[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Evelijn

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 06:48

Dan scheer je toch ook deel van de nieuwe haren. Denk niet dat paard daar beter van wordt (ook ivm regen/ waterdichtheid ) Goed borstelen en daarbij wat olie door het voer een misschien iets extra's zoals Opkikker, Pink Senior of Optima Forma. Lijkt me dat je daarmee beter resultaat bereikt.
Je scheert ook alleen de bovenkant van de haar eraf...paard moet "zelf" nog de haarwortel los laten.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 08:00

Ik zou ook eerder gaan voor 50ml lijnzaadolie en net als bij het advies voor sakura een mineralenbrok.

Een uitzondering is als hij nu veel moeite heeft om zijn warmte kwijt te raken en dus vaak klam is. Dan zou ik hem zeker scheren.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 10:14

Ik heb het wel vaker gedaan.
Niet zozeer omdat hij dan minder hoeft te verharen, al het oude haar moet er nog steeds uit.
Maar wel om ervoor te zorgen dat hij niet oververhit raakte van alleen een stapritje.
Had geen effect op zomervacht verder.
Ponylief is sowieso tot eind mei/begin juni bezig met loslaten van de wintervacht. Hij is nu 29 en elk jaar duurt het net een paar dagen langer.
Als hij tot eind mei het veel te warm heeft, is dat ook echt niet fijn voor hem.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 16:28

Mijn paard wordt volgende maand 29. Hij wordt nog gewoon gereden.
Hij krijgt nog steeds gewoon de Subli brokken van de pensionstal waar we staan en het hooi wat 3x daags voldoende gevoerd wordt. Hij eet niet eens alles op. Hij is eerder wat te zwaar dan te schraal... en dat mag eigenlijk niet vanwege zijn HB.

Hij heeft artrose en daarvoor krijgt hij dagelijks een schep slobber van Havens met een schepje glucosamine en dosering Devils Relief waar hij het erg goed op doet.

Hij staat zonder dekens omdat hij zichzelf nog prima warm houdt in de winter, zodra dat verandert scheer ik hem en krijgt hij een deken.
De dagen dat hij het zo warm heeft omdat de temperatuur omhoog schiet en zijn winterhaar nog niet helemaal weg is doe ik gewoon wat rustiger aan met hem.

Zijn gebit wordt wel erg slecht maar ipv 2x per jaar gaat hij nog 1x per jaar naar de tandarts. Zijn overbeet kan niet meer weggeslepen worden omdat het tandvlees aan de rand zit nu, de kiezen bestaan uit holle cupejs en zijn echt op, hij mist er ook een paar. Af en toe maakt hij een propje maar dat komt door die gaten. Hij eet zijn hooi wel nog goed.

In de mest zitten wel wat onverteerde zaadjes van de slobber en daarom is hij ook in brok van 1/4 naar 3/4 schep gegaan van de winter.
Als de wei begint gaat hij weer van de brok af, ivm zijn chronische HB.

Hier dus nog niet echt "senioren voer" maar hij doet het goed op wat hij nu krijgt.
Dus hier een voorbeeldje van dat het lang niet altijd nodig is om het voer aan te passen.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 13:24

Aan de ervaringsdeskundigheid hier ook een vraagje....
Ik heb een pony van 20 jaar oud die laatste tijd erg mager staat...is uiteraard Door dierenarts volledig gecheckt ( bloed, cushing, tanden wormen) maar daar kwam niks uit...Dus ws toch echt meer behoefte aan voedsel...
Hij krijgt nu onbeperkt hooi ( op paddock) en paar uur per dag volle wei...daarnaast nu klein beetje lucerne en halve kilo dodson en horrel sixteen + ..wordt enkel recreatief 1 a 2 keer per week gereden) maar blijft toch schraal.. probleem is dat hij van teveel suikers enorm gaat schuren...Dus durf niet zo goed op te hogen qua voer ( zeker weide niet ivm hoog fructaan nu)
Jullie nog ideeën

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 14:25

Is je hooi al eens getest door pavo? Ik heb nu al twee partijen gezien van totaal verschillende leveranciers met een extreem laag energiegehalte. In beide gevallen begonnen een aantal paarden mager te woorden op onbeperkt hooi. Dan ligt het niet aan de opname van jouw paard en kan je dus makkelijker sommige producten toevoegen. Bij 1 van d twee analyses was het suikergehalte extreem laag, hierdoor konden ook de suikergevoelige paarden met een wat rijker product bijgevoerd worden.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 14:41

