[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 17:28

Wat voeren jullie naast de SP ivm eiwitten, vitaminen en minerealen?
Ik ben het nog aan het opbouwen, hij krijgt nu 1 kg droog over 2 voerbeurten, eet heel slecht hooi. Wel nog 6 uur weidegang per dag.
Hij krijgt olie en magnesium als toevoeging.

llora

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 18:17

Ik geef soja schroot bij als eiwitten. Helpt echt mega goed. Vroeger ging het op luzerne goed maar nu gaat het beter op de soja schroot en kost echt niet veel. 11 euro voor 20 kilo en ze krijgt 200 gram per dag ervan.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 18:40

dieseltje schreef:
Wat voeren jullie naast de SP ivm eiwitten, vitaminen en minerealen?
Ik ben het nog aan het opbouwen, hij krijgt nu 1 kg droog over 2 voerbeurten, eet heel slecht hooi. Wel nog 6 uur weidegang per dag.
Hij krijgt olie en magnesium als toevoeging.

Is de weidegang nu niet alleen al genoeg voor de eiwitten ?

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 19:18

Maris schreef:
Is de weidegang nu niet alleen al genoeg voor de eiwitten ?

Ik weet het niet...
We hebben geen royale vette weide, bemest met kunstmest. Denk zeker dat hij hier eiwitten van binnen krijgt maar het zal zeker minder zijn dan dezelfde 6 uur weidegang en daarnaast onbeperkt hooi.
Het hooi moet hij momenteel niet erg, laat erg veel staan en eet slecht af en toe een plukje. Hij is behoorlijk afgevallen, vandaar dat ik hem in overleg met de dierenarts om ga zetten van krachtvoer (gastro+ en lucernemix) naar SP. Maar ik lees dat SP tekort schiet in eiwitten, mineralen en vitaminen....

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 19:57

Ja klopt wel.
Sp is een super ruwvoervervanger maar zeker niet hoog in vit en mineralen en eiwitten. Maar mijn paard kwam altijd in deze tijd op de wei erg bij in zijn bovenlijn, zeer waarschijnlijk door de extra eiwitten op de wei. Dan zag ik echt in twee weken al verschil.
Je kan natuurlijk ook gewoon wat gastro + en lucerne blijven geven naast ook nog sp. Ik voerde altijd grasmix door de sp heen ( had ook lucerne kunnen zijn voor extra eiwitten, alleen mijn paard kon lucerne niet goed verdragen ). Zo had hij toch nog wat meer "echt ruwvoer" + hij deed langer over het opeten van zijn sp + grasmix slobber.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 17:09

Maris schreef:
Ja klopt wel.
Sp is een super ruwvoervervanger maar zeker niet hoog in vit en mineralen en eiwitten. Maar mijn paard kwam altijd in deze tijd op de wei erg bij in zijn bovenlijn, zeer waarschijnlijk door de extra eiwitten op de wei. Dan zag ik echt in twee weken al verschil.
Je kan natuurlijk ook gewoon wat gastro + en lucerne blijven geven naast ook nog sp. Ik voerde altijd grasmix door de sp heen ( had ook lucerne kunnen zijn voor extra eiwitten, alleen mijn paard kon lucerne niet goed verdragen ). Zo had hij toch nog wat meer "echt ruwvoer" + hij deed langer over het opeten van zijn sp + grasmix slobber.

Zo doe ik het nu nog inderdaad, nu k het voer aan het overzetten ben. Hij krijg nu nog een mix van SP, gastro en lucerne en daar wil ik de gastro uit hebben.
De lucerne of iets soorgelijks wil ik graag door de sp blijven doen zodat hij wat minder gulzig eet, anders schrokt hij echt teveel.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 19:14

Hoi allemaal, ik kom hier even meelezen om wat andere ervaringen op te doen en misschien is er iemand die direct al tips heeft?

Ik heb een mini van +/- 24, hij staat al z'n hele leven 24/7 buiten met onbeperkt ruwvoer. HB verleden, maar de laatste keer is al zeker 8 jaar geleden. Ons weiland is erg schraal, zodoende krijgen ze ook in de zomer hooi bijgevoerd.

Ik heb esparcette geprobeerd, twee zakken, maar werd daar niet heel wild van en het is wel ontzettend duur. Nu krijgt hij nog Pure Feed veteran en Coolstance Copra, maar ik zit eraan te denken om 'gewoon' weer bietenpulp te gaan voeren.
Hij mag wel iets aankomen en komt ook erg moeilijk uit z'n vacht, morgen gaat het scheerapparaat er weer overheen.

