Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Maris schreef:Misschien het handigst met snel antwoorden, daaronder staat een knop met " voeg foto's toe". Die moet je downloaden.
Enermarel schreef:Het gaat goed hier met het compact gras. Ga morgen weer een paar baaltjes halen. Ik geef het hem naast het geknipte hooi. Aangezien ik nog behoorlijk wat balen heb liggen daar van en ik de routine aardig onder de knie begin te krijgen
Marije_jiplover schreef:Wat fijn dat die van jou dit ook eet!
Jip wordt te dik![]()
Ik was 1,5 week terug al iets gaan minderen met voer omdat hij ook echt te druk werd voor m'n bijrijdsters.
En toen was me bij het wisselen van de deken ook opgevallen dat de singels verlengd moesten worden.
Vanmiddag stond ik wat verder van hem af toen de bijrijdster aan het poetsen was en toen zag ik datie toch nog weer voller is geworden...
Eens even zien hoe ik dit weer kan terugdringen.
Hij krijgt in totaal ongeveer 2,5 kg geweekt voer nu, waarvan ruim 1 kg pulp, ong 1 kg SP en nog een kleine 1/2 kg BonPard Senior.
De SP als ontbijt, de rest als diner.
En dan onbeperkt Compact Gras en hij doet ruim 3 dagen met een pak van 20 kg, waarbij hij denk ik zo'n 15-20% vermorst.
Waar zal ik eens in gaan snijden om hem niet verder aan te laten komen?
Hij is nu goed tot iets te goed op gewicht en moet niet zwaarder worden.
Marije_jiplover schreef:Omdat mijn ouwe gebakkie dan te weinig energie binnenkrijgt en afvalt.
Als hij ruim 3 dagen met een pak compact gras doet en ook nog een deel vermorst eet hij maximaal 5 kg compact gras per dag.
Voor een stevige haflinger van 500 kg die 24/7 buiten staat is dat niet genoeg.
Hij krijg het geweekte voer weer sinds het gras terugloopt in voedingswaarde en ondanks dat ik dus in augustus ben begonnen met bijvoeren viel hij toch af en werd weer suffig en sloom zo 2e helft september. Dus toen ben ik de hoeveelheid gaan opvoeren en ik merk nu dus dat het inmiddels teveel is.
Elk jaar is het evenwicht zoeken lastig, ik moet zeggen dat hij nu wel extreem goed in z'n vel zit, met minder voer dan vorige winter.
Enermarel schreef:@Nickeltje, jij woont vlak bij mij
edit; toch nietde opvang is vlak bij mij