blijft nog enigszins wit _O- .

Hier vanmiddag buitenrit gemaakt. Had het idee dat ik op een 4 jarige zat, ipv 26 jarige _O- .

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 20:05

Hier pavo18+, slobber en msm, glucosamine en duivelsklauw

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 20:12

Hier staat paard ook helaas iets verder weg, maar ze staat er goed. Dan vind ik het al minder erg.

Mevrouw krijgt als extra's Equiflexion, duivelsklauw, en PUUR Osteo. Nu tijdelijk ook even wat bokashi en wat druppeltjes om haar weerstand te verhogen ivm die rainrot plekjes.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 20:31

Ik voer 18+ omdat t t enige is wat madam blijft eten. Met ander voer is t na een week klaar. Meng ik dat dan weer met 18+ en ze eet alles. Dus ondanks dat er eigenlijk net teveel suiker in zit voer ik dat. Ook geef ik Naf opkikker Senior en sinds een paar dagrn ook een halve Dailyfit koek

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 20:55

Dat is herkenbaar Siersma haha.
Hier ook bijna alles waren ze snel zat, dit niet gelukkig! Mn anders pony (14jaar, dus helemaal geen ouwetje) mocht ook wat aankomen, dus ik vond her mooi meegenomen!

Hier ook duivelsklauw inderdaad. En dan nog de glucosamine met MSM.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 20:59

Tweet doet het al een jaar of 7 zonder krachtvoer.

Hij heeft onbeperkt droog hooi.
En 1 pavo summervit vitaminekoek per dag, omdat je met alleen hooi uiteindelijk toch risico op tekorten hebt.
En hij loopt altijd op gras, zomer en winter.

Dit is niet per se standaard voor oude paarden natuurlijk. Maar Tweety is extreem gevoelig op zijn maag.
Op momenten dat hij goed is, kan hij nog wel wat hebben.
Als hij slecht is kan hij koliek krijgen van 20 gram (<-- géén tiepfout...) muesli of een dergelijke hoeveelheid ander voer.

Dus doen we het maar gewoon zonder.
Dat gaat al jaren goed, eerder veel te zwaar dan te licht, glimt als een spiegel in de zomer en energie zat.

Als het niet kan zoals je het eigenlijk zou willen, dan moet het maar zoals het wel kan, nietwaar...