[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 22:59

1 kg sp vervangt 1,5 kg hooi aan energiewaarde. Een shet van zeg 200 kilo, hoeveel hooi eet die normaal ? 4 kilo ? 4 kilo hooi zou zijn die 2,7 kg SP ongeveer.

Maar behalve niet veel vit en min zitten er ook erg weinig eiwitten in SP helaas. En zeker omdat je verteld dat de shet op gras ( = eiwitten ) in gewicht toeneemt, zou ik het daarin zoeken. Een tekort aan eiwit.

Ik weet dat stallen waar ze meer/ veel oudere paarden hebben dan ook naast de SP b.v. pavo 18+ geven. Daarin zitten behalve extra vit en min ook extra eiwitten

JustLizz

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 23:02

Ja en om meer eiwitten te voeren kun je ook eens kijken om sojaschroot toe te voegen (bv. Eggersmann Aminoral). Dat zet ook super goed aan en hoef je maar erg weinig van te voeren. Is een soort poeder en kan bijvoorbeeld gewoon door de SP of bietenpulp heen gemengd worden.
Kijk zo ziet dat eruit:

Afbeelding

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 23:07

Oh dat is ook een goeie. Ik vroeg me al af waarom het met gras beter gaat. Ga even kijken waar ik dat kan krijgen. 18+ heb ik haar al al wel gevoerd. Maar niet echt met resultaat.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 23:13

Maris schreef:
1 kg sp vervangt 1,5 kg hooi aan energiewaarde. Een shet van zeg 200 kilo, hoeveel hooi eet die normaal ? 4 kilo ? 4 kilo hooi zou zijn die 2,7 kg SP ongeveer.

Maar behalve niet veel vit en min zitten er ook erg weinig eiwitten in SP helaas. En zeker omdat je verteld dat de shet op gras ( = eiwitten ) in gewicht toeneemt, zou ik het daarin zoeken. Een tekort aan eiwit.

Ik weet dat stallen waar ze meer/ veel oudere paarden hebben dan ook naast de SP b.v. pavo 18+ geven. Daarin zitten behalve extra vit en min ook extra eiwitten

Ik zou dan eerder richting grasbrok oid kijken, geeft haar ook meer te doen.

Reken wel dat 1.5kg hooi enkel de droge stof is, hooi heeft ook een percentage vocht in het gewicht zitten. Onderhoudsdosering in droge stof is 1.75%, en dan kom je met voordroog/hooi en 70-85% ds gehalte inderdaad richting die 2% uit. Maar ik vermoed dat opname en of wormen oid een rol speelt, 1 standaard kg schep/100kg gewenst gewicht zou genoeg moeten zijn om niks doende pony op gewicht te houden.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 23:15

Ze word goed ontwormt. Nooit wormen gevonden bij haar. Opname zou een probleem kunnen zijn, maar wat kun je daar dan mee.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 23:18

Meer voeren, zo lichtverteerbaar en makkelijk opneembaar mogelijk.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 23:20

Ok en zit ik dan met seniores goed?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 23:24

Ik heb de energiebehoefte van het cvb tabellenboek gebruikt. Die geeft voor een paard van 200kg 2.07-2.19 ewpa aan. Een ouder paard met slechte tanden verteert zijn voer vaak slechter dus houd voor de shet 2ewpa aan. Met een ewpa van 0.7 (op subli.nl wordt dit voor de sp gegeven) moet hij dan krap 3kg hebben. Daarnet deed ik het uit mijn hoofd en had ik even niet meegerekend dat er nog een toeslag bij kleine dieren bij kwam.

Voor een paard van 600kg moet er 5 ewpa gevoerd worden, dus minimaal 7.5kg en oudere paarden vaak meer. Ik voerde er zelf ook basisbrok naast, ongeveer 0.5kg/100kg paard, maar marstall force kan ook met 25g/100kg paard, dus bij het shetje krap 50g. Met deze hoeveelheden heeft hij nog speling in de selenium en bevat het rantsoen geen tekorten meer.

Ook eiwitten krijgt hij dan voldoende binnen. Met 1.8kg sp,wat volgens de zak moet, krijgt hij wel onvoldoende eiwitten binnen. Als hij nog wel brokjes eet is grasbrok of luzernebrok ook mooi om ernaast te geven.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 23:28

Ok super bedankt voor jullie reactie. Ik ga wat dingen aanpassen en dan hoop ik wel dat ze weer wat aanzet. Anders ben ik bang dat het niet lang meer goed gaat. En we kunnen haar nog niet missen.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 19:38

Toch nog even een vraag. Als ze nu niet dikker gaat worden door alle maatregelen? Heb ik dan nog een nood senario?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 19:54

Er zijn nog zoveel mogelijkheden om te voeren ! Masters seniorenbrok bijvoorbeeld zet vaak nog net wat beter aan als sp, ik denk omdat er in masters ook een darmondersteuner zit ( dus betere opname van het voer ).

