[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Enermarel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 14:46

Nickeltje schreef:
Enermarel schreef:
@Nickeltje, jij woont vlak bij mij ;-)

edit; toch niet :o de opvang is vlak bij mij ;-)

Echt? Waar dan?

Wij hebben mijn oude shetje 2 winters geleden laten gaan op 34 jarige leeftijd. In een paar dagen tijd ging ze hard achteruit, kortademig en verloor gewicht terwijl je er naar keek en in ons gezin was de afspraak dat we niet eindeloos zouden dokteren, dus is ze toen thuis tussen de andere paarden ingeslapen...

Ingen, Ganzert.

Ach wat verdrietig. Het kan dan ineens hard gaan.

Ik heb 28 sept. jl. mijn Shetlander Spok laten inslapen. Als Niek nu ook nog moet gaan dan is het wel allemaal heel erg verdrietig in zo'n korte tijd. Maar toen Spok ging voelde ik al dat dat een soort van 'voorbereiding' was op Niek, heel gek. Heb dat denk ik toch goed aangevoeld. Het inslapen op zich is me zoooo meegevallen. Totaal geen stress of paniek, ook niet bij Niek.

Nickeltje

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 14:53

Ik woon in Dalfsen, bij Zwolle ;)
Maar mijn ouders zitten met hun vogelopvang inderdaad vlak bij jou.

Hoe het inslapen van verschillende oudjes over de jaren heen bij mijn ouders is gegaan ben ik eigenlijk ook heel erg over te spreken. Alle rust, geen gevecht en we hebben er elke keer ruim aandacht aan besteed dat de andere paarden afscheid hebben kunnen nemen.

Enermarel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 15:03

Ja, ik 'ken' je ouders wel. Heb er in de afgelopen jaren wel eens een diertje gebracht.

Wat fijn als het in alle rust kan gaan. Je leest zo veel horrorverhalen over het inslapen van paarden. Wordt je ook niet vrolijker van.

Ik wacht het nog af met Niek. Wil ook niet overhaast beslissen. Het zal vast allemaal duidelijk gaan worden, daar vertrouw ik op (Niek kennende ;-) _

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 15:31

Geven jullie je oudje nog iets bij om een beetje soepel te blijven in gewrichten en spieren?
Het doet die van mij wel goed 24/7 buiten te scharrelen. Nu met dekentje.
Als ik haar op stal zou zetten voor de nacht is het om te janken hoe ze smorgens uit stal komt.
Al vind ze in de dikke laag houtvezel slapen wel heel lekker...

Voorheen wel glucosamine gevoerd zeker een jaar/anderhalf maar zag niet dat het haar hielp...

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 16:19

Ik heb glucosamine ook geprobeerd, maar behalve dat het best duur is heb ik geen verschil gemerkt.

Nick staat nu sinds juni in deze stalling, en mij valt op dat ze in de nachten zelfs weer ligt te slapen, dat deed ze op haar vorige stal al jaren niet meer. Daar werd zuinig opgestrooid en had ze een kleinere box. Hier een hele luxe laag stro en een grotere box waarbij ik blij ben dat ze in de nacht binnen staat, zeker vanwege het slechte weer in de winter maar ook om beter te controleren wat ze allemaal aan eten kan krijgen.
En in de winter komt ze in de ochtend inderdaad wat stram uit haar box... Dat is de prijs die vooral zij betaalt voor het op stal staan vrees ik. En na een kwartiertje scharrelen in de wei is die stijfheid zo goed als verdwenen, dus ik kan er persoonlijk goed mee leven en heb niet het idee dat ik haar een slecht leven geef hiermee.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 17:52

@Nickeltje, ik zou ook liever s ochtends n kwartiertje stram en stijf hebben en wel s nachts in een fijne dikke laag stro rustig kunnen slapen. Ouderdom komt toch met gebreken en als het ergste dan is dat ze in ochtend eventjes wat stram is, dan lijkt me dat geen probleem toch!

