Topic voor onze oudjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 15:32

Ja ik vond het eerst jammer van de zon maar eigenlijk is dat juist wel leuk.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 16:00

SusanH schreef:
Ja ik vond het eerst jammer van de zon maar eigenlijk is dat juist wel leuk.

Oh dat is juist heel mooi inderdaad! Geeft echt een sfeertje aan de foto.

-

Ik zag trouwens dat iemand vroeg voor de dekens: Macho heeft al een aantal weken een 0 grams regendeken op (Bucas Smartex Rain). Qua vacht heeft hij het echt totaal niet nodig, zoals jullie kunnen zien op de foto op de vorige pagina heeft hij echt een teddy vacht. Ik wilde eigenlijk ook helemaal niet aan dekens beginnen. Toch wilde ik hem beschermen tegen de regen gezien hij net vanuit Frankrijk naar Nederland gekomen was en 24/7 de groepspaddock in ging toen het net meer ging regenen. Hij viel niet direct helemaal lekker in de groep en wilde daarom ook niet meteen schuilen onder de schuilstal. Zodoende dus toch maar een dekentje op. Gelukkig lijkt hij het totaal niet warm te hebben, ook niet op de warmere dagen en ook zeker niet koud. Even aankijken of ik hem een dikkere deken moet gaan geven, maar dat zal wellicht alleen nodig zijn als ik hem zou scheren.

Overigens was hij na transport aardig ingevallen en gaf de deken ook wat meer rust omdat hij natuurlijk minder energie nodig had om zichzelf warm te houden. Als hij nog wat bezweet is, is die deken ook ideaal, want dan kan ik hem met deze deken gewoon terug zetten in de paddock zonder problemen en zonder dat ik nog een uur moet wandelen tot hij droog is. Beetje gemak is het dus ook. :')

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 21:21

Jeff heeft nu 400 gr dekens op en fluffy vacht. Hij wordt echt mager nu maar gebit is niet best meer lijkt minder hooi te kunnen eten. extra voerbeurt inlassen maar en ga ook een voeradvies vragen. hij wordt oud merk ik........heel oud. Ik kan hem ook niet uit de groep halen dat geeft hem onrust en is ook niet goed voor hem en mijn andere ruin met een zwak hart

Afbeelding
deze is van 2 jaar terug
Afbeelding
deze is van begin dit jaar
Afbeelding
deze ook

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 22:43

Wat heftig Romy!
Wel fijn dat Des nu rustiger staat in dr nieuwe stal!

Welkom Michenou! Wat een leukerd zeg en wat een leuk verhaal!

Wat vervelend dat ze kreupel is nessinator! Wel fijn dat ze zo lekker dr rondje loopt.

Wat een mooierd is Moreno Evaitalie!
Ook al zo’n leuk verhaal! Black beauty inderdaad haha.

Oh heerlijke foto SusanH! Wel leuk met de zon zo!

Vervelend he om te beseffen dat ze oud worden Zacharyhill. Op de foto’s van begin dit jaar leek hij vol energie!
Is hij veranderd daarin ook?

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 23:14

Ik meld me ook weer eens. Lees altijd mee, maar reageer te weinig.. zit nu toch ook wel in dubio. Chica is nu 24 en heeft de laatste weken toch echt duidelijk minder energie. Wat nu te doen, op rust zetten? Maar daar worden ze ook niet beter van. Gisteren even kort gereden, komt er echt weinig uit, terwijl ze altijd heel graag liep. En dan toch zo uit het niets, komen er twee motoren aan en wil ze toch ineens weer wegspringen.. dat kan dus blijkbaar toch nog. Instructrice vond haar vanavond ook wel echt minder ogen, maar ze wist het ook niet zo goed. Iemand verder tips? Of is dit dan echt de ouderdom?

Hoe oud is die van jou Zacharyhill?

