Topic voor onze oudjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 19:34

Vraagje aan degenen met een PPID oudje hier.
Lotje heeft op haar buik 2 kleine plekjes die jeuken met kleine schilfers. Voor de rest heeft ze nergens last van. De dierenarts zou haar graag voor PPID willen testen, maar mijn gevoel zegt dat het niet dat is. Bij mijn les dermatologie van het paard (ik studeer diergeneeskunde) is PPID besproken en er is nergens iets over jeuk gezegd.

Hebben jullie paarden last van jeuk? En de schilfers, zitten die overal of enkel thv bepaalde plekjes?
Mijn DA komt morgen eigenlijk om een afkrabsel te nemen (op mijn aanvraag), maar ze neemt voor de zekerheid bloedbuisjes mee voor de PPID test. Ik kan tot morgen er nog over nadenken wat ik wil doen.

Ik vind het zo lastig. Lotje heeft voor de rest geen van de symptomen. Behalve een goede wintervacht, maar het is toch koud buiten. Wat denken jullie?

Dit is een foto van haar navel:
Afbeelding
En dit van de singel regio:
Afbeelding

Femke_Tweety

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 19:51

Ik heb soms de indruk dat dierenartsen érg graag op cushing testen tegenwoordig.
Net alsof dat op de een of andere manier veel geld oplevert.

Ik heb al gezien dat paarden die notabene klachtvrij! waren, maar wel op leeftijd getest werden.
Positief getest, dus op dure medicatie.
Ik durf me daar af te vragen of ik dat nu zo zinnig vind, wanneer er geen klachten zijn.
Eigenaar in de stress, paard op dure medicatie en geen klachten...

Maar ik ken cushing dan weer níet goed genoeg om te weten of dit er bij kan horen.

Maar als de betreffende dierenarts niet heel goed kan uitleggen waarom die test van belang geacht wordt, zou hij het van mij thuis mogen laten zeg maar.

Ik ga niet preventief álles testen alleen maar vanwege leeftijd.
(En verdienmodel...)

Als je serieus denkt dat ze cushing kan hebben, kun je testen.
Máár: als de uitslag van die test hoe dan ook geen invloed heeft op het beleid dat je gaat voeren, heeft testen mijns inziens ook niet veel nut.
Kortom: als je toch geen medicatie gaat geven omdat de klachten niet erg genoeg zijn, vind ik persóónlijk! testen onzinnig.

(Ik laat mijn paard bij maagpijn ook niet meer scopen bijvoorbeeld. Hij gaat dan toch hoe dan ook op de omeprazol, daarvoor hoef ik niet te weten of de zweren graad 2 of 3 zijn. Voor het beleid maakt het niet uit. Dus test ik niet...)

Ze was wél ooit bevangen geweest toch? Of haal ik nou paarden uit dit topic door elkaar?

Bevangenheid / cushing gaat wel vaak samen natuurlijk.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 19:58

Dat was een ander vosje. Die van mij heeft geen klachten van PPID.

Wat ik vertelde aan mijn DA is dat ze sinds een maandje jeuk had aan haar navel (meer dan normaal). Ook werd de vacht er rond nog dunner. Ik vond het niet heel raar tot er onder de singel regio een plekje ontstond met kleine korstjes. Ik dacht zelf aan malassezia (een gist) en heb in overleg met de DA besloten om het eerst te wassen met betadine shampoo en het aan te kijken. De jeuk is weg bij de navel maar nog wel op het andere plekje. Zodanig dat Lotje in de wei met haar buik over het gras wrijft.

Mijn DA denkt aan PPID omdat de leeftijd overeenkomt, Lotje een dikke vacht heeft en jeuk blijkbaar wel eens voor kan komen. Maar de vacht vind ik een normale/dikke wintervacht.

Betreffende medicatie, ik zou het denk ik niet geven inderdaad omdat ze voor de rest geen klachten heeft. En de jeukende plek is ook niet groter aan het worden of open aan het gaan oid.

