[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:19

En hoeveel hooi is dan onbeperkt hooi voor jou paard ( en hoeveel weegt hij ongeveer ) ? In kg's dus bedoel ik. Heb je daar enig idee van ?

_Canter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:26

Hoi, ongeveer weet ik het wel. Het is een groot en stevig paard (niet echt een gemiddeld paard), hij is 1,76 hoog en weegt zo'n 800 kilo. Mijn paarden eten met zijn tweeën een ronde baal hooi in een week (andere paard is 1,70, maar fijner en lichter en eet minder). Zo'n ronde baal is 150 kilo heb ik me laten vertellen. Ik weet dat de oudste het meeste eet, dus die zal zo'n ruime 80 kilo hooi per week eten. Ze krijgen 4 x per dag en dan is het vorige nog niet helemaal op.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:33

Hmmm, dan krijgt mijn paard meer als onbeperkt hooi ;) Dus of je paarden eten toch meer hooi, of mijn paard eet mega veel ;)
Hij krijgt nu ongeveer 13 a 15 kg hooi per dag namelijk ( en hij is 1.70 en stevig gebouwd ) ... Met daarnaast dan nog een beetje krachtvoer. En er is nooit 1 sprietje hooi te vinden in zijn stal.

_Canter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:43

Hoi, nou en ik altijd maar roepen dat die ouwe van ons zo'n vreetzak is ;-), valt dus best mee...

Zo'n baal kan natuurlijk altijd wat zwaarder zijn en het kan zijn dat ons oudje nog wat meer eet dan de jongere. Het is wel zo dat toen we een paar maanden begonnen met onbeperkt hooi verstrekken de balen nog niet eens de week haalden. Nu lijkt er wel een soort verzadigpunt in te zitten. En dan vergat ik nog te zeggen dat hij momenteel niet werkt.

Ik denk dat het niet uitmaakt, want de paarden bepalen nu zelf hoeveel ze nodig hebben. In het begin dacht ik dat het wel héél veel was, maar dat is vanzelf minder geworden. Als ik naar de voedingscalculator op paardnatuurlijk.nl kijk, klopt het wel zo'n beetje met wat hij nu eet.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:46

Haha, ik weet niet hoor.
Mijn paard eet echt niet minder als een paar maanden geleden. En hij zit nog niet aan zijn maximum ( er blijft geen hooi liggen ). En dan dus nog krachtvoer ernaast. Daarbij weegt hij 100 kg minder als jouw paard. Staat jouw paard misschien ook nog op de wei ?

_Canter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:56

Nee hij staat niet op de wei. Maar misschien maakt het uit dat hij niet werkt. Verder kan het uitmaken dat juist doordat jouw paard krachtvoer krijgt hij minder voedingsstoffen uit zijn hooi haalt, maar ik ben geen voedingsdeskundige.
Ik weet wel dat verschillende soorten voeding andere eisen stellen aan het spijsverteringsstelsel en dat het dan niet 1+1=2 is, maar dat het elkaar qua efficiente opname tegen kan werken.
Ik ben overtuigd dat ons paard er zo op vooruit is gegaan omdat hij én onbeperkt hooi krijgt én geen krachtvoer meer.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:48

Zou kunnen. Misschien ook andere kwaliteit hooi.
Maar het is wel bekend dat paarden die net overstappen naar alleen hooi behoorlijk terugvallen het eerste jaar. Jouw paard is een bewijs dat het niet perse zo is kennelijk.

_Canter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:55

@Maris
Ja, ik was ook best huiverig op voorhand om hem op alleen hooi te zetten. Omdat hij juist doordat hij krachtvoer gewend was te krijgen niet voldoende in staat zou zijn om nu direct genoeg uit hooi te halen. En hem nog ingevallener, dat zag ik niet zitten. Maar gelukkig blijkt het goed uit te pakken en weet zijn lichaam het hooi efficiënt te benutten.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 12:30

Ik heb het topic al een beetje doorgenomen.

