[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 13:09

Dankjulliewel! Het valt allemaal niet mee. Nog 1 dag en dan is het voorbij. Dan begint een heel nieuw leven voor mij. Een leven zonder paard(en) en lege stallen hier thuis. Heb besloten geen ander eigen paard meer te willen. Geeft me veel te veel zorgen en zoals het mijn leven heeft beïnvloedt de laatste jaren, dat wil ik niet meer. Ik heb eigenlijk alleen nog maar verzorgd en gezorgd voor ze. Mijn dagen waren ingevuld met datgene wat ik deed voor ze. Ik heb het met 100% inzet en liefde gedaan maar denk wel dat ik veel gemist heb. Vooral tijd voor mezelf en dat gaat nu veranderen.

Niek mag zijn laatste dagen op de wei doorbrengen. Dat is feest voor hem maar eigenlijk kan het niet omdat het hier kleigrond is en veel te nat. Dus hij ziet er ook niet uit. Schaam me voor als de DA morgen komt en hij ipv zijn Haf kleuren een bruin paard is geworden. Ach, het is ook maar de buitenkant. Van binnen is hij mooi. Een prachtig dier, met een gouden karakter, zachtaardig en is in die 17 jr. dat ik hem heb gehad voor mij door het vuur gegaan. We hebben zo veel meegemaakt. Lief en leed gedeeld.

Knuffelen heeft nooit Niek gewild en staat ook nu niet op zijn lijstje van de laatste dingen die hij nog wil doen met mij. Hij is geen knuffelpaard. En oh wat heb ik daar nu behoefte aan ;( De hondjes hier willen wel met mij knuffelen als ik het moeilijk heb dus daar ben ik blij mee.
Nog 1 nachtje slapen. Ik hoop dat ik het kan. Het is alsof mijn hart gebroken is, zo veel pijn. Maar ik overleef het wel. Ben tenslotte niet de enige op de aarde die dit meemaakt. Een mens kan veel hebben gelukkig.

Zo herinner ik me Niek straks. Een prachtig lief en sensitief paard. Mijn paard, mijn maatje, mijn allergrootste vriend <3
Afbeelding

@Ilse, het overlijden van Daphne heb ik helemaal gemist. Te lang niet op bokt geweest denk ik. Ik zie op je profiel dat ze in 2015 is overleden. Ik wil graag wat meer weten. Ik stuur je volgende week even een pb.

Maris
Berichten: 15938
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 13:22

Je kan hem waarschijnlijk geen groter plezier doen dan hem nu op de wei zetten. En een vies paard , dat is een paard die paard mag zijn en die mag genieten. Dus hoe viezer hoe beter ;)
Ik herken helemaal wat je zegt hoor over alle zorgen en hoe dat je leven in beslag neemt. Maar ook dat je dat met alle liefde die je in je hebt doet voor Niek ( en Spok ). Het zal alleen leeg zijn na vrijdag. Wennen. Anders.
Heel heel veel sterkte voor vandaag al, maar ook al komende dagen. Je mag me altijd een pb sturen.

kverhage

Berichten: 199
Geregistreerd: 10-02-15

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 13:38

Heel veel sterkte morgen Y;(

Marije_jiplover

Berichten: 25443
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-18 14:21

Sterkte morgen :(:) Y;(

Fijn dat Niek lekker op de wei mag, daar kijkt die dierenarts wel doorheen hoor.

En ook sterkte voor de tijd na morgen.

Hilli

Berichten: 22955
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 15:51

Sterkte singasong.

Nickeltje

Berichten: 28283
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 16:05

Sterkte!!

Libertylove

Berichten: 2312
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 18:08

Heel veel sterkte morgen!

Mariposa11
Berichten: 2875
Geregistreerd: 22-12-09

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 23:14

Sterkte morgen!

happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 16:40

Goedemiddag,

Mag ik mij hier ook even melden? Ik ben op zoek naar voeding om een bijna 22 jarige wat meer op gewicht te krijgen. Sinds een jaar of 4 heb ik moeite om mijn paard op gewicht te krijgen. Bij de stal waar wij 9 jaar hebben gestaan, heb ik dat opgelost door zelf hooi te kopen en dat bij te voeren plus Marstall Senior. Vorig jaar verhuisd naar een stal (semipensioenplekje) waar hij onbeperkt hooi kreeg en daar bleef hij net aan op gewicht. Ondanks dat dit een zeer goede stal was qua verzorging, ben ik daar na een half jaartje toch weg gegaan. Het was te ver (3 kwartier enkele reis), geen bos of andere uitrijdmogelijkheden en in de bak rijden werd steeds minder door artrose, dus ik deed eigenlijk niets meer met hem en kwam nog maar 1x per week.

