[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-16 20:48

Nee deze moest echt wel een uur of 4-5 weken, waar degene die ik normaal voer afhankelijk van de buitentemperatuur na 1,5-2 uur goed is (met koud water). Dat heb ik proefondervindelijk vastgesteld door een emmer pulp thuis te laten weken en elk half uur te kijken/voelen hoe het ermee staat.
Met een waterkoker vol gekookt water erop en als die volledig is opgenomen aangevuld met koud water, kan ik met ongeveer een half uur voeren. Het langst duurt dan nog het weer afkoelen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 20:50

ellepel schreef:
Maar ook een pulpbrok van merk welkoop zelf?
Stond een koe en een schaap op de verpakking,maar ik neem aan dat het ook aan paarden kan worden gegeven.
Ben wel benieuwd of iemand het herkend??

Hier in gebruik, bevalt prima, met uurtje weken is het zacht (koud water trouwens).
Voeradvies paard = max. 1-2kg en moet geweekt worden, staat gewoon op de verpakking.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 09:49

Heb nu pulp van Garvo, staat ook een geit meen ik op de zak. Laat het vaak toch wel een aantal uren staan. Maar dat is meer dat ik zeker weet dat het ook echt helemaal niet meer droog is.

kanjerroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 11:53

Een tijdje geleden vroeg ik in dit topic advies om mn merrie van 24 weer wat dikker te krijgen. Ze was toen erg mager aan het worden. Ze staat nu met onbeperkt ruwvoer in de paddock met inloopstal, krijgt elke ochtend en avond een schep pavo18+ En een halve kilo luzerne en 3/4 keer per week ongeveer 1,5 kilo (droog gewogen) seniores priores mer een schepje lijnzaad en wat olie. Nu is ze al erg goed bijgekomen, haar heupbeenderen zijn al minder zichtbaar en ook haar ruggengraat is weer meer verborgen. Het enige vervelende is, vooral ook voor het zicht want ze glimt en voelt zich prima, is dat haar ribben nog goed zichtbaar zijn. Ik zou dit graag ook op willen lossen. Hebben jullie tips of is dit gewoon een kwestie van tijd?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 11:57

Ik weet niet hoe lang je al bezig bent met anders te voeren ? Aankomen heeft echt wel tijd nodig, vaak ga je pas na een maand verschil zien. Nog beter zou het zijn om gewoon iedere dag 1 (of meer0 kg sp te geven ipv maar 3 of 4 keer per week.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 12:40

Ik zou ook in plaats van 3 4 x per week die seniores priores overgaan naar elke dag :j
En misschien nog zelfs 2x per cag.
Even kijken hoe het gaat :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 12:48

kanjerroos schreef:
Een tijdje geleden vroeg ik in dit topic advies om mn merrie van 24 weer wat dikker te krijgen. Ze was toen erg mager aan het worden. Ze staat nu met onbeperkt ruwvoer in de paddock met inloopstal, krijgt elke ochtend en avond een schep pavo18+ En een halve kilo luzerne en 3/4 keer per week ongeveer 1,5 kilo (droog gewogen) seniores priores mer een schepje lijnzaad en wat olie. Nu is ze al erg goed bijgekomen, haar heupbeenderen zijn al minder zichtbaar en ook haar ruggengraat is weer meer verborgen. Het enige vervelende is, vooral ook voor het zicht want ze glimt en voelt zich prima, is dat haar ribben nog goed zichtbaar zijn. Ik zou dit graag ook op willen lossen. Hebben jullie tips of is dit gewoon een kwestie van tijd?

Tijd en meer voer. Reserves gaan eerst op de bovenlijn, ribben komen later. Hoe goed neemt zij nog ruwvoer op? (kauwen en opname in de darmen) en kan ze er genoeg van eten? (laten de ander paarden haar eten en kan ze snel genoeg eten om genoeg binnen te krijgen?)

kanjerroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 14:58

Dankjulliewel! Ik ga die seniores priores inderdaad eens elke dag geven en dan kijken of dat genoeg is. Ruwvoeropname is geen probleem, ze staat samen met een pony die haar genoeg tijd geeft en daarnaast gaat ze een keer per dag even op stal met een portie ruwvoer zodat de pony niet mee kan eten (die krijgt wat ze nodig heeft maar gaat gerust door op het paard haar voer wanneer die even wegloopt omdat ze een pauze neemt van het eten)

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 16:15

Wat voert iedereen hier zo hun ouderen paarden die nog gereden worden?
Ik rijd mijn 17-jarige IJslander nog zo'n 4x per week en merk eigenlijk dat hij iets te kort komt voor zijn leeftijd en de arbeid die hij nog verricht. Hij krijgt genoeg ruwvoer, muesli en 60gr Marstall Force.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 16:38

Mijn senior haflinger van 28 wordt ook nog gereden, zo'n 3x per week naar het bos (ritten tussen de 5 en de 15 km).

