Topic voor onze oudjes!

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:44

Elcamino, ik meen 126 als ik het goed heb.
Ga ook niet met prascend beginnen aangezien ik van mening ben dat zij prima in haar vel zit, dan ga ik er niet onnodig iets ingooien.
Wanneer is het beste om te testen dan?

ElCamino

Berichten: 8953
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 12:37

Romy, Staat op de eerste pagina:


Een van de belangrijkste onderzoekers van PPID is Prof.Dr. Andy Durham, verbonden aan het Liphook Equine Hospital in Groot-Brittanië. Hij heeft o.a. vastgesteld dat er bij de bepaling van de ACTH waarde rekening gehouden moet worden met de veranderingen van de seizoenen op het noordelijk halfrond, oftwel de zgn Seasonal Rise ( = SR). In bepaalde perioden van het jaar is het ACTH gehalte altijd wat hoger of lager en heeft daarvoor een grafiek ontwikkeld die je hieronder kunt zien.

Referentiewaarden Andy Durham*
Positief boven ·
November - juli >29 pg/ml* (>6,7 pmol/L) ·
Augustus - oktober >47 pg/ml* (>10,5 pmol/L)

Dit is het referentiekader, met 10 aan weerszijden van de ATCH waarden:
20 - 40 pg/ml Nov-Jul afgeleid van grenswaarde-------------------- > 29
37 - 57 pg/ml Aug-Oct (Seasonal rise) afgeleid van grenswaarde ---------------- > 47

Dit was Chico bv de eerste keer:
Januari 2018:
Afbeelding
September 2017
Afbeelding

En als is je paardje nu veel hoger dan Chico, ik zou toch zelf later nog eens testen....je ziet dat chico in januari gewoon goed was. Maar denk dat bij jou de trigger de Cushing ms wel geweest is gezien de waardes nu...

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 19:18

Dank je wel!
Ik ga zeker nog eens laten testen later, ben dan wel nieuwsgierig

ElCamino

Berichten: 8953
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 09:19

Daarom heb ik het ook gewoon laten doen, puur om te weten wat de "normale waardes" zijn en wat hij is in een risico periode. Dan heb je later altijd een soort referentiepunt. Anders weet je nooit wat de normale waardes van je paard zijn en of er iets aan de hand is.

ElCamino

Berichten: 8953
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 10:20

AAAAAH!!!!!! ik sta op uitgelicht!!!!! wat leuk, heeft een van jullie dat gedaan ???

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 10:28

Super leuk! Zijn ook hele mooie foto’s van jullie samen maar ik heb het niet gedaan

EmptyWords

Berichten: 10580
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 10:31

niet om je blijheid in te dammen, maar ze hebben gewoon dit hele topic in uitgelicht staan ;)

er zijn te weinig gewone fototopic, waardoor er andere topics ook aan de beurt komen.

Es_ther

Berichten: 18735
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 10:32

That make sense EW!

Morgen maar eens vriendje meeslepen en poging doen om de pony's op de foto te zetten :')

jolmer20

Berichten: 3976
Geregistreerd: 13-01-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 10:32

Haha ahhh leuk zeg!
Ik stond gister ook op uitgelicht met mijn welshje voor het welsh topic, super leuk!
Zijn leuke foto’s geworden ook hoor van jullie!

Ik denk dat de mods dat doen, om sommige topics wat meer bekendheid te geven!

Ik zit soms te denken om Pep ook weer te testen, nu is het ‘gratis’ bij mn dierenarts. Maarja, grote kans dat ze nu wel hoog zal scoren..

Vandaag lekker even naar buiten met Pep, als t een beetje droog blijft haha

Faily
Berichten: 249
Geregistreerd: 09-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 10:36

Wat leuk een topic voor oudjes. Ik heb niet alle pagina's doorgelezen. Maar ook wij hebben oudjes, 24 en 36. Die van 36 heeft ook PPID is steeds moeilijker om op gewicht te houden ondanks de tips van het rusthuis in Soest. Ze wil niet alle tips van hun eten.

Maar ik heb ook een vraag aan jullie, ik merk dat mijn oude paarden (ze hebben nu een aantal nachten op stal gestaan door het slechte weer) ik merk dat ze dan ontzettend weinig mesten de jongere paarden hebben ongeveer 3/4 hopen mest. De oude 1 of soms 2 maar heel soms (voorgaande jaren ook het geval) kan ik niets terug vinden in de stal. Hoe is dat bij jullie?

