[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 19:19

Voor een pony van 400 kilo die geen hooi of kuil meer kan eten moet je zeker denken aan 4 kilo ( droge en dan nog weken met 3 keer zoveel water ) seniores priores. En dat is echt wel de minimale hoeveelheid.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 19:22

1 kilo per 100 kilo lichaamsgewicht toch? Als er geen ruwvoer meer in gaat zou ik dat zeker doen ja.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-16 19:38

Mijn haf werd stront chagrijnig van alleen maar geweekt voer.
Hij was 3X per dag 10 minuten aan het eten en de rest van de dag kon hij niks...
Die krijgt er nu al een maand of 10 compact gras bij van hartog, hele baal van 20 kg doet hij tussen de 3 en de 5 dagen mee. Hiermee knoeit hij wel ook behoorlijk, maar hij is niet meer chagrijnig. En krijgt ook wel degelijk wat kg ervan binnen, waardoor de darmen gevulder blijven.

Heb hem hiermee zelfs nu voor het eerst in 3 jaar ruimschoots op gewicht (zelfs eigenlijk een tikje te zwaar) in de herfst, waarbij dus vorig jaar en het jaar daarvoor steeds hard afviel als het gras op was (toen at hij nog wel hooi, maar blijkbaar kreeg hij er toch al te weinig effectief van binnen).

_Reneee

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 19:42

Kan ik die bietenpulp in een keer opvoeren? Of kan ik nu beter eerst naar een volle emmer gaan en dan naar 1,5 ofzo?

Naar de supplementen zal ik eens kijken. Wil hem sowieso glucosamine voeren om hem soepel te houden.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 21:27

Ik geef de mijne nu ook compact gras nu hij geen gewoon hooi of kuil kan eten. Het bevalt goed. Ik maak het wel helemaal los en dan krijgt hij het in een grote voerbak. Sommige stukken zijn wel heel erg dicht geperst en ben dan bang dat hij daarin stikt.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 18:21

hoi...ik kom mij ook graag melden. Ouder paard bijna 25. Merk dat de winter hem de laatste 2 jaar moeite kost om op gewicht te blijven. deze zomer ook aardig wat bij gevoerd. Merk dat hooi eten hem al meer moeite kost...liggen in ochtend hele proppen op stal. Volgende maand komt tandarts weer om alles na te checken.
Hij krijgt nu 3x dgs senioren slobber. Mar merk ook dat hij daar aardig slappe mest van krijgt.
Hij krijgt wel hooi (3x dgs) maar krijgt daarvan niet meer voldoende binnen (door proppen).
Ik weet niet of de slobber door dunne mest dan een goede optie is of dat ik over moet stappen op iets anders. In de winter geef ik hem maandelijks een vitaminespuit wat ik bestel bij de paarden drogist.

Hebben jullie paarden ook slappe mest van de slobber?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 18:24

Hoeveel (in droge kg's gewogen ) seniorenslobber geef je ? En geen hooi meer ?
Mijn paard had nooit dunne mest met de slobber. Maar hij at nog wel hooi en ik mengde nog altijd grasmix door de seniores priores en masters heen voor meer structuur / vezels. Misschien is dat voor jouw paard ook nog een optie ?

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 18:31

oo dat is wel een optie om dat er doorheen te mengen...goeie tip tnx!

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 19:35

dito, ik geef m'n merrie nu Wiesencobs van Agrobs extra, dat kan je droog of geweekt geven. Dat is vooral gras en dus ruwvoer, misschien dat geweekt makkelijker te kauwen is.
M'n merrie heeft nog een goed gebit en kauwt haar hooi nog prima, maar met de cobs krijgt ze extra ruwvoer ipv hooi.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 19:56

Mij is het ook al opgevallen dat de paarden wel eene wat dunnere mest krijgen van de seniores priores,
je zou het ook iets dikker kunnen maken.
Misschien is het ook logisch dat bij veel" soep" eten je dus dunnere mest krijgt?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 19:57

dito schreef:

Ik geef pure pulp, maar met minder water dan de zak aangeeft, anders spuit het er uit. Er zit genoeg water in om het uit te laten zetten, maar niet om er een natte brij van te maken. Het neemt dan in de darmen nog vocht op en wordt alles steviger. Bij een ouder paard werken sommige dingen niet meer optimaal en dan is even kijken hoe je het veilig voert t.o.v. instructies op de zak volgen een optie.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 20:30

dito schreef:
hoi...ik kom mij ook graag melden. Ouder paard bijna 25. Merk dat de winter hem de laatste 2 jaar moeite kost om op gewicht te blijven. deze zomer ook aardig wat bij gevoerd. Merk dat hooi eten hem al meer moeite kost...liggen in ochtend hele proppen op stal. Volgende maand komt tandarts weer om alles na te checken.
Hij krijgt nu 3x dgs senioren slobber. Mar merk ook dat hij daar aardig slappe mest van krijgt.
Hij krijgt wel hooi (3x dgs) maar krijgt daarvan niet meer voldoende binnen (door proppen).
Ik weet niet of de slobber door dunne mest dan een goede optie is of dat ik over moet stappen op iets anders. In de winter geef ik hem maandelijks een vitaminespuit wat ik bestel bij de paarden drogist.