Hoe doen jullie het met een oude pony (bijna 25) met een aardig buik. Ze valt niet in bij de flanken. Ze wordt om de dag nog aan het werk gezet. Nouja werk, vooral buitenrijden.

Ik geef ze alleen als ze wat gedaan heeft een 2 handjes musli en als ze niks heeft gedaan echt maar een half handje. Verder krijgt ze elke dag wortelen en een appeltje af en toe. Ze staat op onbeperkt hooi overdag en savonds op een beetje kuilgras met hooi aangevuld.

De buik is niet echt vet. Naja althans dat denk ik, want soms zie je de ribben wel. Wat doen jullie als je een ouwetje toch een beetje op een iets lager gewicht wil krijgen, zonder dat ze gaan invallen.
Of is dit gewoon ouderdom en niet echt iets tegen te doen. ?

Foto's kunnen evt vanavond geplaats worden om een idee te krijgen.

Ik hoop dat iemand tips heeft. :)

BaiNar

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 13:13

Heb nog geen foto gezien maar ik zou denk ik blij zijn als mijn ouwetje er goed aan zou zijn hoor... wellicht lekker zo houden!! Maar we wachten de foto's wel af...

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 20:21

@ siemxfunny .ik denk dat je blij mag zijn als je paard/ponny er met 25
nog lekker vol uit ziet . als er geen problemen zijn met hoefbevangen o.i.d
zou ik hem gewoon op onbeperkt hooi houden .

maar idd met foto zou het ietsje makkelijker zijn .

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 20:52

SIEMxFUNNY schreef:
Wat doen jullie als je een ouwetje toch een beetje op een iets lager gewicht wil krijgen, zonder dat ze gaan invallen.
Of is dit gewoon ouderdom en niet echt iets tegen te doen. ?

In mijn profiel staat ook een bejaarde pony incl hangbuik :+
Buiken gaan ook meer hangen naarmate er minder op gereden word.
Als je pony op der ribben dun word is dat wel een teken dat ze te weinig voeding binnen krijgt. Met onbeperkt hooi zou dit dus aan haar krachtvoer liggen want dat krijgt ze niet veel. Mijn pony staat nu op 3 kg muesli per dag om even een vergelijking te geven...

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:20

hier de foto's. Ze zijn recent.
Op deze foto ben ik wel trots. Ze heeft hier haar buik ook wel aangespannen.
Afbeelding

van de zomer:
Afbeelding

Deze winter:
Afbeelding
Van voren (dit is niet de ergste)
Afbeelding

Nu heb ik het er vanmiddag met iemand van stal over gehad. En ik weet wel dat het ouderdom is, maar ik vroeg me gewoon af wat jullie voeren.
Hoe je nu weet wat je paard nodig heeft.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 19:41

ze heeft idd een buikje siemx funny , maar ik vindt dit niet storend .
liever zo als wanneer je er zo n graten pakhuis hebt staan waar je in geen mogelijkheid
wat aangevoerd krijgt .

voeren doe je toch een beetje op gevoel en het oog .
zoals je ponie eruit ziet heeft ze ook geen krachtvoer nodig , en doet ze het prima op
hooi .
komt er een tijd dat ze echt dunner wordt dan zou je haar wat bij moeten voeren .
op het oog en gevoel .

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 09:05

Ziet er lekker uit hoor Siem, ik denk dat je in je handjes mag wrijven als je 20+er er nog zo uitziet. Macho heeft ook wel een beetje een buikkie en ik vind het prima. Liever iets te dik dan iets te dun, een beetje 'reserve' kan nooit kwaad bij een ouwetje. Ik zou het onbeperkt ruwvoer zeker voortzetten, ook 's avonds. Wil je echt iets bijvoeren, zoek het dan in meerdere voerbeurten verdeeld over de dag, eventueel met wat luzerne erbij. Macho krijgt 3 x daags anderhalve schep muesli, waarvan 1 voerbeurt met echt een flinke scheut olie eroverheen. Verder mik ik er zoveel mogelijk ruwvoer in. Hij doet het er prima op, staat in weer en wind overdag buiten, speelt met de andere paarden en heeft pas geleden een onvrijwillig bad in de sloot goed doorstaan. Reken maar dat ik toen blij was met dat buikje, die buffer heeft ie echt nodig gehad.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:32

oh bedankt. Ja ik zie ze liever ook met een buffer, dan graatmager :) en ze zit gewoon super in haar vel.