Mijn gevoel gaat naar malasezzia, wat je kan behandelen met een shampoo. Ik kan dat gewoon kopen. Daar tegenover staat een afkrabsel+Cytologie test, wat blijkbaar duurder is dan de PPID. Ik twijfel of ik niet gewoon eerst die shampoo ga proberen en kijken of de plekjes daardoor weg gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 23:17

Femke, dat is inderdaad mijn vosje die bevangen was geweest.

Emily, mijne heeft ook geen klachten van ppid, laten testen maar kwam wel uit dat ze het heeft.
Heb alleen besloten geen medicatie te geven zolang ze geen klachten heeft.
Ze heeft ook geen jeuk trouwens, enige is in de zomer dat ze de laatste jaren iets haar staart wil schuren soms maar met vliegendeken op heeft ze er geen last van dus gok dat dat niks met ppid te maken heeft.
Kan je niet een schraapsel laten nemen en dat laten onderzoeken?

Nou, mijn oudje zaterdag dus overgeplaatst naar de andere box en ze is een totaal ander paard, heel relaxed en in ene ook behoorlijk aanhankelijk wat ik helemaal niet van haar ken, echt genieten dit
Afbeelding

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 23:22

Romy, die afkrabsel is wat ik eerst voorstelde. Maar die blijkt nog duurder te zijn dan de PPID test (95 euro). Ik heb besloten om gewoon te behandelen met shampoo tegen gisten en schimmels. Als het niet werkt kan ik nog altijd de test laten doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 00:05

Jeetje wat een geld zeg :wow:
Dan had ik ook eerst even geprobeerd met een speciale shampoo oid. Mijten zou ook goed kunnen natuurlijk, vergeet dan niet je borstels etc ook te ontsmetten voor de zekerheid

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 00:29

Precies! Borstels zijn al helemaal ontsmet met dettol. Voorlopig worden die dus ook niet meer op de buik gebruikt. :j

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 00:44

Tweet had recent een plekje op zijn neus. Zijn hele vacht wordt ook ietsje minder, maar ik heb er ook een poos een deken op gehad waarvan ik denk dat die net niet waterdicht was, en dat die ook net niet genoeg ademde. En dat is met een relatief warme deken niet zo heel handig.

Omdat hij wat jeuk kreeg, en dus een gek plekje op zijn neus, heb ik hem vorige week volledig gewassen. Dat vind ik eigenlijk niets, met dit koude weer, zijn teddyberenvacht en toch zijn langzaamaan wat minder goede gestel.
Maar als bij hem de jeuk -waar ik bang voor was- kwam door een net te vieze vacht met met even te vaak opgedroogd zweet enzo, dan kan ik hem daar ook moeilijk de hele winter mee laten staan.

Was nogal een expeditie, omdat hij natuurlijk niet makkelijk opdroogt met teddyvacht. Ik heb heel veel oude dekens. Na het wassen (warm water - afdoen met metalen zweetmes- hem eerst een 20 minuutjes -rustig- met een zweetdeken wat laten stappen en draven. Zorgen dat hij even echt goed warm was. Daarna een hele poos op stal gebleven, iedere 20 minuten a half uur dekens wisselen. Deken vocht opgenomen, hup, volgende erop.

Stalgenoten vonden me een beetje maf denk ik, wat ik ben normaal niet zo van het wassen terwijl er mensen op stal zijn die dat echt nagenoeg iedere week doen. En dan sta ik nu met de kou ineens wel te wassen...

na een uur of drie had ik wel wat spijt, want nog steeds niet echt droog. Wel prima warm, en op zijn huis ook echt heel goed droog. Maar die rottige lange haren...

Uiteindelijk nog wat langer gebleven, en toen hij nog verder droog was zijn goede deken erop, en hopen dat het goed zou gaan.

Van die lastige dingen vind ik dat.

Maar het lijkt wel geholpen te hebben. Huid en vacht zitten veel minder vol met viezigheid, plakzooi etc.
En hij lijkt ook minder te schuren. Nu wel een merk deken erop waarvan ik weet dat dat qua ademen altijd goed gaat.

Plek op zin neus die echt wat schimmelig / bacterieachtig leek een aantal dagen in de gaten gehouden. Toen die groter werd heb ik die op de was dag ook schoongemaakt en tot grote frustratie van Tweet ingespoten met acederm.

