Ik heb een vraag, ik zoek voor me (bijna 25 jarige) pony goede voeding. Ze heeft redelijk vaak last van vastzittende spieren en na wat onderzoeken heeft ze waarschijnlijk een magnesium te kort of dat ze net te weinig binnen krijgt.
Ik voerde haar altijd 18+ musli of van Pavo Slobber, maar omdat daar veel suikers in zitten wil ik daar eigenlijk van af, en haar het juiste voeren. Weet iemand wat de juiste brok is? of dat ik magnesium apart moet bijvoeren?
Zoek je dan krachtvoer of een vit en min supplement ?
ikkeniet
Geplaatst: 05-06-17 15:35
Ik heb mijn oude haflinger van 27 jaar weer terug op stal staan. Waar ze vandaan komt, kreeg ze 2 keer per dag 2 kiloscheppen masters senior. En dan nog wat hooi erbij. Maar daar maakt ze alleen maar proppen van. Gras was er nauwelijks zo kort als het daar was. Nu bij mij staat ze op koeiengras, en ben ik terug gegaan naar 3 of 4 keer per dag een kiloschep Masters Senior. Ze ziet er echt prima uit voor 27jaar. Maar toch heb ik het idee dat ze wat gaat missen aan voeding, vitamines en mineralen. Hebben jullie een idee?
Maris
Geplaatst: 05-06-17 15:42
Masters bevat uit mijn hoofd wel meer vit en min als seniore priores. Maar vaak wordt zo'n soort product wel gecombineerd met nog wat krachtvoer of een vit en min supplement voor extra vit en min idd. Misschien nog wel belangrijker is om te letten op genoeg eiwitten ( nu niet ivm het gras, maar vanaf het najaar ( september)). Misschien is vitalbix wat ??? Of pavo 18+ ?
Ik voer sinds kort mijn paardje van 25 de balancer pro van je paard gezond en fit en ik zie hem heel erg opknappen. In de pro zit ook een extra hoog gehalte Vit E en magnesium
ellepel
Geplaatst: 03-07-17 22:05
Rustig in dit topic zeg. Ik kom nog even kijken,mijn tinkermerrie van 24 komt niet zo fijn aan in gewicht als ik had gehoopt sinds ze op het gras staan. Nou is dat gras al wat langer en zit in de bloei,dus zal het voor haar net te grof zijn. Ze maakt geen proppen,maar net voor de vertering zal er te weinig voeding in zitten denk ik Kort fijn gras helaas niet aanwezig.
Ben wat aan het twijfelen of ik verder nog wat extra kan doen. Ze krijgt nu dus gras, onbeperkt,maar wel lang dus. Ongeveer 80 gram lexa aminomineraal. en ongeveer 60 gram metazoa superfit broxx. Die is bijna op,vind het geen bijzonder spul,dus wil daar wat anders voor gaan halen.
En daarnaast dus een driekwart schep pavo 18 plus en ik geef nog een halve schep havens gastro plus. Maar dat laatst ben ik eigenlijk ook niet wild van. Haal bolle buik trekt er wel mooi mee weg,maar heb ook het idee dat ze er van af valt?
Nou ja,misschien iemand nog tips.. Maris,kijk jij nog mee in het topic?
Hier is vrijdag de tandarts geweest, voor het eerst was er niks aan de hand, daarbij heeft hij nog zo weinig dat ze er ook niet teveel aan wil zitten... dus paard blij, ik blij.
hij krijgt nu 2x daags 1/2 kilo onderhoudsbrok van Subli, doet het er goed op. Verder elke dag een schep Havens Slobber waar zijn Glucosamine in zit en een onderhoudsdosering Devils Relief.
Hij komt voor het eerst een beetje raar door het haar, geen strak zomervelletje maar wat langer stuggere haartjes en verhaart weer volop. Dus daarom een extra vitamientje erbij voorlopig...Health boost van Pavo
Maris
Geplaatst: 04-07-17 14:09
Ellepel, ik lees nog mee hoor Waar komt ze niet aan ? Bovenlijn ( spieren ) of meer op de ribben ? Misschien eiwittekort ( bij magere bovenlijn )?? Of zou de lexa amino dat helemaal op moeten kunnen vangen ( ik ken het product niet ) ? Je geeft natuurlijk ook nog 18+ ( is ook eiwitten )....
Sp ben jij geen voorstander van ? En ik lees veel goeds over vitalbix, heb je dat al eens gegeven ( ipv metazoa) misschien ?