JoT": Waarom luzerne, waar is dat voor?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:44

Ik vind haar er ook prima uitzien hoor *D Idd bij een ouwetje liever iets teveel vet dan een paard waarvan je alle botten kunt tellen :(:)

_Canter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:45

Wat ik nog dacht...als je twijfelt of je iets moet doen aan die dikke buik......vraag eens bij een paardenrusthuis naar hun ervaring hiermee....

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 01:01

Siem... lekker niks aan doen hoor... lekker beessie zeg!! Houden zo!!

Oh... Macho in de sloot... Gets!!

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 13:11

Onze oudje is onlangs behandeld door de tandarts, vind hem nu toch minder goed eten. Weet nu alleen niet of dat ligt aan het feit dat hij pijn heeft, onwennigheid, of dat er iets anders speelt. Zijn brokken/pulp eet hij trouwens wel goed. Kan natuurlijk er ook aan liggen dat ik veel voordroog geef, maar normaal at hij dit toch goed op. In de wei eet hij ook voordroog, maar hij doet er wel lang over en eet met hele klein plukjes.

Aan zijn tanden kan het dus eigenlijk niet liggen, ik wilde nu gaan kijken naar bijvoorbeeld grasmix? (lucerne eten ze hier niet zo, alleen maar onder de brokken) of hebben jullie nog suggesties aan makkelijk eetbaar ruwvoer (grasbrok??)

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 13:25

Nathalie84. Het kan wel degelijk aan zijn tanden liggen maar de tandarts is geen tovenaar... op een gegeven moment wordt het nou eenmaal alleen maar slechter... Mijn ouwetje eet ook geen kuil/voordroog meer... Ik bestel voor hem gewoon fijn hooi... Hij zoekt zelf uit wat ie weg krijgt en de resten geen ik aan de andere! Misschien kun je hem toch gaan laten wennen aan luzerne want dat is ERG gezond en veel vezels.... Wellicht kun je denken aan Subli Senior Pr.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 13:32

@ nathalie ; heeft je paard regelmatig een behandeling bij de tandarts gehad ??
of juist niet ??
als dit niet het geval was , kun je voorstellen dat het gebit van het paard steeds
schever wordt hoe ouder hij wordt .de tanden worden natuurlijk langer .

als dan de tandarst de boel gaat korten en recht maakt , is het logisch dat het
het ff wennen is voor zo n paard .het hele gebit voelt anders aan , en het ''eet '' anders .
mischien zelfs spierpijn in de kaak spieren ???
ik zou het gewoon nog een poosje aankijken .

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 13:35

Ik mix nu de lucerne onder de brokken, doe ik dat niet, eten ze het dus gewoon niet op :n. Ik dacht daarom aan de grasmix? misschien is die smakelijker? We hebben fijn en grof voordroog, hij eet het wel, maar heel rustig. In de wei staat hij ook vaak wat te "dromen". Ik wil dus iets extra's geven qua ruwvoer aangezien hij al muesli en pulp krijgt.

Ditano: hij gaat niet regelmatig, tandarts was wel zeer te spreken over zijn gebit. Ik kijk het zeker even aan, maar ik wil voorkomen dat hij terug gaat in conditie. Hij krijgt nu 3 maal dagelijks 6 scheppen geweekte pulp, 2 maals muesli/lucerne en 3 maal hooi + 8 uur weidegang. Hij is al wat aan de magere kant, dus hij mag me niet meer invallen :n.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 13:37

Echt... Subli!!! ;)

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 14:55

maar is dat ruwvoer? ik dacht dat dat gewoon een soort muesli was ?