[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 17:11

Ik schat dat ze een 200/250 kg zou moeten wegen, als ik het moet schatten, mag er een 30-40kg bij nu zo voor de winter.

Het kan best kloppen dat ik weinig voer, maar ik ben het langzaam op aan het voeren, dit is wat ze laatste 2 weken krijgt. Ik heb haar ruim 5 weken nu, ik ben op dag 1 begonnen met 250gr SP en 250gr. bietenpulp. Van 28 jaar helemaal niets naar dit lijkt mij toch ook wel een belasting voor haar systeem, dus wilde dat niet te snel doen.
Je denkt dus dat ik de hoeveelheid verder op kan voeren? Ik weet niet goed wat een pony van dit formaat in een keer kan verwerken (per voerbeurt), 5 keer per dag voeren is toch een klein beetje het max. van mijn kunnen.

Ter vergelijking ik heb een Warmbloed van 8 jaar in volle training, die krijgt 3 kwart schep muesli zonder haver 2 handjes pulp, verdeeld over 3 voerbeurten per dag en een welsh A ruin van 7 die krijgt.... niets..... onbeperkt ruwvoer krijgen ze allemaal.... vandaar mijn twijfel, ik vind het volume zo veel :')

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 17:24

Het volume is ook veel , maar ze eet verder niets he ?!
Als ze 250 kilo zou moeten wegen zou je dus naar 2,5 kg sp/pulp moeten opbouwen. en dan heb je nog kans dat dat wat te weinig is. Denk ook aan vit en min, die zitten niet erg hoog gedoseerd in sp.
bij diverse stallen met oudere paarden combineren ze sp met 18+ van pavo.

Kan ze trouwens nog wel die lucerne eten ? Want je kan ook overwegen een deel van haar rantsoen in lucerne/grasmix/ compact gras te geven.....
Ze zal normaal iets van 5 kilo hooi ofzo hebben gegeten ? dat moet je dus gaan vervangen.
Sp/masters/ pulp vervangt per kilo 1,5 kg hooi
Lucerne/grasmix etc per kilo 1 kilo hooi.

Dus bijvoorbeeld kan je dan voeren ipv 5 kg hooi
2 kilo droge sp ( = vervangend voor 3 kilo hooi )
2 kilo grasmix ( = vervangend voor 2 kg hooi )

Ik mengde de grasmix altijd door de sp heen, maar je kan het ook los voeren natuurlijk.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 17:39

Nou ja niets, er gaat mondjesmaat wel wat hooi/stro en gras in, maar te weinig in ieder geval.
Ze heeft tot 5 weken geleden gewoon op gras en hooi geleefd, dus er gaat schijnbaar nog wel wat in. Ze is dan ook niet broodmager, ze was wat af aan het vallen in de laatste weken op haar oude adres, en de verhuizing heeft haar geen goed gedaan, ze is wat schraal. Gras ging haar redelijk goed af, maar dat is er over 2 weken echt niet meer.

Ik ga eens kijken naar grasmix, misschien is dat wat voor haar. De lucerne meng ik door haar slobber, dat gaat goed.

Ik ben ook een beetje bang haar bevangen te voeren gezien haar leeftijd en haar rantsoen voorheen. Ik kan me voorstellen dat dit wel een beetje een belasting is.

moeilijk zo'n oude pony die het eigenlijk nog wel goed doet, maar slechte tanden heeft. -O-

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 20:22

Je kunt ook kijken of je er wat geweekte grasbrok bij kunt voeren?

Geven wij ook aan een 3 tal oudjes met weinig tanden,dat zet toch wel mooi aan.
Een kwart voerschep droog is al best veel als je dat ook aan lengt met flink water.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 15:01

Ik zag het net pas, naast sp , masters en hippostar heeft Aveve ook een seniorenslobber op basis van pulp : All-in soup. Misschien handig om te weten voor sommige mensen .....

lillytjuh

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 15:18

Ik mag dit topic verlaten.
Vandaag hebben wij onze 33 jarige kanjer in laten slapen. Haar hoofd wilde nog heel graag maar haar lijf gaf het op. Ze lag vanmorgen in de stal en kon niet meer overeind. Na 1 miljoen laatste kusjes en knuffels..... en nog meer tranen... is ze vredig ingeslapen. Ben er kapot van, maar ook enorm trots op haar!
Heb dus nu alleen nog een 3 jarig guppie......