De mijne heeft ook snel slappe mest, maar ik merk dat door de seniorenslobber van Masters zijn mest dikker wordt. Grasbrok werkt bij de mijne ook goed.
Ik geef hem nu ook compact gras van Hartog. Dit is heel erg kort en dat kan hij ook goed eten. De mijne mist een hoop kiezen en wat hij nog heeft is versleten.
Te weinig voer binnen krijgen kan ook zorgen voor slappe mest.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 11:38

Ah, goed dat ik even ben gaan zoeken.
Onze merrie heeft ook wat dunne mest van de seniores. Nu weet ik tenminste waar het vandaan komt.

Kunnen jullie aangeven of jullie paarden er drukker in gedrag van worden?

Ik gebruik het nu voor onze 16 jarige merrie (pony) die nogal heet reageert op brok. Ze krijgt daarom FiberForce. Omdat ze niet echt dik is voer ik seniores bij (halve schep per dag)

Of is dat geen goed idee?

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 11:40

Hier ook een oudje dus lees ff mee.
Gewoon om te zien wat jullie allemaal geven. Ik verkoop zelf voer dus daar kom ik wel uit.
Mijn oudje
23 jaar, 1,50 weegt nu denk net 400 kg. Van de week tandarts geweest. Tanden waren heel erg achteruit gegaan. Kies er uit.
Hooi en kuil lukt niet meer.
Hij staat nu op 1 schep normale pulp( ongeweekt) geweekt is het 3/4 emmer. Verdeeld over de dag.
1 kg hartog luzerne verdeeld over de dag
En 6 emmers grasmix verdeeld over de dag. Overdag paar uur gras maar er staat niet zoveel meer.
Verder force voor de vitamine en mineralen en nog los wat aminozuren voor extra eiwitten.
Ben net begonnen dus nog ff afwachten op het resultaat

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 11:44

Ha, leuk iemand die vanalles weet over voer ! Welke aminozuren voeg je los toe ? Lysine, methionine ?
En koop je die per aminozuur in poedervorm ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 13:30

Ben ik ook wel benieuwd naar!
Mijn 24jarige is op dit moment juist te dik!.
krijgt onbeperkt mooi fijn droge kuil en daar ben ik erg blij mee.

ik geef lexa vitamines en dan de western, zit ook extra aminozuren in.
maar ben erg benieuwd naar losse toevoegingen en waarom geef je dat zo?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 15:43

Bepaalde aminozuren heb je heel snel een tekort aan voor paarden, zeker als je alleen hooi voert en daarnaast arbeid met ze verricht.
Dus ik snap het bijvoeren van aminozuren heel goed. Alleen welke dan, daar ben ik benieuwd naar. kijken ze b.v. bij een hooianalyse alle aminozuren na of maar een paar ?

Het is bekend dat met name lysine en methionine te weinig voorkomen n het dieet.
Voor korte uitleg : http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... arden.html

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 21:41

cynthiar schreef:
dito schreef:

De mijne heeft ook snel slappe mest, maar ik merk dat door de seniorenslobber van Masters zijn mest dikker wordt. Grasbrok werkt bij de mijne ook goed.
Ik geef hem nu ook compact gras van Hartog. Dit is heel erg kort en dat kan hij ook goed eten. De mijne mist een hoop kiezen en wat hij nog heeft is versleten.
Te weinig voer binnen krijgen kan ook zorgen voor slappe mest.

Klopt het dat je van die masters senior vrij veel moet geven in vergelijking met de SP van Subli? Ik las namelijk iets over 2 kilo per 100 kg lichaamsgewicht en bij de SP is dat 1 kg per 100 kilo?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 21:51

Ik geef de mijne 1,5 kilo (droog) per dag. Overdag staat hij nog op het land. En op stal krijgt hij nog compact gras en 1 kilo gras brok. En hij is nu mooi aan het bijkomen. Hij was veel te mager geworden door losse kiezen.
Ik weet niet of jou paard nog kan kauwen. Maar de mijne met een hoop missende kiezen kan het compact gras nog goed weg krijgen. Dus misschien voor jou ook een optie. Dan hebben ze ook langer wat te kauwen.
Als je op voervergelijk kijkt zou in de masters veel meer aan voedingsstoffen zitten per kilo. Dus ik snap dat verschil in voedingsadvies ook eigenlijk niet.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 11:54

Masters is erg enthousiast inderdaad met zijn voeradvies. Lijkt me ook niet te betalen voor een paard van 600 kg dat geen ruwvoer meer eet. Maar ik gaf het altijd in dezelfde hoeveelheid als sp, volgens mij is het daar ook mee vergelijkbaar ( wel betere kwaliteit (denk ik )).

