[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElCamino

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 12:49

Ja...het enige waarom ik hem dus nu een vitamine korrel geef is omdat hij "opeens" ging verharen, bleekt enorm op en de haartjes zijn stekelig en langer. voor het eerst dus geen glad zomervachtje. Volgens de dierenarts heeft hij geen PPID maar denk erover in oktober toch eens te testen.... als is zijn wintervacht een normaal dik pak haar en niet lang en krullig of zo.... begrijp het niet zo goed.Maar zolang hij verder er goed uitziet en gewoon happy is maak ik me niet zoveel zorgen

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 14:25

Bleken van de vacht en stekelhaartjes kunnen, dacht ik, duiden op kopertekort. Dus die vitaminen korrel is zeker een goed idee.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 15:22

hmmmm zag ik al een topic over volgens mij.... *gaat zoeken* thnx!!

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 15:16

Ik voer mijn paard sinds gister seniores priores. Ik wil het opbouwen tot een kilo omdat ze nog wel gewoon veel hooi eet. Ik wil het dan 1 keer per dag voeren 1 kilo.

Nou gaf ik gister 500 gram en ze heeft het helemaal op gegeten. Vandaag heb ik ietsje meer gegeven maar nu heeft ze best wel wat laten staan. Morgen geef ik weer 500 gram, kijken of het daar aan ligt. En anders misschien iets minder lang laten weken. Ik hoop toch wel dat ze het gaat eten. Je kunt het soms zo mooi bedenken maar dan willen ze het weer niet eten pff frustrerend.

Zijn er mensen die ervaring hebben met paarden die seniores priores niet eten?

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 15:22

Bambi1995 schreef:

Nee, ik overweeg ook SP te gaan voeren aan mijn merrie (30 jaar, eet ook nog goed hooi maar vermagert wel wat). Maar het effect van heel even iets nieuws lekker vinden en daarna niet meer, herken ik ook... Misschien wat slobber er doorheen? Of iets anders waarvan je paard het smaakje erg lekker vindt. Dat wil hier nog wel goed werken.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 16:14

Bij sp ligt het er ook best veel hoeveel water je er op doet. Sommige paarden vinden het met veel water lekkerder, anderen juist met minder water. Als je er maar wel genoeg op doet om de pulp te laten weken ( de slobber moet geen harde stukjes meer bevatten ).
En gewoon niet gelijk heel veel tegelijk geven. 500 gram droge sp wordt al enorm veel als het nat is natuurlijk.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 16:26

Bedankt voor de tips
Ik ga nog wat dingen proberen en dan zien we het wel :)

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 20:40

Hier is het ook geen favoriet qua smaak. Als het land wat kaler wordt eet ze het u prima, maar als er genoeg gras staat laat ze soms de helft staan. Maar ze doet het er verder wel enorm goed op, niet schraal meer en geen koliek van het grote hoeveelheden gras eten met weinig tanden. en de masters seniorenbrok, wat ik als beste alternatief vond, is hier in de verre omtrek niet te krijgen. Dus ik vind het toch erg fijn als ze het blijft eten. Ik meng het met de 18 plus muesli, die ze echt overheerlijk vind. Moet er soms wel flink wat extra van bij gooien zodat ze het toch op eet. Maar het lukt en ze ziet er super uit.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 21:41

Ik heb ook wel eens sp zo gegeven,maar dat vreten ze niet haha. :P
Dus meng ik het met muesli,dan gaat het er zo in :j
Gewoon de muesli mee laten weken :j
Grasbrok idem dito, gewoon zo geweekt is het niet lekker,maar met muesli er bij wel

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 12:01

Heb vandaag weer geprobeerd om het te voeren maar ze heeft een hap genomen en verder loopt ze er bij weg. Ik ga nu proberen om er iets bij in te voeren, kijken of ze het dan lust. Maar ik vraag me dan af of ik de vitamine korrel dan nog bij moet voeren omdat ze dan nog een voer er bij krijgt. Wat denken jullie? Ik ga morgen ook eens kijken of ze de vitamine korrel puur wil eten. Ik deed het door de SP heen.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 14:20

Mijn oude paard kan ook goed SP gebruiken, maar weigert het momenteel ook te eten.. Natter of wat droger maakt weinig/geen verschil.. Muesli en andere lekkere dingen erdoor ook weinig.. hij peutert er wat tussenuit of laat gewoon de hele bak liggen.. Heb ook geprobeerd om het maar in zn bak te laten liggen maar dan ligt het er bv s avonds of de dag erna nog en begint het te stinken..

Ga nu maar eens op zoek naar wat anders.. bietenpulp alleen is ook nog niet echt een succes met hem dus ga de tip van de nature's best eens overwegen. Al heb ik het idee dat hij dan wel veel krachtvoer krijgt? Maar las dat iemand hier het ook aanbeveelt als ruwvoervervanger?

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 14:28

Mijn merrie krijgt bietenpulp in combinatie met de Care4Life van Pavo, daar zit minder suiker+zetmeel in. Alleen geweekte bietenpulp is redelijk smaakloos, dus ik snap dat dat niet fijn gegeten wordt.
Ik week bij de bietenpulp ook wat grasbrok mee, om er zo een smakelijke combinatie van te maken.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 14:29

En grasmix als ruwvoervervanger ? Of in plaats van de sp masters seniorenbrok ?

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 14:33

Ja ook door de bietenpulp allerlei "lekkere" dingen geprobeerd als muesli, appel, wortel etc.. maar met vlagen haalt hij er echt zn neus voor op, terwijl er echt wel kilo's aan mogen.

