[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 10:26

JustLizz schreef:
Sterkte Dito en lilytjuh, altijd naar om een dier af te moeten geven waar je zo veel om geeft en zo veel voor doet.

Rijstzemel ken ik niet, dus kan je er helaas niet bij helpen.
Mijn oude paard eet gelukkig nog wel het een en ander aan voordroog en stro weg dus structuur krijgt hij nog wel binnen.
Verder vul ik het op het moment aan met bietenpulp, zo'n 3 scheppen geweekt, flinke hoeveelheid luzerne en een goede scheut olie en vitaminekorrel. Vanuit de stal krijgt hij in de ochtend en avond ook nog 1,5 schep muesli per keer en per keer ook n schep basisbrok. Hij is hiermee opzich goed op gewicht.

Dat is wel een hoop krachtvoer bij elkaar. Is het een groot paard?

llora

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 10:38

Hier krijgen ze een 1,5 @ 2kilo muesli per dag naargelang de grote en,de arbeid. De pony staat op een,half kilootje. De rest pulp luzerne en grasbrok enveel hooi. Meer krachtvoer staan ze te hevig.

JustLizzJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 11:27

cynthiar schreef:
JustLizz schreef:
Sterkte Dito en lilytjuh, altijd naar om een dier af te moeten geven waar je zo veel om geeft en zo veel voor doet.

Rijstzemel ken ik niet, dus kan je er helaas niet bij helpen.
Mijn oude paard eet gelukkig nog wel het een en ander aan voordroog en stro weg dus structuur krijgt hij nog wel binnen.
Verder vul ik het op het moment aan met bietenpulp, zo'n 3 scheppen geweekt, flinke hoeveelheid luzerne en een goede scheut olie en vitaminekorrel. Vanuit de stal krijgt hij in de ochtend en avond ook nog 1,5 schep muesli per keer en per keer ook n schep basisbrok. Hij is hiermee opzich goed op gewicht.

Dat is wel een hoop krachtvoer bij elkaar. Is het een groot paard?

Valt wel mee hoor, het is van die hele lichte muesli dus dat is maar ongeveer 1 kilo muesli per keer en brok zal zo'n 750 gram per keer zijn. Het is een paard van 1,70, bijna 21 jaar oud en werkt nog zo'n 5 keer per week.

Bietenpulp etc is geen kractvoer, dus ik vind de hoeveelheid krachtvoer reuze meevallen voor een groter paard wat nog veel werkt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 12:31

Ik vind 3,5 kilo krachtvoer wel veel hoor :o :o

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 21:45

Ok voor een groot paard wat nog werkt gaat het wel.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 15:11

Woont iemand van jullie toevallig in de buurt van breda? Heb voer over en niemand kan het echt gebruiken en mn shettie is allergisch dus daar kan ik het ook niet aan kwijt!

JustLizzJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 15:42

lillytjuh schreef:
Woont iemand van jullie toevallig in de buurt van breda? Heb voer over en niemand kan het echt gebruiken en mn shettie is allergisch dus daar kan ik het ook niet aan kwijt!

Ik kom uit de buurt.. weet niet wat je ter overname hebt?

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 15:53

In ieder geval een nieuwe zak 18+

JustLizzJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 16:00

lillytjuh schreef:
In ieder geval een nieuwe zak 18+

Wil je me anders even per PB sturen wat je hebt en wat je ervoor wil hebben? Ben regelmatig in Breda dus ophalen enzo is dan geen probleem

Oriotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 17:11

Kan iemand mij misschien wat tips geven over de voeding van een ouder paard?

Mijn verzorgpaard is 26 jaar oud en nog super fit. Op het moment rijdt ze 1x in de week 20 minuutjes met een meisje van 10 jaar en ik probeer in het weekend een stapritje te maken, daarnaast wordt er heel af en toe mee gewandeld. Op het moment is dit alleen vrij lastig omdat ze zo druk is buiten en ook bij het kleine meisje dat rijden niet leuk meer is. Ik ga nu bijvoorbeeld niet graag meer alleen naar buiten met dr, omdat ik mn handen echt vol heb aan dr terwijl ik vorig jaar makkelijk en relaxed een rondje naar buiten ging. Het meisje is er een paar weken geleden ook vanaf gevallen omdat ze zo druk was dat ze zelfs ging bokken.