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 18:27

Nu zag ik dat al het voer niet direct op gaat. Ik ga er vanuit dat dat een goed teken is toch?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 20:24

Dat is inderdaad fijn. Dan eet hij tot verzadiging.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 12:13

Er lag vanmorgen nog wel erg veel. Hmmmm

Ik wil haar probiotica geven. Wat geven jullie aan jullie paard?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 12:58

In masters seniorenbrok zit probiotica toegevoegd. Dat zal waarschijnlijk ( één van) de reden(en) zijn dat paarden vaak wat beter aan aanzetten van masters tov sp.
Ik gaf yea sacc aan mijn paard, dat zorgt voor een betere vertering in de dikke darm.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 13:17

kvulden schreef:
Ik heb een shetlander van 100cm en 29jaar. Ze is echt veel te mager. Ze is bijna een lopend skelet. Ze is nog erg vrolijk en levens lustig. Dus wil toch graag wat kilo's erbij. Ze heeft geen kiezen meer er maakt alleen proppen van het hooi. Ik voer haar seniores van Subli. Wat zouden jullie adviseren om te geven? Straks kan ze wel weer op haar kleine weitje en dan knapt ze vaak wel weer op, maar nu is ze wel heel erg mager. Ik voer haar al steeds wat meer, maar het lijkt niet echt effectief

Wat ook wel wilt helpen is rijstzemelen. Daar blijft mijn oude merrie ook meer van op gewicht. Hoef je echt niet veel van te geven. Mijn merrie van 1,64 krijgt er ongeveer een schep per dag van naast de Zuppa. Pulp, grasbrok en luzerne. Werkt echt heel goed. Is een korrel maar je kan hem gerust weken. Het is geen harde korrel. Kost wel 32 euro voor een zak van 25 kilo maar je komt er echt heel lang mee toe. En soja schroot is ook een wondermiddel vind ik. Oude paardjes hebben meer behoefte aan eiwitten.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 10:25

Ik heb gisteren het voer even niet gemengt. Ik vond dat er te veel bleef staan. Nou ook als je het nodig hebt, kun je best kieskeurig zijn. Het extra mais wil ze niet eten. Nu ik de slobber apart geef eet ze die alleen op. De mais had ik nog staan, maar is dus niet voor haar. Daar moet ik dus iets anders voor zoeken. Rijst zemelen ken ik niet zal ik ook eens naar kijken. Vanmiddag ook even langs de welkoop. Ik vond haar vandaag ook weer er opgewekt en alert. Dat vind ik altijd fijn om te zien.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 11:54

kvulden, eet ze ook nog hooi ? Of kan ze nog gehakseld gras eten zoals b.v. lucerne of grasmix ?

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 14:21

Ze eet nog wel hooi. Maar maakt veel proppen. In de met zie ik nog wel hooi, maar de met is veel compacter dan bij mijn andere paarden.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 11:20

kvulden schreef:
Toch nog even een vraag. Als ze nu niet dikker gaat worden door alle maatregelen? Heb ik dan nog een nood senario?

Misschien heb ik er over heen gelezen maar heb je weleens laten testen op cushing?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 20:48

Ilora,,waar haal jij die rijstzemelen dan?

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 23:12

Gewoon bij de voederleverancier bij ons in de buurt. Die verkopen dierenvoer en alles voor de tuin en weiland. Maar bij zooplus kan je dat ook bestellen. Een paard moet er maar een halve tot een kilo per dag van hebben. Werkt echt super goed.

Werkt echt super goed

https://goo.gl/images/bD8FBF

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 10:40

Ik wil mijn paard wat gaan bijvoeren maar twijfel nu tussen 2 dingen.

- Pavo 18+ (dit omdat mijn paard 22 is en mij dit goed lijkt)
- pavo vitalcomplete.

Paard is 22 jaar en vrij dik. Krijgt veel beweging, veel hooi en weinig biks. Wat raden jullie aan?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 10:46

Ik zou bij een (te) dik paard nooit voor een muesli of brok gaan, maar altijd voor een balancer of vitaminekorrel.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 11:27

Waarom wil je bijvoeren ?