[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 11:54

Mijne krijgt nu speedibeet , daar meng ik nog 18plus onder van Pavo en dan nog Lucerne Plus.
Daar doe ik dan nog wat lijnzaadolie door .
Vindt ze heerlijk.

Ze was wat schraal maar zie nu wel dat ze wat bijkomt.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 14:54

Maris schreef:
Waarom wil je bijvoeren ?

Omdat ik op verschillende sites las dat alleen een hooi dieet te weinig is (qua wat ze nodig heeft) en omdat ze al 22 jaar is en ik bang ben dat ze dan iets tekort komt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 15:24

Dus echt voor de vitaminen en mineralen dus. Helemaal goed hoor, want in heel veel hooi en ruwvoer zitten idd niet genoeg vit en min.
Als je paard al aan de dikke kant is zou je idd beter voor een vit en min supplement kiezen wat ze zo uit de hand eten en niet nog extra krachtvoer ( = energie= dikmaker ) gaan geven.

M_nouska

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 15:30

Nee inderdaad maar ik weet dus niet goed welke. Pavo 18+ dus niet, zal ik dan voor de pavo vitalcomplete gaan?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 15:47

Ik ben niet zo'n pavo fan, maar wie weet is dat gewoon een goed product hoor. Zoek anders eens op Bokt of paarden het goed uit de hand eten of dat je het moet mengen met ander voer.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 17:06

18 plus is gewoon een krachtvoer dus deze zou ik dan niet kiezen. Dan zou ik eerder voor de vitalcomplete kiezen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 19:21

De vitalcomplete is inderdaad goed. Wel(net als met vrijwel alle mineralenkorrels op het moment) iets meer voeren dan op de verpakking staat, namelijk 30g/100kg. Alternatieven zijn marstall force (30g/100kg) of vitalbix daily complete (75g/100kg).

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 21:43

Hoi allemaal, ik kom hier even binnenvallen. Ik zit een beetje met mijn handen in het haar wat betreft mijn 25 jarige paard. Hij is qua krachtvoer super kieskeurig en weigert bepaald voer te eten. Zo gaat onder andere Pavo 18 plus en Subli Seniores Priores er niet meer in. Pianissimo van Cavalor daarentegen eet hij wel, maar daar zitten weer vrij veel suikers in. Bietenpulp raakt hij ook niet aan. Hebben jullie nog nog andere tips qua voer? Toen hij SP nog at, deed hij het daar wel heel goed op.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 22:21

Je hebt een paar producten die lijken op sp. Masters heeft seniorenbrok, Hippostar ook, sanequi via de da ook. En nog eentje, een Belgisch merk, euh .... Weet ik even niet. Maar misschien heb je er al wat aan.

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 22:28

Bedankt voor de tips! Ik ga eens op onderzoek uit :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 22:36

Mijne krijgt momenteel Sanequi Senior van Bonpard, verkrijgbaar via de dierenarts.

Isie heel erg gek op, vindt hij veel lekkerder dan 18+ van Pavo (al at hij dat ook wel graag hoor).

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 00:09

misschien equifyt Zupa? Kieskeurige dame hier lust het zo ook niet, en moet ik t mengen met Subli SP, maar er zijn hele kuddes die het wel eten en het er goed op doen ;)

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 08:25

Maris schreef:
Je hebt een paar producten die lijken op sp. Masters heeft seniorenbrok, Hippostar ook, sanequi via de da ook. En nog eentje, een Belgisch merk, euh .... Weet ik even niet. Maar misschien heb je er al wat aan.

Denk dat je de all in one soup bedoeld van de aveve. Die is ook goed en wordt ook hier goed gegeten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 12:07

llora schreef:
Maris schreef:

Denk dat je de all in one soup bedoeld van de aveve. Die is ook goed en wordt ook hier goed gegeten

Jaaa, die bedoelde ik idd. Dank je wel.

Rochiril, grasbrok wordt juist door veel paarden niet zo lekker gevonden. Tenminste zo is mijn ervaring. Maar verschilt natuurlijk wel per paard. Ik moest het idd ook voeren met sp er doorheen, anders at mijn paard het echt niet ( en het ruikt juist zo lekker ).