Ter info:
Wat ze eten:
Stal voor de nacht:
8kg per paard natuurlijk
1 wilgentak
Schep fibrebeet
2 kg merriebrok 10 minuten voor het geven doe ik er water over zodat het zacht wordt een en ze het beter kan eten.

Overdag:
In de paddock staan meerdere kuubkisten vol voordroog. De wei staat open.

EmptyWords

Berichten: 10580
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 10:54

die van mij heeft echt wel 4 of 5 hopen op stal liggen. crisisbende maakt hij ervan.

hoeveel van het hooi dat jij geeft eet de oude ook echt op? minder mesten is ook minder eten dat je binnenkrijgt. anders had ie wel meer gemest.
misschien eens kijken naar een ruwvoervervanger zoals seniores priores?

Faily
Berichten: 249
Geregistreerd: 09-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 11:05

EmptyWords schreef:
die van mij heeft echt wel 4 of 5 hopen op stal liggen. crisisbende maakt hij ervan.

hoeveel van het hooi dat jij geeft eet de oude ook echt op? minder mesten is ook minder eten dat je binnenkrijgt. anders had ie wel meer gemest.
misschien eens kijken naar een ruwvoervervanger zoals seniores priores?


Sorry ik heb je per ongeluk een PB gestuurd zit niet zoveel op bokt. Lekker slim!

Oke, ga ik me toch nog eens in verdiepen. Ik dacht misschien komt het omdat ze met stil staan de darmen nog minder goed werken en dan komt het in de wei/paddock weer los.

Ik zal eens kijken naar SP. Heb daar inderdaad meer over gelezen.

ElCamino

Berichten: 8953
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 12:09

EW: oke, dus het hele topic, maar toch leuk dat ze net deze foto pikken voor mij dan...hihi


Mijn oudje mest véél minder dan de rest. Hij krijgt wel veel voer.
's-morgens kilo merriebrok van stal, van mij schep slobber met medicatie om 17.00 uur , 's-avonds kilo merriebrok van stal en van mij nog tussendoor schep Pavo 18+. Dat gaat er allemaal met smaak in!!
Ze krijgen 3x daags hooi, mijne mist kiezen en gebit is echt op...dus die eet minder hooi maar knabbelt d hele dag door rustig eraan..... Hij krijgt het expres voor de stal dus gooit het er niet meer door vanwege zijn ESS.

Dit is de avondportie, ligt vaak nog smorgens wat voor de deur....ik heb het wel compleet uitgeplozen hoor, anders krijgt hij het niet weg
Afbeelding

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34878
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 12:19

Is dat de kunst? Om het uit te pluizen? Die van ons krijgt het in een net. Hij trekt er een flinke hap uit, kauwt er op en tuft dan een hapje uitgekauwd hooi uit. Ik had de hoop na het kiezen trekken dat hij al beter hooi kon eten. Heb nu de DA gemaild of dit is wat het is, of we nog verbetering kunnen verwachten, of dat we misschien een alternatief kunnen bieden. Hij krijgt sowieso senioren slobber 2 keer daags. Maar ik zou het zo fijn vinden als hij ook ruwvoer kan knabbelen.

EmptyWords

Berichten: 10580
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 12:32

waarom in een hooinet susan?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34878
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 12:33

Omdat hij er een zooitje van maakte en het door de hele stal lag. Maar dat ligt het nu ook door alles wat hij laat vallen tijdens het eten.

ElCamino

Berichten: 8953
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 12:40

Ja precies, Chico mist kiezen en de rest zijn alleen nog holle cupjes. hij tuft ook van die natte kwakjes eruit en de stalhouder veegt die zelfs aan de kant smorgens :D
Maar Chico is tevens een boxloper zolang ik hem heb, en met de Sidewinder roert hij helemaal álles door elkaar en eet hij het daarna niet meer.

Heb een tijd een hooinet gehad maar vond dat trekken eraan steeds ook niet fijn voor zijn nek en lijf.
Omdat we deze openingen hebben hebben we het als test vóór de box gegeven, dat werkt prima.
Want uitgeplozen IN de stal helpt nog geen moer....

Nu heeft hij idd steeds wat te knabbelen en hi krijgt meer binnen, als het zo opeen gepakt zit schudt hij een beetje en laat het dan vallen, nu eet hij het wel op. En hij doet er uren over, zonder dat het door de stal gelopen wordt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 13:03

Hier mest ze net zoveel als de andere paarden, ze krijgt onbeperkt hooi, smorgens seniores priores met speedibeet, beetje zemelen en scheutje lijnzaadolie. Savonds krijgt ze cavalor fibreforce met grasmix van hartog, ze mist 1 kies en eet nog prima gelukkig.

