Topic voor onze oudjes!

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EmptyWords

Berichten: 10580
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 23:08

Afbeelding
Mau zegt hallo :wave:

nessinator
Berichten: 1803
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 19:22

Britta31 schreef:
Wat denken jullie?Zou 6 kilo hooi per dag genoeg zijn voor Max de haflinger.Hij is 25 en iets te dik.De heren zijn niet blij,ze moeten 3/4 weken op de grote paddockwei blijven omdat de andere wei moet herstellen.

Tijdelijk zal dat wel kunnen, maar 1% van lichaamsgewicht voeren moet je niet te lang volhouden.

Hallo Mau!

Britta31

Berichten: 13243
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 20:21

Hoeveel kilo hooi zou Max dan moeten krijgen? :wave: Mau.

Es_ther

Berichten: 18735
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 21:12

Knappe Mau <3 !

nessinator
Berichten: 1803
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 21:24

Britta31 schreef:
Hoeveel kilo hooi zou Max dan moeten krijgen? :wave: Mau.

Minimaal 1,5% droge stof van zijn lichaamsgewicht. Ik ga uit van een 450kg gezond paard, die zou tussen 8 en 13 kilo hooi moeten (als hij verder geen gras krijgt). Zolang hij op dieet is kan hij met 1% weg,en dan zit je met die 6kg goed.

jolmer20

Berichten: 3976
Geregistreerd: 13-01-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 21:41

Ah hoi Mau!!

Hooi vind ik lastig, waag ik me niet aan maar leer en lees graag mee!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34878
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 08:09

Hallo Mau!

Ik weet niet zoveel van hooi en hoeveelheden. Wij hebben altijd volpension gestaan, Branco staat niet in volpension, daar mesten we zelf uit en kopen ook zelf het voer in (hooi krijgt hij wel van daar). In tegenstelling tot zijn iets te dikke weidemaatje (Fjord) krijgt Branco echt veel hooi. Maar dat heeft hij ook wel nodig. Binnenkort de tandarts maar eens laten komen. Kan hij nog beter eten. Hij is van het voorjaar nog geweest bij de vorige eigenaar, toen zei de tandarts dat hij na een halfjaar weer moest. Voor oktober dus maar afspreken. Kan hij er weer even tegen want hij heeft gister een nieuw zadel gekregen :j

EmptyWords

Berichten: 10580
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 08:49

Hier moet de tandarts ook nog een keertje komen. Is 1.5 jaar geleden ondertussen.

Hier krijgt mau onbeperkt hooi. Nooit gewogen hoeveel het is.

Als er 1 moet afvallen zou ik eerder gaan zoeken naar een droge stengelige baal hooi, zodat hij wel veel kan eten, maar dat er niet veel in zit zeg maar. De rijstewafels voor de paarden.

Mau had 4 dagen vrij. Gister en eergister gereden en hij liep echt heerlijk! Moet m wel echt scheren, dus hoop dat mn messen snel terug komen, dan kan ik hem zondag scheren.

jolmer20

Berichten: 3976
Geregistreerd: 13-01-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 09:16

Ohh lekker een nieuw zadel voor Branco!
Tandarts is hier ook geweest, in mei. Altijd een APKtje in t voorjaar haha.

Heerlijk emptywords! Hopelijk zijn je messen er snel, kan je hem scheren. Gaat snel die berenvacht nu he?

ElCamino

Berichten: 8953
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 11:53

hier de smid geweest, de voorkant gedaan en hij stond al die tijd kaarsrecht!!!! Smid vond hem ook opgeknapt.ik ben er blij mee!!!!


Afbeelding
Afbeelding

Lau07
Moderator

Berichten: 1626
Geregistreerd: 10-07-13

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 12:21

Wow, hij ziet er echt goed uit ElCamino! Het is zo'n ontzettend interessante casus. Wat goed ook dat hij zo is opgeknapt!