1 september vorig jaar toch de stap genomen om nog 1x te verhuizen naar een stal aan het bos en dichtbij huis. Dit omdat ik mijn paard vaker wilde zien, het toch te vroeg vond voor pensioen en nog een paar jaartjes lekker wilde genieten. Dat doen we inderdaad volop! Ik ben zo happy op deze stal! Rijd heerlijke bosritten met hem, kan zowaar weer alleen naar buiten (hij heeft 10 jaar vertikt het erf te verlaten), leuke mensen, kortom paard happy en ik ook super happy.

Alleen….nu komt het, sinds ik hier sta is paard afgevallen. Ik denk voornamelijk omdat hij voorheen onbeperkt hooi kreeg en hier 2x hooi per dag. Zelf hooi voeren is niet toegestaan. Wel kan je tegen betaling een 3e extra hooi ronde laten doen. Dit heb ik uiteraard gedaan. Hij krijgt nu 3x per dag hooi en de winterwei is kaler dan kaal, dus daar haalt hij niets meer vanaf. Rond maart/april gaat de afzetting naar de zomerweide er weer af en heeft hij weer volop gras, dus goede hoop dat het dan beter gaat. Daarnaast geeft ik zelf nu slobber bij, krijgt hij 3 kilo biks van stal en zelf voor ik hem nog 0,5 kilo Martstall symponie en 1 kilo marstall senior.

Hebben jullie misschien tips qua voeding om hem aan te laten komen? Tanden zijn goed en verhuizen naar een plek waar hij wel voldoende hooi krijgt is geen optie, ik ben hier gelukkig, paard ook en verhuizen ga ik hem niet nog een keer aandoen.

Mizora

Berichten: 18159
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 16:59

Mag je wel compact gras bijvoeren? Dan zou ik dat in zijn voerbak doen. Het is gehakseld hooi met een hoge voedingswaarde. Anders zou ik meer masters senior gaan voeren.

Wat voor slobber voer je bij? En staat hij onder dek?

happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 17:17

Dank voor je reactie. Geen idee of dat mag, maar ik kom ook altijd met mijn emmertje slobber, dus daar kan ik natuurlijk ook compact gras in gaan doen. Goede tip, ga ik proberen. De slobber is van Cavalor en paard staat onder een 0 grams deken met fleece. Wordt sinds 3 jaar niet meer geschoren. Daarnaast wordt hij nog redelijk fanatiek gereden (voor zijn leeftijd dan), 4x per week, waarvan 3x bos.

Mizora

Berichten: 18159
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 17:37

Dan zou ik hem ook onder een iets dikker dek zetten, mits hij daaronder niet gaat zweten. Je ziet namelijk dat paarden vaak door de kou toch wat invallen doordat ze moeten stoken.

Wel een flinke emmer nemen dan. Een 10L emmer gaat meestal maar zo'n 2kg in. Veel voerbakken zijn 20L of meer (vandaar de voerbak). Mijn paard krijgt veel bijvoer als slobber (tegenwoordig nature's best met luzernebrok, totaal 3kg per voerbeurt, 2x per dag. Mag niets droog i.v.m. slokdarmverstoppingen), maar toen we hem net hadden kreeg hij een periode 3x per dag 3.2kg seniores priores+1.2kg basisbrok per voerbeurt + 20L water). Door dat in een stevige flexibele emmer te doen, kan de emmer gewoon in stal blijven staan. We hebben hem wel eens moeten uitdeuken (mijn vader tenminster, mijn moeder en de stalhulp kregen het niet voor elkaar), maar nog nooit een paard gehad dat zich ermee in een penibele situatie had gebracht.

https://www.agradi.nl/pfiff-flexibele-k ... -40ltr.htm

Deze is het precies. Hij is veel dikker dan de emmers die je bij de action e.d. koopt. Die versleet hij rustig binnen een week en we hebben er hier 3 van en ze zijn allemaal nog heel, ondanks dat we ze al meer dan een jaar in gebruik hebben.