Hij krijgt naast onbeperkt compact gras van hartog (als hooivervanger, want dat krijgt hij niet meer weg), een mengsel van bietenpulp, grasbrok, zemelen en 18plus.
En in de zomer als het gras goed groeit nog wat vital complete, omdat hij dan aan ongeveer 350 gram 18plus genoeg heeft om energiek te zijn en op gewicht te blijven, maar dat is weer te weinig aan vitaminen en mineralen.
In de winter kwam ik vorig jaar uiteindelijk uit op iets meer dan een kg 18plus over de dag verspreid. Op dit moment zit hij op iets meer dan 0,5 kg op rustdagen en op ongeveer 3/4 kg op dagen dat hij werkt.
In de zomer kreeg hij 1 kg (droog gewicht) bietenpulp geweekt en geen grasbrok per dag.
Inmiddels krijgt hij 1,5 kg bietenpulp en 0,5 kg grasbrok. Dat zal in de winter opgevoerd worden naar een hoeveelheid die hij nodig blijkt te hebben om op gewicht te blijven.
Vorig jaar zat ik uiteindelijk op ruim 2,5 kg bietenpulp en 1 kg grasbrok en daar dan ook nog zemelen bij en dus ook onbeperkt compact gras (hij doet momenteel ongeveer 3,5 dag met 20 kg, van de winter zat hij op 4-5 dagen met diezelfde 20 kg).

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 18:37

Drico schreef:
Wat voert iedereen hier zo hun ouderen paarden die nog gereden worden?
Ik rijd mijn 17-jarige IJslander nog zo'n 4x per week en merk eigenlijk dat hij iets te kort komt voor zijn leeftijd en de arbeid die hij nog verricht. Hij krijgt genoeg ruwvoer, muesli en 60gr Marstall Force.

euh 17 is nog niet echt oud te noemen hoor ;)

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 21:04

Hier weer n vraagje, mijn pony (26) is nu 4 weken bij mij en 3cm aangekomen *\o/*
Ze krijgt 3x per dag 3/4 van n kilo seniores priores, overdag weidegang en 's avonds onbeperkt hooi.

Maar omdat ze ook behoorlijk spierverlies heeft werd mij een eiwitrijk voer voor erbij aangeraden. 18+ van pavo zou meer eiwitten bevatten. Maar wat zou nog meer kunnen?

Ik doe nog niks met der, ze moet eerst aankomen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 21:07

Geef je ook extra vitamines?
De echte oudjes bij mij op stal ( 28 en ouder)rijgen marstall force er bij

Mijn 24 jarige geef ik lucerne er bij en hij krijgt vitaminekorrels van lexa.

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 21:10

Ik geef der glucosamine met vitamine E (subli)
Heb der n vitamine spuit gegeven en wil der over twee weken weer 1 geven (en heb er dan nog 1 klaar liggen)

Ze krijgt ook nog zonnebloem olie erbij (op aanraden van de DA)

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 21:22

Luzerne bevat veel eiwitten. Moest je paardje geen,gewone luzerne kunnen eten. Ze verkopen ook luzerne korrel. Je kan deze weken en onder de senior priores doen. Ik week deze korrel altijd omdat hij redelijk veel,uitzet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 21:27

Weet je wat vaak het nadeel van vitaminespuit is, er zit hetzelfde in aan vitamines wat ook in krachtvoer zit.
Maar voor spieren met je eigenlijk aminozuren nodig, kijk dus goed wst er in die spuit zit, wat er in je voer zit en wat je dan nog mist aan andere mineralen en aminozuren.

Hier staat bijvoorbeeld een mooi lijstje met wat je paard per dag nodig heeft
http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... -mineralen

Is wel interressant om te lezen en je er wat in te verdiepen hoor,
zo kun je zelf gaan bekijken of je dier genoeg krijgt en wat je nog moet aanvullen zodat de bespiering ook weer wat beter word

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 21:41

Dat ga ik zo even lezen!

Krachtvoer krijgt ze iig niet.

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 22:18

Wat ik een hele fijne vind is agrobs pre alpin alpen grun mash.

Agrobs Alpengrün Mash 15kg

Agrobs Alpen gruen mash is de eerste slobber zonder graan en melassevrij!!!

