[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

viv77

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 18:05

Hij staat onder 300 grams deken,staat hij altijd sinds ik hem heb..En blijft het vriezen gaat er nog een onderdeken onder..Dat vind ik ook vanzelf sprekend vooral met een kwpn-er..

M_arieKe__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 00:21

maismeel slobber en muslie

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 11:12

M_arieKe__ schreef:
maismeel slobber en muslie

Dat zijn nu net de dingen die ik dus al geef, zie paar posts terug..
Heb nu van iemand wat luzerne meegekregen om te kijken of hij het ook lust..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 13:08

viv77 schreef:
Hij staat onder 300 grams deken,staat hij altijd sinds ik hem heb..En blijft het vriezen gaat er nog een onderdeken onder..Dat vind ik ook vanzelf sprekend vooral met een kwpn-er..

Mijn KWPN-er staat anders heerlijk zonder deken hoor, en hij geniet !
Kan je de hoeveelheid hooi en/of kuil niet verhogen ?
Om je een idee te geven , mijn paard ( 1.70m ) krijgt ongeveer 13 kg hooi per dag

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 19:06

Zal ik eens overleggen, maar weet niet precies de hoeveelheid in kg..Had wel al om meet gevraagd wat hij nu ook al een paar weken krijgt..Luzerne vond hij wel te eten geloof ik..

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:21

viv77 schreef:
Zal ik eens overleggen, maar weet niet precies de hoeveelheid in kg..Had wel al om meet gevraagd wat hij nu ook al een paar weken krijgt..Luzerne vond hij wel te eten geloof ik..

(Misschien ten overvloede)
Denk je er aan dat je paard langzaam moet wennen aan luzerne?
Dus beginnen met een klein beetje en geleidelijk opvoeren.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 10:34

Maris schreef:
viv77 schreef:

Mijn KWPN-er staat anders heerlijk zonder deken hoor, en hij geniet !
Kan je de hoeveelheid hooi en/of kuil niet verhogen ?
Om je een idee te geven , mijn paard ( 1.70m ) krijgt ongeveer 13 kg hooi per dag

Ook mijn 20+ KWPN-er staat zonder deken. Vorig jaar was het echt nog nodig, dit jaar gaat het prima zonder, hij blijft netjes op gewicht. Hij gaat elke dag naar buiten (zonder deken), speelt en rent. Hij krijgt drie maal daags anderhalve schep muesli en veel kuil.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 11:00

Fijn dat ie zo goed gaat JoT... Met jou ook??

Mijn paardje blijft dit jaar tot nu toe goed op gewicht dankzij de Subli Senior en Luzernemix...
Hier even een blootfoto van gisteren... 26 lente jong en bijna geen kiezen meer!!
Afbeelding

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 12:55

Ik spam ook even een foto Bloos

Afbeelding

En dan ook nog maar even de schone variant van mijn teddybeer:
Afbeelding

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 13:00

Ziet er goed uit JoT... Macho!!
Op zoek naar andere stalling???

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 13:05

Niet heel erg actief op zoek, maar dit is eigenlijk wel wat ik als de ideale stal beschouw. Geen stal dus eigenlijk, maar dat hij kan bepalen wanneer hij binnen en buiten staat. En continue hooi beschikbaar, dat lijkt me echt ideaal. Kan hij zelf bepalen wanneer en hoeveel hij eet. Aan de andere kant ben ik ook wel weer bang dat als ik 'm verplaats het hem teveel stress zou bezorgen. Tis een gevoelig manneke Knipoog

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 13:09

Ja, mijn ouwetje heeft ook best lang moeten wennen hoor... EN die van jou is idd ook gevoelig denk ik! Nu merk ik echt dat Nard op zijn plek staat... Hier aan huis staan ie overdag buiten met zijn box open en 's avonds gaat ie wel op stal... vind dat toch altijd het lekkerste... In de zomer staat ie wel 24/7 buiten met inloopstalletje... Ideaal dus eigenlijk!!

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 22:04

Ik zit op dit moment ook met mijn handen in het haar.. Wie kan mij advies geven??
Het paard is dodo een ruintje van 1.55M
meneer is bijna 19 jaar en krijgt vlot stalbenen,is aan het invallen en straalt weinig energie meer uit.