Maris
Berichten: 15938
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 17:45

4,5 kilo krachtvoer is wel erg veel !? En daarnaast dan ook nog slobber op basis van granen ?
Een recreatie paard doet het vaak prima op 1 kg krachtvoer.... Meer krachtvoer belast de darmen alleen maar en zet weinig extra aan. En begin eens om de slobber of b.v. 1 kg krachtvoer te vervangen door een senioren slobber zoals seniores priores of masters senior brok.

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 18:21

happy2014, hoeveel hooi krijgt hij die 2x? Wij komen ook 2x per dag, maar voeren onbeperkt, dus ze staan nooit zonder.
Ik zou gaan overleggen dat je een hooinet kan vullen en ophangen. Ik heb ook weleens ergens gestaan waar het ruwvoer beleid slecht was, en vulde zelf 1x per dag een xl net, waar genoeg in paste voor 24uur. Voor 1 paard op stal dan.

Buiten moeten ze ook wat te eten hebben. Uren zonder voer krijgt je paard echt last van.

Ik vind een dunne deken met fleece voor nu niet ideaal. Door het opleggen van een deken, kan de vacht niet meer functioneren. Dan is het paard afhankelijk van de deken qua warmte. Ik heb er bijc 3 zonder deken staan en 1 met. Staan wel 24/7 buiten met schuilstallen wel. Die met deken heeft een 300gram op. Ik heb nu steeds gevoeld en hij is er nog goed warm onder.
De paarden zonder deken hadden het laatst echt iets te warm, dus dan leg ik bij hem een 200gr op.

Wat voor brok krijgt hij van stal? Ik vind dat hij echt wel veel hardvoer krijgt. Zoals Maris zegt, verstoor je daar eerder de darmen mee en juist de darmen zorgen voor warmte als ze de hele dag ruwvoer kunnen eten.
Ik zou echt met de stal praten. Wij hebben altijd eigen voer klaargezet in bakjes. Dat is geen extra werk voor een stal. Dan deed ik daar ook iets van een ruwvoer mix in met een vit korrel. Dan een paar keer een goede slobber erbij zoals die van Vitalbix bijv.

Hilli

Berichten: 22955
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 19:38

Hoeveel hooi krijgt je paard, happy2014? Weeg het eens na en het zal je waarschijnlijk tegenvallen. Echt voldoende ruwvoer geven!! Ik was 80-90% van de gewichtsverliesproblemen kwijt toen ik zelf het hooi voor de merrie ging afwegen. Inmiddels sta ik op een stal waar er gewoon zoveel hooi gepakt mag worden als de eigenaar wil.

ellepel

Berichten: 47556
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 20:10

Denk dat je toch beter kunt kijken om het eerst met ruwvoer op te lossen.
Dus kijk in elk geval hoeveel kilo er vanuit stal gevoerd word.
Probeer desnoos een weegschaal mee te nemen,
Als er vanuit stal 3 kilo krachtvoer gegeven word zou je kunnen vragen of je paard in plaats van 3 kilo krachtvoer wat minder en extra hooi er bij mag.
desnoos zelf extra hooi halen, grasmix halen, seniores priores, je kunt lucerne halen.
Er zijn wel meer ruwvoervervangers


En pas toch even je beweging aan,.
een dier wat eigenlijk te schraal staat moet je niet te zwaar willen belasten,want dat kost ook calorietjes.
even stapje terug doen met de beweging :j


Ter vergelijking, ik heb er twee van 25.
Staan op bijna onbeperkt ruwvoer,daarvan ga ik nog een analyse krijgen.
De een krijgt een driekwart schep subli dieetmix en met wat marstall force vitamine en de andere wat gastro havens plus met marstall force vitamines.
De ruin word me zelfs te dik nu,de merrie is prima op gewicht.

Deken, tja, dat ligt ook wat aan het paard, mijn ruin loopt onder 200 grams.
De merrie staat zonder deken,beiden staan 24/7 buiten zonder schuilstal

happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 20:14

Superpony, zoals aangegeven krijgt hij geen 2x maar 3x. Overigens zou mijn voorkeur zijn onbeperkt, maar zoals vermeld is dat niet mogelijk en ook zelf hooi meenemen is hier niet mogelijk. Hij moet het dus helaas met de 3x hooi doen.