Misschien SP proberen? Hierop is de mijne weer echt mooi voller geworden en hij eet het graag. Ik kan daarin ook gemakkelijk allerlei toevoegingen kwijt als dat nodig is. In SP eet hij zijn psyllium tenminste, dat hoef ik in iets anders niet te verwachten.
ellepel
Geplaatst: 04-07-17 17:21
Maris,het gaat inderdaad om de bovenlijn, je ziet toch wel wat ruggegraat en mag gewoon wel wat voller.
Dieseltje SP zou ik wel kunnen geven, zijn meer oudjes op stal die het krijgen Zou het aanzetten dan als ik haar daar wat van bij geef, en hoeveel zou dat moeten dan, geloof dat 1 schep ongeweekt een emmer vol is, als je het laat weken? Ze heeft het wel eens gehad om te proberen en toen ging het er wel met smaak in Ik zou op zich ook wel weer grasbrok kunnen gaan halen. daar deed ze het afgelopen winter ook goed op. maar weet niet wat nou hoger in voedingswaarde en eiwit zit, SP of grasbrok.
Edit, op voervergelijk sp naast grasbrok van havens gezet en dan neig ik toch meer naar grasbrok
Lex amino staat in elk geval wel op voervergelijk,is op zich vrij hoog gedoseerd en ik had het idee dat het wel wat hielp. t is in elk geval veel hoger als metazoa. Die had ik overigens een keer gewonnen met een like en deel actie op facebook,maar kan nou niet bepaald zeggen dat ik heel duidelijk verschil zie met andere supplementen. Moet voor appie toch wat anders hebben want die lust die lexa mineralen allemaal niet
1kg seniores priores op 4L water, dat komt neer op 1 voerschep seniores priores op ruim 2 voerscheppen water, in totaal een halve emmer. Er kan uiteraard meer water bij, maar houd in je achterhoofd dat 1kg biks ook 3L water opneemt, het hoeft dus niet volledig uitgeweekt te worden.
Maris
Geplaatst: 04-07-17 18:40
De bovenlijn is zeer waarschijnlijk toch wel tekort aan eiwitten. Dat ga je niet goed krijgen met sp ( zit amper eiwit in ). Ik kreeg in ieder geval de bovenlijn bij mijn paard er niet vol mee, 2 weken op (voorjaars)gras deed daar veel meer voor. Grasbrok bevat al wat meer eiwitten, maar of grasbrok de goede eiwitten zoals bijvoorbeeld lysine genoeg bevat, ik weet het niet. Eiwitten zitten ook redelijk hoog in de vitalbix dacht ik en ook in 18+ ( maar dat geef je al ).
Vitalbix bevat al minder, dus zou voor haar af vallen. Ik ga eens kijken hoe het met eiwitten in grasbrok zit, is vast wel wat info te vinden op internet daar over Mizora bedankt, ik doe ook altijd flink wat water bij het krachtvoer wat ze krijgen.vinden ze lekker Maar klopt dat dat ook al enorm uit zet.
Ja voorjaarsgras, dat wil wel. En korter gras met veel blad is natuurlijk ook mooi voor de oudjes,alleen zijn ze er bij ons wat laat op gekomen dus staat het gras flink hoog
Mizora
Geplaatst: 04-07-17 18:55
Ik gebruik zelf op het moment graag pavo nature's best. En daar voer ik dan een halve tot hele kg (afhankelijk van hoeveel het paard moet aankomen en wat hij al kreeg) per 100kg lichaamsgewicht van. Dan dek je ook alle mineralen en vitaminen namelijk. Bij een paard van 400kg en 2 kg nature's best (2.5 schep) voer je 180g VREP, verteerbaar eiwit. De totale behoefte van een paard van 400kg is 270g VREP, dus je dekt alleen al met je krachtvoer dan 2/3e van de eiwitbehoefte. Daarnaast dek je ongeveer 40% van de energiebehoefte (1.6 ewpa, totaal 3.5 ewpa nodig).
Bij 4kg nature's best dek je de volledige eiwitbehoefte en 80% van de energiebehoefte. Er hoeft dan nog maar 2-3kg goed hooi tegenover te staan om de voeding in balans te brengen (meer mag uiteraard altijd).
Wel zou ik bij 0.5kg/100kg paard in minimaal 2 voerbeurten voeren en bij 1kg/100kg paard in minimaal 3 voerbeurten voeren.
Een alternatief is om 0.5kg/100kg paard natures best te voeren en 0.25kg/100kg paard luzernebrok.