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 17:57

Ik geef mijn merrie van bijna 23 msm bij, heb wel t idee dat dat haar soepeler houdt!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-17 18:36

Jip krijgt glucosamine met MSM elke dag.
Al paar keer proef op de som genomen en een week of 2 gestopt, maar krijg dan steevast reacties van stalgenoten dat hij zo sip in de wei staat en van mijn bijrijdster (die niet weet wat ik voer dus ook niet wanneer ik het supplement wel of niet voer) dat hij traag en sloom is en veel stijver en niet altijd helemaal rad in het begin.

Zodra ik dan weer een week begonnen was, werd hij weer zijn eigen drukke zelf.

Voor hem doet dit supplement dus duidelijk wel iets.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 20:33

Ik geef kelly msm, duivelsklauw met gember en beide dieren dus een hooggedoseerd vitaminesupplement.
Appie is op het moment juist dikker aan het worden. :+
Grappig eigenlijk,ze krijgen kuil van vorig jaar,maar er zit blijkbaar zat voeding in :j
Eten ook onbeperkt er van.

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 07:41

Aangezien ik vandaag de jpgef balancer pro binnen krijg kan ik overstappen...kan het zijn dat die balancer ook verschil kan gaan maken?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 09:18

Ik ben benieuwd of je wat merkt :j

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 09:31

Ik heb ook glucosamine gehad, maar veel verschil merkte ik niet. Het is ook niet wetenschappelijk aangetoond dat het werkt tegen artrose. Die van mij heeft nu onbeperkt vrije beweging en dat werkt nog het beste.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 14:19

Horsie84 schreef:
Geven jullie je oudje nog iets bij om een beetje soepel te blijven in gewrichten en spieren?
Als ik haar op stal zou zetten voor de nacht is het om te janken hoe ze smorgens uit stal komt.

Voorheen wel glucosamine gevoerd zeker een jaar/anderhalf maar zag niet dat het haar hielp...

Er zijn veel verschillende soorten glucosamine.
Ik zweer zelf bij die van Phytonics.

Ik leef met je mee. Weet hoe dat er uit ziet als ze gelegen heeft.
Ik weet niet wat je allemaal al hebt geprobeerd maar heb je ook fysieke blokkades uitgesloten of een spierblessure? Mocht dit aan de orde zijn dan helpt glucosamine niet ;-)

Vrije beweging heeft veel invloed. Dat heeft Niek ook maar als er niets te eten valt dan beweegt meneer niet. Ben nu verplicht 2x per dag met hem een kwartier aan het lopen, op het erf met een jaszak vol lekkers en ik heb de pijnstillers verhoogd in de hoop dat hij dan meer kan ontspannen.
Maar weer kijken hoe dit verder gaat.
Overigens heb ik weer toegang tot mijn oude account. Maar foto's toevoegen lukt me nog steeds niet. Baal ik van als een stekker.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 14:23

Nickeltje schreef:
Ik heb glucosamine ook geprobeerd, maar behalve dat het best duur is heb ik geen verschil gemerkt.

Nick staat nu sinds juni in deze stalling, en mij valt op dat ze in de nachten zelfs weer ligt te slapen, dat deed ze op haar vorige stal al jaren niet meer. Daar werd zuinig opgestrooid en had ze een kleinere box. Hier een hele luxe laag stro en een grotere box waarbij ik blij ben dat ze in de nacht binnen staat, zeker vanwege het slechte weer in de winter maar ook om beter te controleren wat ze allemaal aan eten kan krijgen.
En in de winter komt ze in de ochtend inderdaad wat stram uit haar box... Dat is de prijs die vooral zij betaalt voor het op stal staan vrees ik. En na een kwartiertje scharrelen in de wei is die stijfheid zo goed als verdwenen, dus ik kan er persoonlijk goed mee leven en heb niet het idee dat ik haar een slecht leven geef hiermee.

Als ik een nacht heb geslapen kom ik ook niet meer soepel uit mn bed. Mijn geest wil wel maar mijn lichaam niet -O- Denk niet dat je je daar zorgen over hoeft te maken. En paarden kunnen ook best wat hebben hè ;-)

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 12:20

singasong schreef:
Horsie84 schreef:

Er zijn veel verschillende soorten glucosamine.
Ik zweer zelf bij die van Phytonics.