Mijn mening is ook dat het paard veel te veel te eten krijgt en dus gewoon te veel energie heeft die ze niet kwijt kan.

Ze krijgt nu:
- 3x daags 3/4 schep basisbrok (officieel een halfje, maar wat de eigenaresse een halfje vindt, vind ik meer 3/4 haha), 2 kleine schepjes Pavo Nature's Best muesli, vitaminebrokjes (weet niet precies welke), knoflooksnippers en vaak nog iets van wortels of brood erbij
- 3x daags een krat kuil en daarnaast nog een vol hooinet met kuil
- Soms daarnaast nog een halve schep slobber, vaak als er iets met dr gedaan is.

Ik probeer de eigenaresse duidelijk te maken dat dit veel te veel is (of zijn jullie dat niet met me eens?), dus ik ben nu de voordelen van seniorenbrok aan het uitzoeken. Als het mijn paard was geweest had ik dr denk ik over gezet op deze hoeveelheid kuil met daarnaast 1-1,5kg muesli p.d. (18+ van Pavo, of NAture's Best oid) en af en toe een worteltje of slobber als extraatje.

Heeft iemand tips?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 17:14

Ik denk dat je niet zoveel over het voeren te zeggen hebt als het je eigen paard niet is ? Maar veel paarden doen het meer dan goed op hooguit 1 kg brok of muesli per dag. Dus ze krijgt aardig wat krachtvoer. Als ze dan idd teveel energie heeft, zou je zeggen krachtvoer minderen.

Oriotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 17:17

Maris schreef:
Ik denk dat je niet zoveel over het voeren te zeggen hebt als het je eigen paard niet is ? Maar veel paarden doen het meer dan goed op hooguit 1 kg brok of muesli per dag. Dus ze krijgt aardig wat krachtvoer. Als ze dan idd teveel energie heeft, zou je zeggen krachtvoer minderen.

Ik kan inderdaad niet beslissen wat het paard krijgt, maar aangezien ik degene ben die stuiterend over de weg gaat wil ik toch graag dat er wat aan gedaan wordt, voordat ik ergens in een greppel lig :P
Daarom zoek ik naar een advies zodat ik deze naar haar kan doorspelen en zij kan beslissen wat ze ermee doet

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 17:24

Hier krijgt het oudje en de jonge pony ook niet teveel,krachtvoer omdat ze anders gaan stuiteren. Wij geven voornamelijk luzerne, pulp en grasmix en veel,hooi. Onze pony wordt van een vitaminekorrel ook veel te actief. Dus die krijgt alleen,beetje ponymix en luzerne en grasmix

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-17 17:37

Mijn gebakkie van 29 krijgt nog geen voerschep seniorenvoer (Sanequi Senior) en daarnaast alleen maar ruwvoer (pulpbrok, grasbrok en compact gras).
En die loopt daar nog 3X per week bosritten mee met draf en galop.
Het klinkt mij als veel in de oren, zoveel brok en nog muesli erbij.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 19:58

Oriotti schreef:

Mijn verzorgpaard is 26 jaar oud en nog super fit. Op het moment rijdt ze 1x in de week 20 minuutjes met een meisje van 10 jaar en ik probeer in het weekend een stapritje te maken, daarnaast wordt er heel af en toe mee gewandeld. Op het moment is dit alleen vrij lastig omdat ze zo druk is buiten en ook bij het kleine meisje dat rijden niet leuk meer is. Ik ga nu bijvoorbeeld niet graag meer alleen naar buiten met dr, omdat ik mn handen echt vol heb aan dr terwijl ik vorig jaar makkelijk en relaxed een rondje naar buiten ging. Het meisje is er een paar weken geleden ook vanaf gevallen omdat ze zo druk was dat ze zelfs ging bokken.

Mijn mening is ook dat het paard veel te veel te eten krijgt en dus gewoon te veel energie heeft die ze niet kwijt kan.