De seniores priores is wel echt een top product voor mijn paard, mee begonnen nadat ze vorig jaar zo mager werd en kwam heel snel bij en krijgt ondertussen de vitamine en mineralen binnen voor een oud paard. Zie hier het verschil:
Afbeelding
Afbeelding

Lau07
Moderator

Berichten: 1625
Geregistreerd: 10-07-13

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 13:39

Het zijn natuurlijk ook superleuke foto's van jullie samen, ElCamino! Super leuk zo op de voorpagina. :D

Op aanraden van de dierenarts gebruik ik geen hooinet, omdat ze nogal benauwd is. Alles wordt op de grond gevoerd (behalve bietenpulp, bix en muesli dat gaat gewoon in de bak).
Ik begreep dat als er een hooinet gebruikt wordt, je die regelmatig moet verhangen om ervoor te zorgen dat ze niet teveel last krijgen aan 1 kant of bepaalde spieren teveel moeten belasten tijdens het eten.

Ik zou inderdaad nog eens testen Romy, het is zeker de moeite waard om het in het voorjaar nog eens te doen. Maar dan zou ik een algeheel bloedonderzoek laten uitvoeren, zodat je gelijk een goed beeld hebt van alle overige waarden. Cushing kan het lichaam natuurlijk wel wat ontregelen en het is fijn om daar op tijd bij te zijn. :)

Hier zijn we nog steeds bezig met benauwdheid. We hebben nu een puffer die we tien dagen moeten gebruiken. Het lijkt te helpen, dus ik ben voorzichtig optimistisch.

ElCamino

Berichten: 8953
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 14:08

Lau07, daarom voer ik ook niet meer uit dat net, vond hem zo niet natuurlijk trekken en plukken en dacht dat kan nooit oke zijn voor langere tijd....

Femke_Tweety

Berichten: 12075
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 14:12

Ik zal vandeweek eens foto's maken van hoe Tweet staat.

In zijn geval overigens wel met hooinet, al járen. Maar dat heeft weer met zijn lastige maag te maken, en zo liggen er per paard en per situaties afwegingen en keuzes die je maakt.

Wel mooi om te zien dat iedereen hier zo bewust met zijn/haar oudjes bezig is!

EmptyWords

Berichten: 10580
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 14:15

Mau werd echt pissig van hooinetten. Dus die heeft het gewoon in de stal iggen. Maar echt prettig vind ik het niet, hij smeert het door zn stal. Zon hooibar lijkt mij wel wat. Volgend jaar komen er nieuwe stallen, dan kijk ik wel of ik iets anders ingericht wil hebben. Stalhouder is niet zo moeilijk gelukkig

jolmer20

Berichten: 3976
Geregistreerd: 13-01-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 14:47

Ik heb het wel in hooinetten, leuk vinden ze het niet maar anders kan ik zoveel weggooien. Das vind ik ook zonde. En het is niet fijn mesten haha.

Wat balen zeg Lau.. hopelijk geeft de puffer verlichting..

Qua mesthopen zit ik hier op (b pony) 3/4
D pony (ouwetje) ook 3/4

Faily
Berichten: 249
Geregistreerd: 09-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 15:05

Romy1234 schreef:
Hier mest ze net zoveel als de andere paarden, ze krijgt onbeperkt hooi, smorgens seniores priores met speedibeet, beetje zemelen en scheutje lijnzaadolie. Savonds krijgt ze cavalor fibreforce met grasmix van hartog, ze mist 1 kies en eet nog prima gelukkig.

De seniores priores is wel echt een top product voor mijn paard, mee begonnen nadat ze vorig jaar zo mager werd en kwam heel snel bij en krijgt ondertussen de vitamine en mineralen binnen voor een oud paard. Zie hier het verschil:
[ [url=m/pag10u.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/f6Jbor.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dankjewel dus SP ga ik komende week even achteraan. Ze was ook al opgeknapt van de fibrebeet en gehakseld hooi. Dankjewel voor de tip.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34878
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 15:24

Het is trouwens niet echt een net wat hij heeft. Meer een soort vierkante zak met vierkante openingen aan de voorkant. Het zijn best grote gaten.