Ik leef met je mee. Weet hoe dat er uit ziet als ze gelegen heeft.
Ik weet niet wat je allemaal al hebt geprobeerd maar heb je ook fysieke blokkades uitgesloten of een spierblessure? Mocht dit aan de orde zijn dan helpt glucosamine niet ;-)

Vrije beweging heeft veel invloed. Dat heeft Niek ook maar als er niets te eten valt dan beweegt meneer niet. Ben nu verplicht 2x per dag met hem een kwartier aan het lopen, op het erf met een jaszak vol lekkers en ik heb de pijnstillers verhoogd in de hoop dat hij dan meer kan ontspannen.
Maar weer kijken hoe dit verder gaat.
Overigens heb ik weer toegang tot mijn oude account. Maar foto's toevoegen lukt me nog steeds niet. Baal ik van als een stekker.

Dat oude blessure opspeelt zit er dik in natuurlijk.
Ze heeft vroeger spierblessure gehad aan haar schouder omdat ik te laat door had dat het zadel te krap werd omdat ze groeide in bespiering.
Ik kan haar inderdaad wel weer een keer laten behandelen. Deed ik voorheen ook maar laatste jaren niet meer.
Is altijd goed voor ze natuurlijk.

Ik heb er vijf. En ze is de oudste. De jongsten zijn 2 en half. Ze sovjet opperhoofd dus stilstaan is er niet bij. Ja redelijk hebben ze hun rust momenten ... maar ze is vaak bezig met de boel coördineren en zelf scharrelen.

Ik heb niet laten kijken of ze artrose heeft ofzo. Kans dat dit wel zo is is er wel maar ja ze is ook op leeftijd en heeft aardig wat kilometers in de benen.
Ik zal is kijken naar die phytonics.

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 12:58

Ik heb futura en wiesencobs grasbrok. Hoelang laten jullie dat weken?
Heb alleen koud water tot beschikking.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 17:02

@Horsie84; hopelijk doet die gluco wat voor jou paard. En zo'n behandeling is ook altijd fijn. Als ik zelf geweest ben voelt het altijd weer lekker los ;-)

Wiesencobs geef ik droog en geweekt. Met koud water en dan echt deze buitentemp. dan zeker 3 uur laten weken. Futura ken ik niet.

Ik ga morgen mn DA bellen en overleggen. Ik ga toch besluiten Niek te laten gaan na overleg met de osteo. Ze verwacht nu geen verbetering meer, waarschijnlijk pas in de zomer. Het is dus nu 'rekken' met pijnstillers en dat wil ik hem niet aandoen omdat hij nooit meer helemaal zal kunnen ontspannen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 17:25

Thermosfles met heet water meenemen (hier ook geen warm water op de wei, neem dus gewoon lading van huis mee) en die emmer afdekken tijdens het weken scheelt een hoop. Korter kunnen weken (mits zacht genoeg) scheelt hoop plannen, dan is het nl het eerste wat je doet bij aankomst en je kan voeren als je weg gaat.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 18:18

Singasong, moeilijke, maar dappere beslissing. Sterkte!

kverhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 19:39

Horsie84 schreef:
Ik heb futura en wiesencobs grasbrok. Hoelang laten jullie dat weken?
Heb alleen koud water tot beschikking.

Ik heb ook beide, maar doe het zelf met warm water en dan is het binnen een half uurtje klaar. Met koud water en dit koude weer zal het wel aardig wat langer duren denk ik.. Je kan met je handen voelen of alle harden stukken eruit zijn, dan is het goed.

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 21:15

Op de zak staat het nml niet.
Maar het is dus hetzelfde als met speedybeet eigenlijk

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 21:22

Jemig singasong dat is heel heftig maar ook heel dapper.
Veel sterkte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 22:13

Wat heftig, singasong... Heel veel sterkte!

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 22:51

Mariposa11 schreef:
Ik geef mijn merrie van bijna 23 msm bij, heb wel t idee dat dat haar soepeler houdt!

Krijgt mijn oudje van 24 ook.Ze wordt er inderdaad wat soepeler van.
Zeker met deze kou is dat fijn voor haar.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 00:27

Singasong, sterkte. Lijkt me een vreselijk telefoontje om te moeten plegen.