Zijn tanden zijn erg goed voor z'n leeftijd, vorige week nog een compliment over gekregen van onze tandarts. Hij kan dus nog goed kauwen.

Iemand hier met een mini opa?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 20:52

Maar als hij verder wel goed kauwt. Dan zou toch een goed vitaminesupplement en goed ruwvoer voldoende moeten zijn?.
je ontwormd ook goed?

Heb je een idee van de kwaliteit van je ruwvoer, welke snee. Is het fijn of grof..
dat voer wat je verder geeft dekt wel de vitamines en vooral ook de eiwitten/aminozuren?

Ter voorbeeld..die van mij,welsh en tinker 25 en 24.
Ook goed gebit.
doen het op vitaminesupplement, onbeperkt goed ruwvoer en elk maar een 3/4 schep musli om de vitamines in te mengen. :j

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 21:52

Ja dat zou je denken, maar hij blijft me toch iets te mager. Zal morgen eens een foto maken.
We voerden voordroog, maar gaan nu net over op wat ouder stengeliger hooi (de andere 4 uit de kudde zijn juist wat te zwaar helaas, moeilijke combinatie). Wat ook lastig is is dat we kleinschalig inkopen omdat we niet veel ruimte hebben en daardoor varieert de herkomst en/of leverancier wel eens, dat maakt een goede ruwvoer analyse niet makkelijk.

Bloedwormen zijn helaas nogal een ding bij hem. Ik laat al jaaaren de mest testen en sinds kort kan ik het ook zelf zodat ik het frequenter kan doen en hij heeft nog nooit een jaar lang geen bloedwormbesmetting gehad. Vandaar de esparcette, die zou bijdragen aan een lagere wormbesmetting. Daar zit ik dus bovenop, maar hebben we niet volledig onder de duim.

Dit krijgt hij nu
Afbeelding

Kan van de veteran mix even geen exacte ingrediënten lijst vinden. "De Pure VETERAN MIX bevat net als alle andere Pure Feed voeders de Pure Balance voor de nodige vitaminen, mineralen en pre/probiotica. De verdere samenstelling is: gehakselde grassen, grasbrok, gehakseld haverstro, haverzemelen in een brokje geperst, melassevrije bietenpulp, GMO vrije raapzaadolie (ter vervanging van soja olie) en zout."

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 22:02

Op zich zou dan wat fijner hooi met meer blad beter voor hem zijn toch?
Apart voeren gaat het niet worden?
Snap dat je eigenlijk een vervanging zoekt voor het hooi wat er dan nu niet in komt denk ik.
Lucerne of geweekte grasbrok heb je al geprobeerd?

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 22:51

Ik betwijfel dus of hij iets in het ruwvoer mist aangezien het voordroog van het afgelopen half jaar behoorlijk rijk was (pas vanaf morgen krijgen ze volledig hooi en geen voordroog meer bij).
Luzerne en esparcette geprobeerd, maar vond ik geen verschil geven.
Heb vandaag lijnzaadolie gekocht en een vitamine E supplement dus even aanzien of dat iets van verschil gaat geven, maar goede tips zijn nog steeds welkom!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 12:40

Zeker nu je nog vertelde over de bloedwormen ga ik toch meer denken aan verteringsproblemen waardoor dat net een beetje te weinig wegen wordt veroorzaakt. Dus misschien moet je meer denken aan iets wat de darmen goed ondersteunt ??
Zo heb je b.v. yea sacc wat de dikke darm ondersteunt in het verteren van voedsel.

Eiwitten krijgt hij wel genoeg binnen ? Bij tekorten aan eiwitten in het dieet zie je vaak een teruggevallen rugbespiering..

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 18:59

Hmm er kwam toch best ander lijfje onder het haar vandaan dan ik had verwacht. Hij heeft best een buikje, maar z'n bovenlijn mag wel wat voller. Deze week weer mest vangen en kijken hoe het nu met de wormen staat. Het viel me in ieder geval best mee :)

Afbeelding
Afbeelding

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 09:40

Ik vind hem er niet heel slecht uitzien nee. Wel een oudje, dat vertekent altijd wat natuurlijk.

Wat doe je verder nog om die bloedwormen tegen te gaan? Kunnen die een blijvende schade veroorzaken aan het verteringssysteem?
Haal je de mest bv dagelijks uit de wei?

