[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 14:58

Misschien het handigst met snel antwoorden, daaronder staat een knop met " voeg foto's toe". Die moet je downloaden.

Enermarel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 11:33

Maris schreef:
Misschien het handigst met snel antwoorden, daaronder staat een knop met " voeg foto's toe". Die moet je downloaden.

Ik ga het proberen ;-)

Dat compact gras is mooi spul en ruikt goed. Maar Niek vind zijn geknipte hooi lekkerder -O-
Net zag ik hem er toch weer van eten. Moet miss ook even wennen.

Enermarel

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 15:35

Het gaat goed hier met het compact gras *\o/* . Ga morgen weer een paar baaltjes halen. Ik geef het hem naast het geknipte hooi. Aangezien ik nog behoorlijk wat balen heb liggen daar van en ik de routine aardig onder de knie begin te krijgen *\o/*

Enermarel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 15:37

Als ik op 'voeg foto's toe' en een afbeelding sleep naar het gedeelte wat daar voor is en dan op 'plaatsen' druk, komt de foto dus niet bij mijn bericht te staan :( Snap er niks van |o

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 15:40

En als je de foto naar het vakje sleept waar je tekst kan typen ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 19:30

Ik doe bericht maken.
En dan voeg foto's toe, bestanden kiezen.
Foto selecteren.
Dan save. En dan als je even wacht staat je foto onder je bericht en als je er dan op klikt staat het er in

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-17 19:48

Enermarel schreef:
Het gaat goed hier met het compact gras *\o/* . Ga morgen weer een paar baaltjes halen. Ik geef het hem naast het geknipte hooi. Aangezien ik nog behoorlijk wat balen heb liggen daar van en ik de routine aardig onder de knie begin te krijgen *\o/*

Wat fijn dat die van jou dit ook eet!

Jip wordt te dik :oo
Ik was 1,5 week terug al iets gaan minderen met voer omdat hij ook echt te druk werd voor m'n bijrijdsters.
En toen was me bij het wisselen van de deken ook opgevallen dat de singels verlengd moesten worden.

Vanmiddag stond ik wat verder van hem af toen de bijrijdster aan het poetsen was en toen zag ik datie toch nog weer voller is geworden...

Eens even zien hoe ik dit weer kan terugdringen.
Hij krijgt in totaal ongeveer 2,5 kg geweekt voer nu, waarvan ruim 1 kg pulp, ong 1 kg SP en nog een kleine 1/2 kg BonPard Senior.
De SP als ontbijt, de rest als diner.
En dan onbeperkt Compact Gras en hij doet ruim 3 dagen met een pak van 20 kg, waarbij hij denk ik zo'n 15-20% vermorst.

Waar zal ik eens in gaan snijden om hem niet verder aan te laten komen?
Hij is nu goed tot iets te goed op gewicht en moet niet zwaarder worden.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 20:00

Bonpard eraf misschien ? Is qua kosten het leukste ...

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 20:11

2.5 kilo ouwelullenprut is teveel - misschien eens kijken wat hij op 1.5 kilo doet? En dan 3x 500 g, of idd.de Bonpard weglaten. Zal elkaar ook niet zoveel ontlopen qua samenstelling maar wel qua prijs ;)

Enermarel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 21:17

Marije_jiplover schreef:
Wat fijn dat die van jou dit ook eet!

Jip wordt te dik :oo
Ik was 1,5 week terug al iets gaan minderen met voer omdat hij ook echt te druk werd voor m'n bijrijdsters.
En toen was me bij het wisselen van de deken ook opgevallen dat de singels verlengd moesten worden.

Vanmiddag stond ik wat verder van hem af toen de bijrijdster aan het poetsen was en toen zag ik datie toch nog weer voller is geworden...

Eens even zien hoe ik dit weer kan terugdringen.
Hij krijgt in totaal ongeveer 2,5 kg geweekt voer nu, waarvan ruim 1 kg pulp, ong 1 kg SP en nog een kleine 1/2 kg BonPard Senior.
De SP als ontbijt, de rest als diner.
En dan onbeperkt Compact Gras en hij doet ruim 3 dagen met een pak van 20 kg, waarbij hij denk ik zo'n 15-20% vermorst.

Waar zal ik eens in gaan snijden om hem niet verder aan te laten komen?
Hij is nu goed tot iets te goed op gewicht en moet niet zwaarder worden.