Maris
Geplaatst: 04-07-17 19:01
Maar Mizora, dan moet je wel ( vind ik ) veel krachtvoer geven + zit er in pavo nature's best dan wel die aminozuren die paarden vaak tekort komen ? Zoals lysine en methionine b.v. Er kan wel veel eiwit inzitten, maar als er een paar aminozuren in ontbreken schiet het nog niet op. Ik geloof dat in de 18+ in ieder geval wel die eiwitten zitten die vaak ontbreken..
ellepel
Geplaatst: 04-07-17 19:04
Ja dat is beetje een nadeel, ik moet zelf krachtvoer geven, staleigenaren gaan haar niet uit de wei plukken. Ja kan wel,maar staat ook weer een kostenplaatje tegenover. Liever geef ik iets wat hoog gedoseerd is, dat je wat minder hoeft te geven
Ik kwam ook subli atleet tegen met een eiwitgehalte van maar liefst 37,6 . Zou zoiets ook kunnen?
Maris
Geplaatst: 04-07-17 19:07
Van pavo is er ook zo'n product als van Subli , pavo topsport dacht ik. Geen idee ook weer of daar de juiste aminozuren in zitten. Misschien kan je dat nakijken op voervergelijk b.v. ?
Lucerne is geen optie ? Want dat bevat ook aardig wat eiwitten en ook de goede aminozuren. Alleen hoor je al vaker dat paarden het niet goed verdragen. Dan kan esparcette ook een oplossing zijn, maar dat zit in dezelfde familie qua plant als lucerne.
En er zijn ook een aantal mensen op Bokt helemaal weg van soja, dat bevat ook veel eiwitten. Ik ben er alleen niet zo voor, maar dat moet iedereen zelf weten natuurlijk.
ellepel
Geplaatst: 04-07-17 19:15
Ik had het naast topsport van pavo gezet, die heeft 20 %aan eiwitten. Die zit in lysine, methionine, en threonine, lager dan de lexa mineralen die ik geef Maar van de subli is niet vrijgegeven welke aminozuren er in zitten, ik kan ze wel bellen en vragen.
Lucerne, ja heb het gegeven,had die van subli,zonder melasse is dat geloof ik. Maar beiden eten er een paar hapjes van en laten het staan, en net in die periode kreeg kelly ineens jeuk en plekken op het hoofd..dus ben na 1 zak ook weer gestopt Lucernebrok hoor ik wel betere verhalen over,kan ik ook proberen.
Soja, tja, waar komt het vandaan he....heb dan altijd die verhalen voor me van alle bossen die gekapt worden voor de soja. Dus neuh,.hoeft van mij niet zo
Maris
Geplaatst: 04-07-17 19:22
Jeuk enzo kan zeker door de lucerne komen. Dan zal lucernebrok ook niet gaan waarschijnlijk. Geen idee of esparcette dan beter is ?!
Goh topsport zit dan echt wel een stuk lager in eiwitten dan Subli Atleet ! Houdt ook in gedacht dat teveel eiwitten ook weer niet goed is he, mn voor lever en nieren .... Dit even om het gemakkelijk te maken voor je oeps sorry !
Maris
Geplaatst: 04-07-17 19:24
Ik bedacht opeens, dit geven ze in Soest aan de oudere paarden :
Ik heb dat artikel destijds wel gelezen, wat ik toen heel grappig vond is dat zij de paarden ook mpb mix geven. Dat kan ik hier in de buurt namelijk halen, en heb daar al eens aan gedacht om te proberen,zelfs nog een topic over geopend. Hele artikel staat trouwens ook op voervergelijk Er is best veel wat valt te proberen , is ook een kwestie van proberen en kijken wat voor het paard werkt Waar ik vroeger als jonge meid veel kwam was het heel normaal dat paarden daar snijmais kregen,die paarden waren echt tonnetje rond!
Nou, ben inmiddels het overzicht al haast weer kwijt Ik ga in elk geval even aan de slag met de genoemde tips, bedankt
Maris
Geplaatst: 04-07-17 19:43
Euh welk artikel ? Wie geven de paarden ook mpb mix ( wat is dat ook al weer, ik ken de naam maar waarvan ...... ) ? edit : ooh wat even dat was iets met mais en biergist ofzo toch ? Mais ..... hmmmmm .....
ha thanks. Maar dat artikel is wel uit 2009 ( geloof ik ?) . Die link die ik gaf is van dit jaar. Ze gaven vroeger ook sp in Soest, dat doen ze ( kennelijk ) niet meer.