Hilly, bedankt voor je tip, ik ben zelf ook voorstander van veel ruwvoer, maar helaas niet mogelijk. Het valt me niet tegen, omdat ik wel redelijk kan inschatten wat hij krijgt aan kilo's hooi, Minder dan ik zelf wenselijk zou vinden. Ik zou zelf wenselijk vinden 10 kilo, liever nog 12 kilo of onbeperkt. Dat is hier echter niet mogelijk.

Op mijn vorige stal mochten wij ook zoveel pakken als ik wilde, maar helaas krijg je het nooit perfect. Hier laat je wat, daar heb je wat. Ik zoek dus een oplossing, zonder de hoeveelheid hooi te verhogen. Ik zit nu op 3x per dag hooi, ik zou wel kunnen vragen of ik naar 4x kan tegen betaling.

Minder krachtvoer vind ik eigenlijk wel een goede tip, ik voer nu zoveel omdat ik hem maar probeer aan te laten komen, maar ik denk inderdaad niet dat ik daar het gewenste mee ga bereiken.

Maris: dat senior prioris, is dat met bietenpulp, van die slobber die je moet weken? ik wil dat graag proberen, maar durf niet zo goed. Een stalgenootje haar paard heeft op de vorige stal een slokdarmverstopping van bietenpulp gekregen. Ik hoor echter wel goede verhalen dat het goed aanzet voor je paard.

Daarnaast hoop ik heel erg dat als hij weer de wei op mag (hij mag nu ook op de wei, maar is een winterwei en staat geen gras op) hij weer gaat aanzetten, voorgaande jaren ging dat eigenlijk altijd wel goed.

happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 20:21

ellepel schreef:
Denk dat je toch beter kunt kijken om het eerst met ruwvoer op te lossen.
Dus kijk in elk geval hoeveel kilo er vanuit stal gevoerd word.
Probeer desnoos een weegschaal mee te nemen,
Als er vanuit stal 3 kilo krachtvoer gegeven word zou je kunnen vragen of je paard in plaats van 3 kilo krachtvoer wat minder en extra hooi er bij mag.
desnoos zelf extra hooi halen, grasmix halen, seniores priores, je kunt lucerne halen.
Er zijn wel meer ruwvoervervangers


En pas toch even je beweging aan,.
een dier wat eigenlijk te schraal staat moet je niet te zwaar willen belasten,want dat kost ook calorietjes.
even stapje terug doen met de beweging :j

beweging aanpassen vind is voor het gewicht wel een goed idee, maar paard heeft ook COPD waardoor het belangrijk is om hem wel in beweging te houden. En het zijn gewoon relaxte kleine rondjes bos :-)

Zoals gezegd, ik ben op zoek naar tips om het zonder ruwvoer op te lossen, meer ruwvoer heeft echt mijn voorkeur, maar is niet mogelijk (behalve misschien een 4e ronde tegen betaling, dat wil ik bespreken)

Hij is overigens niet graadmager hoor, met zadel denk je prima, dan zit het dekje voor zijn ribben, het is meer dat je zonder dekje net zijn ribben ziet zitten, ik vind het zelf nog net acceptabel, maar liever heb ik dat ik zijn ribben voel, maar niet zie. Ik zal eens kijken of het lukt om een foto te plaatsen.


Ter vergelijking, ik heb er twee van 25.
Staan op bijna onbeperkt ruwvoer,daarvan ga ik nog een analyse krijgen.
De een krijgt een driekwart schep subli dieetmix en met wat marstall force vitamine en de andere wat gastro havens plus met marstall force vitamines.
De ruin word me zelfs te dik nu,de merrie is prima op gewicht.