Ja, ben ik echt blij mee!

Mag ik vragen waarom je hem niet helemaal zet op compactgras met daarbij een vit./min. brokje (bijv. Metazo of Vitalbix)?

Enermarel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 21:18

Het gaat me vast een keer lukken hoor met een foto te plaatsen :j

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-17 23:24

Omdat mijn ouwe gebakkie dan te weinig energie binnenkrijgt en afvalt.
Als hij ruim 3 dagen met een pak compact gras doet en ook nog een deel vermorst eet hij maximaal 5 kg compact gras per dag.
Voor een stevige haflinger van 500 kg die 24/7 buiten staat is dat niet genoeg.

Hij krijg het geweekte voer weer sinds het gras terugloopt in voedingswaarde en ondanks dat ik dus in augustus ben begonnen met bijvoeren viel hij toch af en werd weer suffig en sloom zo 2e helft september. Dus toen ben ik de hoeveelheid gaan opvoeren en ik merk nu dus dat het inmiddels teveel is.

Elk jaar is het evenwicht zoeken lastig, ik moet zeggen dat hij nu wel extreem goed in z'n vel zit, met minder voer dan vorige winter.

Enermarel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 11:46

Marije_jiplover schreef:
Omdat mijn ouwe gebakkie dan te weinig energie binnenkrijgt en afvalt.
Als hij ruim 3 dagen met een pak compact gras doet en ook nog een deel vermorst eet hij maximaal 5 kg compact gras per dag.
Voor een stevige haflinger van 500 kg die 24/7 buiten staat is dat niet genoeg.

Hij krijg het geweekte voer weer sinds het gras terugloopt in voedingswaarde en ondanks dat ik dus in augustus ben begonnen met bijvoeren viel hij toch af en werd weer suffig en sloom zo 2e helft september. Dus toen ben ik de hoeveelheid gaan opvoeren en ik merk nu dus dat het inmiddels teveel is.

Elk jaar is het evenwicht zoeken lastig, ik moet zeggen dat hij nu wel extreem goed in z'n vel zit, met minder voer dan vorige winter.

Maar zou hij niet meer compact gras gaan eten als je het geweekte achterwege laat? Pulp 'vult' natuurlijk heel erg, dat zit ook in de SP.
Jij weet het natuurlijk het beste, ik vergelijk het een beetje met die van mij.
Die krijgt alleen voer op basis van hooi/gedroogd gras en 500 gr. Alpengrun mash van Agrobs voor de prebiotische stoffen + vitalbix.
Ik heb gisteren even zitten kijken wat er in dat BonPard zit. Ik schrok van de hoeveelheid zetmeel/suiker, 17%/2,4%.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-17 16:36

Hij krijgt de Compact Gras altijd onbeperkt.
Dus hij eet al naar wat hij wegkrijgt en dan toch komt elk jaar eind van de zomer het moment dat hij begint af te vallen en dan ook echt even in een dip(je) belandt.
Ondanks dat ik dus wel ook dan weer begin met bijvoeren van meer dan alleen een klein beetje seniorenmuesli en een vitaminen/mineralensupplement. Want dat is alles wat hij in de zomer naast het gras krijgt. Hij eet dan ook nagenoeg geen Compact gras, al heeft hij er wel de beschikking over.

Ik hoef me bij hem gelukkig helemaal geen zorgen te maken over suiker/zetmeel. En hij krijgt van de BonPard sowieso nog geen halve kg per dag van momenteel, voordat ik de Subli SP voerde kreeg hij ongeveer 800 gram, nu de helft. Dan heb je het effectief over 80 gram suiker+zetmeel.
Uit de Compact gras krijgt hij een veelvoud aan suiker en zetmeel binnen.

Heb voor nu het voerschema even omgegooid, hij krijgt vanaf vanmorgen 1/2 kg SP en een halve kg pulp 's morgens en ook 's avonds.
Dus er is een halve kg pulp af en de BonPard. Die houd ik dan voor extra'tje als hij mee geweest is het bos in.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 19:27

Klinkt als een goed idee. Minder voeren en dan wat extra's na het rijden.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-17 23:10

Afbeelding
Afbeelding
Vanmiddag even mijn oude man op de foto gezet.
Zo ziet hij er nu uit en hij voelt zich echt super fit.
Hij zit duidelijk wel heel lekker in z'n vel, maar hij moet nu niet nog dikker worden.