Die plek wordt ook mooi rustig nu.

Bij Tweet lijkt cushing overigens verder totaal niet aan de orde.
Maar zijn leeftijd maakt gewoon dat hij wat sneller plekjes heeft, die wat minder snel genezen.

Van die lastige dingetjes die mensen die zelf nooit een echt ouwetje gehad hebben zich niet kunnen voorstellen heb ik het idee wel eens.
Die denken dat dat gewoon in de wei loopt, en je er geen werk en geen zorgen meer mee hebt van het moment dat ze met pensioen gaan tot het moment dat ze omvallen.

Ik geloof dat ik in al die jaren dat ik tweet heb, nog nooit zo veel van die kleine lastige 'welzijnskeuzen' heb moeten maken als nu hij echt ouder wordt.

Voer komt steeds preciezer, ijzers komen steeds preciezer (medisch aangepast inmiddels) dekens en temperatuur komt steeds preciezer.

Herkennen jullie dat? Al die twijfels die je kunt hebben over de zorg voor je ouwetje, het wikken en wegen en overwegen wat de beste opties zijn?

Toen hij jonger was hoefde ik daar veel minder bij stil te staan allemaal, dat ging allemaal automatisch wel goed.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 01:04

Met PPID kunnen ze wel jeuk krijgen door die dikke vacht. Maar bij een navel zit echt amper al haar en dat is echt niet een plek die heel warm wordt. Ik zou dan eerder denken aan de hals, schouder, liezen die te warm worden en jeuk veroorzaken.

Ik heb laatst nog met mijn dierenarts overlegd, maar hij zag 0 redenen om mijn paard nu te testen, tenzij ik dat zelf graag wilde. Maar behalve de leeftijd, geen enkel symptoom. Never change a winning team, dus: voorrrrrrral doorgaan.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 01:18

Ja, ik snap je helemaal femke.

Hier ook van die kleine dingen waar je meer op let. Eten, dekens, supplementen etc. En bij dingen die je paard normaal niet doet maak je je meteen zorgen. Mijn instructeur ligt altijd helemaal dubbel als ik mijn twijfels weer eens kwijt moet. "Hij ademt anders" " hij loopt anders" " hij zit anders in zijn spieren". Gelukkig is het een onwijs kundige man en weet hij mijn twijfels weg te nemen. Ook omdat ik zeker weet dat hij het ook zegt als hem iets niet aanstaat.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 09:43

Femke ik ken je gevoel heel goed! Qua voeding is die van mij niet zo lastig.

Maar ik heb het met rijden heel erg. Ik hoef maar iets te voelen of idd met ademen en dan rijd ik al lang niet zo lekker meer. Ik heb haar heel lang fanatiek door getraind, tot deze zomer nog. Vanaf het najaar merk ik gewoon dat ik niet meer zorgeloos rij. Na ons laatste bosritje drie weken terug (waarin ze veel te fanatiek was!), loopt ze gewoon niet lekker. Waar ik dus ook de vorige pagina naar vroeg voor tips. Ik heb het idee dat ze zich gewoon verstapt heeft ofzo. In elk geval loopt ze sindsdien wat stram, niet kreupel. Maar gewoon niet lekker
En zo is er elke keer weer wat na het rijden. En zo ben ik constant aan het nadenken tijdens het trainen, kan ik dit nog wel met haar doen, kan ik beter nu niet stoppen. Terwijl ze altijd constant zo fanatiek is, dat het heel moeilijk is om daar een grens in op te zoeken.

Romy fijn dat ze het naar haar zin heeft op haar nieuwe plek!

Ik heb Chica overigens nu een vitaminespuit gegeven. Geen idee of het helpt, maar misschien zit ze dan weer wat beter in haar vel. Doen jullie dat ook weleens?