Agrobs Alpen Gruen Mash is zeer geschikt voor metabolisme-gevoelige paarden (hoefbevangenheid, EMS, PSSM, Cushing,KPU) en ideaal als dagelijkse voeding ter (na)behandeling van bijvoorbeeld koliek of verharing. Alpen Gruen Mash wordt veelal gevoerd aan oudere paarden met o.a. kauwproblemen.

De basis van de Alpen Gruen Mash zijn de Prenatura vezels, welke voornamelijk bestaan uit hetelucht gedroogde bladeren en zaden van grassen en weidekruiden. Alpen Gruen Mash bevat een hoog gehalte aan essentiële stoffen zoals sporenelementen, vitaminen en fytochemicaliën (fytochemicaliën zijn biologisch actieve stoffen die van nature voorkomen in planten. Zij hebben een positieve werking op de algehele gezondheid).
Alpen Gruen Mash bevat Prenatura vezels als belangrijke celstof. Prenatura heeft probiotische eigenschappen en zorgen voor een gezonde darmflora en een groei van nuttige darmbacteriën. Het aantal Faulinsbacteriën en gasvorming in de dikke darm zullen hierdoor sterk afnemen.

Agrobs Alpen Gruen Mash bevat tevens;
- Lijnzaadgranulaat en psyllium voor een gezonde maag- en darmwand. De slijmstoffen leggen een beschermende film en helpen zo na ziekte, medicijngebruik, wormkuur of stress de slijmvliezen te onderhouden en herstellen geïrriteerde slijmviezen. Bovendien bevatten ze onverzadigde vetzuren voor een positief effect op de huid- en vachtconditie.
- Gedroogde rode biet, wortel, appel en pastinaak voor een zeer smakelijke brei.
- Vitaminen en mineralen zoals o.a. gedroogde rozenbottel voor een hoog vitamine C gehalte ter versterking van het immuunsysteem.
- Venkel en Karwij voor een positieve werking van de spijsvertering.

Agrobs Alpen Gruen Mash is;
- Vrij van granen en zemelen
- Vezelrijk; hoge celstof
- Bevordering van de spijsvertering
- Prebiotisch
- Rijk aan darmverzorgende slijmstoffen
- Rijk aan essentiële stoffen
- Zeer smakelijk
- Melassevrij
- Optimale calcium; fosfor verhouding ratio van 2:1
- Snel en makkelijk te bereiden
- Lage kosten met een hoog rendement

Misschien kun je hiernaast een ruwvoer met veel eiwit geven bijvoorbeeld agrobs fetura (nee ik heb geen aandelen :) )
Agrobs Fetura ruwvoer

Met Agrobs FETURA kan aan de verhoogde behoefte aan eiwitten, ß-caroteen, vitamine A en vitamine E voldaan worden.

Wanneer paarden veel arbeid verrichten (ook vanwege de dracht, zogen of tijdens de groei) verhoogt de dagelijkse behoefte aan hoogwaardige eiwitten aanzienlijk.
Een tekort aan eiwitten en daardoor ook aan essentiële aminozuren kan bij deze paarden snel tot verminderde prestaties of erger nog, tot ziektes leiden.

ß-Caroteen is een pro-vitamine dat noodzakelijk is voor de voortplanting. Het speelt een belangrijke rol in zowel de vruchtbaarheid van de merrie als die van de hengst.

Een tekort aan ß-caroteen brengt naast vruchtbaarheidsproblemen ook een verlaagd vitamine A gehalte in de melk van de zogende merrie met zich mee. Een voldoende hoog vitamine A gehalte is echter noodzakelijk voor het immuunsysteem en de weerstand van het veulen.

De vluchtige inhoudsstoffen in hooi of silage kunnen dankzij Fetura op natuurlijke wijze terug in het rantsoen gebracht worden, omdat deze inhoudsstoffen in grote mate behouden blijven dankzij het drogen van het vers gemaaide groen met warme lucht. Zo is er nauwelijks verlies van natuurlijke voedingsstoffen als vitaminen en mineralen.

Misschien kun je dit nog even checken met de leverancier of dit een goede combi is. Ik bestel altijd bij RENÉ WIELENS DIERVOEDERS die kunnen vast ook goed adviseren. Agrobs zelf reageert ook altijd netjes op mijn vragen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 15:30

Voor extra eiwitten kan je idd denken aan 18+ of merrie/veulenbrok als je het door krachtvoer wilt geven.
Luzerne bevat ook veel eiwitten. En er is ook een grasbrok met een hoger percentage eiwitten erin, Fetura van Agrobs. En lijnzaad b.v. bevat ook een hoger percentage eiwitten.