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 12:36

Het is hier al 100 keer voorbij gekomen, maar nu vind ik het weer niet :o? . Mijn merrie vindt haar seniores priores steeds minder lekker. Hoe heet ook weer dat voer wat vergelijkbaar is, maar wat ze vaak lekkerder vinden? Volgens mij was het van masters?

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 12:41

Wipher schreef:
Ik vind hem er niet heel slecht uitzien nee. Wel een oudje, dat vertekent altijd wat natuurlijk.

Wat doe je verder nog om die bloedwormen tegen te gaan? Kunnen die een blijvende schade veroorzaken aan het verteringssysteem?
Haal je de mest bv dagelijks uit de wei?
Jup, de wei wordt elke dag helemaal leeg geschept. Verder probeer ik z'n weerstand te verhogen aangezien de andere paarden uit de kudde er geen last van hebben. Dus zo nu en dan een immu boost kuur van Phytonics. En dus de Esparcette had ik goede hoop op maar werkte bij ons niet, sinds een week is de zak op en heb geen nieuwe meer gekocht.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 12:45

Cerilene_ schreef:
Het is hier al 100 keer voorbij gekomen, maar nu vind ik het weer niet :o? . Mijn merrie vindt haar seniores priores steeds minder lekker. Hoe heet ook weer dat voer wat vergelijkbaar is, maar wat ze vaak lekkerder vinden? Volgens mij was het van masters?

Masters senior is inderdaad ook een goed compleetvoer.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 13:25

Mizora schreef:
Cerilene_ schreef:

Masters senior is inderdaad ook een goed compleetvoer.

Thanks! Gaan we dat proberen als de huidige zak op is.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 12:06

he bah, vanmorgen aan de masters proberen te komen, maar geen enkele voerhandel in de omgeving biedt het aan. Ik kan ook niet vinden of je het ergens online kunt bestellen. Iemand enig idee?
Nu toch maar weer een zak sp meegenomen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 12:45

Als je er nou wat gewone muesli doorheen mengt dan?
Dan is het vast lekkerder :j

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 12:50

Ja, ze krijgt er altijd muesli door, anders eet ze het sowieso niet meer. Maar met muesli erdoor inmiddels ook steeds minder. Gedoe zeg!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 12:56

Moet ze per se zetmeel en suikerarm voer? Want als ze er nog wel wat ruwvoer naast eet (0.5kg per 100kg lichaamsgewicht) is pavo nature's best ook geschikt om als grotendeels compleet voer in te zetten.

Ik heb een jong paard dat vanwege een tandprobleem veel seniores priores moest. Nu hij iets minder hoeft (hij at 10kg SP + 3.5kg basisbrok per dag, nu nog "maar" 4kg, paard is 800kg), heb ik hem nu ook volledig overgezet en het grote voordeel voor mij is dat het nu zo lang hoeft te weken en de hoeveelheid vitaminen en mineralen een stuk hoger ligt, waardoor je bij iedere hoeveelheid tussen 0.5 tot 1 kg per 100kg lichaamsgewicht goed zit. Terwijl je van SP minimaal 1.5kg/100kg paard moet voeren om voldoende mineralen te voeren.

Nu moet je wel even kijken of ze het weg krijgt, maar ik verwacht het wel. Die van mij wordt er niet druk van.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 14:05

Ze kan in principe nog wel ruwvoer en gras enzo eten. Maar ik weet niet hoeveel ze er nog daadwerkelijk uithaalt. Ze valt redelijk snel in en is sinds een deel van haar tanden zijn getrokken sneller koliekerig. Ook wordt er niet heel veel meer met haar gedaan. Nog wel regelmatig, maar niet zo fanatiek meer. S'zomers is ze altijd erg braaf, maar swingers kan ze nog wel eens explosief worden. Afgelopen winter overgestapt van natural balance maar 18 plus en daar lijkt ze het beter op ote doen. Ik wil dus liever oppassen met wat ik er voor extra's instop.
Eiwitten voor het aanzetten dus en vezels voor de darmen. Ook graag een compleet voer, omdat ik liever niet met allerhande supplementen wil gaan leuren of tekorten veroorzaak doordat ik er niet genoeg verstand van heb.
En dan ook nog iets wat ze graag eet. Haha, wordt een hele eisenlijst zo.
Die masters klonk fantastisch, maar ik moet het wel ergens vandaan kunnen halen...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 16:04

Op de site van masters staan alle verkooppunten !

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 07:44

Ja dat heb ik gezien. Geen verkooppunt in de buurt dus. Misschien een keer de rit maken om het drie kwartier verderop te halen...