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 15:24

33..... maar je wil ze gewoon nog veel langer bij je houden ..... !!
Knuffel van mij, woorden heb ik even niet.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-16 15:46

Sterkte, Lilly. Heel respectabele leeftijd, maar dat maakt het gemis niet minder!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 17:14

potverdikkie!!!! wat sneu zeg, maar juiste beslissing!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 20:11

Maar wat ook een ontzettend mooie leeftijd heeft ze behaald.
Dikke knuffel voor jou :(:)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 21:51

Wat verdrietig lillytjuh, ook al is 33 een prachtige leeftijd. Dat maakt het gemis niet minder.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 11:55

wow 33 jaar is wel een super leeftijd , houden van is laten gaan! sterkte

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 21:50

Ik kom ook even binnen vallen.
Mijn oudje van 29 is de laatste 2 jaar ook niet echt meer lekker dik te krijgen.
Hij krijgt 2x per dag flink kuil, en 2x per dag een schep 18+ met een schep speedi-beet.
Maar wie heeft voor mij de tip om hem dat laaste duwtje te geven om dikker te worden.
Hij loopt overdag buiten tot het donker wordt.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 22:56

Mijn d-pony krijgt nu twee kilo pulp op een dag. In een maand flink bijgetrokken, dus wellicht de speedibeet opvoeren? Ze mogen best wat hebben.

Oh en naast de pulp krijgt ie nog meer trouwens.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 23:45

De mijne van 28 krijgt kuil of hooi niet meer weg. Werd daardoor ook erg mager. Nu krijgt hij compactgras en grasbrok en masters slobber en nu is hij weer mooi op gewicht.
Dit was eind juli
Afbeelding

Nu is hij zo. Foto is van eergisteren

Afbeelding

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 01:50

Hoeveel masters slobber geef je per dag.? En hoelang van te voren moet je het klaar maken.?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 09:38

Elco schreef:
Hoeveel masters slobber geef je per dag.? En hoelang van te voren moet je het klaar maken.?

Hij krijgt 2 kilo masters per dag, dit wordt geweekt in 7 liter water. Ik maak het klaar voor de volgende dag. Ik geef het in 2 à 3 beurten.
Verder krijgt hij 2 kilo grasbrok en 5 kilo compact gras.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 11:11

@ elco , eet hij nog wel goed zijn kuil? Anders inderdaad grasmix of compact gras bijvoeren.
2 x schep 18+ is goed maar 2 x schep Speedibeet is te weinig. Dat mag meer. Evt nog aanvullen met luzerne

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 14:57

baudyh schreef:
@ elco , eet hij nog wel goed zijn kuil? Anders inderdaad grasmix of compact gras bijvoeren.
2 x schep 18+ is goed maar 2 x schep Speedibeet is te weinig. Dat mag meer. Evt nog aanvullen met luzerne

Ja hij eet zijn kuil goed op, zojn gebit is in orde mist 1 kies.
Oke dan ga ik de speedi beet opvoeren..Dank je wel, luzerne kan ik er ook nog bijgeven.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 15:47

Ook ik heb mijn paard 3 weken terug moeten laten inslapen. Eerder in dit topic stelde ik ook de vraag hoe en paard dikker de winter in te laten gaan. Helaas heeft hij de winter niet mogen halen. 24,5 is hij geworden.
Wel werd hij met de seniorensubli die ik 3x per dag voerde wel iets dikker, dit combineerde ik met maïsmeel erdoor heen, om hem nog iets voller te krijgen.

Ik hoop dat jullie oudjes goed de winter doorkomen. Succes iig ermee!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 15:54

Voor jou ook een dikke knuffel ivm al het gemis en verdriet :(:)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 17:24

Ah wat sneu,erg om je maatje dan te moeten laten gaan :(:)
Sterkte....

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 20:51

Sterkte Dito

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 21:28

Heel veel sterkte lilytjuh en,dito. Je maatje afgeven is nooit leuk. Je Wilt ze graag zo lang mogelijk bij je houden . Maar wel een,goede beslissing.

Voor degene die geïnteresseerd is in de aveve soup All in One. Hier wordt het door het oudje met veel smaak gegeten. En zet toch goed aan. Ik ben nu begonnen met rijstzemel,bij te geven. Heeft iemand hier ervaring mee

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 01:41

Sterkte Dito en lilytjuh, altijd naar om een dier af te moeten geven waar je zo veel om geeft en zo veel voor doet.

Rijstzemel ken ik niet, dus kan je er helaas niet bij helpen.
Mijn oude paard eet gelukkig nog wel het een en ander aan voordroog en stro weg dus structuur krijgt hij nog wel binnen.
Verder vul ik het op het moment aan met bietenpulp, zo'n 3 scheppen geweekt, flinke hoeveelheid luzerne en een goede scheut olie en vitaminekorrel. Vanuit de stal krijgt hij in de ochtend en avond ook nog 1,5 schep muesli per keer en per keer ook n schep basisbrok. Hij is hiermee opzich goed op gewicht.