Wat hiervoor ook al werd gezegd, let behalve op extra eiwitten ook op voldoende vit en min. Die zitten natuurlijk ook weer in de 18+ of in een los vit en min mengsel.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 17:02

Ik breek hier eventjes in.

Mijn pony van 24 is te mager. Hij heeft een slecht gebit, dus ik voer hem nu bietenpulp (halve emmer per dag) en paardenmeel. Krijgt ie een volle schep per dag. Oh en dan nog een flinke scheut olie en NAF opkikker senior.

Daarnaast krijgt hij kuil, maar ik merk dat hij dat niet meer weg kan krijgen. Pony is trouwens 1,45, denk rond de 400 kilo. Hij staat nu overdag op het gras en blijft daar in de winter waarschijnlijk ook op staan, maar ik merk dat er gewoon te weinig voor hem in zit.

Wat zouden jullie doen? Hij staat op zaagsel, wat wel balen is maar kan helaas niet anders. Hij heeft cushing en ik wil hem ook niet bevangen voeren, maar zou ik hem gewoon meer bietenpulp kunnen geven? Of zijn er nog andere goede ruwvoervervangers?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 18:26

Genoeg pulp + zemelen geven om al het ruwvoer te vervangen, wat er aan gras/hooi/kuil nog in gaat is bonus.
Voor 400kg is dat zeker 4 kg (+ water).

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 18:29

_Reneee schreef:
Ik breek hier eventjes in.

Mijn pony van 24 is te mager. Hij heeft een slecht gebit, dus ik voer hem nu bietenpulp (halve emmer per dag) en paardenmeel. Krijgt ie een volle schep per dag. Oh en dan nog een flinke scheut olie en NAF opkikker senior.

Daarnaast krijgt hij kuil, maar ik merk dat hij dat niet meer weg kan krijgen. Pony is trouwens 1,45, denk rond de 400 kilo. Hij staat nu overdag op het gras en blijft daar in de winter waarschijnlijk ook op staan, maar ik merk dat er gewoon te weinig voor hem in zit.

Wat zouden jullie doen? Hij staat op zaagsel, wat wel balen is maar kan helaas niet anders. Hij heeft cushing en ik wil hem ook niet bevangen voeren, maar zou ik hem gewoon meer bietenpulp kunnen geven? Of zijn er nog andere goede ruwvoervervangers?

ik zou met cushing en als je bang bent voor HB geen paardenmeel voeren !!? Dat is een en al suikers.
Er zijn tig andere ruwvoervervangers , zie : http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... arden.html

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 18:34

Ik zie bij die link ook de hap of hab brok/pellets staan van subli.
Is dat echt geschikt als ruwvoervervanger?
Laatst bijgewerkt door ellepel op 20-10-16 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 18:43

Ja HAB brok zijn havermoutpellets. Hoog in ruwe celstof , maar bevat verder weinig voedingsstoffen. Is wel een buikvuller. Ik zou het zeker niet als enige ruwvoervervanger geven, maar voor een deel kan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 19:16

Dan moet je dus wel aanvullen met een vitaminebrokje :j

Renee, naf opkikker senior bevat maltodextrine, is toch ook een suiker dacht ik,
Is dat wel geschikt voor een cushing dier?
Ik heb zelf lang een supplement van naf gevoerd,maar eigenlijk zit er best weinig in aan vitamines en mineralen.
Je zou toch eens kunnen kijken of bijvoorbeeld de marstall force geschikt is of een ander hoger gedoseerd supplement.
Zelf geef ik van lexa, maar zie net op hun site dat de kleinverpakkingen moeilijker te bestellen zijn.
Maar info staat hier wel

http://www.kifrahorse.nl/webshop/lexa/l ... mine-brok/

En zou seniores priores meer gaan geven,
Het is een ruwvoervervanger he, dus jouw pony mag er best 2 emmers van op een dag hebben denk ik.
Of meer als ruwvoer echt een probleem is
Het is vaak even uitproberen wat het beste werkt.

Hier gelukkig pony nog tonnetje rond, :D
krijgt naast een flinke lading kuil nog een halve schep grasbrok en dan geweekt, dat is zowat een halve emmer vol zeg.
een halve schep subli dieetmix meng ik er door anders blieft meneer het niet :P
en ik geef dan dus de vitamines van lexa en meneer krijgt ook nog een halve emmer lucerne van me.
Kijken hoe lang ik hem lekker rond kan houden :j