[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 15:49

Wat fijn ! Dat is dus na bijna een maand extra vitamientjes opgelost ?!

Mizora

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 16:04

Probeer wel vitaminen en vooral mineralen te blijven geven. De vacht is qua kleur typisch een kopergebrek. Danwel van pavo (welke gebruik je vitalcomplete of multi15?) danwel een ander.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 21:37

Als ik seniores priores voer en nog een halve schep merrie brok moet er dan een vitamine korrel bij?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 22:10

Hoeveel hoort je paard te wegen? Een hoeveel sp voer je (ongeweekt en is het gemeten of gewogen)?

Je moet uit mijn hond 1.5kg seniores priores per 100kg lichaamsgewicht voeren voor voldoende mineralen

Of

0.5kg merriebrok/100kg paard gemiddeld (hangt af van het exacte merk en type).

Dus als je paard 600kg weegt en je geeft 2 scheppen sp en 0.5 schep merriebrok,, dan komt dat neer op ongeveer 1.6kg sp en 0.6kg merriebrok. Dus moet er nog voor 400kg paard mineralen bijgevoerd worden.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 11:22

Ik ben nog aan het opbouwen ik wil 1 kilo sp geven en dan afbouwen met merriebrok. Ze krijgt nog voldoende hooi. Maar omdat ze sp niet puur lust moest ik het mengen met merriebrok. Maar het kan de geen kwaad om vitamine bij te voeren?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 12:55

Bambi1995 schreef:
Ik ben nog aan het opbouwen ik wil 1 kilo sp geven en dan afbouwen met merriebrok. Ze krijgt nog voldoende hooi. Maar omdat ze sp niet puur lust moest ik het mengen met merriebrok. Maar het kan de geen kwaad om vitamine bij te voeren?

Nee dat kan geen kwaad. Sp is super spul, maar bevat weinig vitaminen en mineralen ( en eiwitten). De halve kg merriebrok is ook niet genoeg om die tekorten aan te vullen zeer waarschijnlijk.
Alleen moet je het vit en min supplement dan misschien halveren qua aanbevolen hoeveelheid.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 13:45

Hoeveel hoort je paard te wegen Bambi1995? Is je kg seniores priores gewogen of gemeten (als zijnde, 1 voerschep)?

Vitaminen en mineralen bijvoeren kan vrijwel nooit kwaad. Gemiddeld gesproken kan je ruim een dubbele dosis voeren van een mineralenbrok voordat je in de gevarenzone komt, hoewel dat uiteraard niet voor alle soorten op gaat.

Welke mineralenbrok/vitaminekorrel wil je bij gaan voeren eventueel?

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 14:04

Ik denk dat mijn paard tegen de 600 kg hoort te wegen. Ik voer sp als bijvoer omdat ze nog genoeg hooi eet. Ik voer nu een halve schep en wil dit voorzichtig verhogen naar 1 schep. Kijken hoe ze het daar op doet anders ga ik meer voeren.
Ik heb de marstall force vitamine korrel gekocht. Er staat op dat een oud paard 100 gram korrels nodig heeft.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 14:17

Ik ben het niet helemaal eens met de aanbeveling van marstall force omdat je dan in mijn ogen (ik gebruik de richtlijn van het cvb) te weinig selenium voert. Ik adviseer zelf 30g/100kg paard. In jouw geval dus 180g als je geen ander bijvoer zou voeren.

Een halve schep SP is zo'n 400g. Dat betekent dat je ongeveer voor 25kg paard aan mineralen voert daarmee. Met een halve schep merriebrok voer je ongeveer 600g en dat is voor ruim 100kg paard voldoende mineralen.

Bij elkaar voer je voor zo'n 150kg paard al mineralen. Dus 600-150 = 450kg paard dat nog mineralen moet krijgen. 30*(450/100) = 135g marstall force.

Uit mijn hoofd gezegd was een volle maatschep van marstall force 110-120g, maar dat zou je even moeten wegen voor de zekerheid. Als ze straks de hele schep SP krijgt, samen met ½ schep merriebrok is een volle maatschep force dan voldoende.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 20:44

Ben benieuwd wat jullie zouden aanraden, ik zoek een seniormuesli anders dan Pavo 18+.

Op dit moment voer ik bietenpulp (1/3 emmer nat) en een schep luzernekorrels om d'r qua massa goed te houden. Ze krijgt daar doorheen 1,5 schep seniormuesli en doet het daar goed op. Ik zou de luzerne uiteindelijk weer willen schrappen want ze houdt daar niet echt van. Een seniormuesli met voldoende eiwit zou daarom fijn zijn, maar anders zoek ik het ergens anders in bijvoer.
Vers gras is beperkt, maar 24/7 in PP en op afgegraasde weide en droog voordroog 3x per dag.
Qua energie heeft ze niets extra's nodig. We werken zo 3-4x per week lichtjes.
Marstall senior heb ik een zak van geprobeerd maar was niet een davernd succes. Voer nu de Calvalor omdat de fouragehandelaar vlakbij die verkoopt en ze dat graag eet.
Hoe zijn de ervaringen met Dodson&Horrel 16+? Of andere suggesties?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 05:53

Ik blijf zelf pavo nature's best fijn vinden. Het is er niet op gemaakt maar mag gerust tot 1kg/100kg lichaamsgewicht gevoerd worden (per dag). Je komt dan met geen enkel product in de knel

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 08:46

Die van mij houdt ook niet luzerne en die voer ik nu Esparcette van Herbal Friends. Prachtig spul! Hij eet het graag en zit fantastisch in zijn vel. Ik heb nature's best gevoerd maar daar ging mijn andere van aan de diarree. Zit ook best veel zetmeel in toch?