Mau kijkt zo lekker vrolijk. <3

Ik laat de tandarts elk jaar komen. Ik heb ook een boekje waarin ze bijhoudt wat ze precies doet (inclusief tekeningen), echt super handig!

Wat betreft het afvallen sluit ik me aan bij EmptyWords. Armer hooi zodat ze wel gewoon lekker kunnen blijven eten. Anders krijg je dalijk een paard dat hangry wordt. :')

Nyaleti

Berichten: 6386
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 12:37

Lang geleden dat ik hier iets heb gepost maar ik heb een vraagje, jullie kunnen me vast wel wat helpen :)

M'n opa is deze zomer flink ingevallen (krijgt genoeg te eten maar ja, oud..). Vooral boven op erg ingevallen, wel een buikje maar toch blijf je de ribben zien. Zal ook wel een kwestie zijn van spierverlies maar wil toch dat hij wat voller de koude dagen ingaat.

Hij kan het hele jaar door minimaal 6 uur in de wei met goed gras en krijgt daarbij nog voldoende hooi. Onbeperkt hooi gaat niet lukken want hij staat samen met een dikke shet.

Helaas eet hij niks waar bietenpulp in zit.. Fibrebeet, Speedibeet en onbewerkte pulp neemt hij geen hap van. Jammer want dit heeft hij eerder gehad en werkte echt heel goed. Senior priores heeft hij ook lang gehad en at dat toen ook niet meer maar wellicht dat ik een proefzakje opnieuw bestel.
Ik kan hem af en toe wat kuilgras van de koeien geven maar is vaak niet goed genoeg en kan hem niet zo lang apart houden van de shet.

Hij krijgt nu Luzernebrok en Senioren muesli maar ik ga terug naar de 18+ van Pavo (lustte hij ook niet meer maar nu gelukkig weer wel).
Het liefste geef ik hem dus iets van een slobber erbij, heb toch het idee dat dat het beste werkt maar als ik niks kan vinden dan een extra schep 18+ .

Oké lang verhaal kort, een goede dikmaker zonder bietenpulp? := Het liefste iets waar ik eerst proefzakjes van kan bestellen

Femke_Tweety

Berichten: 12075
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 12:42

Shet en ouwetje scheiden of shet met masker.


Je kunt de oude moeilijk voedsel ontzeggen omdat er een ander paard bij staat...

Queelens

Berichten: 8034
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 12:49

Lau07 schreef:
Wow, hij ziet er echt goed uit ElCamino! Het is zo'n ontzettend interessante casus. Wat goed ook dat hij zo is opgeknapt!

Mau kijkt zo lekker vrolijk. <3

Ik laat de tandarts elk jaar komen. Ik heb ook een boekje waarin ze bijhoudt wat ze precies doet (inclusief tekeningen), echt super handig!

Wat betreft het afvallen sluit ik me aan bij EmptyWords. Armer hooi zodat ze wel gewoon lekker kunnen blijven eten. Anders krijg je dalijk een paard dat hangry wordt. :')


Dat over het hooi zou ik ook doen indd en eventueel in een hooinet of andere slowfeeder :j

Tandarts komt hier ook ieder jaar. Toevallig net een afspraak gemaakt voor volgende week. Ben weer erg benieuwd. Begin er toch wel een beetje tegenaan te hikken dat hij eotrh (zeer waarschijnlijk) heeft en ooit (zodra hij last krijgt of het onrustig lijkt te worden) ze eruit moeten. Ben benieuwd wat de status dit jaar is..

Nyaleti

Berichten: 6386
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 17:08

Femke_Tweety schreef:
Shet en ouwetje scheiden of shet met masker.


Je kunt de oude moeilijk voedsel ontzeggen omdat er een ander paard bij staat...