Wat ontzettend heftig zeg Romy!!

zacharyhill

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 23:26

@Jolmer20 Hij heeft nog wel zijn vrolijke momenten, doet ook fanatiek mee als de andere uit hun stekker gaan. Dat zal hij nooit uit zichzelf doen alleen als hij weet te ontsnappen.... Hij is daarin nog wel redelijk zichzelf

@naath86 hij wordt in juni 28

Hij wordt mager dat is het eigenlijk wel dat gaat nu wel harder dan ik had verwacht. Hij was wel altijd wat te zwaar hoor

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 23:57

Lastig Naath86! Minder als in minder energie?
Ik merkte aan Mona dat ze het rijden in de bak gewoon niet meer leuk vond. In de bak niet vooruit te branden, maar buiten had ik een 4 jarige onder mn kont. Medisch niks aan de hand, maar ze gaf gewoon aan dat we alleen nog maar leuke dingen mochten doen :+. Vond ik prima, ook gezien studie enzo.

Misschien dat ze het werken in de bak minder goed kan volhouden?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 08:51

Lastig Naath86. Misschien kun je op gebied van voeding nog wat winst halen?

Zacharyhill ook lastig. Zeker nu de winter er aan komt.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 09:20

Nou, chico had gisteren ook écht een dipje....
's morgens nog fit naar de paddock heen en weer en de middagronde wilde hij amper vooruit.
Toen ik op stal kwam werd dat ook gemeld en ik ging hem zelf ophalen uit de paddock.
Inderdaad was hij zeer traag, leek net beetje kreupel/stijf/stram.... geen idee.
Hij had wel lekker gerold, hij at wel goed zijn voer, slobber en hooi....
ms even omschakelen vanwege de kou???

Naath86, geen last van het weer gehad, het is zo warm geweest voor de tijd van het jaar, kan het daaraan liggen ???

Zachary, ik vind hem er wel blij uitzien op de foto's....chico eet ook slecht hooi die mist kiezen en zijn gebit is ook op. Maar met slobber, pavo 18+ extra naast de merriebrok ziet hij er prima uit. Wellicht een idee ?

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 09:39

Lastig allemaal zeg.

De kou zal denk ik veel doen.. het is nu natuurlijk wel ineens ‘veel’ kouder.
Voor Nederlandse begrippen dan natuurlijk :\

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 09:51

Dat zou natuurlijk ook goed kunnen, dat het door de kou komt.

Wij hebben trouwens van de week te horen gekregen dat er plek komt op de stal van Branco. Nu gaat ons andere paard daar ook heen verhuizen in januari. Zo leuk! Zal wel heel erg wennen worden, we hebben al 14 jaar daar gestaan met veel plezier. Maar 2 paarden op verschillende plekken is niet handig.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 09:58

Top dat je kan verhuizen! Wel raar na 14 jaar, maar scheelt wel zoveel tijd :D .

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 10:09

Jolmer. toen het opeens zo warm was had chico ook al veel last, stond te zweten op stal....
En nu weer deze lage temperaturen, maar meestal vindt hij kou heerlijk....
Ik hoop dat het geen terugval is of dat hij slechter wordt.
Vandaag komt de smid hem achter beslaan, hopelijk lukt dat , als hij voor ook last heeft wordt dat een dingetje ben ik bang, afijn we zien wel.

En je paarden op 1 stekkie is super natuurlijk Susan, heerlijk.!!!!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 10:13

Ja het is ook raar na zo lang. Maar heb er wel heel veel zin in. Het is dubbel want weg gaan voelt ook gek.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 12:02

Oh wat heerlijk SusanH!
Lekker saampjes op een stal!
Dat heb ik nu 5 jaar geleden ook besloten om te doen, beiden pony’s op 1 stal. Nooit spijt van gehad, heerlijk!