Afbeelding

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 08:57

16% zetmeel (+2% suiker). Dat is niet extreem weinig, maar ook zeker niet veel.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 09:07

Muesli's hebben natuurlijk snel al wat zetmeel, maar in principe hoef ik dat niet te ontwijken. Daar weer een lading suiker bovenop is een ander verhaal, maar gevoelig ervoor is ze niet.

Hoe oud is de jouwe Renee?

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 09:18

Ja die van mij heeft PPID, dan is het een ander verhaal. Hij is 25 :)

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 09:22

Wauw, wat ziet hij er goed uit Renee!

Zou willen dat de bovenlijn van mijn paard er nog zo uit zou zien!

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 12:34

Ja ik ben zelf ook nog steeds verbaasd hoor. Een jaar geleden was hij op zijn slechtst:

Afbeelding

Toen heb ik hem op de prascend gezet en werd het al snel dit:

Afbeelding

Maar nog steeds niet fantastisch. Hij stond op een pensionstal en kreeg bietenpulp + brok en NAF opkikker. Ik ben hem toen na advies van de Paardenkamp zelf zemelen bij gaan voeren en luzerne. En de bietenpulp vervangen door SP omdat hij de pulp niet meer at. Toen werd het dit:

Afbeelding

Al iets beter maar nog steeds opgeblazen. Nu ben ik verhuisd en heb ik het in eigen beheer. Weet ik zeker dat hij alles binnenkrijgt want hij doet nogal eens lastig met de pillen en ik merk aan zijn gedrag nu ook verschil, een stuk relaxter. Sinds vorige maand heb ik de luzerne vervangen door esparcette en krijgt hij Vitalbix Daily Complete. Het lijkt wel of hij gewoon wat strakker is geworden. Ze krijgen niet eens meer hooi bijgevoerd want er is nog genoeg gras en hij valt niet eens in. Ben er echt zo blij mee. Ik hoop dat hij het zo nog even volhoudt. Hij heeft er eigenlijk in de 12 jaar dat ik hem heb nog nooit zo goed uitgezien :') Vroeger was hij altijd veel te vet. Maar goed, met schade en schande wordt men wijzer.

Afbeelding

Zorro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 13:04

Wat een verschil zeg! Heerlijk om te zien dat hij zich nu goed voelt! :D

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 13:08

Wauw echt top hoe hij veranderd is in 1 jaar tijd en hoe goed hij er nu uitziet!

Als ik het goed begrijp krijgt hij nu:
SP, zemelen (geweekt?), esparcette en vitalbix?

En dan gewoon ruwvoer..

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 13:18

Ja hij krijgt 's ochtends een volle schep SP (ongeweekt gemeten dan hè) + 200 gram vitalbix + NAF Opkikker Senior. En dan 's avonds een schep zemelen, 1/3 esparcette, 200 gram vitalbix en weer een schep SP. Maak er een grote emmer slobber van. En dan inderdaad onbeperkt ruwvoer. Nu gras, straks als het op is hooi.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 13:52

Ik ben niet zo'n rekenwonder. Wie weet het antwoord? Als je bij 1 kg sp 3 liter water moet doen. Hoeveel water moet er dan bij 750 gram sp?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 13:56

2.25L water bij 750g SP. Maar ik zou gewoon 3L (2 voerscheppen) voor de veiligheid aanhouden, meer water geeft namelijk niet.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 14:43

_Reneee schreef:
Ja hij krijgt 's ochtends een volle schep SP (ongeweekt gemeten dan hè) + 200 gram vitalbix + NAF Opkikker Senior. En dan 's avonds een schep zemelen, 1/3 esparcette, 200 gram vitalbix en weer een schep SP. Maak er een grote emmer slobber van. En dan inderdaad onbeperkt ruwvoer. Nu gras, straks als het op is hooi.

Valt me inderdaad alles mee, is niet eens heel ingewikkeld verder :). Ik ga eens kijken wat ik voor mijn oudere paard kan doen zodat hij wellicht toch wat voller komt, vooral op de bovenlijn.

Als ik je verhaal goed lees dan heeft de omschakeling naar Vitalbix het meeste gedaan qua verandering van boller naar een mooie buiklijn?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 14:49

Bambi1995 schreef:
Ik ben niet zo'n rekenwonder. Wie weet het antwoord? Als je bij 1 kg sp 3 liter water moet doen. Hoeveel water moet er dan bij 750 gram sp?

Ik deed altijd 1 voerschep + 3 voerscheppen water.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 16:11

Ja de vitalbix heeft echt het grootste verschil gemaakt. Ze hebben nu ook alle drie harde, kleine drollen. Mijn PSSM'er had eerst slappe mest en dat is nu ook goed. Ik vind het echt fijn spul.

Ik maak mijn SP op de gok trouwens. Een schep met 1/3 tot 1/4 emmer water. En voor 's avonds doe ik er ook nog zemelen en esparcette doorheen dus dan bijna een volle emmer.