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 10:47

Emilyslaluna, Mijn dierenarts stelde vorig jaar ook voor om op PPID te testen n.a.v. een open plekje in de manenkam. Ik heb altijd al een paard met jeuk gehad, maar afgelopen winter werd het zo erg dat ze haar manen af begon te schuren. Mijn dierenarts gaf aan dat het erop lijkt dat paarden met PPID veel gevoeliger zijn voor jeuk en plekjes dan paarden die dat niet hebben. Ik heb het net even nagevraagd (ze moest toch langskomen) en ze gaf aan dat er geen wetenschappelijk bewezen verband is tussen meer jeuk en PPID, maar dat ze het in de praktijk wel vaak ziet gebeuren. Interessant om te weten!

Femke, jij omschrijft precies wat ik voel. Alles weeg ik af. Ik kijk met veel meer voorzichtigheid en bezorgdheid naar mijn oudje. Ik maak me ook veel eerder zorgen. Probleem met de hoeven? Vroeger had ik het rustig aangekeken. Nu wil ik bijna direct de hoefsmid bellen. Kauwt ze een beetje vreemd? Dan maar de tandarts laten komen. Ik heb met mezelf afgesproken dat ik het leven van Chantal niet onnodig wil rekken, maar het wel zo lang mogelijk leuk en goed wil houden. Dus weeg ik de hele tijd af wat de beste zorg voor haar is en wat we het beste kunnen doen. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik in mijn omgeving best wel wat oudere dieren afgevoerd heb zien worden omdat ze niet de juiste zorg kregen. Ik merk hier in het topic dat wij allemaal het beste voor onze oudjes willen, terwijl dit helaas niet vaak de standaard is. Daarom is dit ook zo'n fijne plek om je gedachten, geluksmomentjes en ook zorgen te delen. <3

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 16:08

Lau07 , hier hetzelfde probleem, Chico heeft al zijn hoefbevangenheid en de artrose en dan issie al 32. Daarop zijn Equine Sidewinder syndrome...... dus toen hij maandag niet rad was gingen meteen alle bellen af.....zou hij een terugval hebben, zou hij tóch HB worden, enne.... uiteindelijk zich gewoon verstuikt in de paddock met gek doen......
Vroeger had ik ook gewoon gewacht want de dierenarts zegt toch: "ga maar 10 dagen stappen".

Ach ja, hij hoeft idd niet eeuwig te leven en zolang hij verder nog blij is....

En ja, exact dáárom vind ik dit topic leuk!!!! Hier ook dieren die veel te snel naar mijn mening afgeschreven worden....

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 16:14

nou ja, te snel afgeschreven.... ik zal in jou ogen dan waarschijnlijk mijn paard ook te snel afschrijven. maar ik heb een duidelijke grens waar ik niet over wil. en ik moet ook eerlijk blijven naar mezelf.

ik vind juist dat veel mensen ook gewoon te lang doorgaan. en ik weet eerlijk gezegd ook niet of ik mijn paard had laten lopen als ie een sidewalker zou krijgen.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 16:15

Ik heb Chica overigens nu een vitaminespuit gegeven. Geen idee of het helpt, maar misschien zit ze dan weer wat beter in haar vel. Doen jullie dat ook weleens?[/quote]

Jeff kreeg hem een paar weken terug van mijn dochter, komt hij daarna om de hoek van de stal kijken wat ik aan het doen was. (Ik wilde mijn ruin er ook een geven) krijg ik de schrik van mijn leven heel dat bekkie rood ik dacht dat hij bloedde het zag er niet uit. Dus ik geef mijn ruin de zijne en wat denk je..... hij wilde een kusje geven....doe maar effe niet

Afbeelding

Afbeelding

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 16:17

O ik heb dat ook al bij jongere paarden hoor, ik denk gelijk het ergste. Iets teveel ellende met blessures gehad al. Ik wacht niet snel meer iets af, maar haal er gelijk een expert bij :j . Is denk ik ook een stukje ervaring wat je met de jaren krijgt.

Hihi die mond :') . Zoiets heb ik ooit gehad met wortels voeren voor het rijden. Dacht ik ook dat het bloed was. Gelukkig is mijn man een stuk nuchterder. Die zei gelijk weet je nog wat hij het gegeten heeft? O ja :+

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 16:21

oh god, die spuit is wel echt lekker rood zeg

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 16:48

Jeetje, die spuit is wel erg rood ja :') .