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 16:45

Maris schreef:
Ha, leuk iemand die vanalles weet over voer ! Welke aminozuren voeg je los toe ? Lysine, methionine ?
En koop je die per aminozuur in poedervorm ?

Ik geef Animo muskel plus van Marstall bij. Hier zitten essentiele aminozuren in voor de spieropbouw. Nu is spieropbouw bij een oudje wat raar misschien maar oudjes hebben gewoon meer eiwitten nodig en ik weet niet of hij die genoeg krijgt uit het ruwvoer. Grasmix heeft een laag eiwit. Lucerne wel meer maar niet genoeg. Dus ik probeer het zo.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 17:09

Ha leuk, ik ga eens googlen op amino ( ik denk dat het amino is ipv animo ??) muskel plus ! Zal net zoiets zijn als Atleet van Subli misschien ?
Laatst bijgewerkt door Maris op 07-11-16 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 17:10

Nou in atleet zitten ook vitamines en mineralen en een hoger aandeel vitamine E.
Dus je moet wel kijken of het bij je voer past. Als hij al genoeg vitamines en mineralen binnen krijgt dan geef je dus te veel en dat moet hij maar weer kwijt zien te raken.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 16:38

Ik kom ook even binnenvallen.
Ik heb 4 weken geleden een Welsh A (1.20m ong.) overgenomen ze is inmiddels 28 jaar oud. Ze is nog heel fit en wil graag lopen, ze word dan ook nog 3 keer per week gereden door een klein ruitertje, en af en toe ook nog ingespannen op zondagmiddag en loopt dan gemiddeld 15/20km voor de wagen, ze lijkt dit prima aan te kunnen
Haar tanden laten het alleen een beetje afweten, er staan 3 gebroken kiezen in boven en onderkaak, hier is al aan gewerkt, maar de enige echte oplossing zou zijn om deze er onder narcose op een kliniek uit te halen. Door een wat shockerige reactie op verdoving maak ik de keuze om dit niet te laten doen, de VA geeft ook aan dat een narcose evt. haar doodsvonnis zou kunnen zijn.

Nou lang verhaal kort, het eten van ruwvoer is moeilijk, ze eet wel wat, maar dat is vrij minimaal. Stom genoeg eet ze het liefst stro, dat gaat haar ook redelijk af. Ze staat overdag op de weide, maar het gras is zo goed als op en kort. Sinds ik haar heb, ben ik beginnen op te bouwen met slobber. In de eerste 28 jaar van haar leven heeft zijn zo goed als nooit krachtvoer gehad (een handje bix en een halve appel na een rit voor de koets van 30km :') )
Ze is door de verhuizing wel afgevallen, 28 jaar op dezelfde plek en dan verhuizen is ook heel wat. Maar ze lijkt inmiddels wel beter op haar gemak. Ze blijft echter ingevallen op haar flanken, achterhand en ribben zijn goed te voelen.

Ik voer nu droog:
1kg subli seniores priores
halve kg pulp brokjes
aangevuld met 2 handjes luzerne.

dit alles natuurlijk geweekt en ook opgebouwd. Toch vind ik haar nog steeds niet denderend bijkomen.
Ik verdeel dit over 5 porties per dag, het is een grote emmer vol geweekt.
Ik vind dit al een redelijke hoeveelheid voor een paardje van 1.20m en ik ben dan ook bang haar te overvoeren. Maar zo vlak voor de winter hoop ik er eigenlijk nog een paar kilo aan te krijgen.

Wat denkt men ervan. Hoeveelheid toch opvoeren naar bijv. 2kg SP per dag of iets anders aan het rantsoen toevoegen?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 17:03

Hoeveel hoort ze te wegen ? Het klinkt alsof je erg weinig voert ..... :o
Per 100 kg lichaamsgewicht moet je 1 kilo droge sp ( of pulpbrok ) voeren ( zonder ander ruwvoer erbij ) ! Ze krijgt dus nu voor 150 kilo gewicht aan voer ......

Misschien duidelijker 1,5 kg sp + pulp vervangt ongeveer 2,5 kilo hooi.