Lastig hoor ElCamino.
Bedoel ook meer de wisselingen.
Soms is het ineens bloedheet, voor deze tijd van t jaar. En dan is het weer gevoelstemperatuur van 3 graden.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 14:06

@elcamino hij oogt zeker niet ongelukkig pavo 18+ krijgt hij al met luzerne in de ochtend. dan zou ik in de middag merrie brok kunnen geven met slobber. Slobber heb ik moet ik even merrie brok bij halen. in de avond krijgt hij pulp met 18 + weer. dank voor de tip het is te proberen. ze staan aan huis en ik ben dagelijks thuis. Tussendoor hebben ze altijd hooi daar kan hij dan ook nog van eten.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 14:09

Chico krijgt merriebrok omdat hij gewoon niet veel meer doet, de eiwit in de merriebrok geeft iets extra voor de spieren, bij hem werkt datgoed.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 15:28

ElCamino schreef:
Chico krijgt merriebrok omdat hij gewoon niet veel meer doet, de eiwit in de merriebrok geeft iets extra voor de spieren, bij hem werkt datgoed.

Dat zou ik mijn ruin ook kunnen geven doet ook niets meer is al zijn spiermassa kwijt. Hij is 16 kan en mag niets meer vanwege zijn longen en hartritmestoornissen. Daar mag ook een 75 kg extra bij....

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 20:06

Welkom aan beiden nieuwe oudjes (+ baasjes natuurlijk!) *\o/* Beiden zijn knapperds! <3

Er waren veel berichten om bij te lezen!

Betreffende dekens: Lotje staat nog met een 0 grams regendeken. Vanaf dat de temperatuur onder vriespunt komt krijgt ze een 200 grams onderdeken erbij.

Romy, die van jou was positief getest voor PPID toch? Ik las ergens de discussie voorbij komen over al dan niet de resultaten geloven vanwege de herfst. Toevallig heb ik net een les endocrinologie gehad (ik studeer diergeneeskunde) en kwam PPID aan bod. Ook kwam de herfst discussie naar boven.

Het klopt dat de ACTH waarden stijgen in de herfst. Dit is fysiologisch. Daarom zei men vroeger dat je niet in de herfst moet testen omdat de waarden zogenaamd vals verhoogd zouden kunnen zijn. Maar dit is inmiddels achterhaald. Want:
- PPID zal voor een exponentiële stijging van ACTH zorgen in de herfst, veeeeel meer dan de fysiologische stijging.
- Speciaal voor de herfst worden andere referentiewaarden gehanteerd om valspositieven te voorkomen.

Dit is de reden dat dierenartsen juist zeggen om tijdens de herfst te testen. Dan kan je het vaak beter detecteren dan in andere seizoenen.

Maar als je paard geen klachten heeft, zou je het normaal ook niet testen. Dus lijkt het mij sowieso niet nodig om te behandelen zo lang ze nergens last van heeft. Volg je gevoel, zoals je zelf al zegt. :j

Hennos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 12:33

Ik ben heel slecht in reageren maar lees wel altijd mee. Wat een fluffies zijn er al bij. Heel leuk om te lezen wat de oudjes allemaal nog kunnen.
Tennessee voelde zich vandaag weer 5 de rem was wat roestig maar het gas zat er heel goed op.

Afbeelding

Hier zijn vrolijke oortjes

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 13:27

Dit is mijn Fluff......
Afbeelding

en gisteren bij de smid:
Afbeelding

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 13:29

Vrolijke oortjes zag ik!

ElCamino die is ook lekker fluff idd.

Ik heb net lekker op Branco gereden. Dochter had niet zo'n zin vandaag. Is geen straf :D

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 13:32

Heerlijke pluispaardjes!
Tot ze gaan verharen -O- .

Lekker Susan!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 13:46

jaaah...... brrrrr al mijn kleren altijd vol HAHAHAHHAHA nou ja, blij dat ie nog zo goed in zijn vacht komt ben ik wel.....

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 14:57

Ohh jaaa, pluis haartjes overal. Brrrr. Zeker met mn allergie. Heeeerlijk haha

Flufoortjes zijn leuk Hennos!

Oh lekkere fluff ElCamino. Ging het uiteindelijk goed bij de smid?

Oh geen straf inderdaad SusanH!