Oud artikel,ja wat maf haha nou ja maakt niet uit., is toch een kwestie van kijken wat gaat werken, in elk geval bedankt!
Maris
Geplaatst: 04-07-17 19:53
Succes met uitproberen ! Ik zou niet al teveel veranderen. Metazoa eraf + geen havens gastro meer en dan misschien de 18+ ophogen ????
Mizora
Geplaatst: 04-07-17 19:54
De truc is dat je energie (kcal) nu eenmaal niet in hele kleine porties hebt. Je kunt besluiten om energie, mineralen en eiwitten apart te geven. Maar ook dan kom je toch op behoorlijke porties uit.
Ik heb even zitten rekenen met Pavo 18+, pavo topsport en pavo muscle build. Pavo 18+ is met alle voedingswaardes die ik heb gebruikt het voordeligst.
Bij een paard van 500kg zou ik niet meer dan 1.8kg 18+ per keer geven. Dan blijf je met de hoeveelheid zetmeel+suiker rond de 1g/kg paard per maaltijd zitten. Maar er zijn voedingsproeven gedaan waaruit bleek dat ook 2g/kg paard geen verteringsproblemen oplevert. Dus mocht het echt niet voldoende zijn, dan kan je het nog voorzichtig wat opbouwen.
Ik gebruik in dit geval pavo omdat die de meeste gegevens online heeft staan en ik daar gemakkelijk bij kan.
Ik geef die van mij ook een 1 kg 18+ (en 2 kg SP, schep zemelen en twee scheppen luzerne), maar ga de 18+ vervangen voor vitalbix. Ben ik nog voordeliger uit ook. Heb het idee dat de 18+ hem niet veel doet namelijk...
Als ik het goed heb onthouden zit in bietenpulp ook lysine/metheonine. Je kan overwegen 50/50 grasbrok & bietenpulp + iets als vitalbix voor de mineralen te geven.
Mijn oudje doet het nu goed op de sport mix zero van aveve. Die is laag in suikers en Zetmelen. Ik geef wel soja bij aan mijn paard. De soja schroot is het restproduct dat overblijft nadat soja behandelt is voor menselijke consumptie. Ze krijgt in de zomer 100 ,gram per dag en dat is het enige dat helpt voor haar boven lijn samen met grasbrok. In de winter krijgt ze meer en dan krijgt ze rijstzemelen bij. Werkt super die rijstzemelen.
alleirbag
Geplaatst: 05-07-17 11:01
Mijn 24-jarige doet het perfect op tweemaal daags: - 50 gram basisbrok - 50 gram Pavo Care4Life - 2,5 gram foenegriek - 1 eetl. Zonnebloemolie De Care4Life wil ik hierna vervangen voor 18+, als ze dat net zo lekker eet, lijkt dat me iets passender.
Mizora
Geplaatst: 05-07-17 11:32
Ik zou care4life eerder vervangen voor pavo vitalcomplete (30g/100kg paard per dag), want anders krijgt je paard echt te weinig vitaminen en mineralen binnen.
Voor voldoende mineralen en vitaminen: Van Care4life moet 150g/100kg paard gevoerd worden Liga moet 400g/100kg paard gevoerd worden Summerfit moet 50g/100kg paard 18+ moet 400g/100kg paard Basis+ moet 600g/100kg paard Cerevit moet 600g/100kg paard Condition moet 500g/100kg paard Vitalcomplete moet 30g/100kg paard
alleirbag
Geplaatst: 05-07-17 12:02
Mijn paarden hebben onbeperkt kuil en nav een algeheel vitamine en mineralen onderzoek door een dierenarts, dat is uitgevoerd toen ze dampig bleek, is gebleken dat er geen tekorten zijn. Op dat moment werd ze absoluut niet bijgevoerd met krachtvoer en kreeg ze alleen maar kuil en af en toe een appeltje. Ik maak me dus niet zo druk om vitaminetekorten. Desalniettemin; misschien is VitalComplete een goede tip! Ga ik eens naar kijken ipv 18+!
Ik geloof daar zeker in ellepel, gecombineerd met een mineralentekort (en vitamine E krapte).
Maris
Geplaatst: 08-07-17 10:42
Alleen nu nog een goede bron van die aminozuren vinden .... Ik zag zo snel even dat ze in dat artikel whey aanbevelen toch ? Maar wat als je je paard geen melk (producten ) wilt geven ? Lucerne gaat ook steeds vaker niet bij paarden. Soja is nou ook niet echt gezond. En dan ? Dan zit je bijna aan krachtvoer hoog in eiwitten vast toch ?
Ja misschien idd. Maar ik weet niet uit mijn hoofd hoe hoog de eiwitten daarin zijn . Plus er zijn nogal wat paarden die grasbrok echt niet lekker vinden, dus dat schiet ook niet zo op.
De info over bemesting en het weer kan je altijd vragen. Als ik me niet vergis doen ze dat via een paar richtlijnen. Wou gewoon zeggen wat bij mijn bejaarde werkte
ellepel
Geplaatst: 08-07-17 11:54
Ik heb afgelopen winter ook grasbrok gegeven maar dat kwam gewoon bij de grasdrogerij vandaan. en dan weet je niet van wat voor perceel land dat komt . Het zet zeker wel aan, absoluut
Maris
Geplaatst: 08-07-17 12:06
Fetura is een grasbrok met extra veel eiwitten erin speciaal eigenlijk voor drachtige merries. Misschien dan van voorjaarsgras gemaakt ?
Nipples
Geplaatst: 08-07-17 12:10
Ik heb veel grasbrokken geprobeerd die niets deden behalve de fetura, het is denk ik gewoon kijken hoe je paard er op reageert dan kan je zien wat die miste in zijn voeding. De mijne had deze winter een goede hooibuik maar werd maar niet rond en dit helpte daarmee.
Maris
Geplaatst: 08-07-17 12:11
hielp ....
Maarre je hebt gelijk hoor dat de fetura waarschijnlijk beter aanzet ivm meer eiwitten dan andere grasbrokken. Fetura stond ook bovenaan op mijn lijstje om te gaan proberen.
Ik heb Equifyt destijds via FB een vraag gesteld en had binnen een paar uur antwoord. Misschien een idee om je vraag daar te stellen als je sneller antwoord wil?
De Fetura ziet er hetzelfde uit als de Wiesencobs van Agrobs, dus echt die grote brokken. Mijn merrie at het prima, maar ze is niet echt kieskeurig met eten...dus ze geen goede graadmeter