Vleddertje1 schreef:
Aan de ervaringsdeskundigheid hier ook een vraagje....
Ik heb een pony van 20 jaar oud die laatste tijd erg mager staat...is uiteraard Door dierenarts volledig gecheckt ( bloed, cushing, tanden wormen) maar daar kwam niks uit...Dus ws toch echt meer behoefte aan voedsel...
Hij krijgt nu onbeperkt hooi ( op paddock) en paar uur per dag volle wei...daarnaast nu klein beetje lucerne en halve kilo dodson en horrel sixteen + ..wordt enkel recreatief 1 a 2 keer per week gereden) maar blijft toch schraal.. probleem is dat hij van teveel suikers enorm gaat schuren...Dus durf niet zo goed op te hogen qua voer ( zeker weide niet ivm hoog fructaan nu)
Jullie nog ideeën

Als hij van de suikers last krijg zoeken naar ander voer wat gelijk ook aanzet.. Bijvoorbeeld esparcette in combinatie met coolstance. Dikmaker zonder suikers (ook geschikt voor hb/ppid/ir paarden die moeten aankomen maar die juist geen suikers mogen) )

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 14:44

Mizora schreef:
Is je hooi al eens getest door pavo? Ik heb nu al twee partijen gezien van totaal verschillende leveranciers met een extreem laag energiegehalte. In beide gevallen begonnen een aantal paarden mager te woorden op onbeperkt hooi. Dan ligt het niet aan de opname van jouw paard en kan je dus makkelijker sommige producten toevoegen. Bij 1 van d twee analyses was het suikergehalte extreem laag, hierdoor konden ook de suikergevoelige paarden met een wat rijker product bijgevoerd worden.

Dat is idd al weer paar jaar geleden dus zou ik wel kunnen doen idd. Leverancier is niet veranderd..maar zal ook wel van invloed zijn welke bemesting erop is gegaan en grassoort neem ik aan...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 15:18

Ja. In principe moet je, om een eerlijk beeld te krijgen, iedere perceel iedere snede testen. Om die reden proberen we voor langere tijd van 1 partij te voeren (onze voerboer labelt zijn pakken. Wij hebben nu de partij blauwe R. Dat is 1 snede van 1 perceel geweest).

Daarom ben ik ook zo blij met de mogelijkheid van pavo, die misschien niet heel precies is maar wel een betaalbare indicatie geeft.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 17:08

Ben benieuwd of iemand nog tips heeft, heb mij eerder gemeld in het topic.
Mijn bijna 29jarige welshmerrie voer ik sinds ik haar heb seniores priores, haar gewicht is goed op het moment.
Ik heb alleen het idee dat ze jeuk krijgt van het voer. Ik heb equifyt zupa en verschillende grasbrok geprobeerd, maar dit eet ze niet, tenzij ik het meng met de SP en dan maar in kleine hoeveelheden. Gewone pulp of speedibeet blieft mevrouw ook niet.
Wat zou ik haar ipv van de SP kunnen voeren? Ik voer haar ruim 10kg natgemaakte SP om haar op gewicht te houden...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 17:21

Je hebt vergelijkbare producten van Masters ( seniorenbrok ) Hippostar ( senior Mash feed ). En ook nog van Aveve.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 19:48

Als hij van de suikers last krijg zoeken naar ander voer wat gelijk ook aanzet.. Bijvoorbeeld esparcette in combinatie met coolstance. Dikmaker zonder suikers (ook geschikt voor hb/ppid/ir paarden die moeten aankomen maar die juist geen suikers mogen) )[/quote]

Esparcette kende ik niet, kan je dat dan in plaats van de lucerne voeren? Kan nu niet echt vinden of het ook een goede dikmaker is? Wordt het makkelijk gegeten? Want pony is bijzonder kieskeurig wat voeding betreft...

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 21:32

Ik zou ook de seniorenslobber van Masters proberen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 21:59

Volgens mij horen lucerne en esparcette tot dezelfde familie. Dus ik heb geen idee of esparcette beter aanzet als lucerne.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 12:34

Vleddertje1, probleem is een beetje dat als je geen suikers wilt voeren je dus of vetten of eiwitten moet gaan voeren voor meer energie = meer gewicht.
Coolstance ( is kokosolie) is een vet product. Ik twijfel alleen nog steeds enorm over het geven van vetten aan paarden.
Maar dan blijven wel alleen nog de eiwitten als mogelijke energiebron over. En dan moet je dus denken aan die lucerne of esparcette bijvoorbeeld. Ik weet niet hoeveel lucerne je nu voert ? 1 maatschep vol bijvoorbeeld is ongeveer 200 gram, dat zet geen zoden aan de dijk.

Schraal blijven, zeker in de bovenlijn, duidt vaak wel op eiwitten tekort....

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-17 15:07

Ik heb momenteel een luxe probleem met mijn senior.
Die is dusdanig goed de winter doorgekomen, dat hij nu met gras in de groei uit zijn jasje aan het groeien is.
Die heb ik dus nu met 29 jaar op dieet staan...

