Oriotti schreef:Kan iemand mij misschien wat tips geven over de voeding van een ouder paard?
Mijn verzorgpaard is 26 jaar oud en nog super fit. Op het moment rijdt ze 1x in de week 20 minuutjes met een meisje van 10 jaar en ik probeer in het weekend een stapritje te maken, daarnaast wordt er heel af en toe mee gewandeld. Op het moment is dit alleen vrij lastig omdat ze zo druk is buiten en ook bij het kleine meisje dat rijden niet leuk meer is. Ik ga nu bijvoorbeeld niet graag meer alleen naar buiten met dr, omdat ik mn handen echt vol heb aan dr terwijl ik vorig jaar makkelijk en relaxed een rondje naar buiten ging. Het meisje is er een paar weken geleden ook vanaf gevallen omdat ze zo druk was dat ze zelfs ging bokken.
Mijn mening is ook dat het paard veel te veel te eten krijgt en dus gewoon te veel energie heeft die ze niet kwijt kan.
Ze krijgt nu:
- 3x daags 3/4 schep basisbrok (officieel een halfje, maar wat de eigenaresse een halfje vindt, vind ik meer 3/4 haha), 2 kleine schepjes Pavo Nature's Best muesli, vitaminebrokjes (weet niet precies welke), knoflooksnippers en vaak nog iets van wortels of brood erbij
- 3x daags een krat kuil en daarnaast nog een vol hooinet met kuil
- Soms daarnaast nog een halve schep slobber, vaak als er iets met dr gedaan is.
Ik probeer de eigenaresse duidelijk te maken dat dit veel te veel is (of zijn jullie dat niet met me eens?), dus ik ben nu de voordelen van seniorenbrok aan het uitzoeken. Als het mijn paard was geweest had ik dr denk ik over gezet op deze hoeveelheid kuil met daarnaast 1-1,5kg muesli p.d. (18+ van Pavo, of NAture's Best oid) en af en toe een worteltje of slobber als extraatje.
Heeft iemand tips?
Ik zou de basisbrok laten vervallen en daarvoor in de plaats lucerne of grasmix geven.
Ze heeft die basisbrok inderdaad niet nodig voor de energie maar ze mag wel wat extra om te voorkomen dat ze mager wordt.
Grasbrok stikt ze bijna in dus dat is ook geen optie, tenzij ze het wil weken.
(Groetjes van je buurvrouw op stal
)