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 15:31

Denk dat je de all in one soup bedoeld van de aveve. Die is ook goed en wordt ook hier goed gegeten[/quote]

Jaaa, die bedoelde ik idd. Dank je wel.

Rochiril, grasbrok wordt juist door veel paarden niet zo lekker gevonden. Tenminste zo is mijn ervaring. Maar verschilt natuurlijk wel per paard. Ik moest het idd ook voeren met sp er doorheen, anders at mijn paard het echt niet ( en het ruikt juist zo lekker ).[/quote]

Graag gedaan. Gras brok ruikt inderdaad heel lekker. Maar hier eten ze het ook absoluut niet graag alleen. Moet er ook altijd iets ondermengen. Met pulp erbij lukt het wel

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 20:43

Bij een bekende eten ze die zupa allemaal, een stuk of 5, gewoon zo zonder morren. Dacht dat t mijn prinsesje lag ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 20:58

Ik geef ook grasbrok.maar moet er ook muesli doorheen anders eten ze het niet :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 21:00

Grasbrok wordt hier door alles zo uit de hand gegeten (en 1 zou het nog uit mijn zak jatten).

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 14:02

Hallo allemaal, wellicht zitten hier ervaringsdeskundigen die mij kunnen helpen.

Mijn merrie (17 jaar) komt wat slecht door haar wintervacht heen. Gezien haar leeftijd is het niet heel vreemd om haar extra bij te gaan voeren. Ze krijgt voordroog van goede kwaliteit en gaat in de zomer overdag het land op met voldoende gras. Ze loopt 3/4 keer per week met name dressuurmatig tussen een half uur en drie kwartier. Ze krijgt een halve kilo brok en sinds afgelopen weken nog een kwart kilo erbij met 30ml lijnzaadolie. Ook geef ik haar twee keer in de week een half bruin biertje vanwege haar brokkelhoeven.

Moet ik het aan gaan kijken? Is er iets wat ik haar gemakkelijk bij kan voeren voor de komende maand voordat ze het grasland weer op gaat? Ze staat niet thuis, dus bij voorkeur voer wat zo in de bak kan. Iets wat geweekt moet worden in kokend water kan, maar dan kan ik het ongeveer vijf keer per week voeren.

Onder het zadel is ze meestal actief en alert en wil ze echt haar best doen. Voorheen is ze Z dressuur geweest en ik ben zelf een beginner. Dus vooral veel figuren rijden en wat wijken/sb. In de zomer hoop ik ook met haar buitenritjes te kunnen maken.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 14:15

Hmmm, 17 is toch nog niet echt oud ??

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 14:57

Ik zou beginnen met een mineralenkorrel bij te voeren. Ik gebruik zelf graag pavo vitalcomplete of marstall force en dan 30g/100kg paard (dat is meer dan op de verpakking staat, daar ben ik me van bewust). Voor iedere kg krachtvoer geef ik 50g vitaminekorrel minder.

Een mineralentekort maakt verharen in ieder geval moeilijker.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 18:33

Ik gaf bij slecht verharen wel NAF opkikker erbij dat vond ik altijd goed werk doen.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 14:01

Maris schreef:
Hmmm, 17 is toch nog niet echt oud ??

Zit er een minimumleeftijd op bij dit topic?

Ik ga vanmiddag een emmer Marstall force halen, daar ga ik het eerst mee proberen. Dat is gewone korrel die zo bij te voeren is. Mocht dat niet voldoende zijn, dan kan ik eventueel volgend jaar Sinfonie overwegen, maar dat moet gekookt worden en dergelijke.

Bedankt voor de tip Mizora!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 18:15

nee hoor, geen minimum leeftijd , dat zou wat zijn. Maar 17 is in mijn ogen nog echt niet oud.
Voeding voor oudere paarden begint ook eerder bij een jaar of 22 ofzo (???? ieder paard is anders natuurlijk ).
Dus je paard is te jong voor dit topic ;) :+ ook wel fijn om te horen toch ?!

florie71

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 23:22

Zou het helpen om m'n oudere paard te scheren zodat het verliezen van z'n wintervacht niet zoveel energie kost?