Ze krijgt nu:
- 3x daags 3/4 schep basisbrok (officieel een halfje, maar wat de eigenaresse een halfje vindt, vind ik meer 3/4 haha), 2 kleine schepjes Pavo Nature's Best muesli, vitaminebrokjes (weet niet precies welke), knoflooksnippers en vaak nog iets van wortels of brood erbij
- Soms daarnaast nog een halve schep slobber, vaak als er iets met dr gedaan is.

Ik probeer de eigenaresse duidelijk te maken dat dit veel te veel is (of zijn jullie dat niet met me eens?), dus ik ben nu de voordelen van seniorenbrok aan het uitzoeken. Als het mijn paard was geweest had ik dr denk ik over gezet op deze hoeveelheid kuil met daarnaast 1-1,5kg muesli p.d. (18+ van Pavo, of NAture's Best oid) en af en toe een worteltje of slobber als extraatje.

Heeft iemand tips?

Ik zou de basisbrok laten vervallen en daarvoor in de plaats lucerne of grasmix geven.
Ze heeft die basisbrok inderdaad niet nodig voor de energie maar ze mag wel wat extra om te voorkomen dat ze mager wordt.
Grasbrok stikt ze bijna in dus dat is ook geen optie, tenzij ze het wil weken.

(Groetjes van je buurvrouw op stal :) )

Oriotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 22:45

cynthiar schreef:
Oriotti schreef:

Ze krijgt nu:

Heeft iemand tips?

Ik zou de basisbrok laten vervallen en daarvoor in de plaats lucerne of grasmix geven.
Ze heeft die basisbrok inderdaad niet nodig voor de energie maar ze mag wel wat extra om te voorkomen dat ze mager wordt.
Grasbrok stikt ze bijna in dus dat is ook geen optie, tenzij ze het wil weken.

(Groetjes van je buurvrouw op stal :) )

Hahaha wat leuk dat jij dit leest! Ik was zo benieuwd wat mensen voor tips hadden zodat ik de goeie tips kan doorspelen

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 22:22

Ik heb een shetlander van 100cm en 29jaar. Ze is echt veel te mager. Ze is bijna een lopend skelet. Ze is nog erg vrolijk en levens lustig. Dus wil toch graag wat kilo's erbij. Ze heeft geen kiezen meer er maakt alleen proppen van het hooi. Ik voer haar seniores van Subli. Wat zouden jullie adviseren om te geven? Straks kan ze wel weer op haar kleine weitje en dan knapt ze vaak wel weer op, maar nu is ze wel heel erg mager. Ik voer haar al steeds wat meer, maar het lijkt niet echt effectief

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 22:26

Hoeveel voer je van de seniores priores en hoe vaak? Als ze helemaal geen kiezen meer heeft lijkt dat me toch een van de weinige opties.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 22:27

2 tot 3 scheppen op een dag. En dan water erbij.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 22:34

Dat zou qua hoeveelheid in principe genoeg moeten zijn. Is dit het enige wat je voert? Want in de seniores priores zitten niet veel vitamines/mineralen en het wordt dus vaak nog extra supplement bijgevoerd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 22:39

Bij ons op stal geven ze de marstall force er bij als vitamine supplement.
Je kunt ook kijken naar lucerne of wat geweekte grasbrok er bij
En misschien in plaats van 2 3 scheppen er toch 4 per dag er van maken?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 22:41

Een shetje van 1 meter is vaak correct van gewicht op ongeveer 180kg. Om voldoende energie te voeren moet je dan 2.7kg seniores priores voeren. Dat is 3.5 schep. Eventueel vul je dat aan met olie. Rustig opbouwen tot 150ml door elke 4e dag 25ml meer te geven.

Voor de zekerheid: 3.5 droge schep, te weken met 10-15L water.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 22:43

Ze krijgt inderdaad ook olie door de seniores priores. Ik heb summerfit koeken en ze krijgt worteltjes. En af en toe een vitamine spuit.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 22:44

Op de website staat 1kg per 100kg lichaamsgewicht. Ik meende dat een schep ongeveer 800 gram was? Waarop is jou berekening gebasseerd Mizora?

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 22:53

Schep was 1kg. Heb ik gewogen.

Daarom gaf ik haar er minimaal 2