Snap wat je zegt maar helaas zijn ze beide te onrustig om hele dag uit elkaar te houden. Beide op een andere wei gaat goed, maar één in de paddock en de andere in de wei geeft onrust.
Graasmasker snapt de kleine niet.. al eens dagen om gehad maar hij denkt dat ie er niet mee kan eten :=

Femke_Tweety

Berichten: 12075
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 18:37

Tsja, de oude zal toch voldoende moeten kunnen eten.
Ruwvoer is de basis.

ElCamino

Berichten: 8953
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 09:50

Nyaleti, voer je oudje een merrie of veulenbrok. Daar zit veel meer eiwitten in die goed zijn voor de spieren, daarnaast extra vitamine E met selenium helpt ook.

jolmer20

Berichten: 3976
Geregistreerd: 13-01-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 13:17

Netjes zeg ElCamino! Hij staat er goed bij!

Hmm lastig Nyaletti.. ruwvoer is inderdaad wel belangrijk.
Hier geef ik 18+ van pavo, gaat gelukkig ook goed
Merrie/veulenbrok is ook een goeie inderdaad!

emilyslaluna

Berichten: 3814
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 18:35

Doet iemand van jullie al dekens op? Ik twijfel namelijk best wel. Normaal doe ik vanaf 15 graden of lager al een regendeken op. Zeker als het regenachtig weer is.

Het lastige is dat ik de komende twee weken niet naar huis ga. Volgens de stal eigenaar is het niet zo koud/nat, maar volgens het weerbericht wel. Ik ben dus zelf niet in de gelegenheid om het te beoordelen...

EmptyWords

Berichten: 10580
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 18:43

hier staat ie onder een regendeken.

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Eindelijk weer het bos in geweest. Heerlijk 2 uur gereden. Mau was er aan toe, die heeft op t mulle zand echt even het gas open getrokken.


Afbeelding

Eapy

Berichten: 1753
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 19:18

emilyslaluna schreef:
Doet iemand van jullie al dekens op? Ik twijfel namelijk best wel. Normaal doe ik vanaf 15 graden of lager al een regendeken op. Zeker als het regenachtig weer is.

Het lastige is dat ik de komende twee weken niet naar huis ga. Volgens de stal eigenaar is het niet zo koud/nat, maar volgens het weerbericht wel. Ik ben dus zelf niet in de gelegenheid om het te beoordelen...


Het is echt al wel koud en nat! Mijne van 20 staat vanaf vandaag onder een deken.

jolmer20

Berichten: 3976
Geregistreerd: 13-01-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 19:54

Ik heb ze vanaf gister onder deken staan. Vind t veel te koud en nat!

Ah heerlijk zeg emptywords. Heerlijke foto’s ook!
Gefeliciteerd trouwens!

emilyslaluna

Berichten: 3814
Geregistreerd: 11-08-11

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 19:56

Ik had dus gewoon mijn gevoel moeten geloven. Vanaf morgen ochtend heeft ze een deken op. :j

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 21:35

Ik twijfel ook nog, heeft hier nog amper geregend en ze voelt ook niet koud aan.
Maar is nu eindelijk goed op gewicht dus gaat vanaf morgen denk ik wel op, maar volgende week wil weer paar dagen rond de 18 graden worden.
Vandaag is haar nieuwe buurvrouw gekomen, des heeft alleen wat boos gekeken en ging verder met dr hooi dus hopelijk was dat het ook en heb ik mij om niks druk gemaakt.

Afbeelding
Afbeelding

Femke_Tweety

Berichten: 12075
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 23:13

Tweet staat alweer drie weken af en aan onder een deken, alleen met die echt warme dagen er even af.
Een winddichte en waterdichte deken voor nu, ongevoerd nog.

Maar de 200 gram ga ik wel alvast weer tevoorschijn halen.


Nu is het wel zo dat Tweet heel erg gevoelig is op kou, zeker natte kou. Bij hem is het devies dan ook al jaren: liever te warm dan te koud. Dat trekt hij oprecht beter.