Grasmix eet hij wel redelijk goed, geen volle emmer, maar elke keer een paar handjes lukt wel, dat ga ik eens proberen.
Grasbrok ga ik ook proberen, heb bij mijn andere paard een tijdje wiesencobs/grasbrok moeten geven en met handje muesli werd dat door dat paard wel lekker gegeten, hopelijk lukt het bij mijn oudje ook.

Voor die seniorenbrok van masters ga ik eens kijken. Is dat heel anders dan SP?

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 14:43

Hoe werkt dat trouwens met die hoeveelheid van masters want ik lees het denk ik niet goed..

op hun site staat:
Voeradvies
Per kg brok 3-4 liter water toevoegen. Verdeel het rantsoen over 4-5 beurten per etmaal. Per kg
lichaamsgewicht voert u ongeveer 2% slobberbrok per dag. Een pony met een gewicht van 100 kg
geeft u dus 2 kg Masters Senior per dag. Al naar gelang de conditie verbetert kunt u minder Masters
Senior gaan voeren.

Zeg dat mijn paard ongeveer 500 - 550 kg zou moeten wegen, dan zou hij volgens die omschrijving 10 kilo moeten? Maar is dat dan geweekt 10 kilo? want droog en dan nog aanmaken volgens de omschrijving levert 30-40 liter voer op??

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 14:44

Klopt hoor, van masters zijn ze nogal enthousiast met het aantal kg's. Ze schrijven 2 keer zoveel voor als dat subli dat doet met sp !
Masters is net wat anders als sp. Ik had altijd het idee dat mijn paard de masters brokken net wat lekkerder vond. Maar gelukkig vond hij sp ook erg lekker ! Ik deed de grasmix trouwens altijd door de sp of masters heen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 15:00

Sp schrijft te weinig voor, daarvan moet je 1.5kg/100kg van voeren eigenlijk (krap 2 voerscheppen!), en Masters is juist weer wat ruim qua advies want die zit ook ruimer in de vitaminen en mineralen dan sp.

Als je kijkt naar nb dan is het vezelgehalte gelijk aan sp, bestaat het voor minimaal de helft uit ruwvoer en waarschijnlijk rond de 70%(timothee, luzerne, tarwegries en sojahullen en appelpulp zijn 5 van de eerste 6 ingredienten. Het tusseningredient is spelt met 15% en het 7e ingrediënt is sojaolie wat maximaal 4% kan zijn). Bij een paard van 600kg 2kg krachtvoer geven is helemaal niet raar als hij snel mager is.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 16:32

Die van mij is ook een pieperd met eten, maar ik doe er sinds twee weken esparcette doorheen en nu likt hij zijn bak gewoon helemaal af. Bietenpulp vinden de meeste paarden niet echt lekker, dus dat zou ik niet doen. Ik mix het ook met zemelen en dat vind ie ook om te smullen. Hij heeft nog nooit zo goed gegeten als nu.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 17:21

Bedankt ook voor alle reacties!

Ik ben net alvast de 18+ muesli gaan halen om te kijken wat hij daarmee doet. Liefst probeer ik het dan zo te krijgen dat hij SP of pulp wil eten met die muesli (en zijn soja) erdoor. Het sojaschroot eet hij wel goed. Hij krijgt daar nu ongeveer op een dag 200 gram van. Kan dat nog opgehoogd worden of zou ik daar mee uit moeten kijken in verband met te veel eiwit? Begreep dat in de 18+ ook al wat meer eiwit zit.
Hij is wel schraal op de bovenlijn..

Die nature's best ga ik ook op mn gemak eens bekijken en evt. toevoegen als het bovenstaande niet werkt.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 20:35

Moet je een oud paard nou wel of niet krachtvoer geven?

En is het waar dat als je de ribben ziet dat ze dan meer krachtvoer nodig hebben?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 22:15

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 22:36

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 11:02

Zijn er mensen met ervaring met sojaschroot?

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 11:08

stefje schreef:
Bambi1995 schreef:

Nee, ik overweeg ook SP te gaan voeren aan mijn merrie (30 jaar, eet ook nog goed hooi maar vermagert wel wat). Maar het effect van heel even iets nieuws lekker vinden en daarna niet meer, herken ik ook... Misschien wat slobber er doorheen? Of iets anders waarvan je paard het smaakje erg lekker vindt. Dat wil hier nog wel goed werken.

Die van mij krijgt t puur als extra's om aan te komen en nu na twee weken is er al echt aanzienlijk goed te zien dat hij aankomt! Ik raad t echt iedereen aan. Het bevorderd ook de stoelgang en bij die van mij lijkt t er ook op dat hij meer drinkt. Wat voor hem ook een probleem was. Met warm weer dronk hij niet genoeg en met sp drinkt hij veel meer en houd hij t ook beter vast! Wat ik doe om een smaakje toe te voegen is afentoe een klein schepje knoflookpoeder er doorheen . Idiaal, houd de vliegen ook redelijk op afstand!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 15:40

Nou, mijn oudje is weer van zijn rare stekelige lichte haar af.... mooi strak velletje nu. Of het nu wel of niet door de vitamine korrel komt geen idee maar goed....
komt goed uit want meneer blieft zijn korreltjes niet meer !!! Los niet en door de slobber eet hij zijn slobber niet meer op. Dus nu gooi ik die 150 gram door zijn biks.... elke middag is het wel op... hihi