Deken, tja, dat ligt ook wat aan het paard, mijn ruin loopt onder 200 grams.
De merrie staat zonder deken,beiden staan 24/7 buiten zonder schuilstal

happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 20:22

ellepel schreef:
Denk dat je toch beter kunt kijken om het eerst met ruwvoer op te lossen.
Dus kijk in elk geval hoeveel kilo er vanuit stal gevoerd word.
Probeer desnoos een weegschaal mee te nemen,
Als er vanuit stal 3 kilo krachtvoer gegeven word zou je kunnen vragen of je paard in plaats van 3 kilo krachtvoer wat minder en extra hooi er bij mag.
desnoos zelf extra hooi halen, grasmix halen, seniores priores, je kunt lucerne halen.
Er zijn wel meer ruwvoervervangers


En pas toch even je beweging aan,.
een dier wat eigenlijk te schraal staat moet je niet te zwaar willen belasten,want dat kost ook calorietjes.
even stapje terug doen met de beweging :j

beweging aanpassen vind is voor het gewicht wel een goed idee, maar paard heeft ook COPD waardoor het belangrijk is om hem wel in beweging te houden. En het zijn gewoon relaxte kleine rondjes bos :-)

Zoals gezegd, ik ben op zoek naar tips om het zonder ruwvoer op te lossen, meer ruwvoer heeft echt mijn voorkeur, maar is niet mogelijk (behalve misschien een 4e ronde tegen betaling, dat wil ik bespreken)

Hij is overigens niet graadmager hoor, met zadel denk je prima, dan zit het dekje voor zijn ribben, het is meer dat je zonder dekje net zijn ribben ziet zitten, ik vind het zelf nog net acceptabel, maar liever heb ik dat ik zijn ribben voel, maar niet zie. Ik zal eens kijken of het lukt om een foto te plaatsen.


Ter vergelijking, ik heb er twee van 25.
Staan op bijna onbeperkt ruwvoer,daarvan ga ik nog een analyse krijgen.
De een krijgt een driekwart schep subli dieetmix en met wat marstall force vitamine en de andere wat gastro havens plus met marstall force vitamines.
De ruin word me zelfs te dik nu,de merrie is prima op gewicht.

Deken, tja, dat ligt ook wat aan het paard, mijn ruin loopt onder 200 grams.
De merrie staat zonder deken,beiden staan 24/7 buiten zonder schuilstal

ellepel

Berichten: 47556
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 20:23

Ging volgens mij niet helemaal goed met je berichtje :D


Maar eerst zeg je hij word redelijk fanatiek gereden en nu is het een relaxed rondje bos.
Dus dat is niet heel duidelijk dan wat nou de werkelijke beweging is?
En de een van mij heeft ook copd,maar doordat hij buiten leeft is dat dik in orde

happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 20:33

ja, sorry, ik druk mij niet helemaal goed uit, met fanatiek bedoel ik dat hij nog 4x per week begewing krijgt, niet heel intensief. Dus ik doelde meer op de hoeveelheid waarmee hij onder het zadel komt, niet zozeer hoe intensief ik rijd. Hij krijgt 4x per week beweging, en meestal zo'n 2 a 3 x per week naar het bos. Beetje afhankelijk van het weer. Daar doe ik een rondje van 7 km en daar doe ik zo'n 1 uur 10 minuten tot 1,5 uur over. Beetje afhankelijk van hoeveel zin hij heeft. Hopelijk is het zo wat duidelijker.

Die van mij doet het ook veel beter met veel naar buiten inderdaad maar merk toch altijd dat als hij een tijdje stil heeft gestaan dat het slijm weer erg vast zit, uit zich in zwaar ademen wat vaak weer resulteert in een DA bezoekje en een kuurtje sputolysin. Als hij regelmatig beweging krijgt, doet hij het beter.

en nee haha, berichtje ging niet helemaal goed

happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 20:37

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 20:38

Afbeelding

happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 20:39

zoals je ziet lijkt het onder het zadel wel mee te vallen, maar dat komt door het dekje. Zonder zadel vind ik hem toch wat schraal

ellepel

Berichten: 47556
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 20:43

Mist wel wat op de bovenlijn he, je ziet de ruggegraat ook welwat teveel.
daar vallen ze vaak wel als eerste af, beetje extra voeding er bij kan wel al helpen.
Misschien kun je lucerne bij gaan geven of esparcette?
Ik heb mijn merrie een tijdje subli atleet bij gegeven,die kwam daar ook enorm van bij.

Maar wij voeren ook seniores priores aan een aantal oudere paarden.
Schep in een emmer,aanvullen ,met water en dat laten we dan minimaal 6 uur staan.
Voor het voeren nog even doorroeren en dat helpt ook als aanvulling.