Het vertekent wel iets, ik kan z'n ribben nog goed voelen. Er zit nl ook wel een cm of 5-6 haar op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 12:17

Even een klein vraagje, niet helemaal over voeding maar hier zitten toch de meeste bokkers met oudjes...

Welke stalbedekking hebben jullie? Ik heb zaagsel (pony staat op pensionstal) maar twijfel of dit wel 'warm' genoeg is en comfortabel genoeg. Vandaar de vraag even...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 12:20

Ik gebruik zelf op het moment vlas, maar zelf vind ik het eigenlijk te glad. De truc met warm en comfortabel genoeg is simpelweg er ruim voldoende in doen. Ingedrukt minimaal 15cm. Dat komt neer op 20cm gehakseld spul of 50cm lang stro.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 14:00

Op zich gebruiken ze bij ons vlas,maar je moet een dikke laag maken :j
Bij ons staan ze wel op 30cm als het niet meer is.
Niet te snel de onderlaag er onder weg halen,ps als het echt heel nat word

En ik heb er twee van 28 en 30 op oud hooi staan.
Stal.eigenaar heeft hele grote pakken kunnen kopen van heel fijn gehakseld oud hooi.
Grappige is dat het behoorlijk stofvrij is en kan er een flinke laag van strooien.
al zie ik die oudjes nooit binnen liggen,maar wel buiten..ze hebben inloop stallen :j

En mijn eigen twee staan buiten,dus die liggen op de weide of op een droog stuk op het pad

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 22:38

Die van mij staat op stro (pension). In stallen waar vroeger vee in ding, dus met een put onder de vloer en gleuven in de vloer. Dikke laag stro. Elke dag beetje er bij een eens per maand wordt er gemest. Plas loopt de put in en mijn oudje, die in haar vorige stal zelden laag, ligt nu elke nacht in haar stal.

Ik ben met haar trouwens gestopt met de speedybeet. Dat vindt ze toch echt niet zo lekker. Dagelijks krijgt ze extra pavo 18+ en bij inspanning extra slobbermash. Ze zit nu erg goed in haar vel en is aardig gewicht.

Enermarel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 13:55

@Marije... hij ziet er nog super uit!!

Niek's artrose en nu ook een blessure in de rug gaat hem parten spelen. Ik had me voorgenomen om hem einde volgend weideseizoen te laten gaan maar ik ben bang dat ik eerder een beslissing moet gaan nemen.

@Amy, Ik heb voor Niek rubberen matten in zijn stal. Daar voer ik hem ook op maar hij ligt eigenlijk altijd in de paddock op een wat verhoogd stuk zand. Als dat heel nat is dan heb ik een 2e stal waar ik vlas in heb liggen zodat hij daar droog kan liggen. Maar het liefst ligt hij buiten.

Enermarel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 13:56

@Nickeltje, jij woont vlak bij mij ;-)

edit; toch niet :o de opvang is vlak bij mij ;-)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 14:03

:(:) he bah, nu is dit ook een erg slechte periode voor de oudjes natuurlijk.
Nat en koud, niet fijn voor de gewrichten!.

Enermarel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 14:18

Ja het is altijd ellendig als je zo'n beslissing moet gaan maken maar ik heb er wel vrede mee als het zo is. Volgend jr. wordt hij 28 jr. En eigenlijk was hij al versleten toen ik hem kreeg op zijn 11e. Dus heeft hij het nog lang volgehouden. Eigenlijk kan ik wel een boek over hem schrijven van wat hij allemaal heeft gehad in de afgelopen jaren en hoe hij daar goed is uitgekomen.

* foto's plaatsen lukt me nog steeds niet {:)-:( {:)-:( *

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 14:28

Enermarel schreef:
@Nickeltje, jij woont vlak bij mij ;-)

edit; toch niet :o de opvang is vlak bij mij ;-)

Echt? Waar dan?

Wij hebben mijn oude shetje 2 winters geleden laten gaan op 34 jarige leeftijd. In een paar dagen tijd ging ze hard achteruit, kortademig en verloor gewicht terwijl je er naar keek en in ons gezin was de afspraak dat we niet eindeloos zouden dokteren, dus is ze toen thuis tussen de andere paarden ingeslapen...