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 16:55

Emptywords,
Dat zeg ik helemaal nergens toch ? beetje flauw vind ik dat wel.
Iedereen moet doen wat hij zelf wilt met zijn oudje. En je reageert ook niet op Lau07die hetzelfde zegt.
En ik begrijp het ook wanneer iemand de sport in wilt of fanatiek wilt rijden en dan afscheid neemt bij een blessure, af laat keuren en uit laat keren en een nieuwe koopt. Moet iedereen werkelijk voor zichzelf weten.
Ik oordeel hier niet over wanneer iemand afscheid neemt van zijn oudje!!!

En je weet dat het helemaal niet bekend was dat hij een Sidewinder was in het begin. Maar goed, die discussie ga ik niet meer aan....ms had ik het achteraf ook niet gedaan maar je weet het gewoon niet.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 17:22

ElCamino schreef:
Hier ook dieren die veel te snel naar mijn mening afgeschreven worden....

vanuit deze reactie haalde ik dat, daar reageerde ik ook.

Lau heeft het over de niet passende zorg ie ze wel of niet krijgen, vind ik nog een andere toevoeging. Alles voor je paard willen maar niet de goede zrog geven waardoor je paard sneller op is,is iets anders dan aangeven, hij is oud, ik schrijf hem of haar af.

en dan nog zit je dus met waar ligt je eigen grens. die laatste zin van jou triggerde mijn reactie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 20:37

Hier krijgt die van mij ook elke winter wel een vitaminespuit, heb altijd wel het idee dat het haar iets helpt.

Ik ben vandaag niet boos te krijgen en niemand meer die mijn lach van mijn gezicht krijgt, ik heb namelijk vanochtend een klein buitenritje gemaakt en ook nog eens super relaxed met lang teugeltje.
Laatste keer was wel bijna 2,5 jaar geleden en ze is altijd giga sensibel buiten maar nu was dit echt zo vol genieten, ook al regende het :D
Dus hier met trots, onze oortjesfoto:
Afbeelding

En haar blije hoofd na de tijd, in ene volgt ze mij ook overal, had ze eerder nooit:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-11-20 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 20:38

Oh heerlijk!

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 20:58

Haha heerlijk zo’n vitaminespuit mond!
Hier dit jaar voor t eerst gedaan. Merk wel iets

Oh heerlijk Romy!!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 21:09

Thema: kleurrijke paardenmonden vandaag....

Ik heb de graffitibus tevoorschijn gehaald. Heb de pech dat mijn handen ook blauw zijn. De komede 3 dagen waarschijnlijk wel... :+

Afbeelding

Verder even een stukje gelopen met die oude mafketel. Ik zal jullie de filmpjes besparen, dat was vooral 'hoooo', 'huuu', 'hee doet s effe rustig man' 'ouwe gek gedraag je s naar je leeftijd' 'mafklapper' en dat soort kreten. Met lomp bewegend druk beeld. Rustig filmen met een stuiterbal naast je werkt niet zo goed.

De buurkoeien kwamen in volle draf met hun zessen aan om te kijken wat er aan de hand was, helemaal vanuit hun stal }:0 :D . Dat maakt op Tweet nul indruk, het was het meest rustige moment van de wandeling, want hij dook met zijn neus het gras in.

Wie zei ook alweer dat oude paarden rustig worden? Vergeet het maar... :+ :D

Afbeelding

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 09:10

Empty Words: Ik ging met Lau07 mee wat betreft niet passende zorg, daar doelde ik op. Mensen zijn vaak niet bereid extra te investeren in extra zorg zoals wat ik doe: elke 8 weken de smid in 2 delen ( ene week voor, andere week achter), elke 8 weken de osteo om zijn lijf goed te onderhouden, alle medicatie die duur is en waarvan je niet zeker weet of het werkt....dat is toch hetzelfde?
En met "hier" bedoelde ik bij mij op stal, niet dit topic! Vandaar de verwarring denk ik.
Staat idd een beetje vreemd na mijn opmerking over het leuke topic lees ik nu.
Dat was helemaal niet de bedoeling, stom van mij.
Denk dat we elkaar daardoor verkeerd begrijpen....