Meneer krijgt 1 kilo pulp en 1 kilo basisbrok vn subli. Daarnaast krijgt hij 3 a 4 plakken dijkhooi van erg goeie kwaliteit.
Hij staat met 2 dekens op en buiten met nog een regendeken (de dekens zijn ouder maar bij elkaar zijn ze redelijk dik )
De paardentandarts komt 5 januarie om de boel te controleren maar wat kan ik nog meer doen om hem net wat meer vet en energie te geven.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 22:17

Eeeh... eens kijken....

Ik zou toch ook proberen 1 a 2 keer per dag Subli Senior bij te gaan voeren, liefst beetje handwarm.... Dan door bv. zijn pulp 250 ml. zonnebloemolie doen per dag (gewoon euroshoppen van AH bv. kost niet veel)....

Verder valt me op dat ie dus 3 dekens op heeft... Vraag me af of dat nog wel comfortabel is... misschien beter 1 waterdichte kopen van 300 gram???? En als ie die 3 a 4 plakken hooi goed opeet zou ik dat nog een beetje opvoeren...

Succes!!

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 22:35

die deken had ik idd ook al bedacht ... ik ben al een poos aan het kijken bij de kroo aanbiedingen ... ik ga kijken voor een 400 grams onderdeken oid. zodat hij het tenminste warm heeft (hij heeft het toch wel snel koud... en is dan altijd wer heeeuul boos op de baas... )

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 23:31

Ik had die van mij dit weekend nog maar een vitamine spuit gegeven en meneer was vandaag helemaal hieper de pieper..Dat is al een stap in de goede richting..

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 23:32

shadowflower schreef:
die deken had ik idd ook al bedacht ... ik ben al een poos aan het kijken bij de kroo aanbiedingen ... ik ga kijken voor een 400 grams onderdeken oid. zodat hij het tenminste warm heeft (hij heeft het toch wel snel koud... en is dan altijd wer heeeuul boos op de baas... )

Misschien een dikke waterdichte dan hoef je ook niet iedere keer te wisselen als het slechter weer wordt of is dit al ge opperd???

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 00:15

shadowflower schreef:

Ik zou zelf geen dikke onder deken kopen maar een gevoerde waterdichte deken zodat je hem daar ook gewoon mee naar buiten kan zetten en niet steeds dekens hoeft te verwisselen.

Eet hij zijn hooi goed. Dan zou ik daar veel meer van gaan geven. Ik denk dat je dan over 1 a 2 weken een heel groot verschil ziet.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 00:18

Ik zou wel voor een dikke deken gaan... mijne heeft ook gewoon een 300/350 grams op! Warm houden kost een hoop energie!! Die kunnen ze beter gebruiken!!

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:08

Shadowflower, geen wormeninfectie oid?

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:11

Ik ben vanaf gisteren begonnen met mijn oudje subli EM te geven om wat meer bij te komen.
Ik wil daarnaast nog maisvlokken gaan geven en overstappen op een andere muesli (krijgt nu havens coolmix). Maar daar ben ik nog niet helemaal over uit wat ik precies wil geven. Hij krijgt ruim voldoende ruwvoer en nog wat lucerne onder zijn eten.

Lagency

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 01:15

Intressant topic.Heb zelf ook een oudje van 24jr.
Ik ben benieuwd hoe de subli senior slobber bij jullie paarden in de smaak valt??

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 01:35

Lagency.... Mijn paardje moest er erg aan wennen hoor maar nu eet hij het als een gek!! Heb het opgevoerd met de slobber die hij kreeg en lekker vond... eerst 1/3 2/3 toen 1/2 1/2 en toen 3/2 1/3 en toen helemaal... Ik maar 3 kilo aan in een grote emmer... en schep daar 4 x per dag 2 dikke scheppen uit wat ik dan weer aanleng met warm water.... Misschien heb je er iets aan!! Succes!!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 08:56

Mijn pony vond het van het begin af aan heerlijk! Terwijl zij niet altijd een hele makkelijke eter is als het gaat om nieuw voer..

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 10:34

Lagency schreef:
Intressant topic.Heb zelf ook een oudje van 24jr.
Ik ben benieuwd hoe de subli senior slobber bij jullie paarden in de smaak valt??

Vanaf het begin vond hij het meteen heerlijk.