Lang leve de compact gras, de laatste 5 voorgaande winters voerde ik steeds achter de feiten aan in de winter en viel hij altijd flink af.
Dit jaar dus voor het eerst niet, sterker nog, halverwege de winter moest ik het aandeel bietenpulp al naar beneden bijstellen omdat hij aankwam. En dat terwijl hij al de helft minder bietenpulp en seniorenmuesli kreeg tov vorig jaar, terwijl hij toen wel nog afviel.
Na het bijstellen ergens in december ging het weer goed, tot de afgelopen maand, hij is nu ineens weer tonnetje rond.
En hij eet al geen compact gras meer sinds hij weer op het gras staan, dus nu maar weer flink gesneden in het aanvullende rantsoen.
De grasbrok is er helemaal vanaf, hij eet immers gras zat.
Bietenpulp nog weer naar beneden en seniorenmuesli nog weer flink verminderd, en dan weer een vitamine brokje erbij.
En uiteraard ook voorzichtig de arbeid weer wat uitbreiden, ipv 2X per week naar het bos wordt het weer 3X per week en zolang het goed gaat ook de afstand weer iets vergroten.

Luxe probleem, een oudje met slecht gebit dat te dik is!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 15:11

Wat fijn ! En gaf je hem dan onbeperkt compact gras ? En dat kon hij dus wel goed eten ? Mijn paard maakte van de grasmix ook proppen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-17 16:19

Ja hij kreeg een hele baal per keer in de speciale Hartog voerbox, zonder het rooster erin.
Bij vlagen maakte hij er ook wel proppen van, maar hij was iig de hele dag een beetje bezig.
Met alleen 3 of 4 emmers pulp werd hij vorige winter stik chagrijnig, tot ik eind vd winter de compact gras ontdekt heb.
Toen werd hij weer blij, omdat hij zelf kon bepalen wanneer hij wilde eten.
En dan nam ik het knoeien maar voor lief, een happy pony vind ik belangrijker dan wat voer verspilling.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 16:35

Ja natuurlijk, gelijk heb je !

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 19:37

De mijne is ook zo opgeknapt van de Compact gras.
Zie hier het verschil. De mijne mag volgende week ook opbouwen op het gras. Ik moet het ook in de gaten gaan houden dat hij niet te veel gaat aankomen.Afbeelding
Dit was vorig jaar juli

Afbeelding
Deze foto is van vorige week

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 19:45

Zo wauw he ! Dat scheelt veel ! Wat fijn dat compact gras !! Ik zat altijd maar met die grasmix ( en dan alle harde brokken eruit halen omdat hij die niet kon eten ) omdat ik geen voerbak in zijn stal kwijt kon qua ruimte. Maar anders was compact gras echt fijn geweest zo te lezen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 21:24

Maar compact gras is wel aan de prijs toch?
Waar zit je dan per dag op kwa kosten?

Mijn oudjes van 24 en 25 doen het prima.staan nog niet op gras,maar zien er heel mooi uit nu.
Maar hebben gelukkig beiden nog een goed gebit, dat scheelt enorm :j

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-17 21:33

Ik bestel een pallet van 56 balen in 1X.
Dan zit ik op 10,50 per baal als ik me goed herinner.
En in de winter had ik elke week 2,5 baal nodig.
Duur grapje idd, maar alternatief was in laten slapen, want ik vond het geen haflingerwaardig bestaan meer dat hij 4X per dag 15 minuten stond te eten en de rest van de dag stond te wachten tot het tijd was voor zijn volgende emmer.
Jip z'n hele leven heeft in het teken gestaan van eten, dus als hij dat echt niet meer kan, dan is voor hem de lol eraf en dan zal ik hem laten gaan.
Ik was dus zelf dolblij om een alternatief voor hooi gevonden te hebben waar hij letterlijk weer van opleefde. Verschil in stemming was echt heel groot, toen ik aan het zoeken was naar aanvulling op het rantsoen met bietenpulp en seniorenmuesli en uiteindelijk de balen compact gras ontdekte.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 21:40

Is vreselijk om te zien ja, kan ik me voorstellen.
Wel fijn dat dit product er dan is :j

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 22:34

Ik geef nu compact gras en grasmix doorelkaar gemixt omdat de nieuwe lading compacht gras wat droger was als de vorige lading en dat vond hij niet lekker.
Ik gebruik 1 pak compact gras (20 kilo) en 1 zak grasmix per week. 11,50 en 11,95.
Hiernaast krigt hij 2 kilo grasbrok en 2 kilo seniorenslobber van Masters.
Ik geef het grasmix/compact gras gewoon in zo'n vooermand. Ik maak het wel helemaal los dan. En dit gaat prima. Dus ik gebruik geen speciale Hartog voerbak. S'morgens heeft hij nog over van de vorige nacht dus hij heeft er genoeg aan. Hij krijgt smorgens en s'avonds een mand vol. Ik haal die voermanden bij de Action.